IJslander: Paarden of Pony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:35

D wetenschap heeft geen indeling verzonnen. Je noemt een aap ook geen mens het zijn gewoon twee verschillende soorten.
Wat IS verzonnen is de Engelse maat standaard om ze bij wedstrijden te delen en ook de naam pony voor het type wat zo duidelijk anders is als het paard, denk aan een Exmoor. En hoewel die "gewone" indeling die wij mensen zelf geven gewoonlijk klopt op uiterlijk, zijn er dus een paar rassen die uitzonderingen maken, als de IJslander, Falabella, Arabier, om er een paar te noemen die paarden zijn met een ponymaat en soms, naar wat men vind een pony uiterlijk. Maar als je goed kijkt, zie je het paardse wel.
Afbeelding
Afbeelding
Het zit hem dus ook in de verhouding been/lichaamsdiepte.
Even het duidelijke voorbeeld van de oertypes:
De Sorraia (paard): Afbeelding
De Garrano (pony):Afbeelding
(Ik heb toestemming gevraagd voor het gebruik van de foto van de Sorraia)

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:51

Lusitana schreef:
D wetenschap heeft geen indeling verzonnen. Je noemt een aap ook geen mens het zijn gewoon twee verschillende soorten.

Ik graaf even in mijn geheugen maar een 'soort' heeft in de biologie het kenmerk dat ze vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen.
(Een ezel en een paard zijn bv wel te kruisen, maar het produkt, muildier/muilezel, is niet vruchtbaar)

De definitie van een ras kan ik helaas niet vinden, maar gaat veel gedetailleerder in op de overeenkomsten en verschillen tussen een IJslander en een Fries en een Arabier.

De onderverdeling 'paard'<->'pony' zit daar ergens tussenin. Maar deze is op zich niet nodig, en ook niet gemaakt in andere diersoorten.

Ik blijf me afvragen waarom de onderverdeling, en wat kun je ermee?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:45

De indeling heb je verder inderdaad niet zoveel aan, maar daar ging het niet om. Het gaat erom dat wetenschappelijk gezien de IJslander van een ander oertype (om dan geen "soort" te gebruiken) afstamt dan bv de Exmoor. En dat op grond daarvan in de moderne tijd dit dier bij paarden hoort en niet bij ponies, en dat was de vraag.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:51

En toch vind ik de termen paard en pony NIET bij die wetenschappelijke uitkomst passen...

Ik zie wat jij bedoelt met afstamming van een bepaald oertype, maar tegenwoordig is daar haast geen sprake meer van. Wat zou dan een kruising shetlander x ijslander zijn? Een standaard pony is het niet, heb je dan een pany of een poord?

Of wat dacht je van de Haflo-arabieren, Welsh, NRPS-pony's waar vaak aardig wat arabierenbloed in zit... Wat zijn dat dan genetisch gezien, kijkend naar de oertypes? Of Tinkers? Daar zitten ook zowel pony's als paarden in de bloedlijnen.

Oftewel, de oertypen waren er, maar er is (tegenwoordig) geen onderscheid tussen paard en pony te maken n.a.v. die oertypen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:11

Het gaat hier om de IJslander, die wel een regelrechte afstamming is van een oertype. Hoe je kruisingen wilt noemen moet je helemaal zelf weten. Antwoord op de vraag van TS is gegeven, daar ging het mij om.

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:40

cissy schreef:
van origine zijn alle paarden klein, alleen het rijdt wat lastig op zo'n ukje en ook wat lastig een koets trekken dus zijn ze de paarden steeds groter gaan fokken om een handiger formaat te krijgen zodat je je ook sneller kon verplaatsen. De mensen zijn nu ook veel groter dan vroeger dus de paarden zijn zeg maar mee gegroeid...

Ukje? Waar? *kijkt naar haar ijslandpoownieding*

Ik denk dat het er maar net aan ligt wat je zelf onder pony of paard verstaat, wat het voor jou meer is.... Ik vind net als Anca dat ze best veel van pony's weg hebben qua karakter... (en die van mij zowiezo! ) Wel vind ik dat het sneltempo tölt een groot verschil maakt, als je in een snelle tölt waar-dan-ook rijdt voelt dat zó machtig...!

Maar goed, er bestaan ook grote paarden met zo'n karakter. Dus de vraag is maar net wat je eronder verstaat denk ik, maw, een niet op te lossen discussie... Maar 'officieel' zijn het dus idd paarden (met ponymaat).

Anca (shadow0), dat vraag ik me ook weleens af eigenlijk, nu je het zegt... Waaróm is er eigenlijk een verdeling pony - paard en is niet alles gewoon paard...?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:57

In sommige talen is dat ook gewoon zo. De term pony is modern en lang niet overal geintroduceerd, en meestal gwoon engels gehouden.

Er zijn wel meer dingen die niet lekker lopen, zo is de term Zorse in het leven geroepen (door amerikanen ofcourse) terwijl zo´n dier al lang wetenschappelijk bekent staat als zebroïd. Iemand noemde een kruising ponymerrie x ezelhengst een pezel, maar dat is net als met paardenmerrie x ezel, gewoon een muildier.
Wetenschappelijk gezien is er ook geen verschil tussen paard of pony als term, want daar heet het paardachtige of equus en daarin zijn wel weer typen.
Maar je zegt nu eenmaal niet ik ga mijn "paardachtige" , of equus, van stal halen.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:04

Lusitana schreef:
Wetenschappelijk gezien is er ook geen verschil tussen paard of pony als term, want daar heet het paardachtige of equus en daarin zijn wel weer typen.
Maar je zegt nu eenmaal niet ik ga mijn "paardachtige" , of equus, van stal halen.

En dan wordt het ineens wel weer belangrijk wat je er zelf van vindt en welke conclusies je aan de term verbindt.

Lusitana

Re: IJslander: Paarden of Pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:05

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:35

Ik vind de mijn ijslanders wel ponys (ponys die ook paarden zijn ) , daarom viel ik er ook op En nee, ik vind pony dus ook geen scheldnaam ofzo. Ponys zijn gewoon leuk.

Dit vind ik wel een mooie uitleg:

Is the Icelandic Horse a Pony?
It has been said that some of the ancestors of the Icelandic Horse were the native breeds of Scotland: Shetland, Highland and Eriskay. During the time that the Vikings took the horses to Iceland, the easy gaits (foxtrot, tolt, rack, runningwalk, amble, singlefoot, pace, etc.) were common throughout horse breeds in Europe. There is scientific, historical and archeological evidence of the existence of these gaits at that time.

A pony is usually described as being under 14.2 hands. But more than that, there are particular characteristics that define a pony. The Icelandic Horse generally carries these traits.

Several pony breeds also like to be called "horses", for example the Caspian Horse and the Norwegian Fjord Horse. These two examples accept and use the "pony" word in talking and writing about their equines. Often the words horse and pony are used interchangeable.

It has been said that the reason the Icelandic Horse is NOT a pony is because it is the only equine in Iceland. It has also been said that there is not a word for "pony" in Iceland, therefore it's called a horse.

No matter the reason, there is no need to be offended by the "pony" word! Ponies have great attributes!

The following pony characteristics apply to all pony breeds, including the Icelandic Horse:

Typical compact body; round shape, stocky build, wide chest, and well-sprung ribs.
Shorter legs (shorter cannon bone length).
Short head and neck; trim ears, large eyes.
Ample bone as compared to the horse (the denseness makes them weigh more for their size).
Strong feet; harder, more resilient, better shaped). Rarely need shoes.
Distinctive coat features to protect from wet/cold weather. Extra tail hairs, and projected brow.
Thicker winter coat, mane, tail, and forelock.
Fewer incidences of pneumonia and colic.
Ability to live outside year round.
Centuries of living on harsh terrain: durability and self-reliance.
Agility and jumping abilities.
Easy keepers.
Generally live a long time.
Can transport a greater percentage of their weight.
Short muscular legs give more strength to pull.
Endurance to carry adults.
Carry less weight on their feet compared to horses, which adds to soundness.
Good surface area of the foot, compared to the bone-to-mass ratio of the body.
Can be easy to train, willing to work, and levelheaded.
More self-protective and prudent.
Can be independent and appear to think thru things.
Can be curious and cunning, and escape artists.
Naturals for pasture breeding and running in herds.
More resistant to diseases, but prone to certain conditions (mostly due to over-eating, i.e. laminitis).
More prone to upward fixation of the patella.
More prone to Cushings since they live longer.
Capture attention with their distinctive conformation, attitudes, and durability.
Ponies for adults are becoming more and more popular due to the number of mature people coming into the horse world. These owners love their ponies!

If someone calls your Icelandic Horse a pony--it's true, it is!

bron:http://iceryder.net/pony.html

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:04

Dat van het kortere pijpbeen (en korte gespierde benen) gaat voor de IJslander niet op.
Verder hebebn ze een ander gebit dan pony´s en zijn daarom een paard. Maar eh, vroeger heetten ze in Nederlands gewoon IJslander en daarmee vermijd je ook alle problemen of het nu een paard of een pony is...

Ik zat zelfs nog dieper te graven en volgens de theoriën die ik nu allemaal gevolgd heb, zouden de afstammelingen van Equus caballus die niet gemengd zijn, dus niet paard zijn, maar pony. De meeste rassen zijn ontstaan uit mengelingen van de oertypes en er is ooit een indeling gemaakt tussen warmbloed, koudbloed en volbloed. De pony als type is een nog modernere term.
Het ligt allemaal niet zo makkelijk.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:09

De hele opgenoemde waslijst buiten de dingen die het skelet aangaan, gaat ook op voor goede (geharde) paardenrassen.

Het is eigenlijk een heel gaaf topic, maar ik krijg er bijna hoofdpijn van

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:43

Ik vind het ook verwarrend de paarden en ponies uit elkaar te houden. Leg maar eens uit aan een kind dat een Fjord een paard is. Maar dat Karan een welsh Cob die veel groter is een pony is. Dan haken de meeste kinderen af.

Dan probeer ik het uit te leggen met alleen de maat. Maar in Nederland is Karan (154) een pony. Maar in de rest van de wereld op maat betreft een paard. Maar qua ras is het dus een pony.

*zucht* het is erg lastig en ik begrijp je standpunt dat een ijslander een paard is. Qua feit, maar qua gevoel vind ik het een pony.

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:51

Ik zal nou wel een heleboel IJslanderfans op hun tenen trappen, maar ik vind het ponies. En dat bedoel ik ook als een compliment, over het algemeen vind ik ponies veel leuker dan paarden. Mijn IJslander ziet eruit als een pony en heeft een echt pony-karakter met de bijbehorende streken, plus op haar stamboekpapier staat dat ze een IJslandse Pony is. Wetenschappelijk gezien zal ze best een paard zijn, maar voor mijn gevoel dus niet

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:25

Elguccia schreef:
Ik zal nou wel een heleboel IJslanderfans op hun tenen trappen, maar ik vind het ponies. En dat bedoel ik ook als een compliment, over het algemeen vind ik ponies veel leuker dan paarden. Mijn IJslander ziet eruit als een pony en heeft een echt pony-karakter met de bijbehorende streken, plus op haar stamboekpapier staat dat ze een IJslandse Pony is. Wetenschappelijk gezien zal ze best een paard zijn, maar voor mijn gevoel dus niet

Wat voor stamboek papier heb je dan? De ifijp of zo?
Want nsijp is nederlands stamboek ijslandse paarden.

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:54

Glossi schreef:

Nee, van het BSIJP, het Belgisch Stamboek voor IJslandse Ponies (echt waar, niet zelf verzonnen hoor!)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 01:00

Elguccia schreef:
Glossi schreef:

Nee, van het BSIJP, het Belgisch Stamboek voor IJslandse Ponies (echt waar, niet zelf verzonnen hoor!)

Haha ik geloof je wel hoor! Wist niet dat die van Belgie een ponystamboek is. In Nederland is het nl Paarden. Ook een beetje raar eigenlijk...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 02:21

Bloed slaat op Arabisch bloed. Volbloed is volledig Arabisch bloed, warmbloed is deels Arabisch bloed. En aangezien IJslanders helemaal geen Arabisch vloed voeren, zijn ze automatisch koudbloed.

Ik geloof dat die defenitie niet meer zo klopt.
Je leert:fries.haflinger toch als koudbloeden??

Toch voeren deze paarden wel degelijk percentage OX

Omdat de khns stokmaten als meet staaf gebruikt of iets een pony of paard is worden paarden pony's genoemd die dat niet zijn.

Bouw,gang werk karakter dat teld ook mee.

Voor mij als AV eigenaar vind ik het vaak minderwaardig als ze tegen Barc pony zeggen.Ook zeggen ze het vaak op zo toon dat ik denk

Maar ja aan de andere kant wij weten beter als eigenaren van een van deze rassen

FMG8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:53

ijslander is een paard, zie ook de naam van een ijslander het is het ijslandse paard en niet de ijslandse pony

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:06

Lusitana; bedankt voor al je speurwerk, leuk om te lezen!

Ik noem zelf trouwens alles gewoon paard (ook mijn ijslander), da's wel zo makkelijk: de shetlanders zijn 'paardjes'