Wat IJslanders voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:41

Slofje schreef:
Mijn IJslander krijgt, samen met zijn kuddegenoten, zomers gras, 24/7 buiten.
's winters krijgt hij meerdere keren per dag hooi -ik had liever onbeperkt- en elke dag een pavo vitaminekoek om alles wat aan te vullen.
Hij krijgt van mij na het rijden, en alleen na het rijden, wat basisbrok+muesli. In totaal nooit meer dan een halve schep.
Soms kan ik er 2 weken of soms zelfs langer niet komen, dan krijgt hij geen brok.
Rijd tussen de 1 en 3 à 4 uur, paar keer per week. Soms ook langere ritten.
Hij doet het er super op! -iets té super, want hij is tonnetjerond hoeveel ik ook met 'm sport-

Oke, ik ben er over aan het denken om ze alleen op vitamine korrels, mineralen blok en "onbeperkt" ruwvoer te zetten en alleen waar nodig is, kracht voer bij voeren. Dus niet standaard allemaal kracht voer, maar dat door "trail and error" uit gaan proberen. Ik heb toch steeds het woord "hoefbevangenheid" in mijn hoofd, ben namelijk helemaal niet gewend om paarden te houden die hier gevoelig voor zijn en wil hier dus extra voorzichtig mee om gaan. Ik heb dan wel een Shet, maar die is er totaaaaaal niet gevoelig op en kan ik zelfs erg netjes slank houden (ondanks vrijwel onbeperkt gras/weidegang!!!) Als ze een keer 's nachts binnen gaan (erg slecht weer, heb nog geen schuilstal) krijgen ze hooi en soms 's middags van wezen de dazen (die hier enorm veel zitten, pff). Hij krijgt dus alleen 1 handje brok per dag, plukje hooi als ie op stal staat en rest van de dag gras.

Afbeelding
Niet te zeggen dat hij onbeperkt op gras staat, toch? Overigens is het geen kaal weiland, maar staat er flink gras op. :+

Ben er wel blij mee, omdat mijn merrie juist heeeeel erg veel eten nodig heeft en ze zo gelukkig toch bij elkaar kunnen blijven staan de hele dag.

Ook wil ik kijken in hoeverre ik een paddock paradise idee hier mogelijk kan maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:33

Je shet ziet er prima uit, lijkt me een intelligent en lief dier :) Het lijkt ook wel een mini-IJslandertje :D

Denk dat je met de korrels en gras + zoveel ander ruwvoer als nodig al een heel eind komt. En dan inderdaad krachtvoer waar nodig. PP zou ideaal zijn natuurlijk, dan kun je ze mooi de hoeveelheid gras reguleren zonder dat ze zich meteen vervelen :)

Wat hoefbevangenheid betreft: denk dat 't gewoon geluk hebben is. Mijn paard is door omstandigheden heel erg dik, staat dik in het gras waar momenteel niets aan te veranderen valt en hij had al lang en breed doodziek moeten zijn :+ Vorig jaar kwam hij op een dag strompelend van de wei, ik vreesde het ergste en schrok me wild toen de VA er glucose in spoot. Bleek hij iets heel anders te hebben :7 :=

Als ze genoeg beweging hebben (volop in de groep lopen, en natuurlijk de ritten) zal het qua overgewicht in ieder geval wel meevallen. Eventueel kun je rond de risicotijdstippen gras vermijden als je bij je wei woont of er vaak genoeg heen kan, en je kunt natuurlijk monsters van je gras en hooi laten onderzoeken. Bedenk ook dat als het kouder wordt tegen de herfst korter gras meer fructaan bevat. Echt, mijn paard staat nu zo ongunstig mogelijk wat hoefbevangenheid betreft, ben zielsdankbaar dat hij redelijk allesproof is maar die angst die je nu hebt zal denk ik nog wel slijten als je ziet hoe goed je paarden het straks doen :)

Quir

Re: Wat IJslanders voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:50

Vanuit mijn keukenraam kijk ik uit over de weiland. :D
Dat is t probleem dus ook niet, kan ze hele dagen in de gaten houden en alles geven op alle momenten van de dag.

Fructaan in het gras is toch vooral het hoogste als er koude nachten zijn en warme dagen en dan vooral 's morgens? De nachten zijn hier sowieso altijd fris/"koud", maar wel veel zonnige en warme dagen.

Hihi, ik vond hem soms ook al op een mini IJslandertje lijken! Hij is inderdaad super lief en enorm intelligent (soms té), nu 4 jaar oud en is onze bos bouwer. Als er bomen gekapt zijn in het bos, sleept hij ze er uit. :) In de winter hangen we er de slee achter. :D

Beweging vind ik ook het belangrijkste en dat zal ook wel veel schelen inderdaad met hoefbevangenheid. Als ik een PP kan realiseren (of ja, kan, meer dan ruimte zat), krijgen ze al meer beweging en minder gras. Stuk achteraan kan ik misschien nog wel een stuk bos er bij betrekken. Beschutting en weer ander terrein, lijkt me wel erg leuk om te zien en de dieren in zo'n PP bezig te zien.

Wil ze door middel van netten op "onbeperkt" ruwvoer zetten, zodat ze de hele dag kunnen eten, maar niet te veel natuurlijk. In de winter kunnen ze neem ik aan wel echt onbeperkt op voordroog, toch? Dan is er niks meer te scharrelen en is het natuurlijk erg koud, ook geen gras te bekennen. Of ze moeten echt gaan graven in de sneeuw, dat deden mijn beesten afgelopen winter ook. Ze leken er nog lol in te hebben ook. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:55

Kijk gewoon aan hoeveel gras ze zel bij elkaar scharrelen, en vul dat aan met voordroog of hooi. Eventueel mengen met stro, doen ze er langer mee maar kunnen ze wel weer hooibuiken van krijgen. Stuk bos erbij lijkt mij prima idee :)

's Ochtends vroeg is het fructaangehalte het hoogst, en als het kouder is moet je uitkijken met kort gras.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:04

hestejente schreef:
Kijk gewoon aan hoeveel gras ze zel bij elkaar scharrelen, en vul dat aan met voordroog of hooi. Eventueel mengen met stro, doen ze er langer mee maar kunnen ze wel weer hooibuiken van krijgen. Stuk bos erbij lijkt mij prima idee :)

's Ochtends vroeg is het fructaangehalte het hoogst, en als het kouder is moet je uitkijken met kort gras.

Met sneeuw, bedoel ik ook echt sneeuw. Ze zullen er bijna geen gras onder uit kunnen halen, daarnaast ligt de sneeuw hier 5/6 maanden en ruim een meter hoog. :)

Afbeelding
Afbeelding

Stro is hier zeldzaam en als je er aan kan komen ENORM duur. :)
Dus dan liever arm hooi mengen door voordroog of iets dergelijk. Alleen ben ik bang dat ze met deze temperaturen het dan te koud krijgen als ik het ga beperken met netten. Het kan hier namelijk gewoon -20/-30 zijn.

Oke, dus 's ochtends niet op gras en als het kouder wordt niet te veel op kort gras. "Gelukkig" is het hier zo dat wanneer het kouder wordt er ook vrij snel sneeuw komt. :+
Bos lijkt me ook wel erg leuk voor ze, maar even kijken in hoeverre we het toegankelijk kunnen maken (erg veel keien en nu dicht gegroeid).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:06

Zo veel ruwvoer geven als nodig. Met zulke sneeuw zou ik daar dus ruim voldoende van verstrekken :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:09

hestejente schreef:
Zo veel ruwvoer geven als nodig. Met zulke sneeuw zou ik daar dus ruim voldoende van verstrekken :P

Dus toch maar gewoon een baal voordroog ter beschikking zetten. Wordt hier overigens in de winter erg veel gedaan en door veel "hooi boeren" ook aan geraden. Baal voordroog de wei/paddock in, en aan de zijkant diverse gaten snijden in het plastic en zo kunnen ze zelf het hooi uit de baal plukken. Als het te veel wordt kan ik het altijd nog gaan beperken, maar liever wat meer vet op de ribben met die temperaturen dan iets te weinig. Heb gezien wat dat met mijn merrie gedaan heeft afgelopen winter, pfff. Die kreeg toch echt onbeperkt voordroog en nog flink brok, maar geen gram vet er op. Zo sneu!!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:10

Da's wel veul sneeuw, ja. :Y) Ik meen me te herinneren dat er in Zweden een wet is die iets zegt over dat paarden vanaf een bepaalde temperatuur naar binnen moeten 's nachts. Zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:14

Quir schreef:
hestejente schreef:

Dus toch maar gewoon een baal voordroog ter beschikking zetten. Wordt hier overigens in de winter erg veel gedaan en door veel "hooi boeren" ook aan geraden. Baal voordroog de wei/paddock in, en aan de zijkant diverse gaten snijden in het plastic en zo kunnen ze zelf het hooi uit de baal plukken. Als het te veel wordt kan ik het altijd nog gaan beperken, maar liever wat meer vet op de ribben met die temperaturen dan iets te weinig. Heb gezien wat dat met mijn merrie gedaan heeft afgelopen winter, pfff. Die kreeg toch echt onbeperkt voordroog en nog flink brok, maar geen gram vet er op. Zo sneu!!!

Net over je baal gooien?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:16

Imre schreef:
Da's wel veul sneeuw, ja. :Y) Ik meen me te herinneren dat er in Zweden een wet is die iets zegt over dat paarden vanaf een bepaalde temperatuur naar binnen moeten 's nachts. Zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Hier wordt er juist gezegd de paarden zoveel mogelijk buiten en nooit langer dan 16 uur achter elkaar op stal. Moet zeggen dat ik ze met echte koude 's nachts ook gewoon op hok gaan, -35 in het donker is echt geen pretje!! Alleen wordt er niets gezegd dat ze met bepaalde temperaturen naar binnen moeten, zou ergens wel goed zijn.
Zou wel tof zijn als je dat kunt vinden, dan kan ik dat nog wel aan wat mensen aan de jas hangen!

Veel sneeuw? Nee joh!
Dit ben ik, proberen door de sneeuw heen te komen (natuurlijk dik in gepakt, haha). :+
Afbeelding
De hond loopt er gewoon over heen, links boven mij zie je m lopen.

Net over een baal heen zou dan inderdaad wel een optie zijn, denk dat dat ook even uit proberen is. Met koude temperaturen natuurlijk meer hooi dan als het warmer is.

Imre

Re: Wat IJslanders voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:25

Ze hoeven niet naar binnen, maar als ze 24/7 buiten staan is een schuilstal met een plek waar ze droog kunnen liggen en uit de wind kunnen staan verplicht. Dat was het. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:31

Imre schreef:
Ze hoeven niet naar binnen, maar als ze 24/7 buiten staan is een schuilstal met een plek waar ze droog kunnen liggen en uit de wind kunnen staan verplicht. Dat was het. :)

Oke, dat lijkt me ook vrij logisch. :)

Fleygur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:10

Wie weet is het al gezegd, maar er bestaat toch zoiets als sempermin?
Ik meen dat als je hier een schepje van over het voer doet dat ze al vit's krijgen?

Mijn ijslanders vinden lijnzaad ook heeeeerlijk of bietenpulp (ik gebruik ivm hoefbevangeheid van de jongste nu quikbeet dus zondersuiker) is ook hot.
vroeger kreeg ie gewoon een halve schep muesli van havens, daar deed ie het prima op, het zijn niet voor niets sobere dieren niet waar?