ik heb zojuist dit bericht geplaatst in dat oververhittings-topic. Overigens rij ik niet overdag nu als het niet nodig is, maar de ervaringen van afgelopen weekend en de temperaturen vond ik erg boeiend om te zien:
NkPrecious schreef:Wat betreft acclimatiseren heb ik nog een mooi voorbeeld:
Afgelopen weekend waren wij standhouders op de farm en country fair in aalten. Zoals iedereen weet, volledige hittegolf, paarden hele dag in de zon, 4 shows van 10-15 minuten op de dag. We hadden de paarden daarvoor al getraind om midden op de dag te lopen met veel koeling van water en goede aanvulling met likstenen.
Nu importeren en fokken wij Mountain Horses, afkomstig uit Amerika. De 2 merrie's die ik mee had waren beide geimporteerd, maar de ene merrie afkomstig uit Texas, de andere uit Pennsylvania. Beide merrie's zij tot hun 3,5 jaar in die staat geweest, en vervolgens geimporteerd. Ze zijn nu beide ruim 4 jaar.
Op de beurs zag ik een groot verschil tussen beide. Mijn Texas merrie (die opgegroeit is in zomers van +/-45-50 graden) leek amper last te hebben van de hitte, ze zweette goed, verzette zich tegen verkoeling (die ze overigens wel kreeg natuurlijk) en elke keer als ik opstapte was ze vol energie. Ze was ook zowat niet moe te krijgen, en dat met 3-4 shows op een dag. de andere merrie uit Pennsylvania (waar ze o.a. winters hebben van -15 etc.) Had veel meer last van de warmte, zweette minder geod, was sneller moe en konden we probleemloos koelen met water. Ook stond de PA merrie minder 2x zoveel aan de liksteen dan de TX merrie.
Toch bijzonder om te zien hoe een paard acclimatiseert aan zulke extremen. Maar aan de andere kant ook logisch, zo werkt het ook bij mensen. Blijkbaar worden de lichaamsprocessen langzaam aangepast aan het klimaat waar het paard is. Om dit weer te vervormen naar een ander klimaat duurt minstens zo lang, anders hadden de merrie's nooit zo'n groot verschil getoond.
De oorsprong van de Mountain Horse ligt overigens in Noord Amerika, ze zijn dus niet ontstaan bij een warm klimaat als Texas, Maar kunnen zich dus wel degelijk heirop aanpassen. het lijkt mij dus verre van waar dat alleen arabische typen paarden in de woestijn zouden kunnen leven. Andere rassen zullen er meer moeite mee hebben om te acclimatiseren, maar zullen zich na een aantal jaar waarschijnlijk volledig hebben aangepast.