Paso Fino's, staart??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haika_

Re: Paso Fino's, staart??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:30

ik geef ook toe ik heb geen kennis over het ras.. maar ik zeg wel wat ik er van vind en hoe ik het zie.. het is niet mijn bedoeling om iemand boos te maken ofzo hoor :P

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:30

Het ras staat nu eenmaal zo opgeheven, en dat zou hij geestelijk niet aankunnen? Hij staat zo toch?
Mijn fjord staat constant op rust, blijkbaar kan hij dat geestelijkaan. Hij staat namelijk altijd zo.

Jouw mening prima, maar als het ras nu eenmaal zo is kan je daar weinig aan veranderen. De dingen die jij noemt zijn hulpmiddelen. Dit is gewoon de houding van dit type paard, daar kan je niks aan veranderen.

haika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:33

nah.. word het dan geen gewoonte ofzoo waar ze gewoon aan wenne??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:35

Nee, een fries wordt toch ook opgericht geboren? Bij deze paarden is het precies hetzelfde! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:38

O lieve grote goedheid, daar gaan we weer. Als domheid zeer zou doen, zouden er mensen gillend van pijn rondlopen.

Manutjuh, je mag je standpunt en je mening verdedigen, dat is je goed recht. Maar als je beweringen door mensen worden weerlegd die er duidelijk meer ervaring mee hebben dan jij, en je bij je standpunt blijft, kom je niet zo'n klein beetje dom en eigenwijs over.

Als je de eerdere topics goed hebt doorgelezen manutjuh, zul je van meerdere mensen die ervaring hebben met gangenpaarden duidelijk hebben kunnen lezen dat deze gangen natuurlijk zijn, en door een paard zelf aangeboden worden. Jawel, er werden zelfs filmpjes vertoond. Jawel, ook veulens lopen in de wei met hun moeder mee en laten deze paso zien.
De hoofdhouding, de staarthouding is natuurlijk. Een paso kan hele afstanden afleggen in deze voor hem comfortabele gang. Het is niet vermoeiender dan voor een normaal paard de stap of de draf. Dat jij een bepaald plaatje gewend bent, dat dit niet in je straatje past, kan allemaal best wezen, maar het maakt het nog geen mishandeling.

A mind is like a parachute, it only works when it is open. Probeer eens over de rand van je bord heen te kijken manutjuh, probeer open te staan voor nieuwe dingen. Probeer dat hokjesdenken eens weg te laten. En je zult zien dat de wereld een heleboel in petto heeft. Dingen die anders zijn dan wat jij gewend bent, maar niet perse slechter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:42

Cassidy schreef:
O lieve grote goedheid, daar gaan we weer. Als domheid zeer zou doen, zouden er mensen gillend van pijn rondlopen.

Manutjuh, je mag je standpunt en je mening verdedigen, dat is je goed recht. Maar als je beweringen door mensen worden weerlegd die er duidelijk meer ervaring mee hebben dan jij, en je bij je standpunt blijft, kom je niet zo'n klein beetje dom en eigenwijs over.

Als je de eerdere topics goed hebt doorgelezen manutjuh, zul je van meerdere mensen die ervaring hebben met gangenpaarden duidelijk hebben kunnen lezen dat deze gangen natuurlijk zijn, en door een paard zelf aangeboden worden. Jawel, er werden zelfs filmpjes vertoond. Jawel, ook veulens lopen in de wei met hun moeder mee en laten deze paso zien.
De hoofdhouding, de staarthouding is natuurlijk. Een paso kan hele afstanden afleggen in deze voor hem comfortabele gang. Het is niet vermoeiender dan voor een normaal paard de stap of de draf. Dat jij een bepaald plaatje gewend bent, dat dit niet in je straatje past, kan allemaal best wezen, maar het maakt het nog geen mishandeling.

A mind is like a parachute, it only works when it is open. Probeer eens over de rand van je bord heen te kijken manutjuh, probeer open te staan voor nieuwe dingen. Probeer dat hokjesdenken eens weg te laten. En je zult zien dat de wereld een heleboel in petto heeft. Dingen die anders zijn dan wat jij gewend bent, maar niet perse slechter.

Amen! Al betwijfel ik of het gaat helpen. :Z

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:42

Paso's, wat zijn ze toch prachtig :+: Als ze zo in hun gangen lopen zijn ze toch echt op hun mooist!

Ik vraag me echt af waarom er weer gezeurd word over wel of niet natuurlijke gang, het is natuurlijk voor ons ziet het er vreemd uit omdat we het niet gewend zijn maar het is voor de paso fino een natuurlijke gang!
Die staart houding is volgens mij normaal in deze gang, de ene zal het natuurlijk minder doen dan andere.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:44

haika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:47

ik vind dit er een heeeel stuk beter uit zien als het filmpje aan de begin post.. dit ziet er echt een heel stuk ontspannender uit!
echt schattig dat veulentje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:50

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:54

heb ook met deze prachtdieren mogen kennismaken tijdens mijn tweejarige periode in aruba, de gangen zijn fantastisch...eerlijk is eerlijk de wijze van omgang (uiteraard niet door de meesten) bevalt me niet..maar heb wel genoeg gezien om bewust te zijn, van wat wel/niet natuurlijk is. Maar dat kan ook worden gezegd van allerlei andere diciplines!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:37

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:50

[PP] > [GP]

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:26

Lara_Silver schreef:
Cassidy schreef:

Amen! Al betwijfel ik of het gaat helpen. :Z

Waarom zou het niet helpen ? Omdat ik mijn mening verdedig, maakt me dat dom of eigenwijs ? Ik vind van niet, misschien maakt het me wel minder dom, omdat ik een eigen mening heb en niet klakkeloos achter iedereen aan ren.

Ik heb al een paar keer gezecht, dat het natuurlijk is geloof ik best! Je hoeft daar niet elke keer op terug te komen, en de filmpjes die als laatste getoond zijn laten inderdaad een houding zien die er normaal en ontspannen uit zien. Ik heb het ook niet over deze houding, want dit ziet er heel mooi uit, ik heb het over de houding in het eerste filmpje en dan met name de schimmel hengst. Je kan me alles vertellen, maar dat is geen oprichting en al helemaal geen ontspanning.

En ik vind het ook niet vreemd dat ik mijn mening zo verdedig, de meeste mensen vind ik vrij respectloos praten in dit topic. Ook in het andere topic over deze gang word er zo gecommuniceerd. Dit mag toch wel wat minder ? Omdat iemand, in dit geval ik, een andere mening heeft als jullie betekend dat nog niet dat er zo gesproken moet worden.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:47

Ik durf me bijna niet te mengen in deze discussie maar de staarthouding zie ik ook wel eens bij mijn paard (een MM) wanneer ze opgewonden of beledigd is (bovendien kunnen Arabieren er ook wat van), dus lijkt me dat geen probleem, alhoewel sommige staarten er wel vreemd uitzien. Overigens wordt er een filmpje van een Paso Fino getoond en vervolgens een aantal van Paso Peruano's, dat zijn verschillende rassen hoor.

Verder houd ik mijn mond, ben absoluut een gangenpaardenfan, heb de fino's en PP gezien in het echt, ze lopen ook inderdaad zo. Niks mis mee. Heeft toch geen zin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:33

manutjuh schreef:
Waarom zou het niet helpen ? Omdat ik mijn mening verdedig, maakt me dat dom of eigenwijs ? Ik vind van niet, misschien maakt het me wel minder dom, omdat ik een eigen mening heb en niet klakkeloos achter iedereen aan ren.

Ik heb al een paar keer gezecht, dat het natuurlijk is geloof ik best! Je hoeft daar niet elke keer op terug te komen, en de filmpjes die als laatste getoond zijn laten inderdaad een houding zien die er normaal en ontspannen uit zien. Ik heb het ook niet over deze houding, want dit ziet er heel mooi uit, ik heb het over de houding in het eerste filmpje en dan met name de schimmel hengst. Je kan me alles vertellen, maar dat is geen oprichting en al helemaal geen ontspanning.

En ik vind het ook niet vreemd dat ik mijn mening zo verdedig, de meeste mensen vind ik vrij respectloos praten in dit topic. Ook in het andere topic over deze gang word er zo gecommuniceerd. Dit mag toch wel wat minder ? Omdat iemand, in dit geval ik, een andere mening heeft als jullie betekend dat nog niet dat er zo gesproken moet worden.

Sorry dat ik je even tegenspreek, maar je beweert dat je niet klakkeloos als een kip zonder kop achter niemand aan rent, maar ik beweer dat je helemaal geen richting uitgaat. Maar geen richting is ook een richting, niewaar? :+

In dit topic, en ook in het vorige topic beweer je dingen die je denkt te hebben gelezen, die vervolgens hetzelfde topic worden weerlegd. Mensen proberen je wat bij te brengen, maar dat heb je voor het gemak maar even niet gelezen. Je hebt een uitgesproken mening over bitten, het rijden met stang&trens, over het rijden met sporen, het houden van paarden op stal, bepaalde oefeningen in de dressuur, je blaat wat in de ruimte over hoge oprichting bij paarden (en vergeet dat het bij sommige paarden NATUURLIJK is om zo te lopen). Vervolgens begin je te praten over geestelijk welzijn en diskwalicifaties bij dressuurwedstrijden, waarbij je er voor het gemak even niet bij stilstaat dat wat bij de dressuurwedstrijd verboden is, misschien wel gewenst wordt bij een andere tak van de paardensport.

Op grond van één geplaatst filmpje vel jij je oordeel. Of dat nu die dansende paarden zijn (waarvan jij gelooft dat men de Paso zo de paarden aanleert, en waarvan jij lang genoeg geloofde dat het erin getraind wordt, of er überhaupt in getraind kon worden, wat het dus niet kan), of die schimmel in dat filmpje. Excessen vind je overal. Extremisten vind je overal. Ik vind jou een van die extremisten. En dat is mijn mening, en daar kom ik voor uit. En ga nu niet piepen dat mensen dit over jou denken, daar duidelijk hun mening hebben en daar eerlijk voor uitkomen, want jij doet precies hetzelfde.

En je mag me geloven als ik nu zeg dat ik dit hierboven allemaal nog mild heb geformuleerd.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:02

Nog een keer, en als je mijn bericht nu weer gaat quoten en niet eerst lezen hou ik er mee op.

Ik zeg NIET dat ik jullie niet geloof, dat het een natuurlijke gang is hebben jullie me allang van overtuigd. Ik zeg ook NIKS over de oprichting, alleen over de houding van bijvoorbeeld die schimmel.

Zoiezo heb ik in het vorige topic niet eens gereageerd dus ik zou niet weten hoe je daar bij komt.

En dan nog, vind ik niet dat je zo respectloos hoeft te praten over mij, ik zeg zulke dingen ook niet over jou. Laten we gewoon even als normale mensen communiceren. Ik zeg ook niet tegen jou dat je loopt te piepen of te blaten. Wel even normaal blijven doen aub. Want op zo'n manier lukt het je nooit om iemand te overtuigen van een mening.

Dat de staarten onnatuurlijk zijn mag ik best denken als ik ergens gelezen heb dat dit met een korset gedaan word, als ik er niks vanaf weet hoop ik toch dat een tijdschrift geen onzin schrijft. Dat dit wel zo blijkt te zijn heb ik gelezen in dit topic en daar heb ik ook niks meer over gezecht.

En ik heb ook al nooit gezecht dat als iets bij een dressuurwedstrijd niet gewenst is dat een andere tak het dan ook niet wil zien. Dat ging erover dat het geestelijk niet gezond is voor een paard om hem in een houding als die van de bewuste schimmel te dwingen. En daar heb je geen dresuur regels voor nodig, want het is al lang bekend dat zulke dingen niet echt nodig zijn.

Ik hoop dat iedereen nu wel even de moeite neemt om alles GOED te lezen voor je me weer af gaat maken in dit topic, want misschien zie je dan dat ik dus wel een richting op ga en niet altijd bij mijn standpunt blijf. Maar dat doe ik dus wel als ik hier als een klein kind toegesproken word terwijl dat dus nergens voor nodig is want dat doe ik ook niet bij jullie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:57

manutjuh schreef:
Dat de staarten onnatuurlijk zijn mag ik best denken als ik ergens gelezen heb dat dit met een korset gedaan word, als ik er niks vanaf weet hoop ik toch dat een tijdschrift geen onzin schrijft. Dat dit wel zo blijkt te zijn heb ik gelezen in dit topic en daar heb ik ook niks meer over gezecht.

Dus op het moment dat iemand ergens niets meer over zegt moeten we standaard aannemen dat hij ongelijk bekend?
Ik ken het artikel in de Ros niet, maar de tail set wordt gebruikt o.a. bij American Saddlebreds. Daar worden nog andere dingen gedaan om te zorgen dat de staart zo gehouden wordt, bijv. het doorsnijden van de staartspieren onder de staartwortel. Heeft niets met Peruaanse Paso's en Paso Fino's te maken

Lees voor het gemak even deze pagina's door:

http://www.gangenpaarden.nl/peruaan.html

http://www.gangenpaarden.nl/fino.html

En dan met name dit:

De Paso Fino's worden onderverdeeld in drie types te weten :
Het 'pleasure type' : het ideale vrijetijdspaard met ruime bewegingen.
Het 'performance type' : een paard voor recreatie en show, dus met oprichting en de kwaliteiten om te meer kunnen verzamelen en verkorten.
Het 'Classic Fino type': Een showpaard met korte bewegingen, oprichting en verzameling.

En ik heb ook al nooit gezecht dat als iets bij een dressuurwedstrijd niet gewenst is dat een andere tak het dan ook niet wil zien. Dat ging erover dat het geestelijk niet gezond is voor een paard om hem in een houding als die van de bewuste schimmel te dwingen. En daar heb je geen dresuur regels voor nodig, want het is al lang bekend dat zulke dingen niet echt nodig zijn.

Houding, ook van de schimmel is natuurlijk! Hij wordt nergens toe gedwongen. Misschien heeft de ruiter een beetje meer druk van de teugel in handen dan de andere ruiters in het filmpje en misschien maakt dat bij die kampioenschappen nou net verschil. Je zou de uitslagen er even bij moeten halen. Misschien is de beste man daardoor wel buiten de prijzen gevallen?

Ik hoop dat iedereen nu wel even de moeite neemt om alles GOED te lezen voor je me weer af gaat maken in dit topic, want misschien zie je dan dat ik dus wel een richting op ga en niet altijd bij mijn standpunt blijf. Maar dat doe ik dus wel als ik hier als een klein kind toegesproken word terwijl dat dus nergens voor nodig is want dat doe ik ook niet bij jullie.

Reactie goed gelezen. De zin die ik even heb uitgelicht doet niet echt volwassen overkomen :n

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:12

Paso Fino's zijn trotse paarden en ze tonen soms de "bandera", vaak onder het zadel maar dat hoeft niet altijd, zo ook deze 2 jarige (komt door die koe ;) ):
Afbeelding

Ze kunnen de staart ook gewoon laten hangen. Jammer dat er gelijk broodje aap verhalen bij worden gehaald als breken en corsetten, 't zijn onwijs gave paardjes.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:23

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:37

Idd, een excess. Drawreins eraan en piafferen maar. Dit heeft niets met de paso fino trocha te maken, paard is ook serieus gestressd.
Niet fijn om naar te kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:39

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:22

Die eerste vindt ik niet blij kijken en er is verderop nog een bruine die constant met zn lip en neusgaten bezig is en die stang staat ook heeeul strak, maar verder:
Wauw wat een piaffe's!!!!!!!

Dat is nou op de plaats draven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:43

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:19

Wat een geweldige paarden zeg! Heb ze nog nooit in het echt gezien maar ik vind ze echt mooi, je kunt zeggen wat je wilt
Leuke filmpjes ook! dat is pas een piaffe! :)