Tölt, waarom met het hoofd in de lucht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:41

StalNollie schreef:
@superwoman: daarom staat nageeflijk ook tussen ' ' deze tekens, kon geen beter plaatje vinden die onder de pixels komt,

Maar dan is het hele idee toch weg?!
Dit is gewoon een prutser :Y)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:23

Citaat:
Mijn ervaring is echter dat ze het veel liever zien met 't koppie in de lucht "omdat het front dan indrukwekkender wordt". Bullcrap als je 't mij vraagt maar oké. Er zijn wel meer dingen in de ijslander wereld waar ik het niet helemaal mee eens ben.

Deze observatie is ook bullcrap ;) .Een goede jury wil wel degelijk een nageeflijk, over de rug bewegend paard zien, geen paard dat in valse oprichting tegen de hand op klimt. Dat je in de praktijk op wedstrijden nog niet standaard tegenkomt dat Ijslanders op de juiste wijze in oprichting gereden worden, ligt meer aan het doorsnee niveau van de ruiters dan aan de jury. Als ik het zo lees, zitten hier echter alleen maar ge-weldige Ijslanderruiters }:) (nee hoor geintje, maar we weten het wel allemaal beter natuurlijk!)

Zelf geloof ik overigens niet zo in 'trainingshouding' vs. 'showhouding'. Het lijkt me het belangrijkst dat je juist tijdens de training veel varieert in de houding: meer opgericht, voorwaarts-neerwaarts, korter (verzameld), langer. Net zoals het belangrijk is om veel te varieren in het tempo, om je paard tegelijkertijd geconcentreerd en lekker frisss te houden. Zolang dit alles maar op kleine hulpen kan en de nageeflijkheid en (niet te vergeten!!!) de voorwaartse drang van het paard maar behouden blijft. Wat dat betreft vind ik in alle (on)bescheidenheid dat de betere IJslanderruiters hun paard vaak veelzijdiger ontwikkelen, en ze daarbij speelser en creatiever te werk gaan dan veel dressuurruiters.
Laatst bijgewerkt door Askja op 13-01-11 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

lesleygjof

Re: Tölt, waarom met het hoofd in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:29

wow, ik lees mee hoor......
Ik vind het gewoonweg ook er helemaal niet mooi uitzien als paarden met hun hoofd omhoog worden getrokken. Ik zie wel eens ijslander ruiters heel hard trekken, zodat hun hoofd verder omhoog gaan, zouden de paarden dan misschien iets hoger met de voorbenen gaan lopen...
De stalhouder bij mij lest met een ijslander, en die tölt heel mooi, heel ontspannen, en dat vind ik er veel mooier uitzien dan met een neus echt helemaal in de lucht.
Okee het hoofd een beetje naar voren, is natuurlijk mooi. maar het paard mag er zeker geen pijn onder lijden, en verdient het om zijn gang goed en natuurlijk uit te voeren.

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:34

:o :o :o :o

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:59

superwoman schreef:
Nu een reactie op de quote + foto hierboven: ik zie eigenlijk helemaal geen nageeflijk paard hoor.
Ik zie een ruiter met een harde hand (zie polsen in de onbuigzame houding) en veel spanning die het hoofd in de krul zet :o

En je hebt ook in de gaten dat er een jeugdruiter op zit? Beetje flauw om zo iemand een prutser te noemen, jij kon vast bij je geboorte al perfect rijden maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen he :Z

Een paard netjes van achter naar voren rijden leer je niet zomaar, op wat voor paard je ook zit. Die harde hand en die krul waar jij het over hebt zie ik trouwens niet hoor, ik zie iemand die met een paard naar balans zoekt is en met redelijk resultaat voor zover je dat kunt zeggen met niet-bewegende beelden.

Tamara_H: ik dacht al: wanneer zou hij gepost worden. Zal ik eens wat leuke rollkurplaatjes opzoeken? Daar zijn er veeeeeeeeeel meer van ;)

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:51

Toch vind ik de meeste rollkur plaatjes minder als deze.
Rollkur is vaak toch een moment en zie hier en ook in filmpjes
Het heel langdurig aanhouden

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:53

Tolt kan nagevelijk gereden worden ja :)

Waarom hoofd omhoog?
Heb geen idee eigenlijk.

Heb het topic na gelezen.
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 13-01-11 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:55

Tamara_H schreef:
Toch vind ik de meeste rollkur plaatjes minder als deze.
Rollkur is vaak toch een moment en zie hier en ook in filmpjes
Het heel langdurig aanhouden

Maar wat vind je dan erg aan dat paarden het hoofd opgeheven houden? Een hogeschoolpaard dat piaffeert doet dat toch ook niet met z'n hoofd tussen z'n benen en dat is toch ook juist zo de bedoeling?

Ik snap niet waarom je het niet snapt :+

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:48

Dit is geen opgeheven hoofd, dit is het compleet omhoog trekken van heel het hoofd/hals
Ik heb nog nooit een piaffeerend paard dat zien doen

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:52

Dat vind ik ook niet echt een vergelijking, het is andere oefening... en in elke categorie van de paardensport heb je wel mensen die op een makkelijke, maar onprettige manier een bepaalde oefening willen laten zien of iets willen "verbeteren". Dat wil nog niet zeggen dat men het binnen die sport graag zo wil zien...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:09

Tamara_H schreef:
Dit is geen opgeheven hoofd, dit is het compleet omhoog trekken van heel het hoofd/hals
Ik heb nog nooit een piaffeerend paard dat zien doen

Jij hebt het over langdurig aanhouden en over filmpjes? Dat is namelijk de quote waar ik op reageer.

Die foto met het zwarte paard is inderdaad een exces, dat ben ik met je eens.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:14

Interessant topic! Wat ik me echter ook afvraag... Mannen van 1,80 die op een IJslander van 1,35 rijden... Waarom wordt dat geaccepteerd? Je hoort toch altijd dat meisjes van zelfs 1,70 al 'te groot' zijn voor pony's van die maat, zelfs als het stevige pony's zijn... En daarnaast, brengt zo'n lange ruiter het paard niet uit balans? Zoals op dat filmpje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:44

Rosa_... daar zijn al heel veel topics over. Misschien moet je eens even zoeken?

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:59

Heb dit topic ook even doorgelezen :)
Maar dan mogen ze de Wiki ook wel aanpassen :o
Hier staat het volgende in:

In de tölt draagt het paard zijn hoofd hoog en heeft een trotse houding

Zouden ze dit dan niet beter kunnen veranderen? O:)
Dat veel paarden zo gereden worden, maar het eigenlijk niet zo de bedoeling is? Oid

*Edit, ik zie trouwens dat er meerdere Wikischrijvers meepraten in het topic..
Denk dat die het zelf ook al doorhadden.. In dat geval heb ik niks gezegd :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:03

Er is niks mis mee als het paard het hoofd hoog draagt. De discussie gaat hier over de manieren waarop je dat kan bereiken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:51

hestejente schreef:
superwoman schreef:
Nu een reactie op de quote + foto hierboven: ik zie eigenlijk helemaal geen nageeflijk paard hoor.
Ik zie een ruiter met een harde hand (zie polsen in de onbuigzame houding) en veel spanning die het hoofd in de krul zet :o

En je hebt ook in de gaten dat er een jeugdruiter op zit? Beetje flauw om zo iemand een prutser te noemen, jij kon vast bij je geboorte al perfect rijden maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen he :Z

Een paard netjes van achter naar voren rijden leer je niet zomaar, op wat voor paard je ook zit. Die harde hand en die krul waar jij het over hebt zie ik trouwens niet hoor, ik zie iemand die met een paard naar balans zoekt is en met redelijk resultaat voor zover je dat kunt zeggen met niet-bewegende beelden.

Tamara_H: ik dacht al: wanneer zou hij gepost worden. Zal ik eens wat leuke rollkurplaatjes opzoeken? Daar zijn er veeeeeeeeeel meer van ;)

Sorry, maar als voorbeeldfoto van een nageeflijk paard slaat het nérgens op en in die zin bedoelde ik het.
Gezien dat jij geen harde hand ziet, zegt me ook genoeg.
pols is verkeerd gebogen waardoor er geen vering in zit en dus kan deze hand niet soepel zijn, ook zie ik een lage handhouding dicht bij het zadel om sterker in te kunnen werken.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:33

Het zal uiteraard met het exterieur van het ras te maken hebben maar wat ik nog niet helemaal snap:

mijn paard loopt in het Z2 ook verzameld, zakt aan de achterkant, ga zo maar door,
maar al zou ik willen (not) dan nog krijg ik zn hoofd niet zo ver omhoog.

Is dat dan wel goed voor de rug, ruimte van de bewegingen etc?
:)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:11

omdat het een ander soort gang is,
maar jij zorg er toch ook niet voor dat jou z paard in de krul word getrokken, je rijd dit toch ook vanuit de actieviteit en ontspanning,

en gewone draf van ijslander draaft hij ook niet met hoofd omhoog hoor, dus kun je eigelijk de soorten gangen niet vergelijken met een tolt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:23

amanda2 schreef:
Het zal uiteraard met het exterieur van het ras te maken hebben maar wat ik nog niet helemaal snap:

mijn paard loopt in het Z2 ook verzameld, zakt aan de achterkant, ga zo maar door,
maar al zou ik willen (not) dan nog krijg ik zn hoofd niet zo ver omhoog.

Is dat dan wel goed voor de rug, ruimte van de bewegingen etc?
:)

Een goed töltende ijslander ga je nooit met de neus op de loodlijn krijg of nét met het neusje eruit.... Wel in de stap, draf en galop, maar in de tölt niet. Simpelweg omdat de bewegingen van de benen dat tegengaan. Een goed töltende ijslander zakt van achter en komt door die stuwende beweging die van achteruit komt, aan de voorkant omhoog. Sommigen willen dat plaatje "valsspelen" door hem eerst aan de voorkant te liften, maar dan is de achterhand niet stuwend genoeg en vroeg of laat valt die persoon door de mand.

Als je kijkt hoeveel ruimte er aan de voorkant zit en hoe hoog de benen komen, kun je een dergelijk paard nooit op de loodlijn laten lopen, hoe zou zichzelf voor zn neus meppen...
http://www.hestafrettir.is/Vefsidan/dat ... labaki.jpg

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:30

@liezel1: goed verwoord zo bedoelde ik het ook idd maar ik kan dat niet zo mooi neerzetten,
maar die foto wooww prachtige ijslander

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:58

Liezel1 schreef:
Een goed töltende ijslander ga je nooit met de neus op de loodlijn krijg of nét met het neusje eruit.... Wel in de stap, draf en galop, maar in de tölt niet. Simpelweg omdat de bewegingen van de benen dat tegengaan. Een goed töltende ijslander zakt van achter en komt door die stuwende beweging die van achteruit komt, aan de voorkant omhoog. Sommigen willen dat plaatje "valsspelen" door hem eerst aan de voorkant te liften, maar dan is de achterhand niet stuwend genoeg en vroeg of laat valt die persoon door de mand.

Als je kijkt hoeveel ruimte er aan de voorkant zit en hoe hoog de benen komen, kun je een dergelijk paard nooit op de loodlijn laten lopen, hoe zou zichzelf voor zn neus meppen...
http://www.hestafrettir.is/Vefsidan/dat ... labaki.jpg

Dit maakt het wel duidelijker. De foto vind ik ook mooi en ziet er iig niet naar uit zoals bij de foto van Tamara_H .
Al vind ik de ruiter op de "mooie foto" wel wat groot en daardoor ver achterop de rug zitten.. is dat wel goed dan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:59

Ik vind die hoofdhouding wel mooi daar, als de neus meer richting loodlijn zou gaan voor die oprichting, zou de nek nooit meer het hoogste punt zijn (zoals de dressuur nu trouwens standaard gereden wordt). Kijk eens naar de houding van de piaffe op oudere foto's, die gingen ook meer die kant uit toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:57

Afbeelding

Die discussie kennen we. Dat het niet zou kunnen... Het kan wel... tölt aan de teugel... Het paard zorgt er zelf wel voor dat ie zichzelf niet ko schopt hoor... Bovendien is het ene paard de andere niet. Het zijn niet allemaal Hvinur's... Er zijn ook paarden die draaien vanuit de schouder (dus draaien ipv liften...). wat termino oplevert.

Maar het hoeft niet... ik vind 'op de loodlijn' niet nodig (en ook niet wenselijk...) als ze maar 'afgebogen, over de rug lopen'. Op het moment dat een paard continu gereden wordt met het hoofd opgetrokken... (er zijn ook zat IJslanders die dit helemaal vanzelf doen en die moeten 'met nog meer overtuiging' gereden worden. Rond en laag over de rug... Anders verliezen ze spieren op de rug (en nek...)... komt er aan de onderkant 'hals bij'... Het kost echt heel veel tijd om 'verkeerd om gereden IJslanders' weer 'om te bouwen'....

Groetjes, [***]

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:01

Maar Wieke, op de foto die jij plaatst (de horizon is ook niet helemaal recht hoor, dus dat kan vertekenen) lijkt het zwaartepunt aan de voorkant te liggen. De rug ligt horizontaal. Als je naar de lichaamshouding kijkt van de paarden die het hoofd hoger dragen, zie je dat de achterhand lager ligt dan de voorhand. Die schuift er als het waren onder. Die paarden kunnen mi niet op de loodlijn lopen.... Dan wordt de balans verstoort.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:43

Hier een ijslanderruiter, die zelf ook erg benieuwd is naar de "echte" reden voor die hoge halshouding.

Moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit echt over heb nagedacht, maar het gewoon klakkeloos aan heb genomen van mn lesgeefster.

Ik heb meerdere ijslanders gereden, en er is duidelijk verschil te voelen tussen de natuurtolter en de ijslander met voorkeur voor draf. Mijn oude met pensioen merrie had een voorkeur voor draf. en de merrie die ik nu al een tijdje rij heeft een voorkeur voor tolt, die tolt dus ook aan een lange teugel...

Maar blijf even meelezen omdat ik hier een interessante discussie lees.