De vele gezichten (rassen) van de IJslander...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:17

hestejente schreef:
Nee hoor. Alle IJslanders horen bij de familie van de paarden. Pony is geen diersoort. Het is alleen maar een term die een of andere raaskallende brit ooit bedacht heeft en die wij in Nederland klakkeloos over hebben genomen.

Natuurlijk is "pony" geen diersoort. Dat beweer ik ook niet. Pony is een bepaalde kwalificatie van paarden. Alle ponies zijn paarden, niet alle paarden zijn ponies. Zoals al opgemerkt stokmaat is het criterium. "Raaskallende britten" hebben daar weinig mee te maken. Grappig, je komt hetzelfde soort minderwaardigheidscomplex hier op IJsland tegen, bepaalde paardeigenaren hebben het er graag over dat ijslanders eigenlijk "stóra smáhestar" zijn; smáhestur, letterlijk "kleinpaard" is de ijslandse term voor pony, en "stór" betekent groot, grote kleinpaarden dus _O-

_edit_ Lees nu pas de latere posts over het off-topic zijn van deze discussie, en terecht, houd nu verder mijn mond over dit onderwerp.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:51

Ik heb juist dat mijn welshachtige poownie al meerder malen door (ijslander'kenners'! :oo ) werd aangezien voor ijslander. :+ Maar misschien zijn ze zo verslaafd aan het ras dat ze overal wel ergens een beetje ijslander in zien. :+ En ach vooruit, van voren leken we misschien ook wel een beetje ijslands, reed zonder neusriem en mijn pony heeft een flinke bos manen, en qua maat zou het ook nog kunnen. :P Ach we voelden ons wel vereerd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:48

Tja... door een oud vrouwtje... Ben je niet wat groot voor die shetlander?

Een meisje achterop de fiets bij haar moeder... Ooooh kijk mam... een Haflinger... mam... ja die komt uit Oostenrijk... ik... eh nee... deze is geboren op IJsland... Nee hoor... daar hebben ze alleen IJslanders... duh????? ik weer 'klopt'...

Isabel... dan heb je dat... paard/pony discussies waag ik me niet aan... ik noem ze de ene keer pony en de andere keer paard... net hoe't me uitkomt... haha... lekker inconsequent.

Groetjes, [***]

silviaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:06

Ik liet laatst een foto van een hele mooie ijslander zien aan mijn zoon het was een zwart bonte , en toen zei mijn zoon tegen mij "Die koe mamma?" <3