[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:05

noivadapaz schreef:
Citaat:
@noiva, mooie naam zeg, klinkt erg exotisch, hihi.

thanks, hoort er een beetje bij toch? (coracao klinkt ook erg hollands :7 , kan de ringeltjes niet eens op mijn toetsenbord vinden _O- )

Belachelijk trouwens van zo'n dierenarts. Die zijn dus erg goed voor hun eigen portemonnee :( .

coração kun je wel vinden op jouw toetsenbord ;)

voor ç moet je control en alt tegelijkertijd indrukken (wel ingedrukt houden) en dan druk je op een toets met deze tekens (< ,) naast m.

voor ~ druk je op schift en ~-toets staat naast 1.

Hopelijk kun je ze allemaal vinden :D

En ik wist niet dat wormenkuur giftig is voor de honden? De honden worden toch ook ontwormd, dacht ik?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:16

Goldenflower schreef:
En ik wist niet dat wormenkuur giftig is voor de honden? De honden worden toch ook ontwormd, dacht ik?

In wormenkuren voor honden zitten anders stoffen als in paardenmiddel.
Met name voor collie-achtigen (en nog een paar rassen) is ivermectine héél gevaarlijk... Een paar weken geleden hadden we nog een hond in de kliniek met een ivermectine vergiftiging, welke er helaas ook aan overleden is.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:21

ok, dan heb ik weer wat geleerd ;)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:34

coração.

gelukt! :D

He bah zeg, wel goed om dat te weten dat ivermectine gevaarlijk is voor honden. (wist ik ook niet)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:12

Goed gedaan! :D Nu weet je voortaan hoe je dat moet doen :P maar met ijslandse tekens weet ik zelf niet te vinden

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:32

Zo, na gala bladiebla nu weer ff tijd om te bokken..

Yvonne, gefeliciteerd met je HENGST! (Ik zei het!) :P
Heeft hij aftekeningen? Of helemaal niet?
Mooi dat het allemaal goed gegaan is! Is Noiva een beetje een goede moeder?

Lisetje

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:44

Coração Ik heb hem ook jeej!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:24

Citaat:
het is inmiddels bijna 9 jaar geleden, toen der tijd wilde ik ook echt dat ze hun best voor haar deden, het was een hondje van 14 maanden die ik zelf gefokt had, ze had een beetje paardenwormmiddel op (met ivermectine erin), we hadden haar vrijdags gebracht, ze heeft het hele weekend op de IC gelegen, veel zorg gehad, ze hebben echt hun best gedaan, alleen zei maandags dus iemand dat het nog nooit gelukt was om een hond met die klachten, er door heen te helpen, ze had steeds meer narcosemiddel nodig om geen stuipen te krijgen.

Wat ik vooral wilde zeggen, Utrecht is voor paarden vaak niet echt duur maar kleine huisdieren vaak wel.
Ik denk dat ik toen ook niet die vrijdag wilde horen dat ze zouden stoppen met haar, elk minibeetje hoop, greep ik aan.

Dit soort berichten trekken altijd mijn aandacht. Ik wil daar het fijne van weten, en zoek het uit. In dit geval: Ivermectine en honden.

Mijn vraag is hoe giftig is ivermectine voor honden. In het bericht staat
Citaat:
ze had een beetje paardenwormmiddel op (met ivermectine erin)
en
Citaat:
alleen zei maandags dus iemand dat het nog nooit gelukt was om een hond met die klachten, er door heen te helpen
Mijn vraag is: Is dat inderdaad zo? Ik heb zelf honden en ik ben uit voorzorg zeer voorzichtig met paardenontwormingsmiddelen, ik ga er van uit dat ze dodelijk zijn voor mijn honden en zeer slecht zijn voor het millieu. Ik heb wel eens gehoord dat als een gebruikte wormspuit in een sloot terechtkomt... dat alle vissen boven komen drijven. De overheid/fabrikanten zouden misschien wel speciale containers moeten plaatsen bij dierenartsen, boerenbonden enz voor gebruikte en (niet gebruikte) wormspuiten lijkt mij.

Ivermectine wordt blijkbaar gebruikt bij honden: voor bepaalde wormen, mijten. Ook wordt ivermectine in de USA gebruikt "Off Label" dit wil zeggen voor meer aandoeningen dan op bijsluiter staat vermeld, en dan ook in hogere doses. http://petproducts.suite101.com/article.cfm/ivermectin_for_dogs en http://www.wilhelminalinde.nl/parasieten/schurft-frame.html

Wat lees ik: Ivermectine mag niet bij Collies, Shelties en Bobtails honden worden gebruikt dus er bestaat een verschillende gevoeligheid voor Ivermectine bij hondenrassen, en dus is het ene ras gevoeliger voor een overdosis dan andere. Op een willekeurige USA site staat: Breeds which may possess a genetic sensitivity to ivermectin are Collies, Shetland Sheepdogs and Old English Sheepdogs, although genetic sensitivities have been seen in individuals outside of these breeds as well. http://petproducts.suite101.com/article.cfm/ivermectin_for_dogs

Een oppervlakkige scan van mij leidt tot de volgende conclusie: Ivermectine is in aanzienlijk lagere therapeutische dosis gevaarlijk voor bepaalde hondenrassen (Hugnet et al, 1996; BBD 1998, zoals collies, en collie-achtigen, later bleek dat deze overgevoeligheid ook geldt voor andere middelen, zoals:
Ivermectine
Antiparasiticum
Loperamide
Antidiarhoicum
Digoxine
Hartglycoside
Vincristine, Vinblastine
Cytostaticum
Ondansetron
Antiemeticum
Doxyrubicine
Cytostaticum
Cyclosporine A
Immunosuppresivum
Dexamethason

De overgevoeligheid heeft te maken met een mutatie in het MDR-1 gen, door deze mutatie kunnen bovengenoemde stoffen de bloedhersenbariere passeren en in het Centraal Zenuwstelsen ernstige neurologische verschijnselen veroorzaken, zelfs leidend tot de dood. Zie: http://home.wanadoo.nl/doghealth/dutch/frames/gezondheid/Overgevoeligheid_%20voor_geneesmiddelen.pdf

Nergens vind ik dat geen enkele hond een ivermectine vergiftiging niet overleeft, itt wat men in Utrecht zou beweren.

Heb je paarden, en heb je collies, of collie-achtigen... wees dan zeer voorzichtig met ivermectine, bij ontwormen kan er altijd een kwakje uit de paardenmond vallen, als je hond dit oplikt of paardenmest eet met ivermectine er in, dan krijg je problemen, en als een collie(achtige) dit oplikt: een ramp!
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 14-06-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:25

goed zo hoor, dames, knap dat het jullie ook gelukt is.
Ik heb ook ff moeten puzzelen, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
tja oa collieachtige zijn overgevoelig voor ivermectine, er zijn nog meer rassen die er niet tegen kunnen, daarom kan paardenmest eten voor sommige honden ook gevaarlijk zijn (als het paard dus ontwormt is), ik ben er erg huiverig voor ondanks dat onze honden vrij zijn van MRD1.

heej lovemyladie, hoe was het gala? is dat leuk? nog nooit meegemaakt, tja vroeger, bla bla enzo.
je had het idd goed met noiva en dr veulen, jullie haxixe heeft dus weer een mooie zoon gemaakt :)
daar ook alles goed met de kleintjes?
ik heb maximo het weekend gezien, is flink gegroeit, mooi ventje hoor!

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:39

Ikzou mijn gala zo over doen :+: In een mooie roze jurk en je echt een prinses voelen hihi

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:44

tja ik kon het niet laten, overal oranje om me heen, zelf op mijn werk hebben enkele collega's de wedstrijd gekeken.
Zelf kijk ik geen voetbal maar bedacht ineens dat ik een oranje deken en oranje beads had liggen, dus tja, op wit kleurd dat toch het mooiste, Kunst is net zo gek op voetbal als ik zoals je kunt zien haha.

Afbeelding
Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:02

hahaha leuk Joyce!! :D

Ik heb ook geen gala gehad. Deden ze bij mij op school niet, alle andere scholen wel :roll: echt het jaar nadat ik eraf ben gegaan zijn ze ermee begonnen := Anders was ik mooi met mijn paard aankomen zetten :P

Janou heeft wel keer als vervoer gefunctioneerd naar het gala van een vriendin van mij haha. Tussen alle duren auto`s door :P Ze was echt super braaf.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:05

Leuke fotos Joyce!
Oranje beads, gaaf! Wellicht iets voor winnie straks als ik weer kan rijden :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:12

Citaat:
ik ben er erg huiverig voor ondanks dat onze honden vrij zijn van MRD1.

Bestaat er een test voor MRD1 genmutatie? Hoe vaak komt deze mutatie voor bij Border Collies en andere Collie-achtigen? Zijn er in Nederland veel Collies met een MRD 1 mutatie? Bij mijn paarden komen ook wel eens mensen met Collies, hoe groot is de kans dat deze Collies een MRD 1 mutatie hebben, hoe wijd verspreid is deze mutatie?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:18

Owja die heb ik ook nog liggen := Moet je nagaan hoe vaak ik rijd haha. Ik wil er voor Diva wel leuk kleurtje bij straks :P

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:23

Ik voor Dier graag richting paars.
Winnie is niet zo moeilijk met zijn donkerbruin/zwarte kleur :D

TinkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:28

Ivermectine en aanverwanten zijn idd giftig voor collie achtigen. Tegen sommige stoffen kunnen ze wel, bv selamectine (zit in stronghold) en het bestanddeel van milbemax bv ook.
Voor andere hondenrassen is het in principe niet giftig. Probleem is echter dat in wormenkuren voor paarden de concentratie ivermectine heel hoog is, dus als een hond daar een likje van neemt kan ie daar al dood aan gaan. Ongeacht of het nou wel of geen collie is. Daarom moet je dus heel goed oppassen als je een wormenkuur geeft, dat de hond geen gemorst spul opeet. Mijn paard spuugde een keer een deel uit, toen wou mijn hond dat opeten en heb ik haar gauw een schop gegeven (niet hard hoor, ik had even geen hand vrij). Er is ook geen antidoot, daarom is het extra gevaarlijk.
In gepaste dosis word ivermectine wel eens gebruikt bij honden, bv tegen mijt.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:43

TheMagicLine schreef:
Citaat:
ik ben er erg huiverig voor ondanks dat onze honden vrij zijn van MRD1.

Bestaat er een test voor MRD1 genmutatie? Hoe vaak komt deze mutatie voor bij Border Collies en andere Collie-achtigen? Zijn er in Nederland veel Collies met een MRD 1 mutatie? Bij mijn paarden komen ook wel eens mensen met Collies, hoe groot is de kans dat deze Collies een MRD 1 mutatie hebben, hoe wijd verspreid is deze mutatie?

Er bestaat een test voor :j

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:50

Ja ik ging er altijd vanuit dat ivermectine zwaar gif is, ook voor mijn Labradors, ze mogen van mij tijdens boswandelingen geen paardenmest eten, so wie so geen paardenmest... doen ze toch hoor want ze zijn heel erg sneaky... maar als ze weten dat ik kijk doen ze het niet... So wie so ben ik voorzichtig met mijn honden, ik werd een keer helemaal panisch en maximaal 100% fobisch... en kreeg kostneigingen van afschuw... toen ik met de honden een keer ergens bij iemand met paarden op bezoek was, die had de stallen/paarden pal naast een homobaan, in de bosjes er achter allemaal vieze tisseus en gebruikte voorbehoedsmiddelen... een drukte van jewelste van vieze mannen... no way no way dat mijn honden daar los mochten lopen... ik was veel te bang dat ze infecties kregen of dragers werden van SOA's en hepatitis B enz.. Bij de Gemeenten Oss/Landerd heb ik er toen in 2006 op aangedrongen om alles daar en in de Maashorst (zelfde viezigheid) op te ruimen, en die homobanen te laten sluiten, dit is mij via de gemeenteraad, politie en burgemeester ook 100% gelukt, GG & GD was het helemaal met mij eens, en de politiek ook, ze plaatsten slagbomen en Politie joeg de meestal gehuwde "nette" huisvaders met kinderen, veelal bezoekers met leaseautos weg... bah... het zal je man of vader maar zijn die daar na zijn werk of op doortocht een "tussenstop" maakt... Ik ben daar in het verleden door deze en gene ;) enorm door uitgelachen, dat ik die boel liet opruimen en sluiten. Ik ben blij als ik tzt ga verhuizen naar een schoner gebied... ander land, dus geen NL *D .

Mijn honden mogen dus daarom niets opeten tijdens wandelingen extern, en bij mijn paarden ook niet, ik moet consequent ;) zijn...
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 14-06-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:08

klopt jakary.
hier heb ik ze niet getest, dit omdat beide ouders van mijn honden, vrij zijn, minstens 1 ouder moet drager zijn wil je MDR1 krijgen.
de test is niet duur en heel simpel, kan via speeksel en via bloed.
Heb jij jou honden laten testen?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:10

joyfordogs schreef:
klopt jakary.
hier heb ik ze niet getest, dit omdat beide ouders van mijn honden, vrij zijn, minstens 1 ouder moet drager zijn wil je MDR1 krijgen.
de test is niet duur en heel simpel, kan via speeksel en via bloed.
Heb jij jou honden laten testen?

Komt MRD1 nu veel of weinig voor onder Border Collies? Zijn daar cijfers van? Heeft het misschien te maken dat ze wellicht doorgefokt worden? Met inteelt? Het is een populair ras aan het worden. Komt het door buitenlandse fokkers, waarvan sommigen het niet zo nauw nemen?

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:18

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:20

Wat heb je een super gave jurk :D
Baal er echt van dat ik dat heb moeten missen haha al is het alweer euh 6 jaar geleden? Jeetje wat gaat de tijd hard..ik wordt al oud denk ik :')

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:26

Al dat Oranjegedoe, daar moet ik niets van hebben, allemaal bierzuipen en gedoe, ik heb een gruwelijke hekel aan voetbal, tour de france en al die andere fanatieke zaken... ik kom er eerlijk voor uit... voordeel: het is is tijdens de wedstrijden lekker rustig. Tijdens een belangrijke wedstrijd heb ik een keer met paard in de Maashorst gereden. De stilte was zalig, je zag veel meer dieren, herten, vossen, koekoeken, allerlei vogels en dieren kwamen te voorschijn.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:41

TheMagicLine schreef:
Al dat Oranjegedoe, daar moet ik niets van hebben, allemaal bierzuipen en gedoe, ik heb een gruwelijke hekel aan voetbal, tour de france en al die andere fanatieke zaken... ik kom er eerlijk voor uit... voordeel: het is is tijdens de wedstrijden lekker rustig. Tijdens een belangrijke wedstrijd heb ik een keer met paard in de Maashorst gereden. De stilte was zalig, je zag veel meer dieren, herten, vossen, koekoeken, allerlei vogels en dieren kwamen te voorschijn.

Ik zou er niet eens in willen rijden.. Trouwens, doordeweeks is het ook erg rustig hoor.
Alleen zijn de dazen er weer, dus dat is minder. ;)