wel of geen ijslander ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Re: wel of geen ijslander ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:33

Tsja.. wat zijn voordelen en nadelen, het licht er maar net aan wat je leuk vind en aankunt.
Toch moet je goed bij jezelf nagaan of je houd van pit, want de meeste ijslanders hebben aardig wat pit. Die van mij bijvoorbeel hoef je geen dag stil te zetten want dan is het niet heel erg lekker rijden de dag erna.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:34

het is goed bedoelt junkieee, maar ik denk dat jij het over haflo's hebt. gekruisde haflingers. hier zijn ze inderdaad niet al te lang fanatiek mee door gegaan. (je ziet ze nog steeds en er word ook nog steeds wel bewust met die combi gefokt, maar minder als toen)

in halflingers, allemaal dus, zit een deel Arabisch bloed, waardoor ze dus eigenlijk geen koudbloeden zijn. ook bij tinkers (zijn natuurlijk helemaal mengelsmoesjes) kan je eigenlijk niet met 100% zekerheid over koudbloed praten.

het heeft denk ik wel met het aantal procenten Arabisch bloed enz. te maken.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:44

pluklief schreef:
Toch moet je goed bij jezelf nagaan of je houd van pit, want de meeste ijslanders hebben aardig wat pit. Die van mij bijvoorbeel hoef je geen dag stil te zetten want dan is het niet heel erg lekker rijden de dag erna.

Dat is toch echt niet rastypisch. Mijn paarden (en de paarden bij ons op stal) kan je rustig maanden stilzetten. Je haalt ze uit de wei en ze zijn net zo makkelijk te rijden als voor die tijd. Ja...misschien iets voorwaartser maar geen springkippen gedrag.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:50

ik schrik al ;) (grapje)

ben opzoek naar een coole kikker, mag wel lekker aan het been zijn, maar ho is ho, en ik heb graag dat ze met 4 beentjes aan de grond blijven als er iets eng is ;)

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:52

IJslanders worden soms gezien als lieve haarbolletjes. Anderen omschrijven ze als IJslands vuur. Ik ken beide soorten ijslanders. De lieverds die weinig verkeerd doen, rustig een maand niet hoeven te werken en daarna weer lekker mee naar buiten gaan alsof ze het iedere dag doen. De schatten die tolten hoe slecht je er ook opzit en braaf hun rondjes gaan door het bos. Aan de andere kant zijn er de ijslanders die alleen tolten als je alles precies goed doet. Die je liever niet twee dagen stil laat staan omdat je daarna niet heel ontspannen rijd. IJslanders die zich niet makkelijk laten leiden maar strijden.
Ik ben zelf ook bezig met het de aanschaf van een ijslander. Ik keis voor een ijslander omdat ik verslingerd ben aan de tolt en de karakters. Allemaal ijslanders, maar allemaal zo verschillend. Onder de paarden heb ik mijn maatje gevonden. Ze is niet wat ik me altijd voorstelde van een eigen paard. Ik wilde een vos of een donkere, een lieve die makkelijk tolt en niet te veel opzij springt. En wat is het geworden: een merrie met merriebuien, een isabel en een waar ik nog hard aan moet werken voor we weer een nette tolt hebben.
Ga bij veel paarden kijken, ijslanders en gewone paarden. Zie wat je tegenkomt en ga voor diegene waar je de beste klik mee hebt.
Succes met zoeken

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:28

Refagreni schreef:
pluklief schreef:

Dat is toch echt niet rastypisch. Mijn paarden (en de paarden bij ons op stal) kan je rustig maanden stilzetten. Je haalt ze uit de wei en ze zijn net zo makkelijk te rijden als voor die tijd. Ja...misschien iets voorwaartser maar geen springkippen gedrag.

Dat zou je bij die van mij echt niet moeten proberen, ze is normaal al voorwaarts genoeg. Ze zal nooit bokken of steigeren maar ze kan wel vervelend drammen als ze te druk is.
Nou komt dat misschien omdat ik haar een jaartje heb en we door al aardig wat pech, vakantie's etc. nog niet heel erg ver met dressuurmatig trainen zijn gekomen. Wat ik wel aan haar merk is dat ze bij kinderen heel rustig, dan zal ze nooit drammen of te snel gaan. Dan zet ze echt geen pas verkeerd en doet ze precies wat ze zeggen.

Maar die van mij is over het algemeen al aardig heet, werkt altijd hard en vind dat ook geweldig. Ik vind het een fijn paard, ze werkt graag en daar zit ook juist het probleem ze werkt als ze stil heeft gestaan de dag erna TE graag.
Wat ik het leukste aan ijslander vind is dat het echt je maatjes zijn, sinds ik Embla heb is ze nog geen dag chagerijnig geweest. Altijd zal ze voor me door het vuur gaan. Ik ben nu toevallig ziek en gister was mijn vader geweest, en vandaag kwam ze meteen naar het hek toe en liet ze haar brokken staan om eerst even te knuffelen.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:35

ik houd wel van een paardje die zo nu en dan even laat zien dat hij of zij het toch echt anders wilt, maar het moet wel een grens hebben ik heb veel paarden gereden waar ik elke dag weer een verschrikkelijk langdurig gevecht mee aan moet gaan, maar daar heb ik geen zin meer in ik zoek wel iets waar ik op kan gaan zitten en rijden maar, hoeft niet te betekenen dat het paardje zijn rondje kent en ik niets hoef te doen,. dus een beestje met wat pit vind ik wel fijn, en me zusje heeft niets liever, dus wat dat betreft kan ik denk ik wel een passende ijslander vinden.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 23:00

ik lees nu op verschillende ijslander stallen dat mensen boven de 85 kilo er niet op mogen rijden wat is jullie ervaring hiermee ?
dan zou het bij mij net op het randje zitten als dit echt zo is,
zijn er hier mensen die meer wegen dan dit en toch op ijslanders rijden ?
groetjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:24

Junkieee schreef:
ik houd wel van een paardje die zo nu en dan even laat zien dat hij of zij het toch echt anders wilt, maar het moet wel een grens hebben ik heb veel paarden gereden waar ik elke dag weer een verschrikkelijk langdurig gevecht mee aan moet gaan, maar daar heb ik geen zin meer in ik zoek wel iets waar ik op kan gaan zitten en rijden maar, hoeft niet te betekenen dat het paardje zijn rondje kent en ik niets hoef te doen,. dus een beestje met wat pit vind ik wel fijn, en me zusje heeft niets liever, dus wat dat betreft kan ik denk ik wel een passende ijslander vinden.

Oh, als ik dat zou willen zou ik iedere dag met mijn paard in gevecht kúnnen hoor. Absoluut. We zijn allebei gruwelijk eigenwijs en geven niet graag toe. En toch lukt het mij bijna altijd om in harmonie samen te werken met hem. En dat heeft denk ik alles te maken met zijn karakter. Ik denk dat ik een aardig gemiddelde IJslander heb: lief, werkwillig, heel sociaal maar wel met een flinke kop erop, je moet niet gaan zitten van "nou, hobbelen maar", want dan bedenkt hij wat we gaan doen die dag en laat dat nou niet de bedoeling zijn. Ook rijden wanneer je ziekjes bent is niet zo'n goed plan, dan hang je voor je het weet letterlijk in een boom (en ben je niet meer alleen ziekjes maar kun je ook nog eens een paar dagen niet zitten) Maakt toevalllig niet uit of je een halve dag of een half jaar niet hebt gereden, maar ze zijn er wel, paarden die errug klierig worden als ze te lang stilstaan. Maar dat geldt lang niet voor alle IJslanders, toen ik mijn paard kocht had hij in een half jaar tijd misschien 10 keer een rondje door het bos gemaakt, toen ik ging proefrijden kwam ik er achteraf achter dat hij in de twee weken daarvoor helemaal niets had uitgevoerd behalve gras vreten. En ik reed er zo op weg. Maarja, je moet wel duidelijk aangeven wat je wil. Als ik reageer op mijn paard (hupsjes, uitbreken, houtenkamelenloopje, enz) ben ik al te laat, hij moet reageren op MIJ en het is heel handig dat ik 'm nu aardig begin te leren kennen. Maar daar moet je wel voor open staan, voor de onafhankelijke geest van een paard. MIJN ervaring met MIJN paard is dat het niet slim is om de confrontatie aan te gaan, en dat ik moet zorgen dat ik gewoon slimmer ben dan hij. Daarnaast, "zo wegrijden" kun je ook wel vergeten als je geen gangenpaardervaring hebt. Na bijna twee jaar zit ik soms nog flink te prutsen om alle versnellingen uit elkaar te houden en ook enigszins fatsoenlijk uit de verf proberen te laten komen. Ik vind het evenwicht in de gangen vinden erg boeiend maar het is niet iets wat je zomaar even doet, tenzij je een natuurtalent bent :+
Wat het gewicht betreft: het hangt maar net van je paard af, van zijn bouw, stokmaat, leeftijd, niveau van opleiding, en van jezelf. Zit je lekker mee en in evenwicht dan zou ik als paard liever een zwaardere, maar wel goed en in balans rijdende ruiter hebben dan een lichtere ruiter die maar zit te hotsen. De 85 kilo haal ik niet hoor ;) maar er moet ook nog een zadel mee he, en zware laarzen in de winter.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:28

Junkieee schreef:
JaneJansen schreef:
Ik zou me met die lengte en dat gewicht toch niet prettig voelen op zo'n klein paardje, maar goed dat is mijn gevoel. Is een groter gangenpaard niet een idee voor je?

ben je zelf ook, geinteresseerd of bezig met ijslanders,. want vaak zie je toch dat er veel langere mensen ook op deze
paardjes rijden, en ik heb al gezien dat echte kenners van het ras reageerde op dat het absoluut geen probleem is.
of zie ik dat nou echt verkeerd, ???

Ik reed vroeger op Vlieland op IJslanders, vond het fantastisch! Nu heb ik (half)arabieren. Zag laatst op een buitenrit veel IJslanders en vond het weer erg leuk...

Nog even over het gewicht, ik zie (maarja dat ben ik) liever niet te grote/zware mensen op paarden/pony's. En dat heb je al snel als volwassene op een IJslander.
Ik voel me ook niet prettig op een Shet met mijn 1.61m en 60kg.
(ook niet op een enorme Fries/KWPN := )

Nog over de verschillende karakters, we hadden vroeger op een manege 2 IJslanders, de ene Nathalie was razendsnel en kon alleen maar hard. De andere (Jafnar oid) was zoooo sloom, die sprong over de hindernis en bleef staan met alleen de voorbenen erover heen... _O-
Mijn zusje zat er net op, was wel lachen zeg! :D

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:22

ik sta nu op een andere stal met mijn verzorg paardje, en toevallig staat daar een ijslander :p , een hele leuke 1.40 en best grof gebouwd maar als ik dat paardje zo zie staan/lopen dan denk ik dat ik daar best op weg kan komen, nu mag ik zelfs een keertje rijden op het diertje dus dat word leuk :D:D, maar stel ik zou een ijslandertje kopen volgend jaar die ook zo rond de 140/145 is die wat grofer gebouwd is dan kan ik prima wegkomen met 83 kg zo ongeveer + dan een zadeltje , van zware laarzen heb ik geen last want ik rij met joppers. veel mensen die mij zien zouden wel zeggen dat ik niet te dik ben voor een ijslander maar omdat ik toch 183 lang ben en toch wat stevig ben ik gewoon wel wat zwaarder,
en anders ga ik echt dieeten :P want ik vind die beestjes echt superrr !!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:26

Hoe hoog hij is maakt niet zo heel veel uit, je hebt meer aan een paard met een goede conditie en bespiering. Die kan je beter dragen dan een groot paard dat dat niet heeft. Eerlijk gezegd heb ik op mijn paard liever geen ruiters die meer dan 75 kilo wegen, een enkele uitzondering (en dat zijn mensen die een stuk beter rijden dan ik) daargelaten.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:14

jaa dat snap ik wel, maar ik ga dan zeker wel naar een paardje opzoek die mij zeker kan hebben, en anders houd het op, het paardje gaat boven mijn plezier ;)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:21

ongeacht welk paard heb ik er liever iemand van 75 kilo op die stabiel zit en netjes rijdt dan iemand die dat niet doet en maar 40 weegt :P

heb zelf het geluk dat ik maar 1.60 groot ben en smal, maar er zijn ook wel grotere ijslanders.

paardje waar ik nu naar aan het kijken ben, en morgen gekeurd wordt :D is 1.35 geloof ik.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:45

oh spannend :D veel succes.
waar heb je hem/haar gevonden?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 06:08

Hier in de buurt nog wel. Hoewel ik wel echt heel het land door ben geweest hoor ;)

Afbeelding
Odinn :)

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 19:54

en is het hem geworden ??
leuk ding :D:D:D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:57

Oeh, die hals :wow: Wat is zijn afstamming als ik vragen mag? En natuurlijk: gaat het 'm worden? :D