Rocky mountain horse

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:56

Daarvoor dat ik dat ook zei, als je hier al keus hebt uit alleen maar veulens of hooguit 1/2 Rockies (zeg niet datdat dan 2 slechte rockies zijn), dan heb je in Amerika dus meer keus, wil niet zeggen dat je daar altijd je droompaard zal vinden, maar inelkgeval veel meer keus dan hier.
Toen ik bij die stal Abby gekocht had, hadden ze ook alleen maar veulens en jonge merries, geen oudere goed bereden merries te koop, ja, dan had je een fokmerrie, hoe ik die zwarte Rocky gekocht had, was een 8 jarige fokmerrie, waar dus amper op gereden is, misschien ooit alleen gecertificeerd en daarna nooit meer op gereden, alleen maar veulens gehad, denk dat het lastig is om bij een trainingsstal een goede doorgereden merrie te vinden, die worden of als jong dier snel verkocht of als fokmerrie gebruikt.
Je kan ook een stal laten zoeken, vaak hebben particulieren wel zo'n merrie staan, maarja, dat moet je dan maar net weten. Blijft dus lastig. Zeker als buitenlander om te weten te komen waar een particulier net dat ene paard heeft staan. Daarbij zie je bij een stal vaak meerdere paarden te koop staan en een particulier maar eentje, dan moet je al veel bezoekjes gaan afleggen in Amerika.
Ben ikelkgeval blij dat mijn 2 jarige is uitgegroeid naar iets waar ik heel blij mee ben! Paard, tolt, karakter, alles is (voor mij dan) top!!!!

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:09

smaos schreef:
Daarvoor dat ik dat ook zei, als je hier al keus hebt uit alleen maar veulens of hooguit 1/2 Rockies (zeg niet datdat dan 2 slechte rockies zijn), dan heb je in Amerika dus meer keus, wil niet zeggen dat je daar altijd je droompaard zal vinden, maar inelkgeval veel meer keus dan hier.
Toen ik bij die stal Abby gekocht had, hadden ze ook alleen maar veulens en jonge merries, geen oudere goed bereden merries te koop, ja, dan had je een fokmerrie, hoe ik die zwarte Rocky gekocht had, was een 8 jarige fokmerrie, waar dus amper op gereden is, misschien ooit alleen gecertificeerd en daarna nooit meer op gereden, alleen maar veulens gehad, denk dat het lastig is om bij een trainingsstal een goede doorgereden merrie te vinden, die worden of als jong dier snel verkocht of als fokmerrie gebruikt.
Je kan ook een stal laten zoeken, vaak hebben particulieren wel zo'n merrie staan, maarja, dat moet je dan maar net weten. Blijft dus lastig. Zeker als buitenlander om te weten te komen waar een particulier net dat ene paard heeft staan. Daarbij zie je bij een stal vaak meerdere paarden te koop staan en een particulier maar eentje, dan moet je al veel bezoekjes gaan afleggen in Amerika.
Ben ikelkgeval blij dat mijn 2 jarige is uitgegroeid naar iets waar ik heel blij mee ben! Paard, tolt, karakter, alles is (voor mij dan) top!!!!

weet jij hoeveel fokkers dan goed zijn? hoe ben je/via wie bij die stal van abby terechtgekomen? welke stal was dat? ik zoek een jaarling rockie, meer kan ik niet betalen.

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:10

nb vanmiddag ga ik naar rockys kijken in de buurt!!! ik ben heel benieuwd!

Succubi

Re: Rocky mountain horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:18

Succes met de zoektocht Pleasuregaits!

En veel plezier en succes met rocky's kijken Snoezie2!

Ik vind het sowieso geen makkelijke opgave om een paard te vinden (ongeacht ras).
Er staan er onwijs veel te koop maar je bent toch op zoek naar "het" paard voor jou (of voor een doel die je voor ogen hebt).
De keuze is groter in Amerika maar ze hebben daar ook hele andere manieren dan hier. Zoals bv: inrijden op 2 jarige leeftijd, shows, gericht alleen op het fokken etc.
Doe je concessies of niet? :)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:04

@Snoezie: Via internet zoeken naar Amerikaanse fokkers en contact leggen, zo ben ik bij die van mij uitgekomen. En of een fokker goed is, is moeilijk te zeggen, het paard moet je aanstaan, net wat je zoekt, groot/klein, wat forser of net smal gebouwd etc. Als je ermee zou willen fokken is de stamboom ook niet geheel onbelangrijk, karakter en goede 4 takt speelt ook mee.
Als een fokker het goed doet op shows en veel blue ribbons behaald, dan kun je er wel van uitgaan dat ze goede paarden hebben, maar daar is de prijs meestal ook na en dan nog moet je 'opletten' wat ze je verkopen!
Dat inrijden op 2 jarige leeftijd doen ze echt niet bij alle stallen, dat heb je dus zelf in de hand of je daar dan wel of niet wil kopen, daarbij kun je ook die 2 jarige kopen en niet laten trainen maar direct naar hier laten komen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:05

@Snoezie: Waar ga je kijken naar Rockies?

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:11

Citaat:
De keuze is groter in Amerika maar ze hebben daar ook hele andere manieren dan hier. Zoals bv: inrijden op 2 jarige leeftijd, shows, gericht alleen op het fokken etc.

dat is precies een probleem waar je tegen aan loopt. ik heb nu 1 leuke merrie gezien die met 3 onder zadel is gegaan maar iemand bood me ook een paard aan die op 18 maanden al zadelmak was :(

Dan is het natuurlijk ook zo dat men het beste voor zichzelf houdt. Hier in amerika wordt een paard voor 1 doel ingezet: merries en hengsten voor de fok, ruinen zijn rijpaarden. Showpaarden hoef ik niet. Ik heb een leuke merrie gezien die getraind is voor de show (met een normaal ijzertje). Zij liep echter heel mechanisch waardoor ik weet dat ze tzt heel anders (en lateraler) zal gaan lopen zonder die training. Waarschijnlijk herkent een leek dat niet (ik ook niet 15 jaar terug) maar je komt wel van een koude kermis thuis als je zo'n paard uiteindelijk in Europa hebt staan.

Er zijn dus maar weinig gereden merries te vinden, vrijwel alleen bij particulieren die wij gelukkig wel kunnen traceren dankzij onze vrienden.

Morgen gaan we naar Kentucky waar we naast Walkers ook naar Rockies en Kentucky stoeterijen gaan. Ik ben heel benieuwd!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:42

Dus kun je ook voor ruinen kiezen om te importeren, als het om het promoten van het ras gaat. Die zijn ook nog eens goedkoper voor de liefhebber die niets meer of minder wil dan lekker recreatief rijden ;) .

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:54

@Pleasuregaites: Bij de Rockies worden net de hengsten gebruikt bij de show, afentoe een ruin en zelden een merrie of het is een jonge merrie wat dan een paar showtjes loopt en dan verkocht wordt.
Is dat dan veel verschil met de Walkers? Qua show dan?

@Balance: Ja, maar een ruin is duurder qua import en daarbij als een ruin net veel blue ribbons gewonnen heeft op show dan sla je ook achterover wat ze daarvoor durven vragen.
Kun je beter een jonge hengst kopen en hier laten castreren.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:04

Goed punt smaos; daar had ik zo vlug even niet aan gedacht. Je kunt ze alleen niet drachtig laten overkomen waarbij je er twee voor de prijs van 1 importeerd.

Showpaarden worden niet zo heel vaak geimporteerd overigens, tenzij door de liefhebber die dat ene paard voor zijn eigen plezier wil hebben.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:05

Citaat:
Morgen gaan we naar Kentucky waar we naast Walkers ook naar Rockies en Kentucky stoeterijen gaan. Ik ben heel benieuwd!

Ik ook.... O:)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:10

Wat leuk, jodi! Ben jij dus ook al aan deze kant van de grote plas?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:16

@Balance: Je kunt ze wel drachtig importeren, hoor. Alleen mogen ze dacht ik 2 maanden voor het einde van de dracht niet meer vliegen, dus wel op tijd naar hier halen, ze moeten ook nog 1 maand in quarantaine, daar moet je ook rekening mee houden.
Veel doen dat, drachtige merrie kopen, veulen verkopen, dan heb je een deel van je prijs terug.
Ik wilde dat ook doen, maar ene merrie was veel te jong en de andere merrie (de fokmerrie van 8 jaar) daar pakte de hengt/merrie combi niet, toen is er nog onderzoek naar gedaan, merrie was in orde, had ook al die jaren van te voren veulens gehad, dus die combinatie met die hengst was gewoon niet goed.
Toen stond ze er al maanden (3 pogingen later), heb ik besloten om haar ongedekt naar hier te laten komen, anders had ze er nog veel langer gestaan.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:18

@Balance: Zag net in je profiel dat je in Canada woont, wat leuk.
Daar zijn ook enkele Rocky fokkers.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:30

balance schreef:
Wat leuk, jodi! Ben jij dus ook al aan deze kant van de grote plas?

:n
Nee,ik ben alleen benieuwd! :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:33

jodi schreef:
Binnenkort is de algemene leden vergadering van de Europese Rocky Mountain Horse Club.
Zijn er nog mensen geinterreseerd in deze club en/of kan ik een boodschap overbrengen?(ik ga er heen...)

(hier ook maar even...)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:51

Kan je eigenlijk ook laten registreren en certificeren via de europese?
Verder geen nieuws en/of bijdrage.....
(kan ambassadeur voor nederland worden? :D )

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 03:25

smaos, ik zit ook niet zo heel ver van een singelfooter farm vandaan. Ook hier zijn net als in amerika, paarden voor een appel en een ei te koop zo ongeveer. Heel de paardenmarkt is ingestort, in alle rassen en op elk gebied. Paarden uit Europa, die hier dan weer 'vreemd' zijn zoals de gangenpaarden dat in Europa zijn, daar wordt nog wel redelijk mee gehandeld.

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:15

smaos schreef:
@Snoezie: Waar ga je kijken naar Rockies?

Ik ben wezen kijken bij Gert Jan (The Magic Line). Hij had mij benaderd omdat ik een keer op bokt had geschreven dat hij was overleden, dat waren geruchten, en ik vind dat heel erg vervelend, gisteren heb ik hem mij excuses aangeboden, hierbij mijn rectificatie.
Ik heb Gold gezien, de zwarte hengst en Star ook een hengst.
En zijn 2 merries Whisper en Magic.
Sinds 1 week staan bij Gert Jan de Groot 2 Rockys die in maart 2010 weg waren gebracht: Lucky en Dream, ze zijn vorige week (via derden) teruggehaald uit Duitsland, ze waren zeer ernstig ziek, zeer uitgehongerd en extreem verwaarloosd. De andere Rocky Phenix is verkocht zei hij maar staat nog in Duitsland.
Iedereen bij Gert Jan is zeer aangeslagen, Gert Jan stond te huilen bij Lucky en Dream, hij slaapt in de stallen bij hun, ze zagen er niet uit, alle botten kon je zien, de ribben steken er uit. Dierenartsen zijn er zeer druk mee. Beiden zijn er slecht aan toe. Lucky heeft een oogonderzoek gehad, hij is behoorlijk blind aan zijn linker oog, hoornvlies en lens zijn beschadigd, hij is links blind.
De plek waar ze staan is geheim, Gert Jan is erg bang. Zijn paarden zijn ooit gegijzeld en mishandeld en als je dit ziet dan begrijpt iedereen dat inderdaad mensen zijn paarden kwaad berokkenen.
Simone gisteren vertelde Gert Jan dat hij het was die jou heeft geintroduceerd bij de verkopers van Abby : prince albert stables, gert jan heeft jou geholpen, abby heeft zelfs bijna een jaar bij gert jan gestaan.

Ik ben zeer aangeslagen en razend toen ik de 2 verwaarloosde rockys zag. Gert Jan vertelde dat hij verwijderd is van bokt omdat Mark een account hier had geopend, Mark heb ik ook gezien; zijn hengst staat bij Gert Jan in opfok en Mark helpt met de verzorging van 2 ernstig verwaarloosde Rockys Dream en Lucky.

ik heb gisteren zeer mooie rockys gezien en ook 2 ernstig zieke verwaarloosde Rockys die gert jan heeft opgevangen. Door de acties van Gert Jan is hij een legende aan het worden in de streek waar zijn paarden staan, iedereen kent het verhaal.

Respect, eer en waardering voor deze man (Gert Jan) die de laatste jaren op een gruwelijke wijze op bokt en daarbuiten is vernederd en belachelijk gemaakt, een man die niet kon toezien dat zijn paarden werden verwaarloosd en besloot om ze via derden terug te kopen en voor 2 scharminkels 4000 euro liet betalen.

Dit moest ik kwijt.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:00

Er is een groot verschil tussen de show en trail paarden, ik wist niet dat er ook zo'n groot evrschil was bij de walkers sandra?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:47

@Snoezie: Ik ga hier op bokt even niet verder op in, vind het vervelend om over iemand te praten wat zich hier niet kan verdedigen, ik ken het hele verhaal en wat er met de paarden gebeurd.

Verschil tussen goede show paarden en recreatiepaarden bij Rockies merk je echt wel aan de prijs, als je een Rocky koopt wat classic loopt of ene wat trail loopt is een groot verschil.
Ook bij de Kentucky als je ene koopt wat Park loopt.
Maar ze zitten zo geweldig, hihi, je hebt er nu ook op een aantal gereden, Leonie, wat vond je het grootste verschil? En vind je die wat classic en park lopen lekkerder tolten?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:50

balance schreef:
smaos, ik zit ook niet zo heel ver van een singelfooter farm vandaan. Ook hier zijn net als in amerika, paarden voor een appel en een ei te koop zo ongeveer. Heel de paardenmarkt is ingestort, in alle rassen en op elk gebied. Paarden uit Europa, die hier dan weer 'vreemd' zijn zoals de gangenpaarden dat in Europa zijn, daar wordt nog wel redelijk mee gehandeld.

Ja, dat klopt, ik heb ook Fell ponies gehad, die zijn in Amerika echt super duur, maarja, daar is het idd weer de omgedraaide wereld.

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:01

smaos schreef:
@Snoezie: Ik ga hier op bokt even niet verder op in, vind het vervelend om over iemand te praten wat zich hier niet kan verdedigen, ik ken het hele verhaal en wat er met de paarden gebeurd.

Klopt, als Gertjan op bokt weer zou worden aangevallen door dierenbeulen enz, kan en mag hij zich op bokt niet verdedigen, maar als ik gisteren zijn mening en uitspraken over bokt heb gehoord wil hij met dit forum nooit meer iets te maken hebben. In ieder geval is het een enorm toffe daad van hem om die rockys te redden! Petje af!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:27

smaos schreef:
Verschil tussen goede show paarden en recreatiepaarden bij Rockies merk je echt wel aan de prijs, als je een Rocky koopt wat classic loopt of ene wat trail loopt is een groot verschil.
Ook bij de Kentucky als je ene koopt wat Park loopt.
Maar ze zitten zo geweldig, hihi, je hebt er nu ook op een aantal gereden, Leonie, wat vond je het grootste verschil? En vind je die wat classic en park lopen lekkerder tolten?

Er zit zeker een groot verschil in. Mijn voorkeur ligt zeker weten bij de showpaarden, ze zijn alleen nog niet zo populair in Europa. In mijn dagen daar heb ik veel training gehad op Classic farm, iets waar ik enorm veel van heb geleerd. De nadruk heeft gelegen op de classic en park paarden, omdat ik daar gewoonweg nog weinig ervaring mee had. OOk hebben we het veel gehad over beweging en manier van beweging, en ben er nu achter dat ik zelf minstens 3 show waardige paarden heb staan die op zijn minst classic gait kunnen halen! Nu natuurlijk lekker aan het trainen daarmee ;) En hopen op Mountain Horse shows in de toekomst :) Het rijden van een park gait is een ongelovelijke ervaring. Alsof je vliegt over het terrein, super comfort. Vind het zelf beter zitten van de trail gaited paarden, al zitten daar natuurlijk ook extreem comfortabele tussen.

Om de bekendheid van deze gangen te vergroten, even als de capaciteit van de mountain horses wil ik proberen om volgend jaar in de shows een classic gaited horse te laten lopen :)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:47

Geweldig he, ik heb toen ook zo genoten, van de uitleg en het rijden van die paarden, heerlijk!
Abby zou ook classic moeten zijn/worden, maar rij haar helemaal niet veel, ze is nu ook nog veels te dik en heb nog altijd geen passend zadel. Dus volgend jaar, dan ga we eens echt aan de slag en hoop ik het er wel uit te rijden/trainen. Ben benieuwd!!!!
Heb wel geleerd het verschil te voelen en ook te zien, waarop je moet letten, maarja ik ben hier ook maar in mijn eentje, kunt niet makkelijk even hulp vragen, vandaar dat ik ook naar jouw lesdag was gekomen, maar weet ondertussen dondersgoed waar het aan ligt, te weinig training, te weinig rijden, dus volgend jaar probeer ik echt meer te gaan rijden/trainen. Dan is ze ook bijna 5, mag ze wel eens aan de slag. Heb ik ook ruimschoots gecompenseerd met die 10 x rijden op 2 jarige leeftijd. Ze is nu echt lui! haha.