Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:23

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:25

sallandval schreef:
Ik denk dat de fokkers uiteindelijk vanzelf zullen moeten zakken met de prijs, vooral voor de minder geliefde kleurtjes. Zoals gezegd; het is een kleine markt met veelal recreatieve ruiters. De extra gang is toch iets dat vooral mensen die iets 'anders' willen trekt.. en als je dan toch al 5000+ extra betaald voor een paard kun je net zo goed een mooi kleurtje nemen.

Ik zie ook dat de kwaliteit van die hier gefokte Amerikaans gangenpaarden gemiddeld genomen niet geweldig is, het is toch maar een handjevol hengsten die je telkens in de papieren ziet, dat kan ook iet anders natuurlijk. Maar geen enkele hengst fokt enkel toppers (ook al zeggen de fokkers iets anders). Zo lang er geen wedstrijden zijn wordt het ook lastig om 'good' van 'great' te onderscheiden en is het al geweldig als je een rustig buitenritje kunt maken. En zelfs dat lukt niet met veel gangenpaarden die ik hier bij fokkers heb gezien.

Ik heb tijdens een high school jaar in de VS een spotted saddle horse 'gehad', vijfganger en een prima paard; zo betrouwbaar als wat en een superkarakter. Ze hadden hem speciaal voor mij op een veilig gekocht voor een paar honderd dollar. Vlak voordat ik weer contact kreeg met die mensen en op bezoek ging hebben ze hem en hun andere prachtige spotted saddle dame gratis weggegeven -O- Wisten zij veel dat ik er hier de hoofdprijs voor had kunnen vangen 8-)

Dus als ik nog eens een gangenpaard koop weet ik wel waar (en dat is dus niet in Nederland). De prijzen voor hier gefokte en groene paarden vind ik persoonlijk belachelijk hoog, vooral aangezien er niet zo veel mensen zijn die de vijf gangen correct 'on cue' kunnen zetten, die training komt er dan ook nog eens bovenop.

over de Amerikaanse paarden kan ik niet spreken.
ik weet wel dat goede mangalarga marchadores in Brazilië ook prijzig zijn.
voor een paar honderd euro vind je geen mm. laat staan een fatsoenlijke. de prijzen beginnen daar vanaf een duizend of 6. en daar zijn ze zeker niet zeldzaam. ook word daar weinig op kleur gefokt. maar voornamelijk op gangen en karakter.
uitzonderingen daar gelaten.

kevje06

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:59

Ik vraag 2000 euri voor onze 6 jarige brave merrie, 156 hoog, donker bruin met tolt (nu mee bezuf dys nog niet vlekkeloos maar meisje van 12 rijd haar en gaat erg goed), vader singlefooter moeder toltende draver

En ook rond die prijs voor kmh jaarling merrie van brego die vrolijk door de wei tolt en plaatje om zien met mooi hoofd en erg groot

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:04

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:05

kevje06 schreef:
Ik vraag 2000 euri voor onze 6 jarige brave merrie, 156 hoog, donker bruin met tolt (nu mee bezuf dys nog niet vlekkeloos maar meisje van 12 rijd haar en gaat erg goed), vader singlefooter moeder toltende draver

En ook rond die prijs voor kmh jaarling merrie van brego die vrolijk door de wei tolt en plaatje om zien met mooi hoofd en erg groot

Ik wist niet dat je nog toltende dames te koop had (bereden). Nou dus ook keuze dichterbij huis dus :D

En ja Brego's prachtige dochter. Geen apart kleurtje, maar wel een bijzonder mooi gebouwd merrietje met veel uitstraling.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:08

CrazyCat schreef:
Refagreni schreef:
Onderstaande paarden zijn inmiddels verkocht, maar er is dus best wat leuks te krijgen.
Ik was toendertijd weg van Midon. :)
Bij de onderste twee paarden staat de video gelinkt in de adv.
http://www.youtube.com/watch?v=newqxajZVzg
http://www.gaedingargroup.de/content.php?folder=102&horse_details=107
http://www.gaedingargroup.de/content.php?folder=102&horse_details=46

Die vind ik toch wel aardig aan de prijs hoor.
Midon valt in prijsklasse E (3.000,- bis 5.000,- €) en is 16 jaar.

Toendertijd was hij 9. Filmpje is uit 2006.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:10

Ja Mississippi
Ze is super leuk maar te veel één op één paard
En zelf heb ik er niet genoeg tijd voor

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:13

Refagreni schreef:
Toendertijd was hij 9. Filmpje is uit 2006.

Oeps hahahaha

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:15

kevje06 schreef:
Ja Mississippi
Ze is super leuk maar te veel één op één paard
En zelf heb ik er niet genoeg tijd voor

Hele leuke merrie voor de liefhebber :j
Brego is ook meer zo'n 1op1 paardje (staat altijd met zijn snufferd vooraan en drukt de anderen aan de kant voor aandacht).
Een van de redenen waarvoor ik ervoor heb gekozen om juist hem te koop te zetten.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:31

In mijn beleving is op de paardenmarkt en dus ook op de gangenpaardenmarkt op dit moment geen peil te trekken. Ik heb een hele leuke 4 jarige Peruaanse Paso x IJslander ruin te koop staan.

Qua prijs wordt hij praktisch weggegeven, uiteraard op voorwaarde dat hij op de juiste plek terecht komt. Dus voldoende ruimte en paardengezelschap en mensen met gevoel voor paarden.

Ondanks de lage prijs staat hij inmiddels ruim een jaar te koop en lukt het niet om het juiste plekje voor hem te vinden....
Heel zonde, want volgens mij echt een buitenkans qua karakter en gangen waar iemand heel veel plezier aan zou kunnen beleven!!

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:49

prijs is toch denk ik wat de gek ervoor geeft.

Mijn eerste paardje wat ik kocht was een uit de USA geimporteerde merrie jaarling voor 6500,- (2010)

Mijn 3 jarige TWH heb ik 8500,- (2010) voor neergeteld maar wel met een speciaal kleurtje.

Voor mijn 2 jarige MM heb ik 4250,-(2012) betaald.

Ik heb voor mijn goed beleerde SSH merrie 8000,-(2012) betaald en die geruild voor een RMH jaarling hengst waar ik natuurlijk ook voor het kleurtje moest betalen dus die koste mij dan ook 8000,- (2013) kreeg er wel een leuk poesje bij kado.

Mijn MM merrie stond als jaarling te koop voor 6500,- (2013) ik heb haar voor hetzelfde bedrag gekocht op 4 jarige leeftijd.

zo als dit niet met de billen bloot is

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:18

Zo!Ik weet niet hoeveel de kat waard is :+ ,maar iemand heeft weer goede zaken gedaan :)
Ik heb laatst een zwarte 5-jarige rocky ruin laten gaan voor 4000 euro.De vraagprijs lag wat hoger natuurlijk,maar de dame in kwestie was al verliefd op de foto's van hem.Vervolgens niet te beroerd om 600 km te rijden om kennis te komen maken en,het belangrijkst:Er was direct een wederzijdse klik tussen die twee.Dat is mij ook veel waard.Nu is iedereen gelukkig :D
Ik heb echt een hekel aan mensen die over de telefoon direct over de prijs beginnen,zonder het paard in levende lijve gezien te hebben,zeker als ze in een paar uur hier kunnen zijn.Een karakter kan je toch niet uitleggen op afstand.Dat moet je voelen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:30

Dat is juist jodi, kreeg net mail dat iemand mijn merri vrijdag kwam ophalen.
Ik heb alleen geantwoord dat ik zo geen zajem doe en dat ik alleen verkoop aan juiste adres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:40

Ginam schreef:
Maar ik ben het niet met Gloa eens dat je voor een ongereden gangenpaard het dubbele van de genoemde bedragen betaald.

Wacht even, ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen. Er wordt hierboven een bedrag van 3000-4000 genoemd voor een goed gereden töltende draver. Voor zover ik op de hoogte ben betaal je tussen de 5000-10.000 voor een ongereden 3- of 4 jarig gangenpaard zoals rmh,tw of mm. Daarmee bedoel ik dat je zelfs met een ingetölte draver nog goedkoper uit bent dan met een groen gangenraspaard, laat staan als je zelf handig genoeg bent om een draver op die manier door te rijden.

Dat een gangenpaard van zichzelf al zou gangen onder het zadel is ook een fabeltje. De meesten hebben toch echt in het begin de ondersteuning van een ruiter nodig om taktzuiver te gangen. Gloa is een natuurtölter en draaft zelfs niet in de wei. Maar onder het zadel heeft ze in het begin voornamelijk in telgang gelopen. Het heeft nog best een tijd geduurd voor ik dr onder het zadel stabiel in tölt had. Dus een goedkope draver of een dure ganger, werk heb je er altijd aan, bij de ene misschien wat meer dan de ander maar aanwaaien komt het niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:41

Nondeju, ik ga toltende dravers verkopen.. wat een bedragen :')

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:43

Citaat:
Ik heb echt een hekel aan mensen die over de telefoon direct over de prijs beginnen,zonder het paard in levende lijve gezien te hebben,zeker als ze in een paar uur hier kunnen zijn.Een karakter kan je toch niet uitleggen op afstand.Dat moet je voelen.

Dat ligt er maar net aan hoe het gebracht wordt. Wordt er niks vermeld in de advertentie dan vraag ik wel wat de vraagprijs is. Wel zo eerlijk tegenover mezelf maar ook tegenover de verkoper. Wat heeft het voor zin bij een paard te gaan kijken waarvan je bij voorbaat weet dat de prijs boven je budget ligt.
Andersom heb ik er ook geen moeite mee, als de vraag aan mij gesteld wordt. Wanneer bij mij wel de deur op slot gaat is dat er in het eerste antwoord gelijk staat dat je teveel vraagt. Toevallig vanmiddag nog zo'n mailtje..."prijs is verbazingwekkend hoog voor zo'n jong ding". Daar moest dus wel wat van af. In zo'n geval is het paardje gelijk niet meer geschikt voor de mailer. :D

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 01:20

goede topic! ik vind zelf dat de prijzen veel te hoog liggen, zoals iemand al eerder zei; het is wat een gek er voor geeft, en voor die markt wordt er gefokt
als jij je fokmerries gaat importeren wil je daar natuurlijk ook een stukje op terug verdienen, maar gekeken naar de kosten om er een veulen van te krijgen, dan vraag ik me soms echt af waar die vraagprijs dan vandaan komt..
uiteindelijk zijn gangenpaarden het ideale buitenrit paard, je kan er uren op rijden zonder de bijkomende pijntjes, maar wie heeft dat soort geld over voor een paard die je uitsluitend recreatief gaat gebruiken?
ik denk dat de toltende kruizingen en dravers een prima alternatief is voor de kleine beurs, of ijslanders natuurlijk, die zijn er ook genoeg te vinden
het zou ook fijn zijn als de gangenpaarden wat bekender werden, dat het normaler zou zijn om een gangenpaard te hebben, de drempel om er een aan te schaffen wat lager zou worden
en die hoge prijzen helpen daar niet bij :(

ikzelf heb een paso fino zelf geimporteerd, voor mij niet zo moeilijk omdat ik ook in usa heb gewoont en 2 kinderen daar nu wonen, dat is natuurlijk ook een optie waarmee je al snel een paar duizend goedkoper uit bent

en zo loopt het een beetje vast, meer bekendheid, meer mensen die gangenpaarden rijden, zou alleen maar goed zijn voor de verschillende gangenpaarden-rassen, maar vanwege de soms idioot hoge prijzen gaat dat niet gebeuren

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:43

jodi schreef:
Zo!Ik weet niet hoeveel de kat waard is :+ ,maar iemand heeft weer goede zaken gedaan :)
Ik heb laatst een zwarte 5-jarige rocky ruin laten gaan voor 4000 euro.De vraagprijs lag wat hoger natuurlijk,maar de dame in kwestie was al verliefd op de foto's van hem.Vervolgens niet te beroerd om 600 km te rijden om kennis te komen maken en,het belangrijkst:Er was direct een wederzijdse klik tussen die twee.Dat is mij ook veel waard.Nu is iedereen gelukkig :D

die klik vind ik ook echt het belangrijkste, ik houd ook van het dier wat verkocht word, ik laat hem liever los aan iemand die er echt voor valt dan voor iemand die de hoofdprijs wil betalen.
zaken doen via de telefoon vind ik waardeloos, echter snap ik dat iemand die bv 3000 euro in gedachtte heeft, niet de auto start voor een paard wat 8000 moet gaan kosten.
Voor ons is een vraagprijs wel onderhandelbaar,maar niet handelen aan de telefoon, dat voelt echt niet goed!

@ gloa: ik ben het helemaal met je eens, je rijd niet standaard zomaar op elk gangenpaard weg in de juiste gang, dit gebeurd in mijn ogen echt maar weinig. Diverse mensen beweren dat het wel zo is, klopt soms ook, maar vaker zie ik dat een paard dan niet goed loopt.
Elk paard heeft ondersteuning nodig, van elk ras!!! die overtuiging heb ik ook.

iemand maakte de opmerking over de kleur, ik denk daar echt anders over, onze bruine ruin, Coracao, is wellicht voor sommige, maar een gewone bruine, maar dit dier zit kwalitatief voor dit ras, onwijs goed in elkaar, zowel kwa bouw, als karakter met de gewenste gangen. als daar naast een aparte kleur zou staan met mindere gangen en minder karakter, zou die bij mij echt een stuk lager geprijsd staan.
Verder laat ik me goed informeren en verdiep ik me in dat gene wat ik te koop heb staan en wil me niet gek laten maken door wat er geroepen word, de adviezen die ik tot nu toe gekregen heb zijn bedragen van 8500,-. Dan vidn ik 6500 als vraagprijs, meevallen, maar blijft idd een hoop geld.
Er staat ook nergens dat hier geen cent van af kan ;).
hij is idd niet onder zadel, zelf zou ik meer betalen als ik een paard koop voor een ongereden 3 jarige dan een gereden 3 jarige.
maar zo heeft ieder zijn eigen ideeën.
hij kent wel een basis, zo snapt hij al het sturen gas en rem en kent hij de longe en het zadel, bekend met verkeer, dus helemaal groen is hij nu ook weer niet ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:05

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:10

Refagreni schreef:
Citaat:

Dat ligt er maar net aan hoe het gebracht wordt. Wordt er niks vermeld in de advertentie dan vraag ik wel wat de vraagprijs is. Wel zo eerlijk tegenover mezelf maar ook tegenover de verkoper. Wat heeft het voor zin bij een paard te gaan kijken waarvan je bij voorbaat weet dat de prijs boven je budget ligt.
Andersom heb ik er ook geen moeite mee, als de vraag aan mij gesteld wordt. Wanneer bij mij wel de deur op slot gaat is dat er in het eerste antwoord gelijk staat dat je teveel vraagt. Toevallig vanmiddag nog zo'n mailtje..."prijs is verbazingwekkend hoog voor zo'n jong ding". Daar moest dus wel wat van af. In zo'n geval is het paardje gelijk niet meer geschikt voor de mailer. :D

Dat bedoel ik dus. De vraagprijs vragen is één ding(hoewel die meestal gewoon in de advertentie staat),maar er gelijk de helft af willen hebben.... :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:15

Dat vind ik ook echt schandalig eigenlijk!
Ook ik zou naar de vp vragen, simpelweg om te kijken of het binnen mijn range valt en als dat is zou ik gaan kijken wat ik de waarde van het dier vind en of ik het dier heel leuk vindt. Ligt de vraagprijs te ver van de prijs die ik redelijk vind af dan zou ik vriendelijk bedanken voor de gastvrijheid en de tijd en vervolgens aangeven dat ik niet denk een geschikte combi ben met het dier of dat ik een ander prijs idee heb om die en die reden. Dan ga je fatsoenlijk uit elkaar lijkt me.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:26

obrigada schreef:
over de Amerikaanse paarden kan ik niet spreken.
ik weet wel dat goede mangalarga marchadores in Brazilië ook prijzig zijn.
voor een paar honderd euro vind je geen mm. laat staan een fatsoenlijke. de prijzen beginnen daar vanaf een duizend of 6. en daar zijn ze zeker niet zeldzaam. ook word daar weinig op kleur gefokt. maar voornamelijk op gangen en karakter.
uitzonderingen daar gelaten.

Natuurlijk zijn goede paarden ook daar duur. Als je een kampioens-afstamming koopt betaal je daar voor. Maar wie zegt mij dat de importeurs van hier de paarden niet gewoon op een veiling kopen voor een habbekrats? Ik ken er één die toevallig samenwerkt met een ranch in de VS die ik ook weer ken (daar zou ik ook wel een paard kopen, gaan eerlijk met de dieren om) en die zegt dat het vaak zo gaat. Wie gaat het controleren? Ik had mijn veiling paard Romeo ook makkelijk aan een goedgelovige Nederlander kunnen verkopen als top-afstamming want er zat wel papier bij. Weten die mensen hier veel welke afstamming goed is en recreatieruiters zijn meestal ook niet bijster goed onderlegd in bouw van paarden ("als ie maar braaf is").

Het is niet voor niks dat de mensen in de gangenpaarden vaak niet in de paarden maar eerder in commerciële vaardigheden getraind zijn.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:21

Interessant topic!

Mijn RMH merrie nu 7 jaar, bombproof, 1 veulen gehad, staat te koop voor 9500 euro! (Vraagprijs)
Zij tolt als een tierelier, ongetraind/getraind, altijd zal ze zelf de tolt aanbieden.
Ik heb voor haar als 2 jarige, zelf geimporteerd uit Amerika veel meer voor haar betaald en gezien de tijd en ervaring wat ze nu meer heeft, zou ze meer waard moeten zijn, maar dat afgezet tegen de economie en meer Rockies in Europa, moet je wel zakken met de prijs.
Maar al met al blijven de import prijzen hoog, dus zullen paarden wat bijv. zoals de Rocky uit Amerika komen altijd duurder blijven.

Ik vind de mensen verschrikkelijk tegenwoordig, wil echt nooit meer een paard verkopen, door de telefoon of per email een bod doen, terwijl ze het paard nog nooit gezien hebben, zeuren echt over alles. Ik reageer daar te fel op hahahaha, het is te emotioneel, dus voor mij de overweging dat ik haar nu in verkoopbemiddeling bij Petra vd Berg gezet heb. Zo is er toch al een afstand. Maar moeilijk blijft het toch.

Het is toch ook nog wat de 'gek' ervoor geeft, ikzelf zou meer uitgeven aan dat ene paardje (ongeacht welk ras/kleur etc.) als de klik er maar is, dan die ene kopen met dat mooie kleurtje wat goedkoper is, maar geen klik mee is.
En heb nu uit eigen ervaring gemerkt dat mensen dus wel degelijk alleen op kleur kopen, voorderest maakt het ze echt niet uit!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:26

Dat geïmporteerde dieren duurder zijn snap ik, en zal daar geen moeite mee hebben. Voor een nederlands gefokte ruin die nog niks kan heeft wat mij betreft een veel lagere waarde. Bij de ijslanders is dat gemeengoed. Jonge groene ruinen kun je makkelijk vinden voor 2500/3000 euro, ook goed gefokte met potentie. Prijs stijgt pas op het moment dat ze beleerd zijn en wat laten zien. Zo kan het maar zo zijn dat diezelfde ruin twee jaar later het dubbele kost. Ook dat vind ik geen probleem. Bij fokdieren ligt het weer wat anders. Hoge fokwaarde met goede bewegingen wil vaak wel al zeggen dat ze gelijk duurder zijn, maar die kunnen op termijn zichzelf terugverdienen. Ruinen blijven een luxeproduct. :D

Hoe kijken jullie aan tegen de prijsverschillen (of het ontbreken daarvan) tussen particulier en bedrijfsmatig aangeboden dieren? Koop je bij een bedrijf dan heb je vanuit de wet enige kopersbescherming, daarnaast moet het bedrijf BTW afdragen (6 of 21%). Koop je bij een particulier dan heb je min of meer stoepgarantie en verkoper hoeft niks af te dragen. Toch liggen de prijzen over het algemeen gelijk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:58

Ik denk dat veel particulieren proberen te pakken wat ze pakken kunnen en niet stilstaan bij de punten die je noemt. Daarentegen heeft een particulier ook meer kosten gehad denk ik. En zolang de gek het ervoor geeft....
Als ik kijk wat Brego in totaal gekost heeft als ik opfok en training zou rekenen zou ik ook veel meer moeten vragen. Ik hoef er alleen niet van te leven dus heb gewoon een prijs bedacht die ik redelijk vind in mijn situatie.