Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:ohhh collega collega Tinka is dierenarts haha vandaar. Tja Tinka je hebt natuurlijk wel gelijk, maar zowel in mijn beroepsgroep als bij jou zitten rotte appeltjes... maar inderdaad er zijn illegale circuits en die zijn hartstikke gevaarlijk en de leek dient daarvoor te worden beschermd. Kijk als je als arts in de tropen werkt dan zijn er ook geen dierenartsen (grote luxe), op spreekuur heb je dan vaak... in een maand dag: 266 kinderen, 400 ouderen, 36 zwangeren, 499 baby's, 110 trauma's, 1000 plus controles, 2 kippen, 3 biggen, 1 rund, 2 ezels, 3 paarden, honden, kalkoenen, soms ook kleine leeuw
Tinka schreef:Nu ik zo die verhalen hoor, zal ik ook maar mijn dierenarts inlichten als Pathos gecastreerd moet worden. Dat ga ik dus niet zelf doen, heb te weinig ervaring met narcose bij paarden daarvoor. Het castreren zelf zou ik best kunnen.
Zou dat ook gelden voor mijn kruising veulen? Die is dus kwart rocky, en die gaar dit voorjaar onder het mes.
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met castratie van de hengst, ik twijfel nl. of ik Pathos thuis in de wei of in Utrecht zal laten castreren. In Utrecht kunnen ze alles wel beter in de gaten houden en omdat ie toch al 5 is vind ik het wel spannend.
Tinka schreef:Citaat:ohhh collega collega Tinka is dierenarts haha vandaar. Tja Tinka je hebt natuurlijk wel gelijk, maar zowel in mijn beroepsgroep als bij jou zitten rotte appeltjes... maar inderdaad er zijn illegale circuits en die zijn hartstikke gevaarlijk en de leek dient daarvoor te worden beschermd. Kijk als je als arts in de tropen werkt dan zijn er ook geen dierenartsen (grote luxe), op spreekuur heb je dan vaak... in een maand dag: 266 kinderen, 400 ouderen, 36 zwangeren, 499 baby's, 110 trauma's, 1000 plus controles, 2 kippen, 3 biggen, 1 rund, 2 ezels, 3 paarden, honden, kalkoenen, soms ook kleine leeuw
Die collega was trouwens geen dierenarts hoor, maar asielmedewerker, ik werk op een dierenasiel dus.
In principe zijn dieren in grote lijnen hetzelfde als mensen. Paarden en bv ook konijnen hebben alleen wel een heel ander maag darm stelsel, daarom moet je heel goed oppassen met bepaalde antibiotica e.d. Ook zijn ze erg gevoelig voor narcose.
Citaat:Maar hoe weet je dan (ik wil niet banketstaaf doen, maar vraag me dat vaker af) of een dierenarts wel een diploma heeft? Ik vraag ook niet aan mijn huisarts of ik haar diploma's even mag kijken. Net zo min als ik bij de kapper zou vragen of die echt wel de kappersschool af heeft.
Of in het ziekenhuis, als ik een operatie zou moeten ondergaan dat ik eerst van de chirug zijn dipoma's mag kijken. Je gaat er altijd wel vanuit dat ze die hebben, ook omdat ze vaak al jaren werken en tevreden klanten hebben etc.
TheMagicLine schreef:Verdoven ingeval van Rocky's en daar gaat deze discussie ook om, in dit specifieke geval is er te weinig kennis bij dierenartsen in NL, daarom hou ik strikt toezicht op alle verdovingen bij mijn rocky's: dit om juist ernstige ongelukken te voorkomen!
Tinka schreef:Citaat:Maar hoe weet je dan (ik wil niet banketstaaf doen, maar vraag me dat vaker af) of een dierenarts wel een diploma heeft? Ik vraag ook niet aan mijn huisarts of ik haar diploma's even mag kijken. Net zo min als ik bij de kapper zou vragen of die echt wel de kappersschool af heeft.
Of in het ziekenhuis, als ik een operatie zou moeten ondergaan dat ik eerst van de chirug zijn dipoma's mag kijken. Je gaat er altijd wel vanuit dat ze die hebben, ook omdat ze vaak al jaren werken en tevreden klanten hebben etc.
Ik moest me toen aanmelden bij de RVV, nu voedsel en warenautoriteit geloof ik. Copie diploma opsturen e.d.
Dus ik denk dat je het daar na kan vragen, maar dat zal idd niet zo gauw gebeuren.
Als ik jullie ervaringen zo lees kan ik Pathos het best op de wei laten castreren. Hebben jullie ook ervaring of het hengstengedrag nog een beetje verdwijnt bij castratie op latere leeftijd?
Het liefst zou ik trouwens wat sperma van Pathos in laten vriezen, kan ik later nog een keer mijn ijslander insemineren bv.
Tinka schreef:TheMagicLine schreef:Verdoven ingeval van Rocky's en daar gaat deze discussie ook om, in dit specifieke geval is er te weinig kennis bij dierenartsen in NL, daarom hou ik strikt toezicht op alle verdovingen bij mijn rocky's: dit om juist ernstige ongelukken te voorkomen!
Uiteraard ben ik zelf bij de castratie, dus zal er op toezien dat ie niet teveel gebruikt.
Bij katten is het bv wel zo als je met een te lage dosis begint, dat de kat dan vaak heel moeilijk onder narcose gaat, ook al is de uiteindelijke dosis veel hoger dan de norm. Daarom geef ik altijd alle katten van 1.5 tot 5 kg dezelfde hoeveelheid en dat gaat goed. Die is altijd nog vele malen lager dan het advies van de fabrikant. Ik vraag me af of dat bij paarden ook zo is.
Tinka schreef:Citaat:Hebben jullie ook ervaring of het hengstengedrag nog een beetje verdwijnt bij castratie op latere leeftijd?
jodi schreef:Citaat:Het idee hierachter was om te voorkomen dat rockies worden gekruisd met niet gangenpaarden en er dan middelmatige paarden verkocht gaan worden onder de noemer rocky
Ik denk dat het idee vooral was om bij voorbaat één fokker te ontmoedigen zich met de club te bemoeien![]()
Maar het is al eens gezegd: als je een leuke(en dure!) hengst hebt dan doe je ermee wat je wilt,alleen moet je geen kruizing verkopen als puur ras rocky.
Citaat:Article III Membership
A Membership shall be open to all those interested in Rocky Mountain Horses who desire to make application. Members shall also be willing to comply with the rules and regulations of the Rocky Mountain Horse Association as they apply to the breeding, registration and certification of Rocky Mountain Horses as they now exist or as they may be modified from time to time.
B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses.
C Membership shall commence with the submission of a completed application to the ERMHC principal office and payment of dues.
D. Termination of Membership
Membership shall be terminated upon resignation of the member, when dues become, two months overdue, moral turpitude, or gross disregard of rules of the Rocky Mountain Horse Association.
E. Voting Privileges are reserved to those members (eighteen years or older in age) who are current with their dues.
Citaat:B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses in order for the offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse
Citaat:B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses.
Citaat:B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses in order for the offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse
Citaat:in order for the offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse
Citaat:Kijk bijvoorbeeld naar een Grani. Dan zie ik een onwijs goed gelukte kruising waar de eigenaresse dolgelukkig mee is.
Citaat:Mijn voorkeur gaat uit naar 1 Europese club, maar als dat niet werkt dan weerhoud niets een persoon een andere club op te starten i.s.m. de RMHA.
Citaat:Die 9 van de 10 keer kiezen gaan voor het karakter en niet zozeer voor de extra gangen (want dat kun je nou eenmaal niet garanderen).
Dat zullen we nog wel eens zien, dan laat ik mij tzt ook opleiden als keurmeester... en te veel bemoeienis van fokkers in de keurmeesterij en bestuur... dan lig ik heel erg dwars, ik kan niet tegen onrecht en gedoe. Ik pak zo het vliegtuig naar Lexington en wandel het kantoor van de RMHA binnen met mijn verhaal (en videos van een wedstrijdCitaat:Maar het zou dus een consequentie kunnen hebben in de toekomst voor gebruik van keurmeesters (certificeren), wedstrijden etc.
Citaat:Date 28-01-2010
What is meant by this is that in order for an offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse both parents have to be certified Rocky Mountain Horses. This was not meant to say that you cannot cross breed your Rocky Mountain Horse.
Don Vizi
CrazyCat schreef:Er is vanuit de RMHA bij navraag nadrukkelijk gemeld dat deze zin in zijn totaliteit gebruikt zal moeten worden door de club.Citaat:B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses in order for the offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse
En dit is wat Don Vizi terug schreef aangaande deze regel en onze vraag aangaande kruisingen en sancties vanuit de club.Citaat:Date 28-01-2010
What is meant by this is that in order for an offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse both parents have to be certified Rocky Mountain Horses. This was not meant to say that you cannot cross breed your Rocky Mountain Horse.
Don Vizi
NkPrecious schreef:Dat ben ik wel met je eens jamaar nog eens over die certificering he, als die zo streng is bij de RMHA, hoe kan het dan dat als je bijv. een 5 jarige merrie, die wel rocky afstamming hefet maar nog niet geregistreerd is, dan nog wel kan registreren en certificeren? Dat zou een methode kunnen zijn om het vroege certificeren/onder zadel brnegen te omzeilen toch?
CrazyCat schreef:Natuurlijk kun je een ouder dier alsnog certificeren onder het zadel, maar dan kun je er dus niet mee fokken tot die tijd. (althans geen papieren bij het veulen krijgen)
Ik vind dat Brego prima kan dekken als 3 jarige hengst, maar liever zou ik er pas met 4 jaar of later op gaan zitten.
Nou doe ik het zodra hij 3 is toch, omdat ik denk dat ik met mijn gewicht en de korte duur van rijden niks stuk maak en ik hem toch eigenlijk voor het dekseizoen gecertificeerd wil hebben. (ook voor de eventuele KMSHA papieren van het veulen van S&B)
Ik vind dus dat je een rocky aan de hand zou moeten kunnen certificeren zodat je EN een dier op net 3 jarige leeftijd kunt certificeren voor de fok EN kunt wachten met erop zitten tot de leeftijd die je zelf kiest.