[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:12

Ik moet zo naar mijn werk helaas...maar heb wel 4 dagen weekend dit keer :D

Hoe is het met je kleine ventje Joyce?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:26

4 dagen weekend is niet verkeerd.
Coração maakt het erg goed, we genieten ontzettend van hem, erg leuk kereltje:)
ik zal binnenkort weer eens wat fotootjes maken en plaatsen, hij heeft inmiddels een skippybal die hij helemaal te gek vind en hij speelt veel met zijn grote broer Agrado, erg gaaf om te zien.
hoe is het met jou ventje?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:24

Ik was gisteren aan het genieten van het weer en was ook een dagje weg. :D 8-) Maar nu moet ik weer gaan werken.

By the way, hebben jullie misschien ervaring met deze aquarium?
http://www.megagadgets.nl/nl/producten/aquasaurs-p-56/

Het schijnt echt te zijn en zeker omdat ik wou het zeker weten of het geen troep was gezien dat prijs. ;) Maar enige nadeel is, dat ze maar 90 dagen in leven blijft of zo.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:31

Genieten van het mooie weer....? B-) Welk mooie weer?? (paard, paard, hoezo heb ik een paard? Lily..Wie?)Zonder gekheid, ik zit al een aantal dagen/weken kei hard mijn tweede jaar af te ronden. Maar zoals het er nu uit ziet loopt alles op schema en ben ik op de helft van mijn opleiding.

Die aquasaurus zie er erg grappig uit! Dat ze dat zo mogen verkopen he?
Ik heb het nog nooit eerder gezien, dus kan geen ervaringen delen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:44

Ik heb net mijn eerste jaar afgerond haha moet nog 2 jaar hierna..wordt nog hard blokken denk ik :P

Hoe is het met Lily haha?

@joyce: mijn kereltje doet het super :D

TinkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:53

Ik zie bij een andere topic iemand op een merrie rijden die net een veulen heeft gehad van een paar dagen oud. Ik vind dat zielig en onverantwoord. Wat vinden jullie daarvan, stel ik me aan?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:06

Ow met merries met veulens heb ik geen ervaring, maar het lijkt me dat die buik en al weer ff terug moet in zijn normale positie. aan de andere kant, in het wild moeten ze ook gelijk weer mee.
Geef die link van het topic eens?

Lily.....? Wie......?
Nee, het gaat goed, ze word nog steeds met de dag mooier. En staat lekker lui haar buik rond te eten in het gras. Deze zomer wil ik de grondwerklessen weer een oppakken, maar die zijn meer voor mij dan voor haar. Nu nog.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:16

Na een paar dagen vind ik echt te snel.
Hier en daar om mij heen hoor ik 2 weken.
Mijn stalgenoot heeft wel vrij snel weer gelongeerd, maar dit heeft een medische achtergrond. Ook had ik niet het idee dat de merrie die niet " aankon" .
Maar echt rijden zou ik zo snel ook niet doen.

TinkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:16

In het wild kunnen de merrie en het veulen zelf bepalen hoe lang en hoe hard ze lopen (tenzij er een roofdier achter ze aan zit natuurlijk). Als er iemand opzit kan dat dus niet. Ik zie bij mijn paarden dat ze heel vaak drinken in het begin en ook veel slapen. Dus niet heel lang rond rennen. Even spelen en dan weer lekker slapen.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:18

Achja ieder heeft zo zijn eigen mening erover natuurlijk :) Dat hou je met bokt hahaha

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:13

IK zou er ook niet met een paar dagen al op gaan zitten. Zo belangrijk vind ik het rijden nou ook weer niet.
Maar dat is ieder voor zich. Ik zou bijvoorbeeld wel tijdens de dracht zo lang mogelijk door blijven rijden, ook omdat je merrie baat heeft bij een goede conditie als het eenmaal zover is.
En als ze gewend is regelmatig gereden te worden, en het was niet een al te zware bevalling, zou ik het ook wel snel weer oppakken. Maar een paar dagen is wel heel snel...
Er is natuurlijk wel een verschil tussen rijden en echt werken. Misschien vind de merrie het wel lekker om even met de baas aan de slag te gaan. Of aan de slag... Dat zou ik niet doen, maar gewoon een beetje hobbelen kan weinig kwaad denk ik.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:15

Zelf zou ik in ieder geval wachten tot het veulen 6 weken oud is.
en dan rustig beginnen met wat stappen, beweging is op zich wel goed voor de merrie.

TinkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:55

Ik heb zelf gewacht tot 4 mnd met Ori. En Sara en Brunka tot het veulen afgespeend was. Ik hoef niet zo nodig persee te rijden. Sara heb ik de dag voor de bevalling nog gereden, de andere eerder omdat ze er echt last van kregen en dan ga ik niet zitten pushen dat ik toch wil rijden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:59

Ik ben net pas weer begonnen met Sterre, Star is nu ruim 2 maanden.
Ik vind het toch wel sympathieker om te wachten tot het veulen al wat zelfstandiger is en zelf al wat afstand neemt.

Ik heb toevallig wel ervaring met triops in een aquarium. Wij kweken ze tot ze uitkomen als visvoer voor de vijvervissen. :D
Hebben een aantal keer geprobeerd om ze groot te krijgen, maar ze gaan elke keer dood.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:57

volgens mij is het voor het lichaam van de merrie beter om minimaal tot 6 weken te wachten, zelf vind ik het ook wel fijn als het veulen zelfstandiger is en de merrie ook niet meer zo bezorgt.
Als ik kijk naar het gedrag van moeder en kind hier, dan zou ik nu wel durven rijden.
Ik wil het weekend een stukje gaan wandelen met Delicia zonder Coração, zodat ze heel even worden gescheiden en dan snel weer terug, hij blijft dan in de padock bij de andere paarden.
Ik heb gisteren hele leuke filmpjes gemaakt, maar ehm, met mijn telefoon, ik krijg die niet op mijn pc geknutselt, ehm, @ crazycat, kom je binnenkort veulen kijken? ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:33

joyfordogs schreef:
volgens mij is het voor het lichaam van de merrie beter om minimaal tot 6 weken te wachten, zelf vind ik het ook wel fijn als het veulen zelfstandiger is en de merrie ook niet meer zo bezorgt.
Als ik kijk naar het gedrag van moeder en kind hier, dan zou ik nu wel durven rijden.
Ik wil het weekend een stukje gaan wandelen met Delicia zonder Coração, zodat ze heel even worden gescheiden en dan snel weer terug, hij blijft dan in de padock bij de andere paarden.
Ik heb gisteren hele leuke filmpjes gemaakt, maar ehm, met mijn telefoon, ik krijg die niet op mijn pc geknutselt, ehm, @ crazycat, kom je binnenkort veulen kijken? ;)

Heb je geen kabeltje om je telefoon aan te sluiten op je computer. Meestal werkt het net als met een geheugenkaartje.
Inpluggen en dan krijg je waarschijnlijk een extra verwisselbare schijf te zien in windows.

Maar volgende week een vrij rustig schema dus zou kunnen hoor we moeten nog altijd een keertje gaan rijden ook hahaha :D

O ja mocht hier nog iemand een stalling weten in Noord-Holland voor een rocky hengst en een oudere welsh ruin. Beiden sociaal, dikke vrienden en Brego is eigenlijk meer een ruin met ballen. Voorkeur voor goede uitrijmogelijkheden en ben zelf als eerste zoekende in de hoek van castricum en omgeving bij de duinen. Ook in de winter overdag naar buiten kunnen is mijn belangrijkste eis al heb ik voorkeur voor 24/7 met schuilplek.
En natuurlijk een plek waar je met gerust hart je paard achterlaat.
Brego is braaf en blijft ook met hengstige merries ernaast keurig achter het stroomdraad. Kan door kids van en naar de wei worden gebracht.
Mocht iemand iets weten, is toch een aardige opgave een goede pek vinden voor een hengst.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:15

CrazyCat schreef:
Ik ben net pas weer begonnen met Sterre, Star is nu ruim 2 maanden.
Ik vind het toch wel sympathieker om te wachten tot het veulen al wat zelfstandiger is en zelf al wat afstand neemt.

Ik heb toevallig wel ervaring met triops in een aquarium. Wij kweken ze tot ze uitkomen als visvoer voor de vijvervissen. :D
Hebben een aantal keer geprobeerd om ze groot te krijgen, maar ze gaan elke keer dood.

Zo...dus je hebt al ervaring ermee. ;) Zijn ze makkelijk te kweken vanaf eitjes tot volwassenen dieren in dat meegeleverde aquarium? Hoe oud werden ze bij je? Maar gezien jouw laatste opmerking vrees ik van niet. :o Het leek me juist geinig om eens iets zien opgroeien. :D

Het is wel nette tijd om mee te beginnen met rijden. Ik vind ook dat je beter kan wachten totdat een veulen wat zelfstandiger is.

Joyfordogs: ik ben benieuwd naar jouw nieuwe filmpjes 8-)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:17

Ik had ze niet uit zo'n set we deden (en doen) andere waarvan ik de naam even niet meer weet, maar hadden een paar keer die triops geprobeerd.

Het is wel gewoon een heel geinig project dus zou er gewoon voor gaan. Daarbij hebben wij kraanwater gebruikt en geen bronwater wat ik net ergens las op een site dus er is hoop. ;)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:07

Mooi dat ze geen dure bronwater nodig hebt. :D Dan geef ik een keer mezelf dat aquarium kado en kan ik ze zien opgroeien in mijn kamer. :P Eten ze hetzelfde als goudvissen uit een busje??

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:27

Goldenflower schreef:
Mooi dat ze geen dure bronwater nodig hebt. :D Dan geef ik een keer mezelf dat aquarium kado en kan ik ze zien opgroeien in mijn kamer. :P Eten ze hetzelfde als goudvissen uit een busje??

Volgens mij zit alles erbij wat ze nodig hebben om groter te worden. Wat ze eten als ze groot worden geen idee zo ver zijn we nooit gekomen...haha
Het ging bij ons dus denk ik mis omdat we kraanwater gebruikt hadden. Dus zou toch maar wat flessen spa inslaan dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 01:05

joyfordogs schreef:
wat betreft draf:
ondanks dat ik onwijs van de gangen van Kunst geniet, vind ik het ook zalig om met mijn ruintje te draven.
Ik kan me wel voorstellen dat als je beperkingen hebt, dat draven niet prettig is.
Leuk joh, Kalia bijna thuis, gaaf, alle 4 je paardjes thuis :).

Had deze over het hoofd gezien :o maar ik vind Tölt ook heerlijk zitten maar zo'n langzame schommel jog is toch ook wel fijn Haha! Kan me wel voorstellen als je rug problemen heb of iets dergelijks dat draven echt lastig is..

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 08:31

Juist de variatie aan de gangen van een gangenpaard spreken mij aan.

Ik heb net heel even op Lily's rug 'gezeten' (gehangen) terwijl ze lag te eten, zo gaaf!
Ze bleef gewoon liggen. <3

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 08:36

@kaplaars zo maken we ze hier allemaal zadelmak;).
we kunnen hier op elk jong paard zitten als ze liggen, vinden ze prima, Coração is dolblij met zijn skippybal en die heeft ook al op zijn rug gelegen, vond hij allemaal prima, ik ben voorstander van inrijden rond de 4 jaar, maar van te voren al wat dingen geleerd te hebben, kan handig zijn.
nu heb je natuurlijk inrijden en inrijden, meteen 6 dagen een uur rijden of een paar keer in de week eventjes erop, zit wel verschil in.
@ crazycat: ja zo'n kabeltje zit er wel bij, maar als ik die gebruik, gebeurd er helemaal niets en kan ik het ook op de computer nergens vinden dat die is aangesloten.
enne, je bent welkom hoor, ik moet wel werken, dus word of vroeg in de ochtend tot 10 uur of smiddags na half 4 of tja, savonds.
pb maar even als je wil komen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:45

joyfordogs schreef:
@kaplaars zo maken we ze hier allemaal zadelmak;).
we kunnen hier op elk jong paard zitten als ze liggen, vinden ze prima, Coração is dolblij met zijn skippybal en die heeft ook al op zijn rug gelegen, vond hij allemaal prima, ik ben voorstander van inrijden rond de 4 jaar, maar van te voren al wat dingen geleerd te hebben, kan handig zijn.
nu heb je natuurlijk inrijden en inrijden, meteen 6 dagen een uur rijden of een paar keer in de week eventjes erop, zit wel verschil in.
@ crazycat: ja zo'n kabeltje zit er wel bij, maar als ik die gebruik, gebeurd er helemaal niets en kan ik het ook op de computer nergens vinden dat die is aangesloten.
enne, je bent welkom hoor, ik moet wel werken, dus word of vroeg in de ochtend tot 10 uur of smiddags na half 4 of tja, savonds.
pb maar even als je wil komen.

Even kijken hoe mijn planning loopt. Krijg woensdag kijkers voor Sterre en ben zoekende naar nieuwe stalling.
Ik PB wel even van de week.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:03

Brave Lily!! :D