Paso Fino Wie kent dit ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vienna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:52

Als mijn paard zo zou lopen zou ik er geloof ik direct een veearts bij halen hihi. Wel ontzettend mooie paarden om te zien. Vind het ook geen fijn gezicht hoe ze lopen maar zo te zien worden ze wel heel vriendelijk gereden. Interessant ras en leuk om daar eens wat over te lezen.
Laatst bijgewerkt door vienna14 op 04-12-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:54

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:57

Rose21 schreef:
nou sorry, met alle respect maar wat is dit voor belachelijk iets?? wie moet dit nou weer verzinnen met wat voor doel en wat voor rede? er zal een zekere mate van aanleg zijn bij deze paarden voor deze gang maar dit is echt niet natuurlijk!!

anatomisch gezien voor het lichaam en de spieren is dit echt niet wenselijk! kijkend naar het tweede filmpje zie ik overwegend hoge spanningen in het lichaam, kin op de borst en veel van de paarden dragen hun staart in een afwijkende houding.

mooie paarden maar ik vind dit echt gekkigheid!

Zullen we ijslanders dan ook maar afleren om te tölten? :Y)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:59

Ibbel schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=v4xAXyuhHUo

Hier nog een Fino die 'normaal' onder het zadel z'n gang laat zien.
Doet die op 28 seconden nou stap of draf? :+

Ik vind het er nog steeds onvriendelijk uit zien, maar dat komt denk ik vooral omdat ik dit nog nooit heb gezien en alleen 'normale' gangen gewend ben. Ik weet dus nog steeds niet wat ik ervan vind maar vind het wel heel interessant!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:01

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:04

naomi_g1998 schreef:
Doet die op 28 seconden nou stap of draf? :+

Geen van beide, daar tölt hij (llano/corto, hoe je het noemt). Zet hem maar stil op .28, hij heeft daar 3 benen aan de grond.

vienna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:05

Dat ziet er inderdaad heel wat beter uit. Viel me ook op dat dat schimmeltje aan de longeerlijn ook veel ruimer liep. Als ik het goed begrijp is dat extreem korte lopen dus alleen een soort showelement en lopen de meeste van deze paarden redelijk normaal?

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:10

nee dat bedoel ik niet. er is een verschil tussen aangeboren en aangeleerd. dit is deels aangeboren maar dat sterke verzamelde lopen is niet aangeboren, op de andere filmpjes zien we paarden die dezelfde gang hebben maar veel ruimer lopen. ik denk dat we daar de natuurlijke gang zien en niet dat verzamelde gekke loopje!!! observeer is het lichaam van de paarden... dat is echt niet wenselijk!!

overigens gebeuren ook niet wenselijke dingen in andere takken van sport...
Laatst bijgewerkt door Rose21 op 04-12-13 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:12

Dat korte is idd show. Net als de piaff kan niet ieder paard dat, en doe je dat geen uren achter elkaar.

Paso's zijn eigenlijk de Quarters van Zuid Amerika. Het zijn cowboypaarden, werkpaarden, om de hele dag door over je ranchgebied te rijden. En in tegenstelling tot de Noord Amerikaanse koeienjongens vonden die Zuid-Amerikanen het wel zo fijn die extra gangen te handhaven. In Amerika zijn die er, door gebruik van het Engels Volbloed, grondig uitgefokt bij de Quarters. Andere Noord-Amerikaanse rassen hebben die gangen nog wel. En al die Amerikaanse rassen stammen af van de Spaanse paarden die Cortez en Columbus meegenomen hebben. Voordien waren er geen paarden in Noord en Zuid Amerika.

Die extra gangen waren vroeger in álle rassen in Europa normaal. Ze zijn eigenlijk normaler dan de huidige gangen die we gewend zijn. Vrouwen die in dameszadel reden (geacht werden te rijden, vrouwen mochten hun benen niet spreiden, en uiteraard ook geen broeken dragen), reden op gangenpaardjes. Veel handiger in tölt dwars op je paard te zitten dan in draf. Pas toen de wegen beter werden en koetsen gebruikelijk werden voor transport, werden dravende paarden de norm in Europa. Dat is ver ná de ontdekking van Amerika, en daarom lopen er in Amerika zoveel gangenpaarden. Dat zijn eigenlijk de Middeleeuwse paarden van Europa.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:14

Ik heb al weleens van het ras gehoord, maar nog nooit die heel erg verkorte showpas gezien, ziet er maar raar uit :p Wel prachtige paarden!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:18

Ik vind het niet echt zielig hoor. In de filmpjes zijn er wel een aantal die een enorm bit in hebben en heel erg worden verzameld, maar er zitten er ook een paar bij die er echt wel goed uit zien. Maar dat heb je natuurlijk ook hier in Nederland. Hier rijden sommigen ook heel onvriendelijk en anderen weer niet. Wat mij dan wel weer op valt is dat het merendeel veel te groot lijkt voor hun paard (pony?)? Of zijn deze paarden net als ijslanders wat sterker dan de meeste rassen?

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:19

vienna, inderdaad. Die hele korte noemt men Classic Fino, en is alleen een show gang. Totilas loopt ook geen pirouettes in de wei. Het is een hele verzamelde gang, en weinig paso finos kunnen dat, net als weinig KWPN-ers passage/piaf kunnen.

In Paso Finos heb je niet alleen verschillende gangen (normaal stap, Paso Corto, Paso Largo en Classic Fino), maar ook verschillende types. Je hebt Pleasure, Performance, en FIno. Beetje zoals in western. Het is lastig om de types te omschrijven. Die laatste van Ibbel is meer een Pleasure paard type. Onze eigen Paso is Performance (dan zitten ze tussen pleasure en Fino in). De Fino paarden zijn de echte showpaarden, alhoewel alle types ook op shows rijden.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:25

Rose21 schreef:
nee dat bedoel ik niet. er is een verschil tussen aangeboren en aangeleerd. dit is deels aangeboren maar dat sterke verzamelde lopen is niet aangeboren, op de andere filmpjes zien we paarden die dezelfde gang hebben maar veel ruimer lopen. ik denk dat we daar de natuurlijke gang zien en niet dat verzamelde gekke loopje!!! observeer is het lichaam van de paarden... dat is echt niet wenselijk!!

je hebt het gewoon mis :) Niet erg verder, kan gebeuren.

Paarden die Classic Fino lopen is echt wel aangeboren. Na de geboorte wordt al na 6 maanden gekeken of een paard aanleg heeft voor de Classic Fino. Er zijn trainings stallen waar alleen de top Classic Fino veulens blijven, de rest gaat naar andere stallen voor performance/pleasure training. Later in de training kijkt men ook naar de uitstraling, dat noemt men Brio. Des te meer Brio, des te meer tijd men er in steekt om er een kampioen van te maken.

Een paard wat niet geboren is met aanleg voor Classic Fino (wat jij noemt, het verzamelde gekke loopje) zal nooit Classic Fino lopen. Hoe veel training je ze ook geeft.

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:27

Ik vind het er nog steeds maf uit zien na die uitleg van ibbel :\

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:32

Brio is min of meer vergelijkbaar met wat wij hier in de 'normale' dressuur Schwung noemen.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:37

corbosman schreef:
Rose21 schreef:

je hebt het gewoon mis :) Niet erg verder, kan gebeuren.

Paarden die Classic Fino lopen is echt wel aangeboren. Na de geboorte wordt al na 6 maanden gekeken of een paard aanleg heeft voor de Classic Fino. Er zijn trainings stallen waar alleen de top Classic Fino veulens blijven, de rest gaat naar andere stallen voor performance/pleasure training. Later in de training kijkt men ook naar de uitstraling, dat noemt men Brio. Des te meer Brio, des te meer tijd men er in steekt om er een kampioen van te maken.

Een paard wat niet geboren is met aanleg voor Classic Fino (wat jij noemt, het verzamelde gekke loopje) zal nooit Classic Fino lopen. Hoe veel training je ze ook geeft.

ik zie toch duidelijk het woord training meervoudig in je verhaal naar voren komen. aanleg en vervolgens training. en dat zeg ik dus. aanleg en aangeboren maar middels training uiteindelijk op het gewenste resultaat komen. ik kan me niet voorstellen dat deze paarden als ze in de weide staan in deze gang naar het hek toe zullen komen lopen in die extreme verzamelde gang! dat kan je mij echt niet wijs maken!

Ibbel

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:39

Nee, Totilas piaffeert ook niet de wei. Dat was ook al opgemerkt ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:45

Woooww.. interessant! Hier ga ik me vanavond eens in verdiepen. Wat ik er van vind weet ik nog niet.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:48

wat ik uiteindelijk bedoel te zeggen is dat ik het een extreme vorm vindt van wat er getoond wordt van een gang die aangeboren is. niks mis met een aangeboren gang. maar aan de lichaamshouding van de paarden zie ik dat deze niet natuurlijk is en ze op allerlei manieren moeten compenseren om dit te kunnen laten zien. in de dressuur zie je dit inderdaad ook vaak terugkomen dat paarden dusdanig worden gereden dat het niet bevorderlijk is voor het lichaam van het paard veelal door verkeerde rijtechniek en training.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:57

Rose21 schreef:
...door verkeerde rijtechniek en training.

Maar daar ga je de mist in, door de klassieke dressuur als uitgangspunt te nemen. Je zou het moeten vergelijken met de IJslanders, dat komt nog het meest in de buurt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:58

Ai.. Die in de OP zijn wel heel extreem zeg..

In latere filmpjes zie ik al fijnere beelden voorbij komen :)
Ik heb januari dit jaar toevallig een Peruaanse Paso op de foto gezet, en toen ook een kort filmpje gemaakt :)

Misschien niet de duidelijkste, maar ik denk dat je toch wel kan zien hoeveel het op een draf/normale gang kan lijken, ipv een paard die op kolen loopt :)

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:03

Maar Rose, een dravende paard wordt ook getraind om hem soepeler en sterker te maken, toch? Je kan ook geen Olympische dressuur paard maken uit een hobbel paard met geen aanleg voor verzameling en uitstreken. Ze hebben het, of ze hebben het niet.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:05

ik neem de klassieke dressuur niet als uitgang of vergelijking maar dit is ook een voorbeeld van een tak van sport waar je dingen ziet die je liever niet wil zien. het bovenstaande filmpje vind ik een veel eerlijker beeld. de andere paarden die 'op hete kolen' lopen zullen vast meer aanleg hebben maar zo extreem doen ze echt niet uit zichzelf en ik vind het storend om dat ik dus aan die lichaamshouding zie dat het niet prettig is voor de paarden en anatomisch gezien ook niet...

het is geen aanval op het ras of de gang die ze tonen maar de mensen die er weer zoiets extreems van moeten maken...

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:08

_bella_ schreef:
Maar Rose, een dravende paard wordt ook getraind om hem soepeler en sterker te maken, toch? Je kan ook geen Olympische dressuur paard maken uit een hobbel paard met geen aanleg voor verzameling en uitstreken. Ze hebben het, of ze hebben het niet.

mee eens! ik andere takken van sport gebeuren ook dingen die ik niet vind kunnen en velen met mij. als je bijvoorbeeld een piaffe wilt dan moet je die trainen. maar ik kijk altijd op wat voor manier dit gebeurd. soms moeten paarden dingen doen die niet prettig voor ze zijn, ongeacht tak van sport, ras of aanleg. ik vind filmpje waar je die extreme vorm ziet gewoon te ver gaan.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:01

Je kan er echt geen conclusies aan verbinden tenzij je die paarden van dichtbij kent. Als veulens hier in NL worden geshowd, dan is dat ook niet op basis van een ZZ proef. Dan kijk je naar aanleg, souplesse, de ouders, en bovenal, ervaring. Zo ook met paso finos, alleen nog ietsje sterker. De Classic Fino is zo'n genetisch iets, dat zit er in of niet. En als het er in zit, betekent het nog niet dat het er mooi uit komt. Dan komt pas de echte training.

Wat jij ervaart als spanning en stress, is simpelweg de manier waarop die paarden hun energie tonen. De Fino paarden (dus die classic fino kunnen) zijn zeer energetische paarden. En dan zie je in die filmpjes ook nog eens diegenen met veel Brio.

Nogmaals, ik snap absoluut dat je het maar raar vindt. Het is volkomen logisch. We zijn hier gewend aan een bepaalde manier van lopen, en je oog went daar aan. Als het dan anders loopt, is het al snel 'fout'. Bij ons op stal dacht in het begin iedereen dat ze kreupel was :)