[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:01

Wat leuk zo die mannen bij elkaar, allebei dit jaar vader geworden. En daar nog zo heerlijk jong.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:19

ja leuk he :D En allebij van die plukken uit de oren hahaha :')

Hoe is het met Lily?? Al begonnen met rijden? Grapje :=

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:11

Silver en?
Ik heb geen idee wie dat zijn :')

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:36

Brego en Silver :P En kontje van Pete, zoon van Gypsy.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:13

Leuke foto blijft dat toch van Silver en Brego.
Foto's van Star wilde ik eigenlijk vandaag maken, maar het stort regent hier. Zodra het zonnetje zich laat zien maak ik nieuwe foto's van haar. Ze is weinig verandert alleen gegroeid :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:15

Hier is het nog steeds droog............het is wel echt ontzettend benauwd en bewolkt..laat de regen maar komen, heerlijk!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:46

hier regent het inmiddels flink, de paarden maakte dat niets uit, die bleven gewoon lekker in het bos staan, lol. Ben kletsnat nu, maar met dit weer vind ik dat niet erg.
Vandaag veel fotootjes gemaakt van Coração, het gaat zo snel, dat groeien bij die veulens, alleen valt het niet mee om in je eentje foto's te maken, hebben jullie dat probleem ook? zodra ik op mijn hurken zit, komt meneer al aangewandelt. Beetje lastig.
Ik probeer morgen weer nieuwe foto's te plaatsen, nu ff douchen, ;).

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:50

Hier regent het nu ook, heerlijk!! Heb alle ramen en deuren open, eindelijk ff afkoelen. Ook lekker voor de paarden na die hitte :P

Misschien moet je stiekum achter een ander paard gaan staan Joyce?? Dan ziet hij je niet en kan je foto`s maken haha.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:18

Rijden........ hihi, jij durft.

Dat foto probleem heb ik ook, vooral als je dan even hun naam roept omdat ze zo leuk staan, en dan heb je weer alleen een neusgat op de foto staan. *-:) :')

Die regen is idd heerlijk, maar hier zet het nog niet door.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:02

lovemyladie schreef:
@ TheMagicLine, veel van je vragen staan beantwoord op onze website.. Misschien wel makkelijk, vind je veel informatie over ze. Deze link is van het braziliaanse stamboek; http://www.abccmm.org.br/index.php . ;)

Gisteravond ben ik met een neef van mij (zit in de landbouwmechanisatie) in Erfurt geweest, ik mocht meerijden, een dagje uit.

@lovemyladie: ik zal die link naar het stamboek plaatsen, het zit zo dat ik momenteel artikels schrijf over allerlei gangenpaardenrassen voor mijn website, en ik dacht jullie als o.a. fokkers van Manga larga Marchadors weten er alles van. Ik had zelf iets geschreven en ik zal die link plaatsen naar het stamboek. Ik heb gekeken naar de info op gangenpaarden.nl: is die info correct op gangenpaarden.nl ?
Wat mij zeer intrigeert is hun koe-rund-gerichtheid, "cow-cutting", "cow sense" noemen ze dat op gangenpaarden.nl. Het temperament van dit ras is mij nog niet helemaal duidelijk, ik moet er eerst een aantal zien. Jaren geleden was ik een avond op jullie stal toen een kennis van mij uit Schaijk een tweedehands box kocht, ik heb toen een aantal van jullie paarden gezien maar ik had geen tijd om ze goed te bekijken, ik zag wel een mooi wit paard in een box staan, die vond ik heel erg mooi.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:43

volgens mij staat het karakter, temperament, beschreven op die site.
Mijn bevindingen zijn dat het paarden zijn die werkwillend zijn, erg mensgericht en lekker voorwaarts zonder heet te zijn, je hoeft ze dus niet de hele tijd aan te sporen, dat vind ik wel relaxt met buitenrijden :)
Kijkend naar Delicia, die is op haar 10e ingereden, is erg braaf.
Kunst staat altijd klaar om te rijden, vind het heerlijk om mee op pad te zijn.
ze zijn veelzijdig en zoals het oorspronkelijk is gefokt, echte familiepaardjes. De hele familie moet ermee op pad kunnen (nee niet tegelijk haha).
het zijn een beetje barokke paarden en tja, wat kan ik nog meer zeggen?
zelf wil ik geen ander ras meer, ik heb er echt mijn paarden in gevonden.
Jaren terug vond ik het nog leuk om op paarden te rijden die eens lekker wild waren, bokken steigeren enzo, dat vond ik wel leuk, maar dat is nu niet meer, geef mij maar gangenpaarden en dan in het bijzonder de MM.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:40

OK bedankt, ik heb wat uit je antwoord overgenomen.

Dit is mijn tekst, zie mijn site:

Citaat:
Een artikel over Manga larga Marchadors in Nederland en Europa.

De Mangalarga Marchador is een gangenpaard uit Brazilië. Dit ras wordt gebruikt als boerderijpaard en ook recreatiepaard. Een veelzijdig gangenpaard en moet alles kunnen, het zijn ook familiepaarden. Dus een van oorsprong Braziliaans paard om vee te vangen/drijven en voor werk op de boerderij en voor recreatie. Het schijnt een soort instinct te hebben voor vee (cow sense, cow cutting), dit hebben ze gekregen ivm veedrijven. Het paard wordt in het uitgetrekte Brazilie nog steeds gebruikt om vee te drijven, maar ook veel als recreatiepaard. Een echt werkpaard dus. Zoals alle veedrijverpaarden heeft dit ras een flink uithoudingsvermogen en is sterk. Het zijn werkwillende paarden, erg mensgericht en lekker voorwaarts zonder heet te zijn, je hoeft ze dus niet de hele tijd aan te sporen, dit is erg relaxt met buitenrijden :)

Ze zijn veelzijdig en zoals het oorspronkelijk is gefokt, echte familiepaardjes. De hele familie moet ermee op pad kunnen. Het zijn een beetje barokke paarden

Er zit onder andere Spaans en Portugees bloed in en Jennet's.

De stokmaat is tussen 1,40m tot 1,59m.

Er komen veel kleuren in het ras voor. Cremello, Perlino en Albino zijn niet toegestaan. Er komen veel verschillende types voor in dit ras.

Manga Larga Marchadors hebben een verschillend aanleg voor gangen. Varieert van een aanleg voor een goede en mooie singlefoot tot een meer naar de diagonale of laterale gang.

Brazilianen noemen het:

De Marcha Media: singlefoot in grote passen.

De Marcha Batida: meer draf, diagonale gang.

De Marcha Picada: laterale gang (telgang).

Voor meer informatie zie link Stamboek: http://www.abccmm.org.br/index.php

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:41

Hier een verslagje van mij op een IJsje:

Ik ging met de auto van mijn vriend naar die stal toe want mijn auto lag nog tot het dak toe vol met blubber (ander lang verhaal). De auto van mijn vriend is een roze impala cabrio, nogal opvallend maar wel heerlijk in het weertje van afgelopen zaterdag :).

Rijdt ik op de dijk, staan er een stel fietsers netjes aan de kant geparkeerd zodat ik er door kon. Binnen 2 seconden waren ze bedolven onder de enorme stofwolk die ik achterliet (niet expres). Een paar minuten later kwam ik bij de stallen aan. Niemand te zien dus maar even wachten. Ineens zag ik 2 mensen bij mijn auto staan, de fietsers die ik net had bedolven..... Dat waren mijn 2 instructeurs! :o Gelukkig konden ze er wel om lachen :P

Knol opgezadeld en naar de bak. Na 4 rondjes te hebben gestapt vroeg ze of ik lekker zat en of het al een beetje vertrouwd was. Uhmmm....ja hoor (help! sos!) 'Nou dan zal ik het hek maar open doen, volg mij maar'. Er reed nog iemand mee en de vrouw en man waren onze instructeurs. Gingen we een buitenrit maken! Daar had ik niet echt op gerekend...

Toen we net een paar minuten op weg waren, zij de vrouw: 'Oja, hij's wel bang van auto's want daar heeft hij een trauma van overgehouden, maar bij een auto moet je er wel direct afspringen en vasthouden' (moet je net mij hebben...slik!) Na 10 minuten (geen auto's gezien) reden we door het natuurgebied heen (zit er een natuurgebied achter mijn huis?!?!) Wouw! Heerlijk getölt en zelfs een stukje in telgang gereden. De tranen liepen toen wel over mijn wangen heen, wat ging dat snel!

Na een half uur mochten ik en degene die ook les kreeg een stuk vooruit rijden. Dus wij in tölt lekker aan het rijden, kijk ik om maar ze kon mij niet bijhouden. Echte lol dat we hadden! Komt er ineens een auto van voren.

Totaal vergeten wat mijn lesgeefster had gezegt en die auto maar dichterbij komen. Voel ik ineens onder mijn (zere) kont een bom die op ontploffen staat opkomen. Een erorme spanning had dat paard! Maar ik, totaal in de 7de hemel, dacht dat ie gewoon kliering zat te doen. Even streng toegesproken: 'Doe normaal!". Auto reed voorbij en wij stapten rustig door!

Hoor ik achter mij een geschreeuw en gegil... 'waarom stapte je niet af?!'... uhmm... oja, moest dat ook als de auto rustig reed dan? :+

Dus na 4 auto's was die knol over zijn 'trauma' heen... :P

imo gewoon een aansteller :)

Eenmaal terug van een heerlijke 1,5uur durende rit, nog heerlijk met een biertje buiten gezeten en toen maar weer eens terug naar huis.

Al met al een heerlijk dagje en volgende week weer! 1 minpuntje: auwauwauwauw! Spierpijn!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:50

ik link trouwens al een hele tijd niemand meer op mijn sites, als ik iemand vergeet dan is het ook niet goed... en scheve gezichten, en ik kan ook alles niet bijhouden. Dus link ik niemand behalve af en toe een stamboekorganisatie. Bovendien zijn de meeste fokkers wel te vinden via Google of sites als Bokt.nl en gangenpaarden.nl

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:56

Ik vroeg mij af: de vrouw die mij les gaf heeft alleen verstand van IJsjes, maar wilde mij wel heel graag helpen met de tölt. Kan dat? Is dat niet heel anders?

Ze had het over:

Paard eerst bekend maken met de longeerlijn, dan aan de dubbele lijnen de tölt leren. Dat doet ze ook met IJsjes die nog niet zo goed de tölt kennen. Ze zei dat het handig is als ze de tölt wel al kent voordat ik erop ga rijden...de reden ben ik even vergeten, had iets met spieren te maken.

Toen ze vroeg hoe oud mijn paard was en welk ras werdt ze al helemaal enthausiast :) Wel een leuke vrouw :P

Oja, als Royen 3 jaar is pas hoor ;) Maar ze wil me wel graag helpen en ik kan zeker wel wat hulp gebruiken. Klein stukje van huis vandaan en zeker een goede hulp.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:16

Even een snelle reactie, de mangalarga marchador heeft 3 gangen:
batida (dat is een diagonale gang, ziet er vaak voor een leek uit als een draf)
picada (dat is een viertakt, laterale gang. Het paard tilt zijn linkervoor en -achterbeen tegelijk op en zet ze onafhankelijk van elkaar neer, dit is dus géén telgang!)
media (dit zit tussen de batida en de picada in, de snelheid van de batida wordt gecombineerd met het comfort van de picada, voor de beenzetting moet ik dan weer verwijzen naar joyfordogs, ik weet dat eigenlijk nooit :+ )
MM's hebben ieder een voorkeur voor een bepaalde gang, zo is Noiva een echte batidaganger en Kara zit meer richting media en picada. Schakelen tussen de gangen is ook mogelijk overigens.

MM's zijn inderdaad erg veelzijdig en ook uitermate geschikt voor endurance.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:18

nog steeds geen veulen trouwens, Noiva is vandaag officieel 11 maanden drachtig....

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:20

noivadapaz schreef:
nog steeds geen veulen trouwens, Noiva is vandaag officieel 11 maanden drachtig....

die houdt je wel in spanning! Wie is de vader eigenlijk?

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:38

Het is Mangalarga Marchador. ;)
Telgang mag idd niet onder het zadel!

@Royen, wat voor paard heb jij?? Ik ben niet zo voor de Ijslandse manier op andere gangenpaarden. Ze trainen/rijden ze toch op een hele andere manier. Dan nog een puntje; een Ijslander moet je meestal IN-tölten, vele andere gangenpaarden niet. Deze hebben het van nature al. Dus ik zou zeggen, ga tegen die tijd na het zadelmak maken gewoon kilometers maken en laat hem zijn gang lopen wat voor hem het makkelijkste is, na de tijd dat hij op zijn eigen benen kan lopen kun je altijd kijken om hem meer in een gang te rijden waar hij voorkeur voor heeft, of om deze te verbeteren. ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:26

lovemyladie schreef:
Het is Mangalarga Marchador. ;)
Telgang mag idd niet onder het zadel!

@Royen, wat voor paard heb jij?? een kruising tussen een draver en een halfbloodsaddlebred (saddlebredxtenessee/rocky)Ik ben niet zo voor de Ijslandse manier op andere gangenpaarden. Ze trainen/rijden ze toch op een hele andere manier. Dan nog een puntje; een Ijslander moet je meestal IN-tölten, vele andere gangenpaarden niet. Deze hebben het van nature al. Wat is de andere manier dan? Wat doen hun anders qua trainen?Dus ik zou zeggen, ga tegen die tijd na het zadelmak maken gewoon kilometers maken en laat hem zijn gang lopen wat voor hem het makkelijkste is, na de tijd dat hij op zijn eigen benen kan lopen kun je altijd kijken om hem meer in een gang te rijden waar hij voorkeur voor heeft, of om deze te verbeteren. Dat zowiezo, alleen zei zij dat ze al voordat ik erop kan, haar kan laten tölten met dubbele lijnen zodat de spieren denk ik beter ontwikkelen (dat laatste heb ik niet geheel verstaan);)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:45

Citaat:
die houdt je wel in spanning! Wie is de vader eigenlijk?

je hebt geen idee hoe ze me in spanning houdt :+ Ik heb ook een birth alarm gehuurd, die houdt me lekker uit mijn slaap want hij werkt niet goed bij noiva. Dus die is nu af. Wordt ik alleen maar nerveus van.

De vader is Haxixe (spreek uit als hashish) Die staat bij lovemylady. Prachtig mooie valk/picada hengst <3 .

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:51

_O- Wel spannend wat er dan uit gaat komen qua kleur, of weet je dat al?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:55

Chelsea is inmiddels ook over de 11 maanden.
Wel buik,maar geen uier....

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:32

Er zal wel een schimmel hengstje uitkomen :D (noiva is schimmel dus 50% kans op schimmel, ze is van oorsprong bruin, ik weet alleen de agouti's van haar niet (en van papa niet) dus tja je kunt alle kanten op. Valk (of eigenlijk het cremegen) vererft voor 50% dus het kan een hele toverbal worden...

Noiva heeft een buik, uier is nog niks (maar leek vanmorgen toch wel wat gevulder als normaal), banden lijken wel wat in te zakken maar ja, misschien wil ik dat wel zien :+ . Ik kan haar staart in ieder geval niet op haar rug legge, die komt tot halverwege...

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:41

Citaat:
Offspring Color Probability

21.97% - Gray (Buckskin)
21.97% - Gray (Bay)
21.97% - Buckskin
21.97% - Bay
1.56% - Palomino
1.56% - Gray (Palomino)
1.56% - Gray (Chestnut)
1.56% - Chestnut
1.46% - Smoky Black
1.46% - Gray (Smoky Black)
1.46% - Gray (Black)
1.46% - Black

Heb even de color calculator hier neergezet voor de verschillende mogelijkheden. Dit is dus met onbekende agouti. (ik weet in ieder geval wel dat Noiva heterozygoot voor schimmel is, de schimmelfactor is dus wel zeker)