Slofje schreef:Mijn IJslander krijgt, samen met zijn kuddegenoten, zomers gras, 24/7 buiten.
's winters krijgt hij meerdere keren per dag hooi -ik had liever onbeperkt- en elke dag een pavo vitaminekoek om alles wat aan te vullen.
Hij krijgt van mij na het rijden, en alleen na het rijden, wat basisbrok+muesli. In totaal nooit meer dan een halve schep.
Soms kan ik er 2 weken of soms zelfs langer niet komen, dan krijgt hij geen brok.
Rijd tussen de 1 en 3 à 4 uur, paar keer per week. Soms ook langere ritten.
Hij doet het er super op! -iets té super, want hij is tonnetjerond hoeveel ik ook met 'm sport-
Oke, ik ben er over aan het denken om ze alleen op vitamine korrels, mineralen blok en "onbeperkt" ruwvoer te zetten en alleen waar nodig is, kracht voer bij voeren. Dus niet standaard allemaal kracht voer, maar dat door "trail and error" uit gaan proberen. Ik heb toch steeds het woord "hoefbevangenheid" in mijn hoofd, ben namelijk helemaal niet gewend om paarden te houden die hier gevoelig voor zijn en wil hier dus extra voorzichtig mee om gaan. Ik heb dan wel een Shet, maar die is er totaaaaaal niet gevoelig op en kan ik zelfs erg netjes slank houden (ondanks vrijwel onbeperkt gras/weidegang!!!) Als ze een keer 's nachts binnen gaan (erg slecht weer, heb nog geen schuilstal) krijgen ze hooi en soms 's middags van wezen de dazen (die hier enorm veel zitten, pff). Hij krijgt dus alleen 1 handje brok per dag, plukje hooi als ie op stal staat en rest van de dag gras.

Niet te zeggen dat hij onbeperkt op gras staat, toch? Overigens is het geen kaal weiland, maar staat er flink gras op.

Ben er wel blij mee, omdat mijn merrie juist heeeeel erg veel eten nodig heeft en ze zo gelukkig toch bij elkaar kunnen blijven staan de hele dag.
Ook wil ik kijken in hoeverre ik een paddock paradise idee hier mogelijk kan maken.