Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
noivadapaz schreef:ik wist niet dat dat bestond (late schimmels) poeh, kan me voorstellen dat dat niet echt fijn is om achter te komen.
@jodi: is je merrie al ver overtijd?
Citaat:Ik verwachte haar begin juni(nu dus ),maar het kan zijn dat ze een ronde later pas heeft gepakt.Ze is het hele jaar bij de hengst.Niks verontrustends dus.We wachten gewoon af.
Met wallen zeker?Citaat:en tja, voor de veulenwachters, succes met het waken, het waken word beloond, geloof me
lovemyladie schreef:Het is Mangalarga Marchador.
Telgang mag idd niet onder het zadel!
@Royen, wat voor paard heb jij?? Ik ben niet zo voor de Ijslandse manier op andere gangenpaarden. Ze trainen/rijden ze toch op een hele andere manier. Dan nog een puntje; een Ijslander moet je meestal IN-tölten, vele andere gangenpaarden niet. Deze hebben het van nature al. Dus ik zou zeggen, ga tegen die tijd na het zadelmak maken gewoon kilometers maken en laat hem zijn gang lopen wat voor hem het makkelijkste is, na de tijd dat hij op zijn eigen benen kan lopen kun je altijd kijken om hem meer in een gang te rijden waar hij voorkeur voor heeft, of om deze te verbeteren.
noivadapaz schreef:Even een snelle reactie, de mangalarga marchador heeft 3 gangen:
batida (dat is een diagonale gang, ziet er vaak voor een leek uit als een draf)
picada (dat is een viertakt, laterale gang. Het paard tilt zijn linkervoor en -achterbeen tegelijk op en zet ze onafhankelijk van elkaar neer, dit is dus géén telgang!)
media (dit zit tussen de batida en de picada in, de snelheid van de batida wordt gecombineerd met het comfort van de picada, voor de beenzetting moet ik dan weer verwijzen naar joyfordogs, ik weet dat eigenlijk nooit)
MM's hebben ieder een voorkeur voor een bepaalde gang, zo is Noiva een echte batidaganger en Kara zit meer richting media en picada. Schakelen tussen de gangen is ook mogelijk overigens.
MM's zijn inderdaad erg veelzijdig en ook uitermate geschikt voor endurance.
Citaat:Gangen
De gangaanleg verschilt bij de Mangalarga's en varieert van een aanleg voor een zuivere viertakt tot een meer naar de diagonale of laterale gang.
Deze gangen hebben verschillende benamingen :
De Marcha Media is een zuivere viertakt gang (tölt) met ruime passen.
De Marcha Batida heeft een verschuiving naar de draf en wordt daarmee dus meer diagonaal.
De Marcha Picada heeft een verschuiving naar de telgang en is dus lateraler.
lovemyladie schreef:Dan nog aan elkaar schrijven en het is perfect!
Ze zijn voornamelijk economisch in hun gang, ze moeten lange afstanden kunnen overbruggen in Brazilie.
Allegra schreef:Jammer dat, met name onder de niet-ijslander mensen, onder intölten word verstaan dat het paard onder (meer of minder) dwang tölt laat zien. Ipv het simpelweg aanleren van het commando voor onder het zadel.
De een is daar vriendelijker/beter mee bezig dan de ander, net als met inrijden. Ook dat word soms gedaan met bijvoorbeeld bijzetjes om het paard 'te leren nageven'. Om maar een voorbeeld te noemen.
Zamora schreef:En voor wie er nog een speciale dekhengst zoekt:
[EA-CO] TK: Rocky Mountain Horse dekhengst **zeer speciaal**
Zamora schreef:DankjewelIk had Sam ook gekocht eigelijk om de periode te overbruggen tot mijn eigen hengst zo ver zou zijn. En er was verder geen goedgekeurde RMH hengst in de buurt.
Heb geen ruimte om 2 hengsten te houden, heb de merries er vlakbij staan en wil Silver straks weer lekker bij de dames zetten en 1 groep houden `s winters. Nu kan ik nog wel groepjes maken, nu ze op de wei kunnen maar vd winter wordt dat lastig. Het is voor mij ook "maar" hobby en werk er fulltime bij, heb ontzettend veel werk aan de paarden en komt over maandje nieuwe fokmerrie bij en daar heb ik veel meer aan dan 2 dekhengsten
Zamora schreef:Wanneer komen de foto`s van Aera, natas???