Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pleasuregaits

Re: Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:09

Je hebt paarden met enkel laterale gangaanleg, enkel diagonale aanleg en paarden die echt 'meergangen'-paarden zijn en alles van draf tot telgang kunnen tonen (maar dan moet de ruiter dat ook nog eens naar boven kunnen halen).

Paarden die zowel draven als in gang kunnen lopen zullen makkelijker de galop onder zadel aanbieden. Zoals eerder geschreven hebben paarden met laterale aanleg VAAK meer moeite, dat hoeft niet altijd zo te zijn dus... het kan ook zijn dat het paard laterale aanleg heeft maar ook voorzien is van diagonale aanleg. Regelmatig galopperen resulteert ook in verbeterde 4-takt!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:46

Pleasuregaits schreef:
Regelmatig galopperen resulteert ook in verbeterde 4-takt!

Zeker :j Dat merk ik ook.
Nu alleen nog onder zadel leren draven. Los kan Moon mooi draven (als ze echt zin heeft), maar met rijden heb ik het knopje nog niet gevonden :+

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:51

is ook geen knopje, is een schuifje, naar links is meer lateraal, naar rechts is meer diagonaal, lol ;)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:54

haha, ja, inderdaad! Net zo'n irritant schuifje als op mn ultra moderne mobieltje. Voor je het weet ben je al voorbij je gewenste resultaat gevlogen en bel je Pietje ipv Jantje! ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:06

yep, zoiets ja, ik " geniet" ook dagelijks van mijn nieuwe telefoon :(.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:07

Mikkee schreef:
Pleasuregaits schreef:
Regelmatig galopperen resulteert ook in verbeterde 4-takt!

Zeker :j Dat merk ik ook.

Galopperen "masseert" de lendenen/SI-gewricht. Wanneer je merkt dat galopperen werkt wil dat eigenlijk zeggen dat je paard nog niet sterk genoeg en zich vastzet in de gang. Zodra de kracht voldoende is (buikspieren!) kunnen ze ontspannen blijven in de bovenlijn en gaan swingen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:40

Dat verklaart een hoop, die van mij lijkt wel of ze alleen nog maar kan galopperen, het is meestal stap en galop ertussen zit op het moment niks, mits ik het echt vraag, dan nog heeft ze op het moment moeite met tempo in de gang. Had ze niet begin van het jaar, maar heb nu een maand of 3 helemaal niet gereden, wel aan de longe in draf. Maar kan ook niet echt zeggen dat ik 'train' op dit moment (ohz dan), ze heeft eigenlijk dit hele jaar maar af en toe een bosritje gedaan en meer heb ik ook niet gevraagd van haar. Zit ook ontzettend te klooien met zadels en hoop nu eindelijk een goed passend zadel gevonden te hebben, dan kan ik volgend jaar voorjaar eens echt aan de slag. (en dan nog het singelprobleem oplossen, hoop met een passend zadel ervanaf te zijn).
Ik vind het trouwens echt leuk om met die extra gang te werken, er had afgelopen weekend nog een man van stal opgereden en die vond die extra gang eigenlijk maar niks. Hij zei ook makkelijk als ze gewoon draven. Toen zei ik ook, die van mij kan ook gewoon draven, maar heeft nog een bonus gang, is dus alleen meer werk om alle gangen er goed uit te rijden en dat heeft ook tijd nodig. (wat net een leuke uitdaging is tegenover dravende paarden) Mensen wat dravende paarden gewend zijn, vinden dat dan maar een heel gedoe met die extra gang erbij.
Ben ik toch blij met mijn gangenpaardje :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:35

tja, en bij het ene paard is het meer gedoe dan bij het andere paard, Kunst loopt inmiddels vanzelf in de picada, ik ben benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan met Jhumpa, haar heb ik diverse gangen zien lopen en momenteel loopt ze ook veel in draf in de wei/paddock. Verder heb ik ook picada gezien bij haar, dus ben benieuwd hoe makkelijk ze dit straks onder zadel zal laten zien, de tijd zal het leren.
Jhumpa is afgelopen juni, 3 jaar geworden, ik wil volgend voorjaar met haar gaan beginnen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:57

Vanmiddag een bosritje gemaakt van een uurtje en weer een heerlijke tolt gereden. Heb een aantal keer draf gevraagd en dat lukte wel, maar ze gaat dan toch vrij snel in tolt over. Toch haar voorkeur. Best moeilijk om haar te laten draven ohz. Bij mijn andere Rocky lukte dat veel beter, die draafde en tolte goed. Maar die was ook al ouder.
Ik was met een stalgenootje en die ging in galop, had ik haar wat ingehouden, ze mag er van mij niet domweg achteraan rennen. Dus ik laat haar in galop aanspringen en we galopperen een heel stuk en ze valt in de bocht uit de galop in een gang (?) die ik nog nooit bij haar gevoeld heb, ging echt mega hard, want ze hield dat andere paard in galop bij. Denk dat het telgang was, want ik bleef wel gewoon zitten, echt heel raar. Ging echt (voor mijn gevoel dan) mega hard.
Iemand ervaring met een Rocky in telgang?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:18

geen ervaring, wel diverse in telgang zien lopen, dus ja, er zijn wel rockies die ook in telgang kunnen lopen, of dat dit ook het geval is bij jou paardje, weet ik natuurlijk niet.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:36

@ smoas, ik heb nu ook een (jonge) merrie die in het bos uit galop in tolt valt. (en tegenwoordig ook op commando tijdens galop een hele lichte ophouding en dan gaat ze ook in tolt)
Het zit heel anders dan de 'langzame tolt', veel lekkerder imo. Of het bij jou tolt of telgang is is moeilijk te zeggen zo, maar voor een lekker zittende telgang heb je wel echt een heel hard tempo nodig (niet een standaard galop tempo, maar nog wat sneller) want anders voelt een telgang een beetje waggelend.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:03

Smaos, zoek eens op YouTube naar filmpjes van racking horses.
Ik denk dat dat in de buurt komt van wat er onder je gebeurt ;)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:14

Ik denk toch dat het dan telgang was, want tempo was sneller dan haar gemiddelde galop.
Ik vond het zelf een beetje eng, haha, schijtluis dat ik ben.
Toen ik haar na een tijdje tegenhield toen ging ze over in de voor mij bekende tolt en vandaar sprong ze weer aan in galop.
Ik heb nog nooit telgang gereden, wel op Ijslanders aantal keer les gehad, maar alleen maar toltlessen.
Wel apart, want ze kan al behoorlijk hard tolten, als een grote bwp naast haar rustig galoppeert kan ze makkelijk bijhouden in tolt. En dit ging toch een heel stukje harder. Beetje tempo allah rengalop, want ze moest dat andere paard bijhouden en zette een behoorlijk spurt in.
Wist dus niet dat ze dit ook kunnen. Maar hoe je dat als extra gang moet aanleren? (ben al effe blij dat ik weet hoe ik moet tolten haha)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:21

[GP] Telgang?

Kijk eens naar dit topic, smaos. Het klinkt naar rentelgang...

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:29

Hé, dit ga ik even volgen allemaal. Heb zelf een ijslander die moeilijk tölt, maar een heerlijke draf en galop heeft. Hoop dat ie ooit de tölt nog wat makkelijker gaat aanbieden.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:50

@Balance: Hoe ze in dit topic erover hebben dan zou echte telgang (2 takt) op hoge snelheid niet uit te zitten zijn en de rentelgang (gebroken 4 takt) wel gewoon. Ik bleef ook gewoon zitten.
Maar klopt dat dan? Dus is rentelgang niet geheel 2 takt maar gebroken 4 takt? Wat Ijslanders doen?
Ik heb 1 keer op een Rocky gereden wat langzame telgang (schweinepas?) deed, dus echt 2 benen aan 1 kant tegelijk optillen en tegelijk neerzetten, zat voor geen meter, vloog alle kanten op.
Ik weet dus niet zeker wat mijn merrie liep, misschien doet ze het de volgende keer in het bos weer, kon het inelkgeval goed uitzitten. In de rijbak heeft ze dit nog nooit gedaan, maar lijkt me ook erg onwaarschijnlijk om in zo'n kleine ruimte zo'n snelheid te kunnen maken.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:10

Rentelgang is nooit zuiver tweetakt want dan kan er geen tempo gemaakt worden. De voorvoeten landen altijd een fractie later dan de achtervoeten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 06:39

Genieten dan, zou ik zeggen Smaos. Refagreni gaf het antwoord waar je naar zocht.

Hier een filmpje waar je mijn dochter op haar twh partbred (3/4) merrie ziet gaan. We hebben de merrie nog niet zo lang geleden opgepakt, ze heeft vorig jaar een hengstveulen gehad en mijn dochter is niet echt door het paardenvirus gebeten.

Maar zoals ik in een ander topic ook al zei, ze is niet bang en rijdt zo weg met de merrie.
Ze gaat (nog) niet zuiver in gang, is overijverig en erg gevoelig. Maar toch zit ze ook hier superfijn vlgs mijn dochter.

http://www.youtube.com/watch?v=4y9oWr_xXmk

Brand maar los, smile... Clip heb ik al eens geplaatst, ik heb er ook wat commentaar op gehad. Nooit te oud om te leren dus nette reacties vind ik prima. Ik denk dat mijn dochter haar te hard laat gaan, als ze haar net iets terugneemt zal het beter gaan. Maar het wordt nu koud hier, temp. moet toch minstens 10 graden zonder windchill zijn om te kunnen rijden hier. Ik wil ook geen nat paard hebben, het zal vooral gewoon veel stappen worden deze winter.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:18

@smaos, als ik lees wat rentelgang is, dan komt dat bij mij over als een stepping pace, dus idd een gebroken telgang, zit idd ook erg lekker.
ik zal zo eens het filmpje kijken, balance, hier begint het ook duidelijk kouder te worden, brr.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:20

als je naar haar zit kijkt, lijkt het of ze galoppeert, wat langzamer zou de gangen idd ten goede komen. nu gaat het net ff te hard voor haar waardoor ze niet zuiver kan lopen.
Leuk type paardje zeg :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:37

Precies. Maar je ziet ook enkele momenten waarop ze wat terugschakeld. Of dat nou echt running walk is, weet ik niet maar ik denk het niet want het hoofd blijft stil.

Tis een leuk paardje hoor, heel sensibel, echte merrie. Ben er pas voor het eerst even op geklommen terwijl ik haar al 2 jaar heb of zo... vertrouwen kwijt en al zo'n 8 jaar niet meer gereden. Maar dit dier laat je gelijk zien dat je te gespannen bent. Je MOET ontspannen want dan laat zij ook gelijk los.

Daarom was ik wel wat vertederd bij het filmpje. Ze zoekt zo verschrikkelijk naar wat je nou eigenlijk wilt, smile. En mijn dochter heeft dan toch op zo'n moment wat ik hoopte dat ze zou krijgen met paarden. Zo kalm en rustig met het dier en helemaal verliefd.
Ik heb haar niet echt opgevoed met veel rijden en zo. Dat moet van haar uit komen vond ik altijd.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:06

Weer wat bijgeleerd, dacht altijd dat er gewoon maar 1 telgang was en datdat dus was met 2 benen tegelijk oppakken en neerzetten. Alleen dat de langzame dan niet gewenst was.
Maar rentelgang is dus toch een gebroken 4 takt.
Vond het erg apart, het voelde nl. anders als tolt maar toch bleef ik zitten.
Zal misschien over een meter of 50 zijn geweest voordat ik haar terugnam en ze weer in galop aansprong.
Maar wist dus niet dat Rockies dat ook konden, dacht echt dat ze alleen maar tolte, maarja, meeste trainingstallen in Amerika die shows rijden, trainen vaak alleen maar tolt. Dan weet je ook niet wat er nog allemaal inzit.

Ik heb op die stal geleerd dat een Rocky altijd direct moet tolten ohz, maar stel datdat niet zo is, dat je dan beter ene kunt hebben die draaft, want die kun je toch nog goed leren tolten, terwijl eentje die van moment 1 telgang is, of inelkgeval erg lateraal, dat je daar bijna nooit een goede 4 takt meer uit kan halen. Wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:10

@Balance: Filmpje had ik idd al eens gezien. Enige wat ik zie, maar dat zei je zelf ook al, was dat ze ietsjes te hard gaat, afentoe loopt ze wel in gang, ziet er inelkgeval heel relaxt uit, zeker met dat touwhalster, lekker ontspannen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:12

Ook stipje hier , hoop dat ik wat op kan steken van de kenners hier

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:17

Citaat:
Maar rentelgang is dus toch een gebroken 4 takt.

Nee, dit is niet correct. Een rentelgang is de snelle variant op de gewone telgang en dat is een zuivere 2-takt. Het langzame tempo is ongewenst en wordt ook wel 'schweinepass' genoemd. De rentelgang, ookwel flying pace genoemd, is bij IJslanders favoriet door het extra zweefmoment wanneer alle 4 de benen van de grond komen (vandaar 'flying' pace.

Dit ziet er zo uit:
Afbeelding