[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:52

Haha nee dat heb ik ooit zelf eens bedacht. Paardje heet Aera :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:58

noivadapaz schreef:
:oo ik wist niet dat dat bestond (late schimmels) poeh, kan me voorstellen dat dat niet echt fijn is om achter te komen.
@jodi: is je merrie al ver overtijd?

Ik verwachte haar begin juni(nu dus :D),maar het kan zijn dat ze een ronde later pas heeft gepakt.Ze is het hele jaar bij de hengst.Niks verontrustends dus.We wachten gewoon af.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:16

Citaat:
Ik verwachte haar begin juni(nu dus ),maar het kan zijn dat ze een ronde later pas heeft gepakt.Ze is het hele jaar bij de hengst.Niks verontrustends dus.We wachten gewoon af.

Daar heb ik dan geen last van, Noiva is voor het laatst gedekt op 7 juli 2009 dus later kan eigenlijk niet. Tja mijn VA zei nog dat 12 maanden dracht ook nog normaal was :P . Maar goed je kunt niks anders doen dan afwachten dus dat doe ik ook maar. Ik heb wel het idee dat ze het zat aan het worden is. Zo vrolijk huppelt ze niet meer rond, ze rust veel en toont niet zoveel interesse in haar omgeving als normaal.

@allegra: Aera is ook een leuke naam! (spreek je zeker als eera uit?)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:27

Dat dacht ik inderdaad ook maar je zegt Aira, op zijn nederlands zegmaar dus niet als 'lucht' in het Engels :P De a en de e zijn ook aan elkaar eigenlijk, maar geen id waar die op mijn toetsenbord zit...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:27

Afbeelding
dit is Jhumpa, een 3 jarige schimmel merrie, bedoel je dat met later schimmel worden?
zij had niet dat "brilletje"wat je bij de meeste schimmels wel ziet, we weten al wel een tijdje dat ze schimmel is, maar het valt niet zo op bij haar.

Enne, jeetje, ff een halve dag niet op bokt en meteen heel veel erbij, ik sla vast een hoop berichtjes over, sorry voor als ik vergeet te reageren op sommige leuke berichtjes.
maarre leuk joh, dat de rit op de ijsco goed was bevallen.
enne gefeliciteerd met de nieuwe aanwist.
en tja, voor de veulenwachters, succes met het waken, het waken word beloond, geloof me :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:45

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:40

Citaat:
en tja, voor de veulenwachters, succes met het waken, het waken word beloond, geloof me
Met wallen zeker? :D

Vannacht weer door de birth alarm gewekt voor een (wederom) vals alarm. Ik ga dat ding weer terugsturen want bij Noiva werkt het dus niet. Straks maar in de stal slapen, ik had al gemerkt dat ik nu best licht slaap en wakker was geworden op de tijd waarop de birth alarm "normaal" af zou gaan. Dit keer was ie alleen twee uurtjes later :roll:.

Maar goed, we wachten af....

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:29

lovemyladie schreef:
Het is Mangalarga Marchador. ;)
Telgang mag idd niet onder het zadel!

@Royen, wat voor paard heb jij?? Ik ben niet zo voor de Ijslandse manier op andere gangenpaarden. Ze trainen/rijden ze toch op een hele andere manier. Dan nog een puntje; een Ijslander moet je meestal IN-tölten, vele andere gangenpaarden niet. Deze hebben het van nature al. Dus ik zou zeggen, ga tegen die tijd na het zadelmak maken gewoon kilometers maken en laat hem zijn gang lopen wat voor hem het makkelijkste is, na de tijd dat hij op zijn eigen benen kan lopen kun je altijd kijken om hem meer in een gang te rijden waar hij voorkeur voor heeft, of om deze te verbeteren. ;)

Intolten wordt hier duidelijk anders bedoelt dan wat je nu denkt denk ik (A). Inrijden mag dan weer wel maar intolten niet.. vreemd.
Ijslanders bieden het ook van nature aan net als elk ander gangenpaard. Maar om de hulpen te geven die je onder het zadel wilt hebben om te kunnen galoperen, draven en tolten moet je daar dus iets mee doen.
Vaak worden de basisgangen gereden (inrijden) en in sommige gevallen hebben daarna de paarden pas goed genoeg spieren om vervolgens de gang die ze extra hebben te trainen (wordt bij ijslanders intolten genoemd). Mijn ijslandse merrie tolt overal alleen moet de hulp onder het zadel nog begrijpen. Die beheerst de basisgangen nu goed en laat regelmatig tolt zien maar nog niet op commando. Heeft dus niks te maken met het feit dat ze het helemaal niet onder zadel laten zien. Maar meer dat mensen daar een term voor hebben om duidelijk te maken wat ze bedoelen. ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:32

Ha Temba!
Kom je Sam nog 'intolten'? O:) en Rocky...)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:40

Jammer dat, met name onder de niet-ijslander mensen, onder intölten word verstaan dat het paard onder (meer of minder) dwang tölt laat zien. Ipv het simpelweg aanleren van het commando voor onder het zadel.
De een is daar vriendelijker/beter mee bezig dan de ander, net als met inrijden. Ook dat word soms gedaan met bijvoorbeeld bijzetjes om het paard 'te leren nageven'. Om maar een voorbeeld te noemen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:56

Allegra, gefeliciteerd met je nieuwe paardje !

Klinkt als een heerlijk ritje Royen. En heb je het beest ineens van zijn trauma af geholpen, wahaha, hilarisch. _O-

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:42

noivadapaz schreef:
Even een snelle reactie, de mangalarga marchador heeft 3 gangen:
batida (dat is een diagonale gang, ziet er vaak voor een leek uit als een draf)
picada (dat is een viertakt, laterale gang. Het paard tilt zijn linkervoor en -achterbeen tegelijk op en zet ze onafhankelijk van elkaar neer, dit is dus géén telgang!)
media (dit zit tussen de batida en de picada in, de snelheid van de batida wordt gecombineerd met het comfort van de picada, voor de beenzetting moet ik dan weer verwijzen naar joyfordogs, ik weet dat eigenlijk nooit :+ )
MM's hebben ieder een voorkeur voor een bepaalde gang, zo is Noiva een echte batidaganger en Kara zit meer richting media en picada. Schakelen tussen de gangen is ook mogelijk overigens.

MM's zijn inderdaad erg veelzijdig en ook uitermate geschikt voor endurance.

Dit staat op http://gangenpaarden.nl/mangalarga.html

Citaat:
Gangen

De gangaanleg verschilt bij de Mangalarga's en varieert van een aanleg voor een zuivere viertakt tot een meer naar de diagonale of laterale gang.
Deze gangen hebben verschillende benamingen :
De Marcha Media is een zuivere viertakt gang (tölt) met ruime passen.
De Marcha Batida heeft een verschuiving naar de draf en wordt daarmee dus meer diagonaal.
De Marcha Picada heeft een verschuiving naar de telgang en is dus lateraler.

Terminologie:
Mischien zie ik elders een bericht over het hoofd, maar wat is wat?

Ik vond en vind het een mooie naam "Manga Larga Marchador", "long arm walker" (in Engels kan ik het mooier vertalen). Dus een vlot gangenpaard met iets wat grotere passen? Een vlotte gang als ik het goed heb begrepen, en een gangenpaard welke onder zadel niet hoeft worden aangespoord.
Ik probeer altijd het essentiele te doorgronden in een korte zin, waarom heet dit ras zo, waarom deze prachtige naam.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:10

Dan nog aan elkaar schrijven en het is perfect! :)
Ze zijn voornamelijk economisch in hun gang, ze moeten lange afstanden kunnen overbruggen in Brazilie.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:56

lovemyladie schreef:
Dan nog aan elkaar schrijven en het is perfect! :)
Ze zijn voornamelijk economisch in hun gang, ze moeten lange afstanden kunnen overbruggen in Brazilie.

Haha ja mevrouw... aan elkaar...

Mangalarga Marchador: Gangenpaard met een vlotte economische singlefoot en iets ruimere passen, geschikt voor lange afstanden, een gangenpaard welke onder zadel geen aansporing nodig heeft.

Op paarden-sites staat vaak zoveel informatie (...op mijn sites ook), dat het mij niet altijd duidelijk is hoe een gangenpaardenras zich wat betreft singlefoot onderscheidt van een ander gangenpaardenras.

Tot nu toe heb ik alleen ervaring met RockyMountainHorses.

Een Mangalarga Marchador gangenpaard met een voorwaartse mentaliteit, dus geen aansporing nodig heeft, die dus vlot is met wat langere passen, en die dit kan zonder vermoeid te raken (dus economisch), en die lange afstanden kan overbruggen... dan begrijp ik het direct, dit spreekt tot mijn verbeelding en dan snap ik het.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 08-06-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:16

Volgende keer ga ik mij verdiepen in de rassen Paso Peruano en Tennessee Walker. Het artikel op mijn site over het ras Mangalarga Marchador is nu klaar.

Ik wil mij ook verdiepen in het karakter van het ras Paso Peruano. Zijn Paso Peruano's inderdaad zo vurig als men zegt? Kun je die zonder problemen in een kudde plaatsen met bijvoorbeeld Rocky's of andere rassen?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:19

Allegra schreef:
Jammer dat, met name onder de niet-ijslander mensen, onder intölten word verstaan dat het paard onder (meer of minder) dwang tölt laat zien. Ipv het simpelweg aanleren van het commando voor onder het zadel.
De een is daar vriendelijker/beter mee bezig dan de ander, net als met inrijden. Ook dat word soms gedaan met bijvoorbeeld bijzetjes om het paard 'te leren nageven'. Om maar een voorbeeld te noemen.

Wanneer komen de foto`s van Aera, natas??? :D

En voor wie er nog een speciale dekhengst zoekt:
[EA-CO] TK: Rocky Mountain Horse dekhengst **zeer speciaal**

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:44

Zamora schreef:
En voor wie er nog een speciale dekhengst zoekt:
[EA-CO] TK: Rocky Mountain Horse dekhengst **zeer speciaal**

Hallo Frida, ik heb destijds, al weer jaren geleden zelf een hengst geimporteerd (Gold), het is niet de meest ideale hengst, maar voor mij goed genoeg. Ik heb tot nu toe alles gedaan om hem toch te kunnen behouden, ik ben ook erg aan hem gehecht geraakt, zoals ik mij ook hecht aan al mijn paarden/honden/dieren.

Vorig jaar heb jij Sam, een gecertificeerde Rocky Mountain Horse hengst geimporteerd, dit ging gepaard met veel publiciteit, terecht ook: het is een mooie hengst lijkt mij zoals ik hem zie op foto's, en hij heeft zels een creme gen en dat maakt hem bijzonder..

Mijn vraag aan jou is waarom je een 2e Rocky Mountain Horse hengst hebt geimporteerd? En heb je ergens video's op internet van Sam onder het zadel? Ik heb mijn hengst Gold altijd samen met andere hengsten, zo stond Gold ruim een jaar met Lucky (een hengst die in maart 2010 2 jaar is geworden), en dat ging prima die 2 hengsten samen. Staan jouw hengsten ook altijd buiten bij elkaar, net als bij mij? En nu staat Gold weer samen met een andere hengst, en ook dat gaat goed.
Hoe is de bouw van Sam, bijvoorbeeld de rug, achterhand tov rug qua hoogte, zijn singlefoot enz?
Waarom hou je ze niet allebei? Met 2 hengsten, dan kun je enorm veel meer!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:22

aaargh Frida nee ! zo erg ! Oh wat spijt het mij dat ik 'm niet kan kopen. :n :(:)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:33

Kan niet alles blijven aanhouden he helaas haha. Begint aardig vol te raken :=
Janou wordt nog wel door Sam gedekt hoor, speciaal voor jou Jokari hahaha :P

TinkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:47

Wat zonde dat je hem moet verkopen Zamora, vind het een super mooie hengst.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:55

Dankjewel :) Ik had Sam ook gekocht eigelijk om de periode te overbruggen tot mijn eigen hengst zo ver zou zijn. En er was verder geen goedgekeurde RMH hengst in de buurt.
Heb geen ruimte om 2 hengsten te houden, heb de merries er vlakbij staan en wil Silver straks weer lekker bij de dames zetten en 1 groep houden `s winters. Nu kan ik nog wel groepjes maken, nu ze op de wei kunnen maar vd winter wordt dat lastig. Het is voor mij ook "maar" hobby en werk er fulltime bij, heb ontzettend veel werk aan de paarden en komt over maandje nieuwe fokmerrie bij en daar heb ik veel meer aan dan 2 dekhengsten :P

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 01:05

Zamora schreef:
Dankjewel :) Ik had Sam ook gekocht eigelijk om de periode te overbruggen tot mijn eigen hengst zo ver zou zijn. En er was verder geen goedgekeurde RMH hengst in de buurt.
Heb geen ruimte om 2 hengsten te houden, heb de merries er vlakbij staan en wil Silver straks weer lekker bij de dames zetten en 1 groep houden `s winters. Nu kan ik nog wel groepjes maken, nu ze op de wei kunnen maar vd winter wordt dat lastig. Het is voor mij ook "maar" hobby en werk er fulltime bij, heb ontzettend veel werk aan de paarden en komt over maandje nieuwe fokmerrie bij en daar heb ik veel meer aan dan 2 dekhengsten :P

Dat is ook zo, het is zeker als je er bij werkt behoorlijk zwaar. En als je een hengst bij de merries kan zetten heb je maar 1 groep en dan scheelt veel werk. Probeer het wel een keer uit, dit plaatsen bij een groepje merries, ook bij Rocky's is dit niet altijd probleemloos heb ik wel eens gehoord, zeker nu er een nieuwe fokmerrie bijkomt die je ws niet helemaal goed kent, en als ze veulens hebben geworpen: de merries worden dan automatisch weer gedekt als er een hengst bij staat... tenzij je elk jaar, jaar in en uit met ze doorfokt. Ik heb Gold ook bij de merries gehad een jaar, geen probleem was dat. Maar in 2009 wilde ik rust voor de merries en geen dekkingen, en dus moest de hengst de groep merries verlaten en dan is het diervriendelijker als de hengst niet alleen staat. Ik ken gangenpaardenhengsten die op box staan, met een eigen paddock... maar ze staan wel helemaal alleen in hun prive paddock...(waar ze om de beurt in buiten staan met geen andere hengst er naast). ik vind dat heel naar en onjuist, al staan die hengsten met een aantal andere hengsten apart in paddocks, toch zou ik dit mijn hengst nooit aan doen. Probeer altijd goed uit hoe het gaat als je de hengst bij de merries plaatst, er is ooit wel eens eerder een NL Rocky omgekomen door een trap van een ander paard (niet bij jou en mij)...

Ik ken iemand die misschien interesse heeft in Sam, maar hij wil meer weten over zijn bouw, achterhand, rug, gangen, benen, plaatsing voorbenen, stand achterbenen, maar hij moet maar zelf met je contact opnemen.

Dit is dus je ideaal:
Fotos uit 2008, mijn hengst Gold en Magic en veulen Lucky, Lucky ligt en Gold staat er naast, Whisper staat om de hoek op een groot weiland met andere paarden, maar stond ook vaak samen met Magic, Lucky en Gold:
(Op de foto's kunnen jullie de korte staart van Tennessee Magic zien, deze staart is afgeknipt door een pensionhouder te Rosmalen (een grote *@$#!) die op basis van roddels en op basis van zeer ernstige laster en smaad over mij, al mijn paarden had gegijzeld en mishandeld, hij wilde voor eigen rechter spelen, dit komt er van... van Whisper en Magic zijn hun staarten gekortwiekt en Golden had allemaal wonden van de mishandeling, Dream stond toen gelukkig in opfok. Deze foto's zijn enkele maanden later in Vriezenveen gemaakt waar ik naar toe ben gevlucht met de paarden Lucky, Gold, Whisper en Magic):
Afbeelding
Nog een foto van Gold met merrie en veulen:
Afbeelding

Oh ik denk nu terug aan die vreselijke tijd waarin vooral mijn paarden verschrikkelijk zijn mishandeld, ik hoop dat ik dit nooit meer meemaak. Wat was dat verschrikkelijk wat een horror toen, allemaal als gevolg van laster. Staart van Tennessee Magic is allang weer aangegroeid, zie een foto van Tennessee Magic van vorige week (paard op voorgrond):
Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:00

Zamora schreef:
Wanneer komen de foto`s van Aera, natas??? :D

Uhm, nou, dat heb ik dus niet zo handig gedaan haha. Ik heb de foto's van mijn telefoon verplaatst naar mijn folder op werk. Maar daar kon ik ze niet uploaden vanwege proxy op photobucket... Nu ben ik thuis maar staan mijn foto's nog op werkfolder waar ik niet bij kan...

Weet iemand nog een fijne image host, waar je makkelijk foto's kan verkleinen ná uploaden? Mijnalbum kon ik niet uploaden omdat de foto's te klein waren (??), imageshack werkt heel naar...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:48

OW niet handig Natas hahaha.
Maar kan je niet helpen :')

Silver heeft altijd bij de merries gestaan, no problem. Hij staat nu even apart omdat hij Janou e.d. niet mag dekken, dat mag Sam doen. Straks mag hij er weer lekker bij lopen.
Ik heb Sam en Silver een keer samen gehad, Sam ook met een shet hengst maar hij is daar te dominant voor. Je kan niet zomaar alle hengsten bij elkaar zetten, helemaal niet als ze bijna naast de merries staan. En daarbij wat is het nut van 2 dekhengsten houden als je maar 2 fokmerries hebt?
Sam is heel anders opgegroeid dan Silver. Hij is gewend altijd apart te staan, Silver is opgegroeid met merries en daardoor opgevoed. Sam is prima in omgang en met dekken, begrijp me niet verkeerd maar je merkt echt wel verschil.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:48

ik ben er ook van overtuigt dat het niet handig is om elke hengst zomaar tussen de merrie's te gooien, ervaringen in hun jeugd en karakter spelen daarin echt een grote rol, daar ben ik van overtuigd.
Succes met de verkoop van Sam.