[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:57

NkPrecious schreef:
OWHH de farmersfield trail!! :D daar had ik heen gewild, maar had open dag bij Silfurfaxi dus dat ging toen niet :P het is vlakbij mij, praktisch om de hoek :) was het niet stikkie heet voor de paarden..? Foto ziet er super uit trouwens! :D

Zamora schreef:
Lijkt me ook erg gaaf zeg Mariska :D

De FFT was ook echt een superleuke ervaring, zowel voor Skeeta (die d'r ogen uitkeek overal) als voor mij!
Ik had me in eerste instantie met Moon ingeschreven, maar die presteerde het om juist op de dag van de wedstrijd een mooi eitje te hebben.
Ik was bang dat als Moon eerst zo'n drukke traildag had gehad en daarna nog eens een lange rit naar de hengst moest maken, het ei weg zou zijn 's avonds...vandaar dat uiteindelijk Skeeta mee mocht naar de FFT 8-)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:29

Ziet er spectaculair uit Mariska. Door wie laat je Moon nu dekken dit jaar?

Chase is trouwens ook weer mooi uit haar wintervachtje gekomen.

Ow en Joyce: Coracao zal inderdaad wel erg donker worden, Kalia was nog wat lichter dan hij nu en die heeft momenteel de kleur van Delicia....

Zamora

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:40

Welke hengst Mariska?? :9

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:53

Tinka schreef:
Hadaya is een ruin, maar die wou Pathos dus idd ook dekken. Hij staat nu sinds een week weer bij mijn ijslandse merrie en dat gaat heel goed.
Ze is de baas en heeft dat ook meteen duidelijk gemaakt. Toen is pathos bij hadaya zette heb ik haar er expres niet bij gezet.

Ik denk dat Pathos wellicht nog wat testosteron in zijn lijf heeft, hoe lang is het nu geleden dat hij is gecastreerd? Of zou dit bij een paard al weg moeten zijn de testosteron?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:24

wooo Chase is om te stelen ! Mooi !

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 01:06

Surfend op internet in de late uurtjes kom ik deze leuke video tegen:

Arabieren x Rocky's = 0 : 1

Rocky's worden niet ingehaald...

En op deze video zie je de Arbarieren er achteraan jagen zucht steun kreun en in een glimp zie je op het eind van deze 2e video de Rocky's de heuvel overvliegen ver vóór de Arabieren...

Dat bedoel ik... behoudens hun exclusieve extra gang zijn Rocky's unchallenged en faster than fast... mijn Whisper is nog veel sneller... en IJslanders zijn zeker net zo snel. Arabieren pfff ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:32

noivadapaz schreef:
Ziet er spectaculair uit Mariska. Door wie laat je Moon nu dekken dit jaar?

Chase is trouwens ook weer mooi uit haar wintervachtje gekomen.

Ow en Joyce: Coracao zal inderdaad wel erg donker worden, Kalia was nog wat lichter dan hij nu en die heeft momenteel de kleur van Delicia....

Magdi dinges uit brazilië heeft naar de kleur rondom de ogen gekeken en ook naar de rest van Coração, en zei ook dat hij donker ging worden, hij is ook heel anders bruin dan de bruine mm veulens die ik tot nu toe ken, Kalia had idd ook een heel apart kleurtje naar haar geboorte, wat leuk dat ze nu de kleur van Delicia heeft.
Papa van hun samen is ook heel donker valk met veel zwart erin, ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft.
We hebben trouwens besloten dat Delicia bij ons blijft wonen, Coração komt te koop, ik kan het alleen nu nog niet om hem al binnen een week aan te bieden, dus dat komt tzt wel.
hoe is het met noiva? de laatste loodjes?

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:15

Tja ik denk dat Noiva nog wel even op zich laat wachten (zegt de expert :+ ) ik heb inmiddels wel de birth alarm in huis maar ik wil even kijken wanneer ik die om ga doen. Ook al een stretcher gekocht voor het slapen in de stal haha :D . Kwam vanmorgen aan en het is al een echte tank hoor hihi. Ben erg benieuwd maar uier is eigenlijk niet zoveel (van het weekend een eind met de dames gelopen en de uier was compleet weg dus) dus een kleine gezwollen ding zegt mij dus niet zoveel meer :( . Ach we zien het wel.

Ja Kalia had trouwens ook zo'n zwarte gloed op haar schouder, net als Coracao (die ringeltjes moet je er maar even bij denken hoor). Leuk dat je Delicia gaat houden, dat is ook gewoon een leuke merrie die leuke veulens geeft.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:22

Heb je foto's van Noiva?? (En Kara mag natuurlijk ook!) Leuk als je er hier een post!

Enne Joyce, hoe spreek je dat nou eigenlijk precies uit?
Ipv curacao, dan met een O?? Als je begrijpt wat voor uitspraak je dan maakt.. :P

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:32

dat vroeg ik me ook al af met de uitspraak. Toen dacht ik ook gelijk aan curaçao, maar volgens mijn portugese vriend spreek je anders uit. Met de laatste lettergreep moet je meer door je neus praten als je me snapt, hihi. :P Maar ik weet niet hoe je hier moet schrijven qua uitspraak. :o

Joyce: Het is een leuke en aparte naam! :D Dus je gaat niet meer Delicia plus veulen verkopen, want dat was je eerst van plan, dacht ik. Heb je nog meer foto's voor ons? ;)

Mariska: Dat zit er gaaf uit met farmer field trail!! :D Zoiets lijkt me wel leuk om te doen. Ik heb al 2 dingen op mijn lijstje staan die ik ooit wilt doen zoals endurance en trec. 8-)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:51

hart is in het portugees: coração

curaçao spreek je bijna het zelfde uit... curaçao is zeggen ze afgeleid van "hart" of van gebakken priester... eiland van de gebakken priester.... isla de cura azado... indianen (Arowaken) zouden ooit een priester gevangen hebben genomen en opgegeten..

Ik ben Curacaoenaar van geboorte :D ik spreek ook portugees, spaans enz

Een Antilliaan in gangenpaarden Rocky Mountain Horses in Nederland...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:18

Goldenflower schreef:
Joyce: Het is een leuke en aparte naam! :D Dus je gaat niet meer Delicia plus veulen verkopen, want dat was je eerst van plan, dacht ik. Heb je nog meer foto's voor ons? ;)

op mijn blog vind je nog meer foto's.
Delicia blijft idd, de 2 mannen zijn beschikbaar voor de juiste persoon.

Ik zal binnenkort weer wat Agrado fotootjes maken, hij is nu echt zich aan t ontwikkelen, minder jaarling, meer paardje :)
tja en Coração heeft vandaag zijn 1e regenbui meegemaakt, agut.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:47

Zamora schreef:
Welke hengst Mariska?? :9

3x keer raden :+
Afbeelding
Deze combi is al 2x eerder heel goed gebleken, dus we gaan voor een 3e keer!
Tis toch een plaatje, deze 2 bij elkaar <3

Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:12

owie nog een classic champagne in de maak ! _O-

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:15

Misschien een rare vraag... ik zie dat weinig of geen mensen met IJslanders op dit topic schrijven... Waarom is dit zo? Of is dit nu eenmaal zo gegroeid? Het zijn vaak dezelfde mensen (een klein clubje) die hier reageren terwijl er zoveel anderen ook actief zijn op gangenpaarden van bokt. Dit is toch een huiskamertopic?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:26

TheMagicLine schreef:
Misschien een rare vraag... ik zie dat weinig of geen mensen met IJslanders op dit topic schrijven... Waarom is dit zo? Of is dit nu eenmaal zo gegroeid? Het zijn vaak dezelfde mensen (een klein clubje) die hier reageren terwijl er zoveel anderen ook actief zijn op gangenpaarden van bokt. Dit is toch een huiskamertopic?

IJslandereigenaresse meldt zich ;) Ik lees en kijk hier mee maar reageer verder niet aangezien ik al in drie andere HK-topics actief ben.

De IJslandereigenaren hebben zich grotendeels verenigd in deze twee HK-topics:
[HK] Brabantse IJslandermutsen mutsen door!
[HK] Geef ons maar IJslands vuur!!

Hier wordt dus ook vrijwel alleen over IJslandse paarden gepraat :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:12

Super keuze Mariska haha het is idd een bewezen combi, ben errug benieuwd :9

Wat is het toch een prachtige hengst he... :9 :9

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:42

Sonja89 schreef:
TheMagicLine schreef:

IJslandereigenaresse meldt zich ;) Ik lees en kijk hier mee maar reageer verder niet aangezien ik al in drie andere HK-topics actief ben.

De IJslandereigenaren hebben zich grotendeels verenigd in deze twee HK-topics:
[HK] Brabantse IJslandermutsen mutsen door!
[HK] Geef ons maar IJslands vuur!!

Hier wordt dus ook vrijwel alleen over IJslandse paarden gepraat :+

Aha daar zitten jullie dus! Dat wist ik niet! Leuk, ik heb er gekeken en erg interessant!! Ontzettend mooie foto's ook gezien van IJslands landschap en paarden schitterend.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 06:51

TheMagicLine schreef:
Aha daar zitten jullie dus! Dat wist ik niet! Leuk, ik heb er gekeken en erg interessant!! Ontzettend mooie foto's ook gezien van IJslands landschap en paarden schitterend.

Ja er zitten er een paar in IJsland momenteel dus we krijgen regelmatig ontzettend mooie foto's te zien :j Sowieso is iedereen daar erg van het beeldmateriaal, dus het is altijd leuk even een kijkje te nemen! En er wordt veel over gangen gepraat natuurlijk :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:50

Ik had een merrie Dream, ze is in mei 3 jaar geworden, zij is nooit bereden, nooit problemen mee gehad, ze liep altijd tussen de merries, ze is wel klein en onderdanig, dit is haar karakter. Zij heeft bij Textor aantoonbaar een jaar in een uitstekende opfok gestaan en nooit klachten gehoord over Dream van deze mensen. Op de homepage van de opfok http://www.paardenopfok.com/opfok zien we Dream staan, ze is 5e van links. Nu wordt gezegd dat Dream al minstens 1 jaar rug problemen zou hebben. Deze rugproblemen zouden minstens 1 jaar oud zijn, en aangezien Dream dus ook al in de opfok rug problemen zou hebben gehad, is mij hier helemaal niets van bekend. Dream kwam pas vorig jaar in de zomer naar Vriezenveen. Dream is nooit bereden en heeft bij ons en in de opfok nooit vreemd gedrag vertoond. Dream zou nu opeens(?) geen enkel respect hebben voor mensen, ze zou zijn vermenselijkt... dit terwijl ze meer dan een jaar in opfok heeft gestaan en daar stond ze in een grote kudde met jaargenoten. Zelf hebben we nooit problemen gehad met respectloosheid van Dream of iets dergelijks. Bij ons was Dream altijd een ontzettend leuke merie, geen problemen met binnen en buiten zetten, helemaal geen problemen, ze had bij mij geen enkele ondeugd. Dream is wel onderdanig, en bij plaatsing in een kudde met volwassen merries moet je dat voorzichtig en gedoseerd doen anders krijgt ze te weinig eten.

Ik ben vreselijk geschrokken en zeer maar dan ook zeer verdrietig. Ik twijfel nu heel erg aan mij zelf. Ik ben er compleet en totaal kapot van, dit doet mij heel veel pijn, het snijdt ontzettend diep in mijn vlees, ik jank er om, afschuwelijk.

Kan een paard zoals Dream door een verhuizing enorm recalcitrant worden???, dit terwijl het altijd een vreselijk lief paard is geweest? En hoe kan ze nou rugklachten hebben gekregen? Ze is nooit bereden, ze rende en speelde en niets aan de hand.

Mijn voormalige hengst Lucky is nu ook helemaal over zijn toeren, vertoont al een tijd allerlei raar gedrag, hoe kan dit nou? In Vriezenveen liep Lucky vrijwel altijd buiten, en was een ontzettend rustige en lieve hengst, hij was 2 jaar toen hij weg ging hier, niets aan de hand. Zou hij door de verhuizing ook compleet van gedrag zijn veranderd? Kan dit door een verhuizing komen? Bij een mestonderzoek was Lucky begin April 2010 compleet wormenvrij, Dream ook. Alleen Phenix had een lichte bloedwormbesmetting en kreeg voor vertrek Ivermeticine (op advies van het lab) en zou dus nu wormenvrij moeten zijn. En nu hoor ik dat beide hengsten Lucky en Phenix stikken van de wormen, kan dit? Kunnen paarden zo snel weer elders(??) een wormbesmetting oplopen?

Phenix net 1 jaar oud is nooit bekapt, hoefsmid bekapper Maarten Abbink uit Vriezenveen komt elke 3 maanden langs en vond het steeds niet nodig om Phenix te bekappen of bij te kappen, zijn hoeven sleten natuurlijk omdat hij altijd druk was in de wei/paddock. Phenix laat zich nu vallen als men zijn benen aanraakt! Dit deed hij bij mij nooit. OK Phenix moest nog goed geoefend worden met beentjes geven (en daar was ik mee bezig) maar bekappen is iets anders dan droog oefenen beentjes geven. Phenix zou nu koehakkig zijn, maar hij groeit zo ontzettend snel en is in korte tijd zo ontzettend gegroeid! Phenix is technisch NIET koehakkig, zijn gewrichten wijzen allen dezelfde kant uit.

Lucky ( 2jaar) is nooit gelongeerd, alleen zeer lichte grondoefeningen, er is nog nooit druk op hem uitgeoefend. En nu is hij blijkbaar compleet gestoord heb ik vandaag te horen gekregen.

Ik zit er helemaal doorheen, ik ben er compleet maar dan ook compleet kapot van. Ik vind dit zo erg.
Dream, Phenix, Lucky, hebben sinds kort grote problemen, met de rug, gestoord gedrag, respectloos, laten zich vallen bij aanraken, en de hengsten hebben een enorme wormbesmetting...

Wie kan mij vertellen wat er mis is gegaan? Kan dit heimwee zijn van de paarden? Kunnen paarden door een verhuizing opeens zo ontzettend van gedrag veranderen? En dan alle 3 tegelijk?

Voorlopig gaat er geen paard meer ooit bij mij weg zonder grondige keuring door dierenarts, dit is zeker.

Het gaat om "Sullivan's Dream of Magic", "Diny's Magic Phenix", en "Magic's Lucky Seven", op mijn website staan foto's van ze en op Youtube staan veel videos van ze.

Mijn veulens zijn 2 x geent tegen influenza/tetanus, nu wordt gezegd dat ze niet geent zijn, maar tijdens de enting had ik nog geen paspoort (is later na de laatste enting uitgegeven), en helaas heb ik de entingen niet laten bijschrijven. Kan men via bloedonderzoek aantonen (antilichamen) dat ze wel zijn geent?

Ik baal hier ontzettend van, dat mijn paarden zich zo aanstellen... hier gedroegen zij zich correct en elders zijn het komedianten, clowns, laten zich vallen, zijn respectloos, vertonen gestoord gedrag, doen net alsof ze nooit lang buiten hebben gestaan.. jakkes wat een gedoe.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:38

En kunnen paarden aanvoelen dat er ergens iets in de lucht hangt, iets zeer negatiefs of positiefs bijvoorbeeld en zich dan zeer ongemakkelijk of juist goed voelen? Kunnen paarden iets aanvoelen over bijvoorbeeld hun voormalige eigenaar terwijl ik 800 km verderop ben?? Een soort 7e zintuig?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:09

Ik wil niet te diep ingaan op al je vragen MagicLine, omdat ik denk dat je daar van een afstand niet veel over kunt zeggen.
Wel geldt denk ik in het algemeen dat paarden idd wel van slag kunnen zijn door een verhuizing, zich daar anders kunnen gedragen dan je gewend was. Ze hebben tijd nodig om te wennen, zich aan te passen, zich te voegen in de nieuwe kudde. En ik ben er zeker van dat paarden zich niet "aanstellen" of comedy spelen. Ze handelen uit instinct, naar hun karakter, de vraag is alleen waarom ze doen zoals ze doen. Dat mensen het nut van bepaalde gedragingen niet inzien, wil niet zeggen dat het dus nutteloos gedrag is voor het paard.

Ik ken een merrie die bij haar vorige eigenaar, in haar vorige kudde dus, dominant was op een vervelende manier. Toen ze bij ons kwam voegde ze zich ogenblikkelijk naar mijn dominante merrie, en liet zich alles welgevallen. Ze werd een rustiger paard in de omgang, en leek tevreden met haar nieuwe rol. Ze bleek eigenlijk een onzeker paard te zijn, wat kennelijk om een of andere reden de leidersrol op zich had genomen/gekregen, maar daar niet mee overweg kon.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat een paard in verschillende kuddes anders kan functioneren.

Wat betreft rugproblemen, die kunnen bijv ook optreden na een val oid. Dus als je merrie op de wei eens flink onderuit is gegaan, wat best kan als jonge paarden rennen/stoeien/uitglijden in nattigheid etc, kan ze daarmee haar rug beschadigd hebben.

Ik heb op een ander forum vernomen dat mestonderzoeken niet altijd 100% betrouwbaar zijn. Dat er dus wel eens meer wormen inzitten dan uit de tests blijkt, waardoor je dus te weinig gaat ontwormen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:41

marionblo schreef:
Ik wil niet te diep ingaan op al je vragen MagicLine, omdat ik denk dat je daar van een afstand niet veel over kunt zeggen.
Wel geldt denk ik in het algemeen dat paarden idd wel van slag kunnen zijn door een verhuizing, zich daar anders kunnen gedragen dan je gewend was. Ze hebben tijd nodig om te wennen, zich aan te passen, zich te voegen in de nieuwe kudde. En ik ben er zeker van dat paarden zich niet "aanstellen" of comedy spelen. Ze handelen uit instinct, naar hun karakter, de vraag is alleen waarom ze doen zoals ze doen. Dat mensen het nut van bepaalde gedragingen niet inzien, wil niet zeggen dat het dus nutteloos gedrag is voor het paard.

Ik ken een merrie die bij haar vorige eigenaar, in haar vorige kudde dus, dominant was op een vervelende manier. Toen ze bij ons kwam voegde ze zich ogenblikkelijk naar mijn dominante merrie, en liet zich alles welgevallen. Ze werd een rustiger paard in de omgang, en leek tevreden met haar nieuwe rol. Ze bleek eigenlijk een onzeker paard te zijn, wat kennelijk om een of andere reden de leidersrol op zich had genomen/gekregen, maar daar niet mee overweg kon.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat een paard in verschillende kuddes anders kan functioneren.

Wat betreft rugproblemen, die kunnen bijv ook optreden na een val oid. Dus als je merrie op de wei eens flink onderuit is gegaan, wat best kan als jonge paarden rennen/stoeien/uitglijden in nattigheid etc, kan ze daarmee haar rug beschadigd hebben.

Ik heb op een ander forum vernomen dat mestonderzoeken niet altijd 100% betrouwbaar zijn. Dat er dus wel eens meer wormen inzitten dan uit de tests blijkt, waardoor je dus te weinig gaat ontwormen.

Lucky die nu zogenaamd stikt van de wormen, ik weet niet of er nu weer een mestonderzoek is gedaan of waar het op wordt gebaseerd, Lucky heeft samen met de andere hengst Gold in februari 2010 Equest Preamox gehad, hun routine ontworming die gepland stond voor die keer. Aan zijn uiterlijk was ook helemaal niet te zien dat hij wormen had, en hij groeide als kool. Toen met de mestonderzoeken stonden er 7 paarden hier, dus we spreken over 7 mestonderzoeken. Gold zijn mestonderzoek (hij stond samen met Lucky van juli 2008 tot april 2010 in dezelfde wei) was wormenvrij. Tennessee Magic en Whisper zijn ook wormenvrij bij mestonderzoek, en Tennessee Magic heeft van maart 2008 (geboorte van haar veulen Lucky) tot mei 2009 samen in de wei gestaan met Lucky en Gold. Ik ben altijd een pietje precies wat betreft ontwormen.

Dream heeft voor zo ver ik weet nooit een val gemaakt. Het kan natuurlijk altijd door spelen enz. Maar ik en anderen hebben nooit iets aan Dreams rug gemerkt. Het kan natuurlijk altijd na vertrek zijn gebeurd, ze stond ook een tijd elders op een berg/heuvel in de modder en dat was ze niet gewend hoorde ik, daar moest ze heel erg aan wennen, ik denk dat Dream toen heel erg is gevallen/gestruikeld. Zie hier een film van Dream dit prille voorjaar, het is spek en spekglad en Dream heeft een dag lang in de box gestaan ivm gladde paddock, ze wordt buitengezet door Mark een kind met beperkingen, en hij houdt haar goed in de hand, ze hebben voor hun doen lang binnen gestaan (door de vorst) en de paddock is zojuist glad gesleept met een krabber:

En hier een video van Phenix, van dit voorjaar, hij wordt nu gezien als gedragsgestoord en een veulen die zich laat vallen als je zijn benen aanraakt, Phenix staat al in de paddock en zijn vriendje Star wordt door Mark in de paddock geplaatst, Phenix is dat grote silver veulen met hoogblonde manen/staart:

Lucky heeft vanaf veulen af aan op enorme weides gestaan, ze stonden bijvoorbeeld een tijd in Limburg (veel weide) en in Vriezenveen stonden ze vrijwel altijd buiten.

Ik denk dat de verhuizing de paarden absoluut geen goed heeft gedaan, ze zijn helemaal over hun toeren geraakt door alle gesjoemel en gesjouw met ze, ze zijn eerst naar een fokker van Quarters gebracht in april 2010 (Thuringen bij Wilma die quarters fokt, daar zijn mijn paarden afgeleverd) daar hebben ze een hele tijd gestaan en tot de roundpen klaar was (voor de hengsten heb ik een roundpen betaald) en daarna weer verhuisd. Dus 2 verhuizingen vlak achter elkaar, binnen een maand of zo!

Ik weet niet meer wat ik moet doen, het liefst zou ik de paarden weer in mijn armen sluiten en voor ze zorgen. Het doet mij enorm maar dan ook enorm veel pijn en veel verdriet dat ze zo zijn nu. Ik vraag mij steeds af wat ik verkeerd heb gedaan. De reis naar Thuringen duurde met Phenix en Lucky ook veel te lang, we kwamen ergens diep in Oost Duitsland in een file terecht i.v.m. met een in brand gevlogen vrachtwagen met een giflading, de snelweg was compleet afgesloten en ik moest omrijden er stond een file van tientallen kilometers. Dat omrijden was een ramp, een catastrofe, in Oost Duitsland, Tom Tom gaf verkeerde aanwijzingen, slechte binnenwegen, overal veel verkeer op die binnenwegen ivm anderen die ook omreden, afsluitingen her en der zonder aanwijzingen waar je vervolgens naar toe moest. Bijna 10 uur zijn we onderweg geweest (ondanks een stop voor de paarden ergens in dorp waar we een tijd met ze rondliepen), in Thuringen strompelde Phenix uit de trailer. Een ramp. De trailer was ruim en groot, een splinternieuwe grote trailer (aluminium) van Niecolaas in Vriezenveen, die had ik gehuurd, speciaal voor de rit. Ik had 4 balen hooi bij me, jerrycans met water, en zakken met brokken, zo van je weet maar nooit als ik ergens kom te staan in the middle of no where... Onderweg waren de hengsten zeer rustig. Als bijrijder had ik Michel bij mij, een ervaren internationaal vrachtwagenchauffeur die ook veel op Oost Duitsland heeft gereden. Met andere woorden, ik heb alles maar dan ook alles gedaan om de paarden goed over te brengen, ook de 2e keer had ik Michel bij me en dezelfde trailer.

De reis met Dream duurde ook lang, vanuit Vriezenveen moesten we eerst voor mensen een andere merrie ophalen in Zeeland (die ging gratis mee naar Thuringen...) alvorens we koers konden zetten naar Oost Duitsland. Dream kwam de trailer uit in Thuringen en was helemaal in paniek, meteen liet ze merken dat ze met ons terug wilde, ze was niet goed, helemaal niet goed te pas, ze hinnikte en was zeer onrustig toen ze aldaar op box werd gezet. Dit gedrag is denk ik doorgegaan. Bij mij kreeg ze dagelijks aandacht, persoonlijke aandacht, paarden krijgen van mij best wel veel aandacht, stuk voor stuk. Ik denk dat ze daar ook veel aandacht krijgen. Ik heb zo'n medelijden met ze, de reis, de verhuizingen, en nu dit gedrag.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:41

marionblo schreef:

dat is ook precies wat mijn dierenarts zegt, diverse wormen scheiden geen eitjes af aan de mest maar leven er vrolijk op los in het paardenlichaam.
hij gaf ook aan dat vaak jonge paarden te weinig worden ontwormt en volwassen paarden te veel.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:50

Pff, ik moest weer even opzoeken hoe dat ook weer moest: foto's plaatsen. Nou ja hierbij dus een foto van Noiva van 2 dagen terug. Ze was alleen niet zo vrolijk als normaal, oren konden niet naar voren..

Afbeelding

Uitstulping:
Afbeelding

Maar ik speel hier een beetje vals want dit is de andere kant:
Afbeelding

Ik wacht gewoon af wanneer ze het eruit gooit, zal nog wel even duren denk ik.