Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:11

Ik heb precious gewoon thuis laten castreren vorig jaar, hij was toen bijna 5. Lekker in zijn eigen stalletje, eigen omgeving :) prima ervaring mee gehad :) geen reis-stress/vreemde omgeving etc. Ze moeten namelijk lekker in de wei kunnen als ze gecastreerd zijn. Niet te groot stuk, want dan gaan ze sneller rennen, maar wei is het meest schoon + beweging zorgt hij zelf voor. Precious was bij dag 2 eigenlijk alweer 'de oude' afgezien van zijn wond.
Laatst bijgewerkt door NkPrecious op 04-02-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:11

Ik heb al mijn paarden tussen de 3,5 en 4,5 laten castreren, altijd liggend op de wei.
Geen problemen gehad. 15 min. later worden ze op hun eigen terrein wakker en gaan rustig verder grazen.
Na 1 week, zijn de weer de 'oude'.
Laatst bijgewerkt door smaos op 04-02-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:12

Citaat:
ohhh collega collega Tinka is dierenarts haha vandaar. Tja Tinka je hebt natuurlijk wel gelijk, maar zowel in mijn beroepsgroep als bij jou zitten rotte appeltjes... maar inderdaad er zijn illegale circuits en die zijn hartstikke gevaarlijk en de leek dient daarvoor te worden beschermd. Kijk als je als arts in de tropen werkt dan zijn er ook geen dierenartsen (grote luxe), op spreekuur heb je dan vaak... in een maand dag: 266 kinderen, 400 ouderen, 36 zwangeren, 499 baby's, 110 trauma's, 1000 plus controles, 2 kippen, 3 biggen, 1 rund, 2 ezels, 3 paarden, honden, kalkoenen, soms ook kleine leeuw

Die collega was trouwens geen dierenarts hoor, maar asielmedewerker, ik werk op een dierenasiel dus.
In principe zijn dieren in grote lijnen hetzelfde als mensen. Paarden en bv ook konijnen hebben alleen wel een heel ander maag darm stelsel, daarom moet je heel goed oppassen met bepaalde antibiotica e.d. Ook zijn ze erg gevoelig voor narcose.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:12

Tinka schreef:
Nu ik zo die verhalen hoor, zal ik ook maar mijn dierenarts inlichten als Pathos gecastreerd moet worden. Dat ga ik dus niet zelf doen, heb te weinig ervaring met narcose bij paarden daarvoor. Het castreren zelf zou ik best kunnen.
Zou dat ook gelden voor mijn kruising veulen? Die is dus kwart rocky, en die gaar dit voorjaar onder het mes.
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met castratie van de hengst, ik twijfel nl. of ik Pathos thuis in de wei of in Utrecht zal laten castreren. In Utrecht kunnen ze alles wel beter in de gaten houden en omdat ie toch al 5 is vind ik het wel spannend.

nee geen ervaring met castreren bij ons van Rocky's... nog niet.
pas altijd op met verdoven bij Rocky's, ga op de helft van de dosis zitten en kijk dan naar de pijnprikkels... even steken met een naald en zo... zo nodig ietsje bijspuiten... hoe dat zit bij kruisingen weet ik niet, maar ik ben als arts pragmatisch, ik zou de dosis varieren tussen 50-75%

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:14

Citaat:
soms ook kleine leeuw

_O- Daar wordt je wel veelzijdig van :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:17

Tinka schreef:
Citaat:
ohhh collega collega Tinka is dierenarts haha vandaar. Tja Tinka je hebt natuurlijk wel gelijk, maar zowel in mijn beroepsgroep als bij jou zitten rotte appeltjes... maar inderdaad er zijn illegale circuits en die zijn hartstikke gevaarlijk en de leek dient daarvoor te worden beschermd. Kijk als je als arts in de tropen werkt dan zijn er ook geen dierenartsen (grote luxe), op spreekuur heb je dan vaak... in een maand dag: 266 kinderen, 400 ouderen, 36 zwangeren, 499 baby's, 110 trauma's, 1000 plus controles, 2 kippen, 3 biggen, 1 rund, 2 ezels, 3 paarden, honden, kalkoenen, soms ook kleine leeuw

Die collega was trouwens geen dierenarts hoor, maar asielmedewerker, ik werk op een dierenasiel dus.
In principe zijn dieren in grote lijnen hetzelfde als mensen. Paarden en bv ook konijnen hebben alleen wel een heel ander maag darm stelsel, daarom moet je heel goed oppassen met bepaalde antibiotica e.d. Ook zijn ze erg gevoelig voor narcose.

grote lijnen... ja, maar verdelingsvolume, halfwaardetijden, farmakokinetiek, contraindicaties, bijwerkingen enz enz zijn heel anders dan bij een mens en bovendien hebben dieren elk een eigen farmacologie, ik zou geen enkele arts aanraden zich op dit gebied te begeven wat betreft noodgevallen als ze zich niet grondig vooraf hebben verdiept in EHBO bij paarden en zich grondig op de hoogte hebben gesteld wat betreft spoedeisende hulp bij paarden.

Verdoven ingeval van Rocky's en daar gaat deze discussie ook om, in dit specifieke geval is er te weinig kennis bij dierenartsen in NL, daarom hou ik strikt toezicht op alle verdovingen bij mijn rocky's: dit om juist ernstige ongelukken te voorkomen! En als er een naald in mijn rocky's gaat met verdoving dan word ik heel erg nerveus en spuit ik zelf heel langzaam en met één oog gericht op het paard... dan kan ik direct stoppen met inspuiten.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 04-02-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:18

Citaat:
Maar hoe weet je dan (ik wil niet banketstaaf doen, maar vraag me dat vaker af) of een dierenarts wel een diploma heeft? Ik vraag ook niet aan mijn huisarts of ik haar diploma's even mag kijken. Net zo min als ik bij de kapper zou vragen of die echt wel de kappersschool af heeft.
Of in het ziekenhuis, als ik een operatie zou moeten ondergaan dat ik eerst van de chirug zijn dipoma's mag kijken. Je gaat er altijd wel vanuit dat ze die hebben, ook omdat ze vaak al jaren werken en tevreden klanten hebben etc.

Ik moest me toen aanmelden bij de RVV, nu voedsel en warenautoriteit geloof ik. Copie diploma opsturen e.d.
Dus ik denk dat je het daar na kan vragen, maar dat zal idd niet zo gauw gebeuren.
Als ik jullie ervaringen zo lees kan ik Pathos het best op de wei laten castreren. Hebben jullie ook ervaring of het hengstengedrag nog een beetje verdwijnt bij castratie op latere leeftijd?
Het liefst zou ik trouwens wat sperma van Pathos in laten vriezen, kan ik later nog een keer mijn ijslander insemineren bv.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:22

TheMagicLine schreef:
Verdoven ingeval van Rocky's en daar gaat deze discussie ook om, in dit specifieke geval is er te weinig kennis bij dierenartsen in NL, daarom hou ik strikt toezicht op alle verdovingen bij mijn rocky's: dit om juist ernstige ongelukken te voorkomen!

Uiteraard ben ik zelf bij de castratie, dus zal er op toezien dat ie niet teveel gebruikt.
Bij katten is het bv wel zo als je met een te lage dosis begint, dat de kat dan vaak heel moeilijk onder narcose gaat, ook al is de uiteindelijke dosis veel hoger dan de norm. Daarom geef ik altijd alle katten van 1.5 tot 5 kg dezelfde hoeveelheid en dat gaat goed. Die is altijd nog vele malen lager dan het advies van de fabrikant. Ik vraag me af of dat bij paarden ook zo is.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:24

Tinka schreef:
Citaat:
Maar hoe weet je dan (ik wil niet banketstaaf doen, maar vraag me dat vaker af) of een dierenarts wel een diploma heeft? Ik vraag ook niet aan mijn huisarts of ik haar diploma's even mag kijken. Net zo min als ik bij de kapper zou vragen of die echt wel de kappersschool af heeft.
Of in het ziekenhuis, als ik een operatie zou moeten ondergaan dat ik eerst van de chirug zijn dipoma's mag kijken. Je gaat er altijd wel vanuit dat ze die hebben, ook omdat ze vaak al jaren werken en tevreden klanten hebben etc.

Ik moest me toen aanmelden bij de RVV, nu voedsel en warenautoriteit geloof ik. Copie diploma opsturen e.d.
Dus ik denk dat je het daar na kan vragen, maar dat zal idd niet zo gauw gebeuren.
Als ik jullie ervaringen zo lees kan ik Pathos het best op de wei laten castreren. Hebben jullie ook ervaring of het hengstengedrag nog een beetje verdwijnt bij castratie op latere leeftijd?
Het liefst zou ik trouwens wat sperma van Pathos in laten vriezen, kan ik later nog een keer mijn ijslander insemineren bv.

Artsen staan in het BIGregister: zie http://www.bigregister.nl/zoeken/zoekenopbignummer/

mijn bignummer is: 9045870801

voor dierenartsen is er zeer zeker wel een eigen register, kijk anders op TAO, dit wordt te veel off topic

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:27

Tinka schreef:
TheMagicLine schreef:
Verdoven ingeval van Rocky's en daar gaat deze discussie ook om, in dit specifieke geval is er te weinig kennis bij dierenartsen in NL, daarom hou ik strikt toezicht op alle verdovingen bij mijn rocky's: dit om juist ernstige ongelukken te voorkomen!

Uiteraard ben ik zelf bij de castratie, dus zal er op toezien dat ie niet teveel gebruikt.
Bij katten is het bv wel zo als je met een te lage dosis begint, dat de kat dan vaak heel moeilijk onder narcose gaat, ook al is de uiteindelijke dosis veel hoger dan de norm. Daarom geef ik altijd alle katten van 1.5 tot 5 kg dezelfde hoeveelheid en dat gaat goed. Die is altijd nog vele malen lager dan het advies van de fabrikant. Ik vraag me af of dat bij paarden ook zo is.

Geen idee Tinka, gewicht, leeftijd, verzwakt, voedingstoestand, vochtbalans (uitgedroogd?)... enz daar let ik op, maar van poezen weet ik niets... ik heb mij uitsluitend veel verdiept in Rocky's

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:28

Tinka schreef:
Citaat:
Hebben jullie ook ervaring of het hengstengedrag nog een beetje verdwijnt bij castratie op latere leeftijd?

BIj Precious waren met een week 'de toppen er al vanaf'. Maar over het algemeen staat er geloof ik 4-5 weken voor na de laatste hormoonuiting ofzoiets in het lichaam.... In ieder geval werd mij destijds geadviseert om hem pas na 2 maanden bij de merrie's te zetten, dan had ik de grootste kans dat het goed ging :) enjawel, hij keek niet op of om, had meer interesse in het witte zand in de paddock van de dames, want hij had het wel erg gemist om daarin te rollen :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:58

jodi schreef:
Citaat:
Het idee hierachter was om te voorkomen dat rockies worden gekruisd met niet gangenpaarden en er dan middelmatige paarden verkocht gaan worden onder de noemer rocky

Ik denk dat het idee vooral was om bij voorbaat één fokker te ontmoedigen zich met de club te bemoeien ;)

Maar het is al eens gezegd: als je een leuke(en dure!) hengst hebt dan doe je ermee wat je wilt,alleen moet je geen kruizing verkopen als puur ras rocky.

Schijnbaar is er ooit een kruising Fries geproberd te verkopen als rocky met nep papieren.
Creatief persoon rammelt zo iets in elkaar dat er als stamboom uitziet en de klant heeft natuurlijk geen idee. Maar ik vind dat de koper hierin zelf een stuk verantwoordelijkheid heeft. Zorgen dat je goed geinformeerd bent voor je een dier koopt lijkt mij stap 1 en het is ook niet iets dat een gangbare zaak is in Europa. Slechts 1 incident in een aantal jaar tijd.

Er is een grote vergadering geweest waar alle grotere commerciele fokkers voor waren uitgenodigd (dit speelt al een tijdje geleden dus dat was maar een klein aantal). Ik geloof dat hier met name Franse fokkers aanwezig waren gezien de locatie van de meeting, maar als ik me niet vergis ook een fokker uit de UK en uit Duitsland.
De RMHA in Amerika zal voor iedereen in Europa de plek blijven voor afhandeling van documenten een club is een club geen association (stamboek).
Maar het zou dus een consequentie kunnen hebben in de toekomst voor gebruik van keurmeesters (certificeren), wedstrijden etc.

Mijn nekharen gingen letterlijk overeind staan toen ik de bylaws binnen kreeg en punt B las. Ik hou niet van lukrake kruisingen (heel wat anders dan doordachte kruisingen) maar al helemaal niet van het uitsluiten van mensen buiten een club. Ik ben schijnbaar nogal allergisch voor betutteling :+

Citaat:
Article III Membership
A Membership shall be open to all those interested in Rocky Mountain Horses who desire to make application. Members shall also be willing to comply with the rules and regulations of the Rocky Mountain Horse Association as they apply to the breeding, registration and certification of Rocky Mountain Horses as they now exist or as they may be modified from time to time.

B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses.
C Membership shall commence with the submission of a completed application to the ERMHC principal office and payment of dues.
D. Termination of Membership
Membership shall be terminated upon resignation of the member, when dues become, two months overdue, moral turpitude, or gross disregard of rules of the Rocky Mountain Horse Association.
E. Voting Privileges are reserved to those members (eighteen years or older in age) who are current with their dues.

Retour kreeg ik van de RMHA onderstaand punt (dus hun originele bylaws punt) met dus een extra stuk tekst eraan zoals ook gebruikt bij de Amerikaanse clubs.

Citaat:
B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses in order for the offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse

Eerste punt B kan ik me totaal niet in vinden, 2e punt B sluit prima aan bij hoe we er volgens mij allemaal over denken.
Er is mij dus ook gemeld dat punt B in originele vorm in de bylaws komt. Het blijft mijns inziens opvallend dat er zomaar een stuk tekst is weggevalen. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dit er bewust uit is gelaten en niet puur uit liefde voor het ras. Om mijn vertrouwen in de mens niet te schaden hou ik het er maar op dat het een fout was. :x

Mijn lidmaatschap valt of staat in ieder geval met dat kleine stukje extra tekst. Voor zover ik heb begrepen heb is de voertaal Engels, wat uiteraard niet wegneemt dat dat een lastig punt is als dat voor geen enkel deelenemend land de moerstaal is. De angst voor misvatingen blijft bestaan.

Natuurlijk ben ik ook van mening dat er een wezenlijk verschil zit tussen een volle rocky met papieren of bijvoorbeeld vele Kentuckies, maar dan is het dus zaak mensen goed te informeren over de voor/nadelen en men zelf een keuze laten maken. Zolang je geen appels als peren verkoopt, maakt het mijns inziens niets uit. Voor elk paard een type koper toch. Sommige mensen hebben nou eenmaal meer geld over voor bepaalde garanties dan anderen. Mag iemand met een beperkte beurs niet vrij zijn om een gok te wagen als deze persoon goed geinformeerd is over de risico's van het kopen van een kruising.

Laten we eerlijk zijn het is vrij apart dat je een toltende draver als Kentucky grade mare zou kunnen inschrijven.
Of dat een Kentucky uit draver x rocky net zoveel mountain horse is als een paard dat aan beide kanten mountain horse achtergronden heeft.
De kans dat hiermee paarden met KMSHA papier bestaan die bijv. qua karakter of bouw niet echt op een mountain horse lijken is aanzienlijk aanweziger.
Maar....kun je dit voorkomen met regeltjes opleggen!? Moet je kopers beschermen door mensen dingen te verbieden of hebben mensen ook zelf verantwoordelijkheid om zichzelf goed te informeren voor ze een dier aanschaffen.

Met de oorspronkelijk voorgestelde bylaws zou ik dus al uit de club liggen voor hij opgestart zou zijn. Ik heb namelijk mijn niet toltende singlefooter kruising merrie laten dekken door mijn rocky.
Waarom zou je dan denken:
1: ik ben gek op die merrie en gun haar een keer een veulentje
2: Ik wil het graag eens meemaken en heb nou eenmaal een kruising en ben niet zo rijk dat ik zomaar een 100% rocky kan importeren. Het is allemaal hobby en dus gelijk aan duur :D edit: daarbij had ik gezien haar afstamming ook kunnen kiezen voor een TW, Arabier of Quarter/appaloosa, maar daar heb ik nou eenmaal minder mee dan met de rockies.
3: veulen heeft al veel geinteresseerden, omdat er genoeg mensen zijn die beide ouders geweldig vinden zo niet kan het veulen blijven.
4: veulen en de moeder worden vermoedelijk verkocht (kan haar niet pijnvrij rijden helaas), geld daarvan zal ingezet worden om een zwarte of sorrel rocky merrie te importeren.

Ook zal een enkele persoon met niet gangenpaard merrie bij mij welkom zijn voor een dekking als ze graag een veulentje voor zichzelf willen fokken uit hun eigen merrie. Dit zijn namelijk geen mensen die een rocky zullen kopen, maar gewoon een leuke vader zoeken voor een veulen uit hun meisje.
Die 9 van de 10 keer kiezen gaan voor het karakter en niet zozeer voor de extra gangen (want dat kun je nou eenmaal niet garanderen).
Wel ben ik iemand die echt de nadruk legt op de nadelen en het feit dat je met een kruising geen garanties hebt. Een soort ontmoedigingsbeleid!
Maar als iemand dan toch echt graag een merrie wil laten dekken wie ben ik dan om hun te betuttelen.
Kijk bijvoorbeeld naar een Grani. Dan zie ik een onwijs goed gelukte kruising waar de eigenaresse dolgelukkig mee is.

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 Europese club, maar als dat niet werkt dan weerhoud niets een persoon een andere club op te starten i.s.m. de RMHA.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:28

Citaat:
B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses.

of
Citaat:
B All members shall agree to breed Rocky Mountain Horses in their possession only to other certified to breed Rocky Mountain Horses in order for the offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse

Het gaat om het weglaten van de tekst:
Citaat:
in order for the offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse

Wat betekent: in order for the offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse?

Zie: http://en.wiktionary.org/wiki/in_order

Ik denk dat er mee wordt bedoeld: Emphasizes that what follows is the purpose of the preceding. met andere woorden: RMHA stelt: leden gaan er mee akkoord dat zij Rocky Mountain Horses, die in hun bezit zijn, alleen kruisen met andere gecertificeerde Rocky Mountain Horses:
- 1. opdat nakomelingen geregistreerd (kunnen) worden als Rocky Mountain Horse....
- 2. met de bedoeling dat nakomelingen geregistreerd (kunnen) worden als Rocky Mountain Horse....
- 3. als nakomelingen als Rocky Mountain Horse geregistreerd worden.

Ik kies voor vertaling 3. Mariska (Mikkee) kan hier wellicht iets over zeggen, volgens mij is zij tolk/vertaler engels-nederlands.

Als de bedoeling is om Rocky Mountain Horses te fokken dan gaan leden er mee akkoord dat je dan uitsluitend gecertificeerde Rockys met elkaar kruist. RMHA laat een optie open voor kruisingen, echter dat zijn dan geen Rocky Mountain Horses. Mogelijk is dit een strijd ivm RMHA-KMSHA... echter Nienke, veel leden RMHA zijn ook lid van de KMSHA... en ik heb wel eens gehoord dat er wel samenwerking is...

Maar goed Nienke ik heb de boodschap begrepen.... ik ben het met je eens en sluit mij aan bij jouw standpunt... we gaan geen fokkers uitsluiten die hun hengst beschikbaar stellen voor kruisingen, van zo'n club word ik met mijn 6 Rocky's geen lid. Aan betutteling heb ik een hekel en aan politiek gedoe ook binnen stamboekverenigingen. En we hebben altijd nog de RMHA.

Citaat:
Kijk bijvoorbeeld naar een Grani. Dan zie ik een onwijs goed gelukte kruising waar de eigenaresse dolgelukkig mee is.

ja eigenaresse is terecht heel trots op Grani, het is geen Rocky Mountain Horse, daarentegen is het een heel mooi veulen, en het is niet fair als anderen een Europese club daar zich "min" over zouden uitlaten omdat het een kruising is.

Citaat:
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 Europese club, maar als dat niet werkt dan weerhoud niets een persoon een andere club op te starten i.s.m. de RMHA.

Ben ik mee eens, http://www.rockymountainhorses.eu of http://www.rockymountainhorses.org kan dan gebruikt worden voor een andere club...

Citaat:
Die 9 van de 10 keer kiezen gaan voor het karakter en niet zozeer voor de extra gangen (want dat kun je nou eenmaal niet garanderen).

Inderdaad, veel mensen staren zich blind op de singlefoot, echter voor velen is het ook het karakter, stressbestendigheid en ook en dat benadruk ik gezonde genen om vaak eenmalig een veulen te fokken op basis van een kruising.

Citaat:
Maar het zou dus een consequentie kunnen hebben in de toekomst voor gebruik van keurmeesters (certificeren), wedstrijden etc.
Dat zullen we nog wel eens zien, dan laat ik mij tzt ook opleiden als keurmeester... en te veel bemoeienis van fokkers in de keurmeesterij en bestuur... dan lig ik heel erg dwars, ik kan niet tegen onrecht en gedoe. Ik pak zo het vliegtuig naar Lexington en wandel het kantoor van de RMHA binnen met mijn verhaal (en videos van een wedstrijd ;) ) ~~}> *\o/* _O- :):) :roll: *-:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:42

Er is vanuit de RMHA bij navraag nadrukkelijk gemeld dat deze zin in zijn totaliteit gebruikt zal moeten worden door de club.
Citaat:

En dit is wat Don Vizi terug schreef aangaande deze regel en onze vraag aangaande kruisingen en sancties vanuit de club.

Citaat:
Date 28-01-2010
What is meant by this is that in order for an offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse both parents have to be certified Rocky Mountain Horses. This was not meant to say that you cannot cross breed your Rocky Mountain Horse.

Don Vizi

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:09

CrazyCat schreef:
Er is vanuit de RMHA bij navraag nadrukkelijk gemeld dat deze zin in zijn totaliteit gebruikt zal moeten worden door de club.
Citaat:

En dit is wat Don Vizi terug schreef aangaande deze regel en onze vraag aangaande kruisingen en sancties vanuit de club.

Citaat:
Date 28-01-2010
What is meant by this is that in order for an offspring to be registered as a Rocky Mountain Horse both parents have to be certified Rocky Mountain Horses. This was not meant to say that you cannot cross breed your Rocky Mountain Horse.

Don Vizi

Helder, dus vertaling 3 *\o/* haha ik voel mij net als een kind die zijn proefwerk (vertaling) goed heeft gemaakt...

Met andere woorden de ERMHC is roomser dan de paus...

NkPrecious

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:41

Achja, ik hou zowieso niet van clubs met regels etc... sluit me er ook niet bij aan. Ben mountian horse fokker en geen rocky mountain horse fokker. Een goede kentucky verkrijg je naar mijn idee door daar goed rocky bloed 'bij te doen'. Enig idee hoeveel fokkers in amerika Mountain horse fokkers zijn en niet alleen Rocky mountain hose? Best een boel :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:07

Er zijn in Amerika heel veel fokkers die meerdere types mountain horses fokken en om die reden zou zo'n regel als de eerste B daar nooit geaccepteerd worden.
Ook de reden dat meerdere members of the board zelfs de puristen vragen hierover over gingen stellen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:10

O ja een club kan ook vele goede dingen doen voor het ras.
Zoals een blok vormen om certicering aan de hand erdoorheen te krijgen. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn om lid te worden.
Ook zou het toch een stuk schelen als je in Europa terecht kunt voor certificering.

Voor ons (wij spreken over het algemeen vrij goed engels) zal de club vermoedelijk minder bijdragen dan voor de mensen die slecht engels spreken/lezen/schrijven.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:54

Dat ben ik wel met je eens ja :) maar nog eens over die certificering he, als die zo streng is bij de RMHA, hoe kan het dan dat als je bijv. een 5 jarige merrie, die wel rocky afstamming hefet maar nog niet geregistreerd is, dan nog wel kan registreren en certificeren? Dat zou een methode kunnen zijn om het vroege certificeren/onder zadel brnegen te omzeilen toch?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:22

NkPrecious schreef:
Dat ben ik wel met je eens ja :) maar nog eens over die certificering he, als die zo streng is bij de RMHA, hoe kan het dan dat als je bijv. een 5 jarige merrie, die wel rocky afstamming hefet maar nog niet geregistreerd is, dan nog wel kan registreren en certificeren? Dat zou een methode kunnen zijn om het vroege certificeren/onder zadel brnegen te omzeilen toch?

waarom precies weet ik ook niet, wel is het zo dat als een rocky onder de maat is je het paard onder bepaalde voorwaarden wel kan certificeren (ondermaats dus) voordat het 3 jaar oud is... even goed zijn er rocky's waarvan fokkers al op 2 1/2 jaar kunner voorspellen dat die waarschijnlijk bovenmaats worden en dus die worden ook alvast gecertificeerd voor ze te hoog zijn (dus op jonge leeftijd)... als een rocky ondermaats blijft of bovenmaats wordt dan behouden ze toch de certficering.... :D

bijvoorbeeld Dream blijft waarschijnlijk ondermaats... wel nu ik kan haar bijvoorbeeld voor mei aanstaande certificeren... en dat is dan geen probleem gezien haar huidige schofthoogte... maar ik weet als fokker dat ze zeer waarschijnlijk de minimale schofthoogte nooit zal halen... dit gebeurd dus ;) in de rocky wereld... maar Gert Jan interessseert het niet of Dream ondermaats blijft... dus wordt Dream niet ingereden op jonge leeftijd.... Dream is destijds door mij gefokt voor een zeer bijzonder iemand in mijn leven en dus wordt Dream nooit verkocht, die hou ik de rest van mijn leven.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:55

Natuurlijk kun je een ouder dier alsnog certificeren onder het zadel, maar dan kun je er dus niet mee fokken tot die tijd. (althans geen papieren bij het veulen krijgen)

Ik vind dat Brego prima kan dekken als 3 jarige hengst, maar liever zou ik er pas met 4 jaar of later op gaan zitten.

Nou doe ik het zodra hij 3 is toch, omdat ik denk dat ik met mijn gewicht en de korte duur van rijden niks stuk maak en ik hem toch eigenlijk voor het dekseizoen gecertificeerd wil hebben. (ook voor de eventuele KMSHA papieren van het veulen van S&B)

Ik vind dus dat je een rocky aan de hand zou moeten kunnen certificeren zodat je EN een dier op net 3 jarige leeftijd kunt certificeren voor de fok EN kunt wachten met erop zitten tot de leeftijd die je zelf kiest.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:24

ff een vraagje uit nieuwsgierigheid, is het bekend waarom de rockie gevoelig is voor narcose middelen?
ik weet van bv windhonden dat het ook zo is en dat het komt vanwege de verhouding van de spieren en vet.
Dit lijkt me bij de rockie niet de reden (niet dat ze geen spieren hebben, lol, maar niet zo als de verschillen van bv een gryhound en een labrador).

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:27

Citaat:
is het bekend waarom de rockie gevoelig is voor narcose middelen?

Walkers hebben van hetzelfde 'probleem' last. Geen idee waarom maar het is wel zo!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:57

CrazyCat schreef:
Natuurlijk kun je een ouder dier alsnog certificeren onder het zadel, maar dan kun je er dus niet mee fokken tot die tijd. (althans geen papieren bij het veulen krijgen)

Ik vind dat Brego prima kan dekken als 3 jarige hengst, maar liever zou ik er pas met 4 jaar of later op gaan zitten.

Nou doe ik het zodra hij 3 is toch, omdat ik denk dat ik met mijn gewicht en de korte duur van rijden niks stuk maak en ik hem toch eigenlijk voor het dekseizoen gecertificeerd wil hebben. (ook voor de eventuele KMSHA papieren van het veulen van S&B)

Ik vind dus dat je een rocky aan de hand zou moeten kunnen certificeren zodat je EN een dier op net 3 jarige leeftijd kunt certificeren voor de fok EN kunt wachten met erop zitten tot de leeftijd die je zelf kiest.

Ik snap het. Ik heb het denk ik verkeerd geinterpreteerd dan van de website ik dacht dat als je ze wilde certificeren dat je dan voor 4 jaar oud moest doen en dat het anders niet meer kon..? (geen diee waarom ik dat dacht maar het zat zo in mijn hoofd)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:09

Enige is met de registratie dat het duurder wordt als je langer wacht.

REGISTRATION FEES:
O to 6 Months $ 40.00
6 Months to 1 Year $ 80.00
Over 1 Year $160.00