Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:05

Die hengst (zoon van Tango toch) is errug leuk! Had hem ook al ter dekking zien staan op marktplaats.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:02

Jup, Dat is Precious waar jullie het over heben Lachen

Hij had dit jaar 2 nakomelingen moeten hebben van niet-gangenpaardmerries, maar helaas heeft 1 het niet overleeft e heb ik ook niet kunnen zien of zij kon tolten omdat ze de stal nooit uit is geweest Huilen

Wel is dus de andere eerder genoemde shetlander x Precious geboren, en zij vertoont een duidelijke tolt!! zeker als ik een stukje met haar over de weg loop en ze ziet wee riets spannends dan komt het er helemaal goed uit. Dit vond ik echt heel erg fijn omdat dit voor mij natuurlijk al wel een tekentje is dat Precious zijn gang doorgeeft. (maar wat wil je met 2 gangenpaardouders..?Al blijft het altijd afwachten Knipoog )

Volgend jaar hoop ik op 3 gezonde veulens, 2 van niet gangenpaard merrie's en 1 van mijn nieuwe merrie Kir Royal, een toltende draver merrie.En ik ben heel erg benieuwd wat daar uit gaat komen!

(Voor geinteresseerden in dekking, veulen of andere vragen, PB inbox staat natuurlijk altijd open Lachen )

Afbeelding

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:08

Wat erg dat je je eerste veulen hebt verloren. Ach gut
Wel een mooie hengst en erg leuk dat het veulentje ook al de tolt laat zien.
Ben benieuwd hoe het veulen uitkomt te zien.
Moet je maar aan de nieuwe eigenaars zeggen dat ze ook op bokt of het gangenpaarden forum komen! Haha!
Kunnen we het veulen zien opgroeien.
Waarom doe je eigenlijk bewust met een niet gangenpaard kruisen? Niet dat ik er moeite mee heb ofzo, ik heb zelf dit onderwerp geopend in de hoop er meer van te leren.
Ik ben er nog steeds niet over uit om een zuiver gangenpaard te kopen of een te fokken met mijn niet gangenpaard merrie.
(als ze oud genoeg is) Maar ik heb de tijd.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:39

Aan de ene kant bewust en aan de andere niet.

Ik vind het belangrijk om te weten of mijn hengst zijn gangen doorgeeft, dit kan je natuurlijk het beste zien door hem te kruisen met niet gangenpaarden. Het is echter niet de bedoeling om in de toekomst daarmee verder te gaan. Ik wil met deze paarden die ik nu heb sparen voor een reis naar amerika om daar 2 of 3 andere gangenpaarden uit te zoeken. Dat is mijn uiteindelijke doel. Maar dat kost gewoon enorm veel geld en dus vind ik het zonde om nu geld te besteden aan de gangenpaarden die al in nederland zijn, omdat mijn uiteindelijke voorkeur uitgaat naar echt amerikaans gefokte paarden, die ik dus hierheen wil halen. (ik weet het, er zijn er wel een paar hier in nederland, maar ik wil daar gewoon een paar fokkerijen bezoeken, en meer keuze hebben en uitzoeken welke ik echt heel erg leuk vind om verder mee te gaan)

Het is dus zo dat de bewuste kant is zodat ik kan kijken of hij het kan, en de onbewuste kant omdat ik het geld niet heb om nu al te kopen wat ik echt wil hebben. Lachen
Maar, volgend jaar hoop ik dus op een veulen van mijn toltende draver merrie, en waar ik een mooi gangenpaard uit hoop Lachen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:18

Ze zijn inderdaad erg prijzig en zeker als je ze uit Amerika laat overkomen.
Met welk ras zou je willen gaan fokken? Of ga je in Amerika diverse rassen bekijken?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:14

Ja diverse gangenpaarden, maar ik wil wel richting de slankere rassen toe. op Dit moment spreken de gaited morgans me erg aan omdat deze ook wat groter zijn, verder ga ik daar dus verschillende bezoeken zodat ik ook de karakters kan meemaken en dergelijke.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:11

Wat leuk dat je er zo serieus mee bezig bent! Meer bloed is natuurlijk altijd welkom in Nederland Haha! En Gaited morgens hebben we hier nog niet toch? Dat zou wel héél leuk zijn, zijn echt fantastisch mooie paarden.

Wat naar zeg van je veulen...:'(
Mag ik vragen waaraan ze overleden is?
mijn merrie heeft vlak voor ik haar kocht (een week om precies te zijn) ook haar (eerste) veulen verloren van een dag oud, aan een bacteriële infectie, waarschijnlijk heeft ze vruchtwater binnen gekregen bij de bevalling. Komt maar een aantal keer per jaar voor. Verschrikkelijk moeilijk altijd deze dingen...

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:55

Ja het blijft gigantisch moeilijk om een veulen te verliezen. Exacte doodsoorzaak is bij ons niet duidelijk geworden, mede doordat de DA die we toen hadden waarschijnlijk niet eerlijk is geweest. 2e dierenarts zij dat hetgene wat de eerste DA had gezegd totaal niet mogelijk is geweest en dat ze waarschijnlijk aan een energietekort is overleden.

Het klopt ook dat er nog geen gaited morgans in nederland zijn, voor zover ik begrepen heb wel gewone morgans. Maar ik vind ze inderdaad ook echt bloedmooi ze spreken me op foto's en uit verhalen van de fokkerij waar ik contact mee heb erg aan, dus ik hoop zeker dat ik de mogelijkheid krijg om ze hierheen te halen Lachen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 17:28

Als je bij de traditionele fokkers gaat kijken, is toch altijd een heel ander beeld dan hier een fokker in Nederland, niet negatief bedoeld hoor, maar daar zie je ze ook in hun eigen leefgebied etc.
Zijn ook hele mooie paardjes, de Morgan ik vind de 'gewone' Morgan al erg mooi.
Ga je je hengst uiteindelijk dan ook verkopen? En al je huidige merries?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:51

Nee de hengst gaat zowieso nooit weg Lachen heb hem al sinds dat hij een veulen was en is echt mijn maatje Lachen merrie's zie ik tegen die tijd wel hangt ook vanaf of ze goede veulens geven etc etc. qua gangenpaarden wil ik vooral diversiteit gaan bieden, dus niet zozeer 1 bepaald ras, maar verschillende gangenpaardrassen al is dit is wat nu nog in de toekomst ligt Knipoog

ow en ik ben het met je eens over de traditionele fokkers Lachen daarom wil ik ze ook heel erg graag importeren ipv hier in europa zoeken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:02

Dan krijg je idd het beste beeld van een ras, bij meerdere, traditionele fokkers kijken. Er komt idd een hoop geld bij kijken, je kan je dan beter eerst er goed in verdiepen dan met 'minder' genoegen nemen (bedoel ik trouwens niet zoals het overkomt, maar als je hart bij het kijken in de VS ligt moet je dat gewoon doen).

Wat ingewikkeld zeg van je veulie. Vervelend als dierenartsen zo vaag doen, snap ook niet wat ze er mee bereiken...

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:37

Nee nou met die dierenarts kwam het er waarschiujnlijk op neer van het is zondag en we werken niet ofzo... kreeg medicijnen en kunstbiest maar geen uitleg of wat dan ook.. werd klaargelegd op n plek bij de kliniek als we wilden dat de DA kwam moesten we ene paar uur wachten want ze had visite .. zown eentje dus.. mara gelukkig heb k er nu een war ik wel van op aan kan Lachen

en idd wat je zegt, nu genoegen nemen met minderen (of in mijn geval dat met niet gangenpaard merrie's en 1 toltentde draver) zodat ik later naar de VS kan Lachen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:45

Wat een #^$*^%@ zeg Boos! Niet te geloven....
Gelukkig heb je nu wel een goed gevonden, het moet ook echt klikken met je dierenarts vind ik, ik heb gelukkig ook een hele betrouwbare.

Ik heb je even een pb gestuurd Tong uitsteken

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:54

NkPrecious schreef:
Ja diverse gangenpaarden, maar ik wil wel richting de slankere rassen toe. op Dit moment spreken de gaited morgans me erg aan omdat deze ook wat groter zijn, verder ga ik daar dus verschillende bezoeken zodat ik ook de karakters kan meemaken en dergelijke.

Wat leuk dat gangenpaarden naar nederland gaat halen!
heb al eens gedacht aan de American saddlebred?? Daar is maar een hengst van in nederland, die gebruikt wordt voor de tuigpaard fokkerij en die vogens mij geen 5gaiter is..
ik zelf heb een 5gaited ruin

En nog heel veel sterkte met het verlies van jullie veulen!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:01

Zeker aan gedacht! vooral omdat mijn hengst een halfbloedje is Knipoog maar vind het ras soms iets te heet zegmaar, maar ben wel van plan om een kijkje daar te nemen dat zeker Lachen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:07

Ik zou zo graag een keer die kant op willen om daar rond te kijken! Vooral de Kentucky Statefair! Lijkt me Geweldig!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:08

Hee wat leuk trouwens! Ik zie net jouw hengst een zoon van paradym is! Daar ben ik nog bij gaan kijken in friesland!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:11

Ja dara heeft ze geloof ik eerst gestaan!, toen is ze verkocht naar singlefooters nederland, iemand trouwens enig idee waar ze nu is?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:20

vroeg ik me laatst ook af, heb haar ook tijdje gereden bij S.N.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 17:23

Ik vind het al moeilijk genoeg om een paard weg te doen, zeker als je hem van veulen af aan hebt.
Dus groot gelijk, dat jeje hengst niet wegdoet.

Ik heb 2 Fell ponies ook van veulen af aan en een kruising Fell x Exmoor (nu 1 jaar oud), ook van een half jaar oud, daarom moet ik mijn gangenpaard maar even uitstellen omdat ik namelijk echt geen pony kan verkopen, maar in de tussentijd kan ik wel veel leren over de verschillende rassen en gangen etc, mogelijkheid om er een aantal te rijden.
Dat krijg je als jeje snel hecht aan een paard! Haha! Knipoog

Trouwens over traditionele fokkers gesproken, ik heb mijn Fell ponies ook van Engeland en ben daar ook de fokkers gaan bezoeken en heb de ponies in hun eigen leefgebied gezien en diverse fokkers gesproken. Krijg je een heel ander beeld dan hier bij iemand thuis wat 2 merries en een hengst achter in een weitje heeft lopen....... Daar hebben ze misschien wel 500 hectare om te lopen.
Is echt supermooi als je dan je veulen daar ziet rennen en weet dat die dan van jouw wordt!!! Tong uitsteken

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:38

Ik heb paradym nog een aantal keer in Dl gezien op de saddlebred show op de creekside farm.
Ben daar zelf ook geweest met mijn paard.
volgerns mij is ze nyu cvan een nederlandse mevrouw
misschien met wat speurwerk zou ik wel kunnen acterhalen wie het is

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:45

als je dat zou kunnen doen.. heel graag Haha! ben erg benieuwd naar hoe het met haar gaat, en hoeze terecht gekomen is!
bedankt alvast Haha!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:24

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:03

nee ze is inmiddels al tijdje terug door verkocht maar we weten niet waarheen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:21

onze fjord Ofke gaat morgen naar Amaru (Peruaanse Paso)