[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:46

Zo, ben ook weer in Nederland 8-)
*zwaait naar iedereen*

Veel gebeurd hier op het forum begrijp ik...Yvonne 'mama' van een buckskin ventje (gefeliciteerd!)...Lovemyladie geslaagd en binnenkort in opleiding voor cowgirl...en vast nog veel meer dat ik gemist heb :D
Hier ook goed nieuws want Moon is drachtig gescand van Potter *\o/*

jodi

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:56

:wave: :D

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:20

Gefeliciteerd Mariska :D
Waar was jij ook weer heen geweest?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:23

Lisetje schreef:
Gefeliciteerd Mariska :D
Waar was jij ook weer heen geweest?

Rondreis door het Noord-Westen van Amerika en Canada.
Moet de foto's nog uitzoeken maar zal er binnenkort een paar plaatsen.
Vinden jullie vast niet erg, toch? :P

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:11

Jaloersigheid slaat nu al toe ;)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:34

Gefeliciteerd Mariska! Ben benieuwd wat Moon volgend jaar voor veulen geeft, spannend hoor. Begrijp nu overigens heel goed hoe leuk veulentjes fokken is :D.

Verder leuke vakantie gehad? Foto's kunnen hier altijd gespamd worden. :+

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:32

Waaaaaar blijven die foto's?

Gisteravond weer eens lekker ouderwets onder gezeverd door 't paardje.
Met zo'n snufferd die net uit de waterbak komt, maar waar toch nog wat zand aan zit.
Modder is toch goed voor je huid? :+

Mariska: Combinatie Moon + Potter, je spaart toch alle champange variaties? Welke moet je nog? :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:33

[VN] Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen
lijkt me wel nuttige informatie.
Zelf rijd ik weinig tot niet met dit weer, zondag met een collega/vriendin een ritje gemaakt, veel schaduw en wind opgezocht en voornamelijk gestapt.
bij de 1e stal waar ik werkte, begonnen we met rijden op dit soort dagen, rond 6 uur smorgens en stopte we rond 9 uur met rijden, dit in het belang van de paarden.
tja ik mocht dan daarna gaan stallen mesten enzo :(

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:35

Iets om op te letten inderdaad.

Bij de handelsstal waar ik werkte ook. "Kom maar vroeg dat is het nog niet zo warm", om dan wel van negen tot 1 stallen te mesten :+

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:13

ik heb zojuist dit bericht geplaatst in dat oververhittings-topic. Overigens rij ik niet overdag nu als het niet nodig is, maar de ervaringen van afgelopen weekend en de temperaturen vond ik erg boeiend om te zien:

NkPrecious schreef:
Wat betreft acclimatiseren heb ik nog een mooi voorbeeld:

Afgelopen weekend waren wij standhouders op de farm en country fair in aalten. Zoals iedereen weet, volledige hittegolf, paarden hele dag in de zon, 4 shows van 10-15 minuten op de dag. We hadden de paarden daarvoor al getraind om midden op de dag te lopen met veel koeling van water en goede aanvulling met likstenen.

Nu importeren en fokken wij Mountain Horses, afkomstig uit Amerika. De 2 merrie's die ik mee had waren beide geimporteerd, maar de ene merrie afkomstig uit Texas, de andere uit Pennsylvania. Beide merrie's zij tot hun 3,5 jaar in die staat geweest, en vervolgens geimporteerd. Ze zijn nu beide ruim 4 jaar.

Op de beurs zag ik een groot verschil tussen beide. Mijn Texas merrie (die opgegroeit is in zomers van +/-45-50 graden) leek amper last te hebben van de hitte, ze zweette goed, verzette zich tegen verkoeling (die ze overigens wel kreeg natuurlijk) en elke keer als ik opstapte was ze vol energie. Ze was ook zowat niet moe te krijgen, en dat met 3-4 shows op een dag. de andere merrie uit Pennsylvania (waar ze o.a. winters hebben van -15 etc.) Had veel meer last van de warmte, zweette minder geod, was sneller moe en konden we probleemloos koelen met water. Ook stond de PA merrie minder 2x zoveel aan de liksteen dan de TX merrie.

Toch bijzonder om te zien hoe een paard acclimatiseert aan zulke extremen. Maar aan de andere kant ook logisch, zo werkt het ook bij mensen. Blijkbaar worden de lichaamsprocessen langzaam aangepast aan het klimaat waar het paard is. Om dit weer te vervormen naar een ander klimaat duurt minstens zo lang, anders hadden de merrie's nooit zo'n groot verschil getoond.

De oorsprong van de Mountain Horse ligt overigens in Noord Amerika, ze zijn dus niet ontstaan bij een warm klimaat als Texas, Maar kunnen zich dus wel degelijk heirop aanpassen. het lijkt mij dus verre van waar dat alleen arabische typen paarden in de woestijn zouden kunnen leven. Andere rassen zullen er meer moeite mee hebben om te acclimatiseren, maar zullen zich na een aantal jaar waarschijnlijk volledig hebben aangepast.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:25

Dat is inderdaad boeiend om te zien hoe een paard zich aan kan passen. Ik vraag me dan overigens wel weer af hoe lang het acclimatiseren zal duren. Hier in Nederland zijn dergelijke temperaturen toch niet echt dagelijkse kost zoals in Texas. Heeft het dan zin vraag ik me af.

Ik rijd nu bewust ook niet, ik had wel les afgelopen zaterdag maar mevrouw leek wel een stoomtrein :+ . Niet leuk voor haar (en niet voor mij) Nu zijn de temperaturen weer een stuk beter.

Mensen vroegen mij trouwens wanneer een goed moment was om op kraamvisite te komen waarbij ik aangaf dat ze maar een paar weekjes moesten wachten zodat moeder en kind wat relaxter zijn. Nou, da's dus niet echt nodig :+ . Gisteren waren er twee mensen onverwacht en na de eerste schroom moesten ze toch wel uitgebreid geproeft en besnuffeld worden, het maakt hem niet echt uit. Zij hebben zelf een fries veulen gehad een paar jaar geleden. Ze vonden dat Aquino helemaal niet bang oid was. Altijd leuk om te horen dat die relaxedheid er al jong inzit. Kinderen vind hij trouwens helemaal leuk maar ja die zijn niet zo hoog :+ . Ik wil nog wel wat recente foto's plaatsen maar dan heb ik nog een fotograaf nodig, als ik ze nl zelf neem krijg ik een neus, stuk rug, een oor etc, hij wil niet zo goed stil blijven staan voor de foto :D .

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:31

ik ben ook erg beneiuwd hoe lang het zal duren tot de TX merrie de hoge temperaturen niet meer geod trekt. Ze is sinds januari in NL, nu dus zo'n half jaartje :)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:05

Ik rij nu idd niet zo lang/intensief als met koeler weer, maar mijn merries lijken geen last te hebben van de zon/hitte.
Wel van dazen uiteraard :(

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:06

Kaplaars schreef:
Mariska: Combinatie Moon + Potter, je spaart toch alle champange variaties? Welke moet je nog? :D

Amber champagne heb ik nog niet maar ik ga nu eigenlijk voor een zwart hengstje! :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:08

Gefeli Mariska! :D Ben heeeeel benieuwd wat er dit keer uit komt rollen :j

Ik heb verrassend weinig last van vliegen en dazen bij mij, er staat best wat wind nog maar heb er nog niet veel gezien. Ff afkloppen :=

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:11

Hier de beloofde vakantie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Ook veel dieren gezien:
Afbeelding

Afbeelding

En zelfs een zusje/broertje van mijn Skeeta, zomaar in een kudde los langs de highway :+
Afbeelding

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:16

Super foto's MAriska!!

Wij ook nog niet zo heeeeel veel dazen. Afkloppen inderdaad

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:01

Wij wel... Maar ja wat wil je aan het bos.
Bah...

Mooie foto's! Wat gaaf die beer! Hoe dichtbij was dat?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:28

Allegra schreef:
Mooie foto's! Wat gaaf die beer! Hoe dichtbij was dat?

Direct langs de kant van de weg. Hij/zij was aan het grazen daar.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:01

Citaat:
De oorsprong van de Mountain Horse ligt overigens in Noord Amerika, ze zijn dus niet ontstaan bij een warm klimaat als Texas, Maar kunnen zich dus wel degelijk heirop aanpassen. het lijkt mij dus verre van waar dat alleen arabische typen paarden in de woestijn zouden kunnen leven. Andere rassen zullen er meer moeite mee hebben om te acclimatiseren, maar zullen zich na een aantal jaar waarschijnlijk volledig hebben aangepast.

Als je verder terug gaat in de afkomst kom je bij spaanse berber uit.Die zijn weer wel erg aangepast aan hitte.

Beer wel heel dichtbij... :=

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:26

Gaaf Mariska :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:13

mooie foto's. leuk.
Dus nu wel beren gezien, die hadden andere dingen te doen toen wij in canada waren blijkbaar.
die 1e foto herken ik behoorlijk, hihi, volgens mij heb ik ook nog zulke foto's ;).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:33

Poeh, mijn maatje Sterre heeft een heel fijn plekje gevonden waar ze mag gaan wonen als Star straks oud genoeg is om af te spenen. Erg pijnlijk als je een paard moet laten gaan vanwege eigen lichamelijke ongemakken. Dit paard zit diep in mijn hart, maar de nieuwe plek en eigenaar en verzorgster hebben een super leuke klik met haar dus it is for the best.

Gelukkig zal ik veel foto's krijgen in de toekomst en ben altijd welkom, dus ik ben al met al erg blij.

Haar plekje zal t.z.t. worden opgevuld met een nieuwe rocky merrie die nu nog in Amerika staat. Gelukkig duurt dat nog een tijd dit zal eerst moeten slijten.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:43

Super Nienke dat jke een fijn plekje hebt kunnen vinden :) Dat helpt wel met de verwerking van zoiets!! Succes in ieder geval.. Tis niet makkelijk

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:52

Fijn dat Sterre een nieuw plekje heeft gevonden. Maar vertel eens over je nieuwe merrie, Nienke? (nieuwsgierig :D )
joyfordogs schreef:
Dus nu wel beren gezien, die hadden andere dingen te doen toen wij in canada waren blijkbaar.

Denk het ja. Wel heel veel 'iekhoorns' gezien ;)

Tip van dag: koop nooit een schimmel; dan blijf je poetsen!
Mijn varkentje :P
Afbeelding