marionblo schreef:Ik wil niet te diep ingaan op al je vragen MagicLine, omdat ik denk dat je daar van een afstand niet veel over kunt zeggen.
Wel geldt denk ik in het algemeen dat paarden idd wel van slag kunnen zijn door een verhuizing, zich daar anders kunnen gedragen dan je gewend was. Ze hebben tijd nodig om te wennen, zich aan te passen, zich te voegen in de nieuwe kudde. En ik ben er zeker van dat paarden zich niet "aanstellen" of comedy spelen. Ze handelen uit instinct, naar hun karakter, de vraag is alleen waarom ze doen zoals ze doen. Dat mensen het nut van bepaalde gedragingen niet inzien, wil niet zeggen dat het dus nutteloos gedrag is voor het paard.
Ik ken een merrie die bij haar vorige eigenaar, in haar vorige kudde dus, dominant was op een vervelende manier. Toen ze bij ons kwam voegde ze zich ogenblikkelijk naar mijn dominante merrie, en liet zich alles welgevallen. Ze werd een rustiger paard in de omgang, en leek tevreden met haar nieuwe rol. Ze bleek eigenlijk een onzeker paard te zijn, wat kennelijk om een of andere reden de leidersrol op zich had genomen/gekregen, maar daar niet mee overweg kon.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat een paard in verschillende kuddes anders kan functioneren.
Wat betreft rugproblemen, die kunnen bijv ook optreden na een val oid. Dus als je merrie op de wei eens flink onderuit is gegaan, wat best kan als jonge paarden rennen/stoeien/uitglijden in nattigheid etc, kan ze daarmee haar rug beschadigd hebben.
Ik heb op een ander forum vernomen dat mestonderzoeken niet altijd 100% betrouwbaar zijn. Dat er dus wel eens meer wormen inzitten dan uit de tests blijkt, waardoor je dus te weinig gaat ontwormen.
Lucky die nu zogenaamd stikt van de wormen, ik weet niet of er nu weer een mestonderzoek is gedaan of waar het op wordt gebaseerd, Lucky heeft samen met de andere hengst Gold in februari 2010 Equest Preamox gehad, hun routine ontworming die gepland stond voor die keer. Aan zijn uiterlijk was ook helemaal niet te zien dat hij wormen had, en hij groeide als kool. Toen met de mestonderzoeken stonden er 7 paarden hier, dus we spreken over 7 mestonderzoeken. Gold zijn mestonderzoek (hij stond samen met Lucky van juli 2008 tot april 2010 in dezelfde wei) was wormenvrij. Tennessee Magic en Whisper zijn ook wormenvrij bij mestonderzoek, en Tennessee Magic heeft van maart 2008 (geboorte van haar veulen Lucky) tot mei 2009 samen in de wei gestaan met Lucky en Gold. Ik ben altijd een pietje precies wat betreft ontwormen.
Dream heeft voor zo ver ik weet nooit een val gemaakt. Het kan natuurlijk altijd door spelen enz. Maar ik en anderen hebben nooit iets aan Dreams rug gemerkt. Het kan natuurlijk altijd na vertrek zijn gebeurd, ze stond ook een tijd elders op een berg/heuvel in de modder en dat was ze niet gewend hoorde ik, daar moest ze heel erg aan wennen, ik denk dat Dream toen heel erg is gevallen/gestruikeld. Zie hier een film van Dream dit prille voorjaar, het is spek en spekglad en Dream heeft een dag lang in de box gestaan ivm gladde paddock, ze wordt buitengezet door Mark een kind met beperkingen, en hij houdt haar goed in de hand, ze hebben voor hun doen lang binnen gestaan (door de vorst) en de paddock is zojuist glad gesleept met een krabber:
En hier een video van Phenix, van dit voorjaar, hij wordt nu gezien als gedragsgestoord en een veulen die zich laat vallen als je zijn benen aanraakt, Phenix staat al in de paddock en zijn vriendje Star wordt door Mark in de paddock geplaatst, Phenix is dat grote silver veulen met hoogblonde manen/staart:
Lucky heeft vanaf veulen af aan op enorme weides gestaan, ze stonden bijvoorbeeld een tijd in Limburg (veel weide) en in Vriezenveen stonden ze vrijwel altijd buiten.
Ik denk dat de verhuizing de paarden absoluut geen goed heeft gedaan, ze zijn helemaal over hun toeren geraakt door alle gesjoemel en gesjouw met ze, ze zijn eerst naar een fokker van Quarters gebracht in april 2010 (Thuringen bij Wilma die quarters fokt, daar zijn mijn paarden afgeleverd) daar hebben ze een hele tijd gestaan en tot de roundpen klaar was (voor de hengsten heb ik een roundpen betaald) en daarna weer verhuisd. Dus 2 verhuizingen vlak achter elkaar, binnen een maand of zo!
Ik weet niet meer wat ik moet doen, het liefst zou ik de paarden weer in mijn armen sluiten en voor ze zorgen. Het doet mij enorm maar dan ook enorm veel pijn en veel verdriet dat ze zo zijn nu. Ik vraag mij steeds af wat ik verkeerd heb gedaan. De reis naar Thuringen duurde met Phenix en Lucky ook veel te lang, we kwamen ergens diep in Oost Duitsland in een file terecht i.v.m. met een in brand gevlogen vrachtwagen met een giflading, de snelweg was compleet afgesloten en ik moest omrijden er stond een file van tientallen kilometers. Dat omrijden was een ramp, een catastrofe, in Oost Duitsland, Tom Tom gaf verkeerde aanwijzingen, slechte binnenwegen, overal veel verkeer op die binnenwegen ivm anderen die ook omreden, afsluitingen her en der zonder aanwijzingen waar je vervolgens naar toe moest. Bijna 10 uur zijn we onderweg geweest (ondanks een stop voor de paarden ergens in dorp waar we een tijd met ze rondliepen), in Thuringen strompelde Phenix uit de trailer. Een ramp. De trailer was ruim en groot, een splinternieuwe grote trailer (aluminium) van Niecolaas in Vriezenveen, die had ik gehuurd, speciaal voor de rit. Ik had 4 balen hooi bij me, jerrycans met water, en zakken met brokken, zo van je weet maar nooit als ik ergens kom te staan in the middle of no where... Onderweg waren de hengsten zeer rustig. Als bijrijder had ik Michel bij mij, een ervaren internationaal vrachtwagenchauffeur die ook veel op Oost Duitsland heeft gereden. Met andere woorden, ik heb alles maar dan ook alles gedaan om de paarden goed over te brengen, ook de 2e keer had ik Michel bij me en dezelfde trailer.
De reis met Dream duurde ook lang, vanuit Vriezenveen moesten we eerst voor mensen een andere merrie ophalen in Zeeland (die ging gratis mee naar Thuringen...) alvorens we koers konden zetten naar Oost Duitsland. Dream kwam de trailer uit in Thuringen en was helemaal in paniek, meteen liet ze merken dat ze met ons terug wilde, ze was niet goed, helemaal niet goed te pas, ze hinnikte en was zeer onrustig toen ze aldaar op box werd gezet. Dit gedrag is denk ik doorgegaan. Bij mij kreeg ze dagelijks aandacht, persoonlijke aandacht, paarden krijgen van mij best wel veel aandacht, stuk voor stuk. Ik denk dat ze daar ook veel aandacht krijgen. Ik heb zo'n medelijden met ze, de reis, de verhuizingen, en nu dit gedrag.