Welk zadel hebben jullie op je IJslander liggen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:19

Ik heb een Barefoot (met 4cm dik memoryfoam pad er onder en de stijgbeugelophanging van een Sensation) waar ik in een week de meeste uren in het zadel op door breng en een ASE Sport. Tot nu toe het enige 'boomzadel' waar Síða normaal mee loopt. Síða lijkt zich belemmerd te voelen onder de meeste boomzadels (en we hebben al heel wat zadels geprobeerd) en dit zadel geeft haar kennelijk genoeg 'ruimte' om te bewegen.

Afbeelding

Groetjes, [***]

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:17

Ik heb een Wintec pro Feldmann met lucht in de kussens, wel een kunststof zadel. Maar is een lekker kort zadeltje en ook in het onderhoud makkelijk :)) Heb 'm inmiddels zo'n 5 jaar en behalve dattie wat vies ( :P ) is ziet ie er verder nog steeds perfect uit! Zit ook een verwisselbare boom in, maar welke maat ik er in heb zitten weet ik zo niet :o

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:27

ik heb een Feldmann agiedenberger tolt
en een barefoot

marciak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:03

een topreiter hobbeldebobbel sport zadel.. ideaal! we hebben nu de derde ijslander die dit zadel al opheeft.. :) (en een draver loopt er ook heerlijk mee rond!)

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:04

Ik heb zelf geen IJslander, maar ik ken wel wat mensen met IJslanders.
Zij rijden ze allemaal met een boomloos zadel en vinden dit ideaal.
Voor meer informatie over boomloosrijden zie: www.boomloosrijden.nl
Ik heb zelf de Cheyenne voor m'n Quarter, als je de kunststof zadel koopt ben je €299,- kwijt.
Leuke prijs, toch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:26

Misty_MMS schreef:
Voor meer informatie over boomloosrijden zie: http://www.boomloosrijden.nl
Ik heb zelf de Cheyenne voor m'n Quarter, als je de kunststof zadel koopt ben je €299,- kwijt.
Leuke prijs, toch?

Boomloos rijden is niet "ideaal"; het heeft voor- maar zeker ook nadelen (en voor mijjn gebruiksdoel wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.). Ik ken geen enkele ruiter die boomloos rijdt (en ze hebben allemaal ijslanders).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:29

Kuggur schreef:
Misty_MMS schreef:
Voor meer informatie over boomloosrijden zie: http://www.boomloosrijden.nl
Leuke prijs, toch?

Boomloos rijden is niet "ideaal"; het heeft voor- maar zeker ook nadelen (en voor mijjn gebruiksdoel wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.). Ik ken geen enkele ruiter die boomloos rijdt (en ze hebben allemaal ijslanders).

En daarnaast is het enige argument dat ik kan ontdekken in de post van Misty_MMS de prijs :+ Ik heb geen flauw idee wat mijn zadel - om het nog een klein beetje on topic te houden: een Goertz tölt met ribzit, erg lelijk maar onverwoestbaar en fijn zittend - zou moeten kosten, zat bij aankoopprijs van paard in ;) maar ik geef liever wat meer uit aan een goed passend zadel dat bruikbaar is voor het doel dat ik voor ogen heb dan dat ik de prijs het belangrijkste of zelfs enige :oo argument laat zijn, eerlijk gezegd :o

Tries_en_Faf

Re: Welk zadel hebben jullie op je IJslander liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:27

Ik heb een zadel van JC, Jaspis geloof ik heet ie, heerlijk zadel, Faf loopt er prima onder

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:21

Op een van onze dravermerries heb ik dit zadel liggen:

Afbeelding

Heeft iemand een idee wat voor merk het is? Het is niet zo jong meer :+ Ik zie wel dat op de plek waar normaal merkplaatjes zitten er gaatjes zitten, dus ooit heeft er een plaatje gezeten, aan beide kanten. Er zijn geen singelstootbeschermers meer bij, op de rest van het zadel is ook niets te vinden.

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:37

Hrimnir&Ik schreef:
Hallo,Omdat ik zelf op zoek ben naar een nieuw zadelvroeg ik me af welk zadel jullie op je IJslanders hebben liggen.Het zadel dat bij Hrímnir hoort is bijna op.het is een ... Faxi(het enige leesbare gedeelte ;) )Dus als jullie dat weten zou het ook fijn zijn :D alvast bedankt!
ik heb inmiddels verschillende zadels op mijn ijslander gehad. ben begonnen met een wembley ijslands zadel. toen mijn paard afgevallen was op haar juiste gewicht (was namelijk moddervet toen ik haar kocht) was dit zadel te breed voor haar.hierna ben ik over gestapt op een goertz liberte softseat. helaas heeft ze in het najaar een bekken/heup trauma opgelopen. toen ik weer het rijden op kon gaan pakken reageerde ze niet fijn op dit zadel (hoewel het wel goed paste). met een goertz zit je wat verder naar achteren en dat vond ze niet fijn. nu heb ik een oud model wintecje en dat bevalt zeer goed dit zadel is net iets korter en je zit meer op het midden van je paard.zadel is dus niet alleen paard afhankelijk maar ook situatie afhankelijk, zoals ik gemerkt heb.groeten

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:42

We hebben inmiddels een Massimo Tolt besteld, hij wordt als het goed is over 8 weken geleverd :D

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:22

Citaat:
met een goertz zit je wat verder naar achteren

Ik heb een Goertz Champion en daar zit je in het midden en niet naar achteren. Mischien hangt het van het model af.

Simone, wat super zeg! Veel plezier met je zadel :D Neel komt 9 mei langs met een PS, ben heel benieuwt! Ik hoop heel erg dat hij gaat passen :D

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:23

Ze zitten iig heerlijk Nynke!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:25

Ik heb een Goertz tölt en daarop zit ik ook in het midden :)

Trouwens, nog een vraagje aan degenen die ook een Goertz hebben: de zadelpasser heeft ontdekt dat de stegen niet recht/star zijn, er zit niet echt een scharnier in maar wel iets vering, waardoor mijn zadel, ook al is het een flink stuk te lang, niet in de lendenen van mijn paard peurt maar er een beetje boven beweegt. Is dat bij jullie ook zo?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:28

Dat is bij alle oudere type ijslandse zadels zo volgens mij. Stond laatst ook een stukje over hier of op IF, dat weet ik niet zeker meer. Alleen bepaalde nieuwere types met stegen hadden stugge stegen, die dus teveel op de rug/ lendenen drukken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:34

Aha, dank je wel :) Zadel is tien jaar geleden gemaakt dus dat zou dan wel eens kunnen kloppen.

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:55

Glossi schreef:
Citaat:
met een goertz zit je wat verder naar achteren

Ik heb een Goertz Champion en daar zit je in het midden en niet naar achteren. Mischien hangt het van het model af.

Ligt eraan hoe het zadel op het paard ligt, als het zadel goed ligt, ligt het diepste punt precies in het midden, is het zadel bv voor te smal en ligt het voor hoger, komt het diepste punt verder achterin te liggen, ongeacht wat voor merk :P

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:35

Wij leggen er een westernzadel op, weet zo niet welk merk.
Maar je wil een gewoon zadel neem ik aan?
Anders wil ik wel even kijkn..

clio96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:28

Ik gebruik een Pagony. Hij zit wel goed, maar past niet helemaal goed op het paard wat ik nu heb.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:55

Noemy schreef:
Ligt eraan hoe het zadel op het paard ligt, als het zadel goed ligt, ligt het diepste punt precies in het midden, is het zadel bv voor te smal en ligt het voor hoger, komt het diepste punt verder achterin te liggen, ongeacht wat voor merk :P

Nee dat klopt niet. Er zijn ook IJslander zadels met dieptepunt achterin zoals bijv. bij een Feldman zadel:
http://www.reitsportpfer.de/images/bate ... sattel.jpg

Vandaag een PS en Stubben NT gepast. Beide liggen goed op het paard, PS mischien ietsje beter maar vind de Stubben veel fijner zitten. Beide zadels passen zei Neel. Dus even goed nadenken wat ik zal gaan doen..

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:45

ik heb ook een barefoot maat 1 op mijn ijslander liggen en dat bevalt prima, de maat 2 beviel niet want door de lengte vond ik hem wat kiepen, daarbij is bij de maat 1 de beugelophanging verder naar voren, wat fijner rijden is op een ijslander.

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:47

Wij leggen er een westernzadel op, weet zo niet welk merk.

hoe krijg je dat qua lengte gedaan op je ijslander dan?
bij die van mij wou dat niet lukken.

Ik gebruik een Pagony
niet om het een of ander, maar ik heb nog nooit gehoord van een passend zadel van dit merk, zal wel niet voor niets de goedkoopste zadels hebben

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:02

Heb sinds een weekje een Stubben NT :D Eindelijk na 6 jaar een zadel wat goed past op de moeilijke rug van mijn paard :=

SuperSvala wat bedoel je hier mee?
Citaat:
Ik gebruik een Pagony
niet om het een of ander, maar ik heb nog nooit gehoord van een passend zadel van dit merk, zal wel niet voor niets de goedkoopste zadels hebben

Ken een paard die jaren met een Pagony zadel heeft gelopen en die lag perfect op dit paard. Het is natuurlijk niet zo dat het op alle paarden past omdat het iets langer is.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:58

Ik heb een Topreiter JR Special op mijn ijsje leggen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:20

Beetje oud toppic.. maar gezien er weer gereageert is wil ik ook nog een keer reageren. Ik heb sinds een tijdje ook een Prydi Isi zadel erbij. Dit zadel is echt super kort en vind het echt een aanrader. Zeker als je een ijslander met korte rug hebt! Die van mij loopt er een stuk beter onder.