Rocky Mountain Horse Hengst Magic's Lucky Seven, "Lucky" kwam tijdens de bevalling (20 maart 2008) in een head back ligging met zijn hoofd, bij mensen noemen we dit een kruinligging. Zijn hoofdje kon zich niet ontwikkelen (kon niet door het geboortekanaal), zijn voetjes staken wel naar voren. De geboorte stagneerde en er was sprake van acute baringsnood. Het veulen was in direct levensgevaar. Met veel moeite kon het veulen gedraaid worden en kreeg ik mijn hand om zijn kin en kon ik zijn hoofd en de kin naar voren draaien... kortom veulen zat aanvankelijk compleet vast, Tennessee Magic hield tijdens het draaien op met persen (een zeer ervaren moeder) anders was het niet gelukt, en zo kon het veulen ook iets teruggedrukt worden om het hoofdje in een goede positie te draaien. Gelukkig heb ik vroeger veel bevallingen gedaan (vooral in de tropen) en mijn ervaring was in dit geval erg belangrijk. Botten van veulens zijn nog niet benig zoals bij volwassen paarden, en zijn daarom zeer elastisch (net elastiek) net als bij mensenbabies en kunnen zeer veel hebben, pas later na de geboorte treedt verdere verbening op. Hierna is het veulen manueel geboren en had geen ademhaling en geen hartslag. Onmiddelijk is door mij gestart met reanimatie mond op neus beademing enz, binnen enkele minuten kwam er weer ademhaling en ontwikkelde zich een hartslag. Moeder en veulen zijn toen met een spoedtransport naar de Kliniek in Kerken Duitsland gebracht, vlak over de grens. Daar zijn moeder en veulen toen opgenomen op de IC Neonatologie voor veulens (kosten speelden geen rol). Daar hebben ze 8 dagen gestaan. Op de dag van opname was Lucky in staat om zelfstandig te drinken en ging rondhuppelen, een Godswonder, een mirakel. Lucky is een bijzondere hengst, zeer bijzonder.
Tennessee Magic Rocky Mountain Horse merrie, oud RMHA wereldkampioen, moeder van 7 prachtige RMH veulens, wordt aanstaande zaterdag (5 Juni) 17 jaar! Ik denk dat zij de oudste Rocky Mountain Horse is in Europa. Magic is kerngezond, beresterk en een echte kuddeleider, ze staat nu op een grote wei samen met 4 merries en 1 veulen (van een andere merrie), nog immer is zij de baas en leider in de groep. Wat later in de zomer wordt Magic gedekt door mijn hengst Gold, dus volgend jaar 2 veulens (Whisper en Magic).
Wat is het genieten zeg met dit weer, lekker bij de paarden. Ga binnenkort weer keer naar het bos..moet helaas wel met de trailer dus vergt wat voorbereiding maar heb er helemaal zin in
Mikkee
Geplaatst: 03-06-10 19:20
Heerlijk rijden idd met dit weer. Zonder dazen nog! Zamora, ga je dan met Sam? Wanneer worden zijn eerste nakomelingen hier verwacht?
Nee met Beauty. Die doet het zo super. Rijd haar nu in de wei sind deze week en ze is zoo braaf en makkelijk. Vriendin van mij heeft een brave Haf merrie die mee gaat dan als begeleiding Dus wil wel eens kijken hoe ze dan is
Zijn eerste nakomelingen worden begin juli verwacht Waarvan Gypsy dus in Frankrijk staat en 3 veulens bij Leonie.
Hoe is met met Moon en Potter??
Mikkee
Geplaatst: 03-06-10 19:48
Zamora schreef:
Hoe is met met Moon en Potter??
Binnenkort scannen voor 18 dagen dracht. Maar die honneurs neemt Joyce voor me waar omdat ik weer es op vakantie ga
spannend, de 1e nakomelingen van Sam, leuk. Fijn dat beauty het zo goed doet, leuk joh, jullie eerste buitenritje, idd nu echt dazenvrij genieten. ehm, ik antwoord wel ff voor mariska, Moon is weer terug, over een tijdje scannen, dan weten we of ze dragend is.
Sam heeft al wel 3 kinders in Amerika lopen. Dus ben erg benieuwd. Er zijn dit jaar ook al aantal merries gedekt van buitenaf en deze maand en volgende nog een aantal. Zit er alleen nog mee hoe ik het ga oplossen vd winter. Want Beauty wordt nog niet gedekt dit jaar dus ik moet 3 groepjes gaan maken straks(en dat wordt lastig)..of haar met hengstigheid eruit halen al liet ze dat afgelopen winter ook niet zien...dillemmas..of heeft iemand een plekje voor Sam over?? Hahahaha
Tja dat is de reden dat ik Agrado heb laten castreren, maar dat is zeker geen optie voor Sam;)? je verzint vast wel een oplossing tzt. Sam heeft het druk zo te lezen, beauty weghalen lijkt me onhandig, ze tonen het idd niet altijd goed en voor je het weet is ze alsnog gedekt, ik zou daar voorzichtig mee zijn.
Ja idd al toonde ze het de laatste keer meer dan duidelijk en toen stond ze zelfs even alleen omdat Silver en Janou nog samen stonden...ze stond de hele tijd met haar staart opzij en de plassen
Maar nee denk niet dat dat een optie is voor Sam Voor Silver wel maargoed die moet ik ook voor volgend jaar klaar gaan maken voor het certificeren Houd je wel bezig zeg hahahaa
vast wel ja. lol de ene merrie toont het ook meer dan de andere, hier laten ze het redelijk goed zien aan mijn ruintje en ik merk het vaak ook aan hem of er iemand hengstig is en wie dat is.
Beauty heeft haar hengstigheid bij mij ook wel duidelijk zichtbaar vertoont. Ze stak zelfs nos aan, bij haar merkte je het alleen aan haar gedrag (soort stonedheid van rust krijgt ze over zich heen?? haha). Leuk dat je buitenritje gaat maken met Beauty! Leuk om te horen! Ze zag er eergister ook goed uit! Lekker aangekomen
@Temba: haha ja hengstigheid heeft leuke uitwerking op Nös
Hoop dat het zondag droogt blijft...er is/was regen voorspelt...
Lisetje
Geplaatst: 04-06-10 09:16
Zamora schreef:
@liset: hahaha is ze zo erg?
Tis een sletje eerste klas!
NkPrecious
Geplaatst: 04-06-10 09:24
Lisetje schreef:
Zamora schreef:
@liset: hahaha is ze zo erg?
Tis een sletje eerste klas!
Dat heeft ze van haar moeder
Mikkee
Geplaatst: 04-06-10 09:24
Mja, hier verschilt het tonen van de hengstigheid ook. Moon staat voor alles en iedereen wijdbeens te plassen 100x per dag terwijl Skeeta alleen wat dromerig naar de ezelhengst van de overburen staat te staren Wel is zij ontzettend tegen het been dan...
Dat heeft ze van haar moeder [/quote] Toch nog iets van mama!
Hoe dier met der hengstigheid is weet ik niet precies. Heb nog niet met der gewandeld in der hengstigheid. Maar het kleine stukje van de wei naar de bak is aan haar verder niks "nukkigs" of iets te merken gelukkig.
Wachtff
Geplaatst: 04-06-10 09:29
[/quote]
Tis een sletje eerste klas![/quote]
Dat heeft ze van haar moeder [/quote]
En heeft Royen het dan van haar papa
Wachtff
Geplaatst: 04-06-10 11:31
Eindelijk! Ik ga morgen IJsjes rijden! Ik krijg elke week een uur priveles en het gaat voornamelijk over mijn houding (holle rug) en over het aanvoelen en leren van de tölt. 1x per maand wordt er een buitenrit gedaan. Echt een super leuk stalletje op 10minuten fietsen van mijn huis Wens me morgen maar suc-6, dit wordt mijn eerste keer op een IJslander!!!