Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:57

@Joyfordogs: Ik ben ook geen voorstander van vroeg inrijden, mijn Fell ponies gingen met 3 jaar voor de koets, 1 a 2 keer in de week 15 min. klein rondje zonder heuvels. En met 4 jaar pas ohz en dan ook maar een aantal keer in de week, dan bouw je dat langzaam aan op.
Mijn Rocky is nadat ze met 2 jaar gecertificeerd is (ongeveer 10x iemand opzeten voor 10 a 15 min.) ook niet meer bereden tot nu. Ik dacht toen ik haar kocht, datdat wel goed was omdat ze daar allemaal met 2 jaar ingereden worden (terwijl ik nooit op mijn Fell pony van 2 jaar was gaan rijden en toch dan wel op een Rocky, zo zie je maar, je kunt altijd nog leren), maar eenmaal in Amerika heb ik haar direct naar (toen nog) Belgie laten komen. Het was nog gewoon een groot veulen, ben blij dat ze geen maanden training daar gehad heeft. Ze is nu 3,5 jaar oud. Ik rij haar nu 2x in de week niet langer dan de 10 a 15 min. Het liefst had ik haar nu ook voor de koets beleerd, maar heb op het moment geen geld voor een koetsje. Dan leren ze toch al alle hulpen, maar hebben geen gewicht op de rug, als je een licht koetsje hebt en geen zware bergen omhoog laat lopen (nouja, bergen in Nederland :+ , ik woon in het zuiden, is een beetje heuvelachtig) dan is dat een prima training. Maar meer dan 2x in de week wil ik ook zeker niet rijden voor dat ze 4 jaar is.
Afgelopen dinsdag is de dierenarts hier geweest, die is ook tandarts en ostheopaat tegelijk, dus ze heeft een hele behandeling gehad, helemaal nagekeken, tandjes nagekeken, tanden waren prima in orde, maar ze zat wel vast op haar linker heup, dat heeft hij los gewerkt, wel nog gevraagd als ik dat niet had laten doen of ze daar dan last mee gehad had met rijden, zei die, nee waarschijnlijk niet, als je haar goed zou rijden, dan zou het zelfs zo los gaan zitten, maar als ik haar verkeerd zou rijden, zou haar hele rug dan ook vast komen te zitten en zou ze uiteindelijk wel last krijgen. Maarja, dan kan je dus al jaren verder zijn. Ik laat haar ieder jaar met de enting samen ook direct helemaal nakijken. Kan toch een hoop ellende schelen. En binnenkort eens gaan rondkijken voor iemand wat les kan geven, alhoewel ik geen vol half uur intensief op haar wil rijden, dus misschien pas met 4 jaar les nemen, moet ik nog even kijken.
Wel jammer dat er niemand van ook maar iets van gangenpaarden hier in de buurt zit, dus als ik in de problemen zou komen, kan me niet direct iemand ermee helpen.
Ja, is zeker een verschil even op een paard zitten of er echt mee rijden, ben zeker al wel eens in de wei op mijn jonge Fell pony gesprongen zonder zadel, gewoon los in de wei, maar erop en weer eraf, gewoon voor de lol. Dat heb ik ook ooit een paar keer gedaan.
Dat verhaal van je merrie van 11 heb ik ook gelezen, op gangenpaardenforum dacht ik? Makkelijke paardjes he. Ik heb hiervoor ook een Kentucky gehad, dat was ook een fokmerrie van 12, nooit iets mee gedaan, zadel erop en wegrijden.
En inderdaad ook ik moet nog heel veel leren, zeker met die gangen rijden. Daarvoor heb ik me ook opgegeven voor de workshop van Temba en Leonie, jammer alleen dat bijv. Temba niet wat korter bij woont. Had me destijds ook opgegeven voor de clinic van Liz Grazes, maar toen ben ik bij mijn (ex) vriend weggegaan en dus hebben de paarden bijna een heel jaar opgevangen gestaan. (1 Fell pony ruin en 2 Rockies) Dus tegen die tijd dat die clinic was had ik geen bereden Rocky tot mijn beschikking, helaas. Had graag die clinic willen meedoen. Nu heb ik nog maar 1 paardje en moet weer helemaal overnieuw beginnen, dat gevoel heb ik ook echt, maar maakt niet uit. Ik kom er wel weer. Maar als je altijd de paarden achter het huis hebt gehad, is er geen geschikte stalling te vinden, ze zijn allemaal niet goed genoeg, haha. Erg he! ;)

joyfordogs

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:24

klinkt goed allemaal, tja ehm, niet van je exvriendje enzo, maar hoe je er mee omgaat. leuk.
Wat fijn om een paardenarts te hebben die tevens osteopaat en tandarts is, scheelt een hoop reiskosten.
Bij de praktijk waar ik bij zit, zit ook een dieren/paardenarts die tevens tandarts is, wel handig, ze is heel rustig met de paarden. De osteopaat die hier is geweest, heeft zelf ook een mm en ijslanders en werkt veel met gangenpaarden.
Voor de kar lijkt mij ook een goede start met een paard, alleen ik heb ook geen kar en totaal geen ervaring, dus dat lijkt me nu niet echt handig hihi.
Waar woon je nu dan? in nederland?
Lekker toch, een frisse start maken nu? Fijn voor dr dat de osteopaat haar goed heeft gezet!
En ik kan me helemaal voorstellen dat niets meer goed genoeg is als je ze bij huis hebt gehad, ik ben ook zo blij dat ze bij mij aan huis staan, weet amper meer hoe het was toen ik ze niet thuis had staan ;)
Ik voel me dan ook heel erg verwent.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:05

Ik woon nu idd weer in Nederland, Maastricht.
En aangezien ik bijna 7 jaar in Belgie gewoond heb en daar ook een vaste dierenarts had, moest ik hier nu weer een 'nieuwe' zoeken.
En ik ook direct een tandarts en osthepaat zocht, kwam dat even goed uit.
Blijkt ook nog een hele leuk en vriendelijk man te zijn, hij was erg lief tegen mijn paardje. Ben wel blij dat ik direct een goede da gevonden heb. En het grappige was, toen ik de stal opendeed, zovan, hee, ik ken die paardjes, en ik zo, weet u dat zeker? (meeste kennen ze echt niet) Maargoed, bleek die een tijd terug, hij wist niet meer precies wanneer, heeft hij een Rocky moeten keuren, een merrie, die waren naar zijn kliniek gekomen om daar te laten keuren, wat hij nog wist waren dat Nederlanders die naar Zweden, Finland ofzo, wist hij niet meer, gingen importeren. Grappig dus en hij wist ook nog dat er 'iets' was met de ogen en het zilvergen, haha, is blijven hangen, heb ik maar even verteld hoe en wat, ook al weer.
Opnieuw beginnen is ook niet zo erg, maar ik heb wel 2 van mijn 3 paarden moeten verkopen. De Rockies had ik nog niet zolang, maar mijn Fell pony ruin had ik al 10 jaar. Dus ik zou ook voor hem hebben gekozen, mits die geen extreem zomerexceem gehad had.
Hij heeft een jaar opgevangen gestaan bij een meisje wat ook Fell ponies heeft, die woont bij het Ijsselmeer, dus daar heeft hij helemaal geen last van zijn exceem en in het eerst in lange tijd stond daar een prachtige happy pony MET manen. Geweldig toch, dan zou het een hele egoistische keuze zijn om hem terug te halen en bij mij binnen 1 week weer helemaal kaal geschuurd te zijn. Hij schuurde zowiezo al 8 maanden per jaar, sleet 2 exceemdekens in dus 8 maanden, gaf hem 2 reinigingskuren per jaar, speciaal voer, geen chemische zooi op hem (denk aan natuurlijk vliegenmiddel etc, meestal zelfgemaakt) smeerde hem 2x per dag in, enting om de 2 jaar en niet onwormen maar een wormentest. Dus is hij 2 weken geleden officieel 'verkocht' aan haar. Ik vind het nog steeds verschrikkelijk, mijn 1e eigen paardje weg, mijn beste maatje, waar ik zo ontzettend veel van geleerd heb, maargoed, ik heb wel 1 jaar bedenktijd gehad, maar het is beter zo. Ik kan hem zoveel bezoeken als ik wil, alleen is het een beetje ver rijden, helaas. Maar ik zie hem ook op evenementen, zoals bijv. Horse Event, want ik zit nog steeds in het promotieteam van het Nederlandse Fell pony stamboek. We kunnen niet alles hebben helaas, maar in dit geval vond ik zijn welzijn boven dat van mij staan...... ;(
En dat bedoel ik met opnieuw beginnen met een merrie wat ik nog echt ALLES moet leren, terwijl met Fell ruin echt alles kon en deed.
Wat een langdradige verhalen over mij hiero... :+

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:21

@smaos..

kop op simone... het komt allemaal goed :j

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:04

Dank je Gert-Jan. Ik ben ook nog steeds erg dankbaar, dat ik de paarden nog zolang aan heb kunnen.
En daardoor bijna 1 jaar langer bedenktijd heb gehad! Mede dankzij u. (En Lucia)
En dat ik nu toch nog 1 paard heb kunnen aanhouden.
Zie me echt niet paardloos door het leven gaan..... brr :n

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:05

Hi smaos, ik merk dat je er in ieder geval nu goed over nadenkt met alles wat je doet rondom de paarden. Tijdje geleden kreeg ik die indruk minder. Al doende leert men is denk ik ook weer een goed spreekwoord.
Je komt er wel! En ik vind het knap dat je je paardje die je al 10 jaar had hebt kunnen verkopen om hem een beter leven zonder jeuk te kunnen bieden! Respect hiervoor hoor!
Geniet dan ook maar extra van je heerlijke rocky :D .

Voor degene die een duidelijk uitleg willen over de rolling ofwel rollen in tolt (of in een andere gang). Ik las net namelijk weer een boekje door van rijden van ijslanders en andere gangenpaarden waar dit goed en duidelijk in verwoord stond. Misschien dat het beter te begrijpen is?

"We spreken over rollen of een rolling als het paard in tölt steeds probeert aan te springen in galop. Er komt dan een onregelmatige 'huppel' in zijn beweging, waarbij het springt met de voorbenen en tölt met de achterbenen. De meeste paarden rollen aan één kant. De oorzaak van het rollen is dat het paard uit zichzelf of omdat de ruiter dat wil, sneller moeten tölten dan het kan. Ook kan het gaan rollen omdat het niet aan beide zijden gelijk gereden wordt. Dat kan zijn omdat de ruiter schreef zit, aan één kant meer drijft, of aan één kant meer druk op de teugel neemt."

;)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:42

Nsundu schreef:
Hi smaos, ik merk dat je er in ieder geval nu goed over nadenkt met alles wat je doet rondom de paarden. Tijdje geleden kreeg ik die indruk minder. Al doende leert men is denk ik ook weer een goed spreekwoord.
Je komt er wel! En ik vind het knap dat je je paardje die je al 10 jaar had hebt kunnen verkopen om hem een beter leven zonder jeuk te kunnen bieden! Respect hiervoor hoor!

Voor degene die een duidelijk uitleg willen over de rolling ofwel rollen in tolt (of in een andere gang). Ik las net namelijk weer een boekje door van rijden van ijslanders en andere gangenpaarden waar dit goed en duidelijk in verwoord stond. Misschien dat het beter te begrijpen is?

"We spreken over rollen of een rolling als het paard in tölt steeds probeert aan te springen in galop. Er komt dan een onregelmatige 'huppel' in zijn beweging, waarbij het springt met de voorbenen en tölt met de achterbenen. De meeste paarden rollen aan één kant. De oorzaak van het rollen is dat het paard uit zichzelf of omdat de ruiter dat wil, sneller moeten tölten dan het kan. Ook kan het gaan rollen omdat het niet aan beide zijden gelijk gereden wordt. Dat kan zijn omdat de ruiter schreef zit, aan één kant meer drijft, of aan één kant meer druk op de teugel neemt."

;)

ja dat is helder, leuk dat jij er zoveel van af weet en zoveel boeken leest over gangenpaarden-en-rocky mountain horses en hun gangen! in de winter hebben we weinig tijd... druk... merries en veulens elke dag op stal met veulens, en uitmesten, en de rij-paddock is helemaal ondergelopen door die regen, van de zomer zou leuk zijn voor een aantal bij ons.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:35

Winter heeft ook korte dagen en je moet meer doen dus dan is het hard werken alleen al rond om de paarden en met werk erbij e.d. is het natuurlijk nog net ff lastiger :).
Gangenpaarden is wel het leukste en uitdagenste om mee te werken en er meer over te leren.. Alle andere paarden zijn al genoeg instructeurs en trainers voor he :D. Dit vind ik veeeeeeeeel leuker (krijg als je eerste paard een gangenpaard is he ;))!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:41

Citaat:
van de zomer zou leuk zijn voor een aantal bij ons.

Van de zomer zit ze hier als het goed is! >;)

:+

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:43

jodi schreef:
Citaat:

O ? hihi Voor Sam? :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:46

:P

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:01

jodi schreef:
Citaat:

Maar toch niet de hele zomer? Ok, Certificeren "Sam" gaat voor, geen probleem. Snappen het helemaal. Lukt haar wel.
Hier moeten ehhhh 2 ingereden worden... Lucky voorjaar/lente 2011 en Dream wordt in mei 2010 3 jaar... dus...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:19

Rijden jullie ze met 3 jaar in? (geen aanval, gewoon een vraag hoor :) )

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:55

Nsundu schreef:

@Nsundu: Ik geniet zeker van mijn nog ene paardje, ik weet ook wat ik er voorover heb moeten hebben, is me dubbel en dik waard!
Maar dat je zegt 'tijdje geleden kreeg ik die indruk minder' dat wil ik je nog best wel een keertje uitleggen, maar niet hier op Bokt. Als ik je zo nog wel eens zie, want dat ben ik helemaal niet met je eens, heb al 10 jaar Fell ponies gehad en heb ze ongeveer 7 jaar zelf achter het huis gehad.
Maar oke, ga niet hier mijn hele prive vertellen!

Dat over rolling, wist ik ook al, ik heb een aantal duitse gangenpaarden boeken, mijn duits is helaas best slecht, kost me veel moeite al die termen in het duits :+
En heb ook nog een Amerikaans boek, Easy gaited horses, van Lee Ziegler (dacht ik?) Staat ook enorm veel in. Leer je veel van, zeker omdat er idd maar weinig gangenpaardentrainers zijn, dus moet ik het meeste maar uit de boeken halen!

@Succubi: Als jeje merrie wil laten dekken met 3 jaar, moet je haar dus ook inrijden, dan zou je haar eventjes kunnen rijden totdat ze gecertificeerd kan worden, dan zou je daarna nog even kunnen wachten met doortrainen. Maar ze moeten dus eerst gecertificeerd worden, voordat ze gedekt mogen worden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:02

Dat is als je je merrie met 3 jaar gedekt wilt hebben?
Je kan er ook voor kiezen om dat een jaar uit te stellen?
Kan een gekruist hengstje dat tölt ook certificeren? Bv bij het singelfoot stamboek?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:36

Je kan zeker kiezen om je merrie later interijden en dus ook later te laten dekken, moet je helemaal zelf weten. In Amerika laten zeze veelal inrijden met 2 jaar en soms ook dekken op deze leeftijd.
Tijd=geld!!!

Dacht bij het Singelfootstamboek dat het niet uit maakt hengst/merrieveulen.
Maar voor het Rocky stamboek, moet zowel vader als moeder vol Rocky papier hebben, voor het Kentucky stamboek niet, maar mogen alleen maar merrieveulens worden geregistreerd.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:40

Succubi schreef:
Rijden jullie ze met 3 jaar in? (geen aanval, gewoon een vraag hoor :) )

Ja zeker, heb je helemaal goed, vanaf drie jaar worden ze gecertificeerd, en dus ingereden, over dit ras zijn al vele discussies gevoerd over certificeren en het inrijden van dit specifieke ras, wat men ook zegt... dit is ons beleid:
vanaf 3 jaar worden ze gecertificeerd. Magic en Whisper zijn tussen de 2 en 3 jaar ingereden en gecertificeerd. Gold na 3 jaar of zoiets.
Dream vinden wij lang niet rijp genoeg om op 3 jaar te laten dekken, een en ander zal bij haar op 4 jarige leeftijd opnieuw beoordeeld worden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:15

Ik dacht altijd dat gangenpaarden later werden ingereden (tussen 4 en 5 jaar). Maar goed, veel mensen verstaan (alleen) ijslanders onder gangen paarden.
Paarden(rassen) uit Amerika worden idd vaak met 2 jaar ingereden. Ook quarters etc.

Ik zie wel op welke leeftijd ik zal beginnen. Gráni pikt alles heel snel op, is geestelijk ook flink pienter en werkwillig.
Ik zelf wil hem pas met 4 jaar inrijden, maar als hij zo snel blijft gaan zet ik hem misschien wel eerst voor de wagen :).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:00

Succubi schreef:
Ik dacht altijd dat gangenpaarden later werden ingereden (tussen 4 en 5 jaar). Maar goed, veel mensen verstaan (alleen) ijslanders onder gangen paarden.
Paarden(rassen) uit Amerika worden idd vaak met 2 jaar ingereden. Ook quarters etc.

Ik zie wel op welke leeftijd ik zal beginnen. Gráni pikt alles heel snel op, is geestelijk ook flink pienter en werkwillig.
Ik zelf wil hem pas met 4 jaar inrijden, maar als hij zo snel blijft gaan zet ik hem misschien wel eerst voor de wagen :).

Dream inrijden of andere paarden hier op 3 jaar of later is bij ons geen must, Dream willen we liever nooit verkopen, en ze is geen grote Rocky, een echte pony, haar groei komt eerder tot stilstand, haar vader was ook een relatief kleine hengst. . Phenix is ook geestelijk een pienter veulen, maar ook ietsje dominant, lijkt qua karakter veel op zijn moeder Tennessee Magic... het is wat om als veulen je zo op te stellen dat je samen met Tennessee Magic uit 1 bak brokken van haar mag eten..., daarentegen is hij selectiever in contacten met mensen, geen grote allemansvriend, zijn halfbroer Star is meer een poedelman die met iedereen vriendje wil zijn. Toch is voor ons ook van belang hoe dit veulen zich van geboorte af aan ontwikkelt, elk veulen is anders, geestelijke rijping ook een belangrijk punt, bovendien is Phenix nu al 1.42 m stok, dus flinke groeischijven, en lange pijpbeenderen... en pezen moeten die groeispurt ook bijhouden... botten moeten zich ook in de breedte ontwikkelen... nu is het vooral in lengte... hij is nu 6 1/2 maand... en al erg groot voor het ras... valkuil is om hem omdat hij zo groot en hoog is... om hem te snel als rijp te zien... maar het is en blijft een jong veulen...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:01

Het verschilt ook per paard (en vooral per persoon).
Ik ben liever laat dan te vroeg.
Gráni word niet verkocht, hoeft geen certificering te krijgen en ik heb geen ambitie om hem snel in de sport te krijgen of iets dergelijks.
Als hij het in de opfok naar zijn zin heeft maar hij daar tot 3,5 jaar blijven dus staat hij mij ook niet in de weg en is de verleiding om erop te klimmen ook niet zo groot :).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:26

Succubi schreef:
Het verschilt ook per paard (en vooral per persoon).
Ik ben liever laat dan te vroeg.
Gráni word niet verkocht, hoeft geen certificering te krijgen en ik heb geen ambitie om hem snel in de sport te krijgen of iets dergelijks.
Als hij het in de opfok naar zijn zin heeft maar hij daar tot 3,5 jaar blijven dus staat hij mij ook niet in de weg en is de verleiding om erop te klimmen ook niet zo groot :).

Dream heeft ruim 1 jaar in opfok gestaan, doen we niet meer zo snel, we hebben nu zelf een kudde, achteraf bezien hadden we Dream niet in opfok moeten doen, althans deze specfieke merrie, ze heeft zich goed staande kunnen houden, maar ze was te vriendelijk, te sociaal naar andere paarden toe, ze leerde van zich af te bijten en zo maar dat had ook hier gekund. Meerwaarde was niet zo groot lijkt ons.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:00

Ik heb weinig keus. Gráni is een hengst en daardoor zowat nergens welkom.
Ik ben druk aan het zoeken naar en gemengde ruinen/hengsten kudde maar die zijn hier gewoon niet te vinden of ze zitten vol (en ik kijk al vanaf januari!).
Hij komt nu in de buurt te staan en hou ik hem goed in de gaten.
Helaas is het even niet anders.

lotte304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:23

Hey,
Ik heb een hyves aangemaakt over het Rocky mountain horse!
Met foto's, filmpjes en berichten.
Hoop dat jullie daar nog meer aan kunnen en willen *D toevoegen.
Of laat een berichtje achter! Super leuk!

http://r-mountainhorse.hyves.nl/

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:31

Heel erg onleesbaar met blauwe en grijze lettertje op grijze achtergrond.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:02

Succubi schreef:
Ik heb weinig keus. Gráni is een hengst en daardoor zowat nergens welkom.
Ik ben druk aan het zoeken naar en gemengde ruinen/hengsten kudde maar die zijn hier gewoon niet te vinden of ze zitten vol (en ik kijk al vanaf januari!).
Hij komt nu in de buurt te staan en hou ik hem goed in de gaten.
Helaas is het even niet anders.

Ja dat begrijp ik, en hou hem heel goed in de gaten!!! Maar let op welke opfok je uitkiest, Rocky Mountain Horses zijn zo ontzettend vriendelijk en zo sociaal, ik weet niet, vraag mij af of ze wel geschikt zijn in opfok tussen andere (felle)rassen, ik zou wel eens weten wat anderen hier van denken.... we hebben heel weinig contact met andere RMH mensen in NL-Europa.