Wanneer te groot voor een IJslander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Re: Wanneer te groot voor een IJslander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:52

Dat mag natuurlijk ook Tigra.
een taboe is er niet dat je het niet mag zeggen als je het mij vraagt. maar zeker het oudere type is wel echt gefokt op uithoudingsvermogen,kracht en draagkracht.
Dressuur, springen en andere dingen deed er niet toe op IJsland, dus fokte ze puur op de doelen die er toen toe deden.
Ik denk dat een bijvoorbeeld Groninger 100 geleden ook veel sterker was dan wat er hedendaags gefokt wordt.

Ik ben wel van mening dat we ons niet blind moeten staren op de ijslander als "oh sterk ras zet er maar een vent van 90 kilo op" ook in deze wereld zie je dat er meer gefokt wordt op uiterlijk,show en extreem been gebruik.
Zelf, kijk ik liever naar een iets wat eleganter dan oude type die in een knappe takt de baan rond gaat, dan zo'n "kijk ik kan met mijn knieen mijn neus aan raken" Barbie ijslander. :P

IJslanders zijn niet heilig, maar vergelijk ze eens met doorsnee paarden. minder blessures en ziektes, vaker ouder nog prima te berijden. en de leeftijd is sowieso hoger dan "standaard" paarden.
en daar rijden nu eenmaal wel volwassenen op, die van gewicht varieeren van 55 tot 85 kilo.
kort door de bocht vraag, hoe verklaar je dat dan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:13

Tigra_ schreef:
90 kilo is gewoon veel te zwaar voor zo'n pony.

Ik vind 90 kilo te zwaar voor de meeste rijpaarden...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:27

Tigra_ schreef:
en niet een of ander speciaal ras wat enorm sterk is.

Maar dat zijn ze dus wél. Als bijna afgestudeerd "historica" kan ik je best wat uitleggen over het gebruik van verschillende paardenrassen door de geschiedenis heen en dan met name in Europa, waar we nu zitten.

Paarden zijn van oudsher trek- en lastdieren. Ze zijn relatief makkelijk te temmen waardoor ze al bijzonder vroeg gebruikt werden om het land te ploegen, de kar te trekken of goederen te dragen. Uiteraard zijn ze ook een uiterst handig vervoersmiddel, wat al redelijk vroeg werd ontdekt. Op het vaste land moesten er lange afstanden overbrugd worden waar grote, langbenige paarden bijzonder handig bij waren.. dat ging immers sneller dan kleine ponies. Daarnaast werden paarden gebruikt tijdens oorlogen en veldslagen, ik hoef je denk ik niet te vertellen hoe snel jij verslagen wordt als je op een pony van 1.30 aan komt rijden. Zo al twee redenen waarom grote, langbenige paarden handiger zijn dan ponies voor op het Europese vasteland.

Nu IJsland. Rond 900-1100 werd IJsland gekoloniseerd door de Vikingen en ook Vikingen hebben vervoer nodig. Máár IJsland is ruig, IJsland is koud, De boten zijn relatief klein. Daarom werden er alleen sterke, robuuste oerrassen geimporteerd. En vooral ook klein, want grote paarden paste zo lastig op de boten. Die oerrassen werden daar gehouden, later ook "uitgezet" waar deze oerrassen zich ontwikkeld hebben tot één ras; de IJslander. Bovendien stierven de zwakke paarden door het gure klimaat en het ruige landschap waardoor we daadwerkelijk een oersterk ras over hebben gehouden.

(A.) Vanaf de late middeleeuwen (1500-1600) werden op het Europese vastland paarden al getrained voor lastige dressuuroefeningen om het uiterlijk vertoon van legers beter en sterker te maken. Paarden moesten imposant, maar ook lenig zijn.
(B.)In die tijd gebruikten de Vikingen, of inmiddels de eerste inwoners van IJsland de paarden alleen nog voor vervoer door het ruige landschap en het dragen van zware lasten. En níét met het gymnastiseren van de paarden.

Nu zijn A en B beide absoluut geen slechte dingen en ik praat hiermee ook niet goed dat IJslanders oneindig veel kunnen dragen of kunnen trekken, maar ik ben er ab-so-luut van overtuigd dat door de (bijzondere) ontwikkeling van dit ras, de IJslander sterker is dan veel andere paardenrassen.

joxbling

Re: Wanneer te groot voor een IJslander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:35

Ik heb zelf een ijslander gereden van 1,40 en ik ben zelf ongeveer 1,78 lang. Dat zag er helemaal niet raar uit en ze kon het makkelijk hebben! :) ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto kan vinden.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:39

Mooi helder verwoord Anne. daar kan ik me goed in vinden. Ik rij overigens een halfbroertje van Eygló :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:52

Leuk, Klokjes! Wie rijd je? (kan je ook per PB sturen hoor :) )

Ik ben zelf overigens 1.68 en mijn merrie is 1.39. Hoewel ik met mijn hielen kan sporen, doe ik dat toch echt met mijn kuiten. Mocht je dus denken dat je niet kan sporen met je kuiten als je 1.80 bent, heb je 't mis. Mijn kuiten zijn 47cm lang (knieholte tot onderkant hiel). Je moet dus toch echt wel dik 2 meter lang zijn wil je niet meer kunnen sporen met je kuiten.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:24

Ik denk dat bij ieder paard geldt: hoe lichter hoe beter, en niet= het best. Het is nu eenmaal in eerste instantie onnatuurlijk om op een paard te zitten. Door de eeuwen heen hebben we echter de paarden er wel op gefokt en uitgekozen.

Hoe wij met dieren omgaan en ook wat wij accepteren aan belasting per paard is cultureel bepaald. Daardoor zie je dus ook de verschillen tussen IJslanders (de mensen dus en voor het gemak dus ook degene die zich deze 'cultuur eigen hebben gemaakt') en West-Europeanen.

IJslandse paarden worden wellicht gemiddeld zwaarder belast, met hun relatief grote/zware ruiters maar daar staat ook tegenover dat wellicht IJslanders (de paarden dus) -gemiddeld- een stuk later worden ingereden, veelal meer buiten gehuisvest zijn en meer sociaal contact hebben dan andere paarden.

Dan heb je nog het historische stuk van Anne (waar ik het als mede-historica volledig mee eens ben - He Anne, hoe is het eigenlijk? ;0).

En ik denk ook dat een kortere rug wellicht meer draagkracht kan hebben. Laterale aanleg kan wellicht voor meer tredzekerheid zorgen waardoor er minder last is van het evenwicht.

Voor mij is -voor een vaste bijrijder- voor mijn merrie +- 75 kilo toch wel de max. Lengte.. tja ik ben zelf 1,80 m... En dat ziet er zo uit: Edit: pony is 1,38

Afbeelding
Afbeelding