Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:59

smaos schreef:
Haha, ik ben hobbymatig eigenaar..... Geen fokker.... helaas. Misschien ooit, maar dan ook alleen maar hobbymatig.

Ik laat mijn Rocky ieder jaar door de tandarts nakijken. Klopt idd dat een tandarts geen verdoving mag zetten, dat moet de dierenarts dan apart komen doen. Mijn dierenarts is ook paardentandarts en paardenostheopaat samen, lekker handig, dus met de jaarlijkse enting, kunnen haar tanden en rug ook even nagekeken worden. Mijn dierenarts heeft ook zijn opleiding in Amerika gedaan voor paardentandarts, heeft daar ook een aantal jaar gewerkt. Hele leuke man is dat, heel rustig naar het paard. Ik had in Belgie jaren dezelfde veearts, dus dan is het moeilijk een 'nieuwe' te zoeken, gelukkig in een keer een goeie gevonden! Hij doet ook nog apart ki op zijn kliniek enzo, wel handig als misschien in de toekomst Rocky hengsten daaraan meedoen, dan is de reisafstand ook ineenkeer een stuk kleiner.
Je hoeft niet met je merrie te reizen, geen enge ziektes en je weet zeker dat er genoeg visjes zwemmen, haaha :o

Nog een vraag over de nederlandse paspoorten wat verplicht zijn, hoe hebben jullie dat bij jullie Rocky gedaan? Gewoon naar de KNHS opgestuurd?
Ik had nl. nog geen paspoort voor Abby, mijn belgische da dacht dat dat niet nodig was als er papier bij het paard zat, maargoed, dus ik heb begin december het paspoort aangevraagd bij de KNHS en afgelopen week ben ik maar eens gaan bellen, duurde wel erg lang, bleek dus dat de KNHS alleen maar een paspoort mag uitbrengen als het paard geen papier heeft. Heeft het paard dus wel stamboekpapier dan moet het stamboek het paspoort uitgeven, maargoed als dat stamboek niet in Nederland is, wat dan? Het enige Amerikaanse stamboek in NL is het Quarter horse stamboek, dus moet het QH stamboek het paspoort uitgeven voor Rockies. Daarvoor heeft het ook zolang geduurd, de KNHS wacht dat ze genoeg aanvragen hebben en sturen het dan in eens door, ze hadden het pas vorige week ontvangen en vandaag het ik het paspoort in de bus. Die man van het QH stamboek zei ook dat als ik nog eens een paspoort voor een Rocky moest hebben, dat ik het dus in een keer naar het QH stamboek moest sturen, dan heb ik het binnen 2 weken terug.
Zijn dus bij jullie Rockies de paspoorten ook via het QH stamboek gegaan? Of is dit weer iets nieuws?

Simone voor Dream en lucky heb ik destijds een paspoort aangevraagd, gaf geen enkel probleem. Van Dream had ik al een stamboom RMHA maar die heb ik niet eens meegestuurd, en Lucky is nog niet geregistreerd bij RMHA en toch kreeg ook hij vrij snel een paspoort van KNHS. Ik heb je dit gisteren al verteld door de telefoon. Misschien is dit weer iets nieuws of ben ik door de mazen heen geglipt. Vandaag heb ik de aanvragen voor Phenix en Star opgestuurd en we zullen zien wat de KNHS dan doet (beiden nog niet geregistreerd bij de RMHA).

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:02

Nee deze methode is bekend. Alle amerikaanse stamboekpaarden gaan via het QH stamboek, maar puur voor het paspoort. Is ook de enigste waarbij je de stamboom in kan laten zetten :) Je kan het overigens wel doen via KNHS hoor, maar dan geowon alles onbekend. (heb ik er ook een paar van, toen ik nog niet wist dat ik zowieso ergens een paspoort kon krijgen met amerikaanse stamboom erin :P) tis opzich helemaal niet erg hoor... Maar QH is daarnaast ook nog eens goedkoper dan KNHS ;)

Overigens: QH is niet altijd snel... je moet ze achter de vodden aan zitten en, wanneer je vaker paspoort nodig hebt, een keer heel erg boos worden (dat heb ik dus gedaan :+) Ze hebben het voor mekaar gekregen om 2,5 maand te doen over het maken en vesturen van factuur, en paspoort. Ik boos, want komen er nog wel meer waar ik paspoort voor nodig heb, en als dat altijd zo lang duurt :+ nu in januari weer paspoort aangevraagd, lag met 2 weken in de brievenbus :D

Zamora

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:21

Maar de paspoort doet niet het QH stamboek zelf dat doet Jorgen Holstud geloof ik? Ik heb een keer 3 maanden gewacht en aanvraag erna had ik ook binnen 2 weken binnen. Dus er wordt aan verbetering gezorgd haha.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:30

Ja maar Jorgen Holstud is werkzaam bij QH :) Hij heeft ook eigen bedrijf maar hij is de paspoortenman :P

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:33

ik maak daar helemaal niet druk om, paard krijgt paspoort KNHS, ik geef naam op en papier dierenarts met chipnummer en thats it, vrij snel komt er een paspoort af van hun. Ik denk dat ze de aanvraag beschouwen als "ras onbekend of zo", de stambomen van de RMHA zijn voor mij de allerbelangrijkste raspapieren en dat hele nederlandse gedoe over papspoorten is louter bedoeld als identificatie van het paard en entingen en medische gegevens en andere wettelijke verplichtingen die daarbij horen. Op TAO staat hier heel veel over vermeld overigens.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 04-02-10 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:41

@Smaos

Citaat:
Je hoeft niet met je merrie te reizen, geen enge ziektes en je weet zeker dat er genoeg visjes zwemmen, haaha :o

daar ben ik ook zo bang voor, voor enge ziektes, ik wil Gold of mijn merries niet met ziekten opzadelen, mijn kindjes moeten per se gezond zijn en geen venerische wratten krijgen en dergelijke (bestaan dit bij paarden??), waarschijnlijk heb ik een bias door mijn werk vroeger... daar kwam ik veel geslachtsziekten tegen bij mensen.... willen jullie niet weten...., ik vertrouw een heleboel fokkers... maar een virus of bacterie... je weet maar nooit... komt allemaal neer op goed vertrouwen ingeval van natuurlijk dekken. Naar mate de Rocky Mountain Horse fokkerij in Europa verder professionaliseert hoop ik dat in een soort verenigingsverband hier regels voor worden opgesteld of een soort cooperatie kan worden opgericht voor insemineren om enge ziekten te voorkomen. Als de een er mee begint zoals in Frankrijk zoals ik onlangs las op dit topic dan moet de rest wel mee... en samen organiseren scheelt een heleboel kosten en rompslomp. Een eenmaal vruchtbare hengst is meestal wel altijd vruchtbaar, zelfs als een hengst "middelbaar" is hebben ze vaak genoeg visjes rondzwemmen :+ , (... bij mensen zijn mannen vaak vruchtbaar tot hun 80 ste... zie Charlie Chaplin ed := ... bij hengsten is dit ook zo :D ) maar ik weet niet of men bij elke zending vers gevroren zaad de visjes telt... wel zou dat moeten als je het zaad langdurig in stikstof opslaat, dan moet je wel kijken of er genoeg zaadcellen zijn in de "lading" die je in rietjes wil opslaan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:51

KI kan superhandig zijn, afgelopen jaar zijn we een paar keer naar duitsland gereden om onze MM merrie te laten dekken, deze combi leek ons namelijk erg goed, maar ja, wel een eindje rijden.
KI had best handig geweest idd.
Ik weet ook dat niet elk goed sperma, geschikt is om in te vriezen, heeft dacht ik met het verdunningsmiddel te maken, maar GJ, daar weet jij vast meer over te vertellen.
Die hengsten zijn verder prima met natuurlijk dekken of met KI en dan met vers sperma insemineren.
Als het alleen voor eigen merries is of op kleine schaal, snap ik dat er voor natuurlijk dekken word gekozen.
We hebben we onze merrie na laten kijken door de dierenarts. dat is iets wat veel hengstenhouders vragen, ff een uitstrijkje om zo toch de kans op besmettingen te verkleinen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:01

joyfordogs schreef:
KI kan superhandig zijn, afgelopen jaar zijn we een paar keer naar duitsland gereden om onze MM merrie te laten dekken, deze combi leek ons namelijk erg goed, maar ja, wel een eindje rijden.
KI had best handig geweest idd.
Ik weet ook dat niet elk goed sperma, geschikt is om in te vriezen, heeft dacht ik met het verdunningsmiddel te maken, maar GJ, daar weet jij vast meer over te vertellen.
Die hengsten zijn verder prima met natuurlijk dekken of met KI en dan met vers sperma insemineren.
Als het alleen voor eigen merries is of op kleine schaal, snap ik dat er voor natuurlijk dekken word gekozen.
We hebben we onze merrie na laten kijken door de dierenarts. dat is iets wat veel hengstenhouders vragen, ff een uitstrijkje om zo toch de kans op besmettingen te verkleinen.

kleine schaal: dan is natuurlijk dekken de meest voor de hand liggende optie, dan kun je meer checks doen bij de merrie die gedekt wordt (medische eisen enz), dit om merrie en hengst te beschermen. Natuurlijk speelt bij iedereen ook de veiligheid van hengst en merrie een rol, moeten er niet aan denken dat een trap of zo verkeerd valt, uiteraard zijn rocky's en ook andere typen gangenpaarden zeer vriendelijke paarden... maar toch...

Op grote schaal dekken... dan eerst definitie bedenken wat grote schaal is: 2 merries per maand?, 10 dekkingen per jaar?, 20 dekkingen per jaar?... wat is grote schaal en wat is kleine schaal?

Hoe dan ook, de rocky hengsten die uit de USA zijn geimporteerd... over het algemeen jong, en vrijwel altijd "maagd", en door de strenge quarantaine eisen en export/import eisen zijn deze hengsten 100% gezond als ze op Schiphol arriveren. Het gaat dus puur om de periode na aankomst en de dekkingen in Nederland en Europa.

We kennen fresh frozen semen (zaad) en dit is enkele dagen houdbaar en we kennen diep ingevroren zaad in stikstof containers opgeslagen en die rietjes zijn onbeperkt houdbaar. Voor langdurig invriezen moet het zaad aan meer eisen voldoen, er moeten genoeg zaadcellen zijn, beweeglijk genoeg, goed gevormde zaadcellen, voldoende zaadcellen en inderdaad het zaad moet tegen bepaalde chemicalien bestand zijn. Inseminatie en invriezen: dan kan ook zaad van oude (bejaarde) hengsten gebruikt worden, immers deze hengsten zijn niet meer zo goed in staat om op grote schaal natuurlijk te dekken.

En rietjes en ook fresh frozen semen kan per post in speciale containertjes (met stikstof) worden opgestuurd binnen nederland en europa en elke inseminator (is niet per se een dierenarts) kan dan je merrie geinsemineerd worden. De hengst moet dan voldoen aan gezondheidseisen. De merrie ook hoor maar meer van is ze geschikt voor dekken, zijn er verloskundige/gynaecologische contra-indicaties. Met andere woorden er zijn meer waarborgen.

Let wel dit zijn zaken die niet van de ene op de andere dag geregeld kunnen worden en lage tijd verger om georganiseerd te kunnen worden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:12

De club in Frankrijk is goed bezig.
Wel zat er een eigenaardigheid in de statuten die nog wel eens wat vervelende consequenties zou kunnen hebben, zoals uitsluiting van mensen die hun dubbel RMHA gecertificeerde rockies kruisen met niet RMHA gecertificeerde paarden.
Het idee hierachter was om te voorkomen dat rockies worden gekruisd met niet gangenpaarden en er dan middelmatige paarden verkocht gaan worden onder de noemer rocky.

Dat soort praktijken kun je volgens mij met geen enkle statuut voorkomen en deze regel zou ook kunnen zorgen voor uitsluiting van mensen die hun dubbel gecertificeerde (RMHA/KMSHA) inzetten voor de KMSHA fok. Een regel die zelfs in de US geen enkele fokker wordt opgelegd die lid wil worden van een van de clubs.
Het bleek om een misverstand te gaan er was eens stuk tekst weg gelaten. Als het goed is wordt dit weer aangepast voor de club van start gaat.
Al met al is het fijn dat er een Europese club is. Ik hoop dat de taal geen barriere gaat vormen, want dan zou je nog wel eens weer een opsplitsing kunnen krijgen.

De voordele van een club zijn georganiseerde Europese evenementen, Europese certificeringsmogelijkheden.
Wellicht ter zijner tijd invloed kunnen uitoefenen op de certificeringsmethode. Bijvoorbeeld de mogelijkheid een paard aan de hand te certificeren.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:27

Citaat:
Het idee hierachter was om te voorkomen dat rockies worden gekruisd met niet gangenpaarden en er dan middelmatige paarden verkocht gaan worden onder de noemer rocky

Ik denk dat het idee vooral was om bij voorbaat één fokker te ontmoedigen zich met de club te bemoeien ;)

Maar het is al eens gezegd: als je een leuke(en dure!) hengst hebt dan doe je ermee wat je wilt,alleen moet je geen kruizing verkopen als puur ras rocky.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:01

Een kruising verkopen als rocky lijkt me zowieso raar want daar kan je dan toch ook geen papier van laten zien..?

Daarnaast, KMH is deels gebaseert op RMH, waarom hengsten niet dubbel certificeren en ook gebruiken binnen KMH? Lijkt mij juist een toegevoegde waarde voor kwalitatief goede KMH's.

Ik kwam laatst iets tegen over RMH/KMH fokkers in Amerika. Er schijnen er een aantal te zijn die gewoonweg niet hun raszuivere rocky's bij het RMH stamboek willen inschrijven vanwege kosten en uitbuiting (het jonge certificeren misschien?). Deze paarden zijn alleen geregistreerd en gecertificeert als KMH en omschreven als 'eligable for RMH registration'. Iemand die hier iets meer over weet?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:47

Citaat:
Een kruising verkopen als rocky lijkt me zowieso raar want daar kan je dan toch ook geen papier van laten zien..?

Dat lukt die ene fokker dus wel!''Papieren zijn nog in Amerika''

En aangezien die Amerikanen niet altijd erg spontaan antwoorden op vragen(als die al gesteld worden door Fransen die geen woord engels kennen :+ ),werken ze dat wel in de hand.

Citaat:
Ik kwam laatst iets tegen over RMH/KMH fokkers in Amerika. Er schijnen er een aantal te zijn die gewoonweg niet hun raszuivere rocky's bij het RMH stamboek willen inschrijven vanwege kosten en uitbuiting (het jonge certificeren misschien?). Deze paarden zijn alleen geregistreerd en gecertificeert als KMH en omschreven als 'eligable for RMH registration'. Iemand die hier iets meer over weet?

Ik heb meer dan een jaar gewacht op papieren van Sunrise.Geen antwoord via e-mail.Mijn engels is echt te slecht om de telefoon te pakken.Gelukkig heeft Julie de situatie gered(ter plekke).
Daar krijg ik ook zin van om van stamboek te wisselen... :roll:

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:40

CrazyCat schreef:
De club in Frankrijk is goed bezig.
Wel zat er een eigenaardigheid in de statuten die nog wel eens wat vervelende consequenties zou kunnen hebben, zoals uitsluiting van mensen die hun dubbel RMHA gecertificeerde rockies kruisen met niet RMHA gecertificeerde paarden.
Het idee hierachter was om te voorkomen dat rockies worden gekruisd met niet gangenpaarden en er dan middelmatige paarden verkocht gaan worden onder de noemer rocky.

Dat soort praktijken kun je volgens mij met geen enkle statuut voorkomen en deze regel zou ook kunnen zorgen voor uitsluiting van mensen die hun dubbel gecertificeerde (RMHA/KMSHA) inzetten voor de KMSHA fok. Een regel die zelfs in de US geen enkele fokker wordt opgelegd die lid wil worden van een van de clubs.
Het bleek om een misverstand te gaan er was eens stuk tekst weg gelaten. Als het goed is wordt dit weer aangepast voor de club van start gaat.
Al met al is het fijn dat er een Europese club is. Ik hoop dat de taal geen barriere gaat vormen, want dan zou je nog wel eens weer een opsplitsing kunnen krijgen.

De voordele van een club zijn georganiseerde Europese evenementen, Europese certificeringsmogelijkheden.
Wellicht ter zijner tijd invloed kunnen uitoefenen op de certificeringsmethode. Bijvoorbeeld de mogelijkheid een paard aan de hand te certificeren.

Een bepaling die mij of anderen zou verbieden kruisingen te fokken is voor mij onaanvaardbaar, een te grote inbreuk op mijn persoonlijke vrijheid, en niet passend in de Europese traditie wat betreft "Vrijheid" en met name Fransen zouden gezien hun traditie moeten weten dat zulks niet kan....Liberté, égalité, fraternité, is nationaal motto in Frankrijk. Van een Franse club wil ik geen lid worden, simpelweg omdat ik het frans onvoldoende beheers. Dan zou de voertaal Engels moeten zijn en dit kan voor Fransen gelet op hun sentimenten en taalvaardigheid een probleem kunnen zijn. Wat betreft taalvaardigheid doel ik niet op fokkers in Frankrijk maar op Franse particulieren die lid willen worden en geen Engels spreken.

Als mensen/fokkers kruisen dan is dat hun zaak en hun zaak alleen, vroeger was ik daar tegen maar inmiddels ben ik milder en gelet op voortschrijdend inzicht ben ik er niet meer op tegen, trouwens op RockyMountainHorse is patent of zo in de USA, weet jij Nienke hoe dat zit en welke consequenties een en ander heeft voor ons NL recht en eventueel Europees-recht?

Dus een Europese Club-Vereniging met een eigen website en meerdere voertalen. In dit kader wil ik één website hiervoor ter beschikking stellen voor deze vereniging (democratisch, stemrecht enz): 1 van de volgende 2 websites stel ik hiervoor beschikbaar (zonder kosten): http://www.rockymountainhorses.eu of http://www.rockymountainhorses.org (deze site had ik destijds geregistreerd voor een toekomstige vereniging , het is een tijd lang een forum geweest maar die is weer uit de lucht).

Ik stap dan zelf over op een andere site... of weblog, maakt mij geen fluit uit.... ;)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:02

jodi schreef:
Citaat:
Het idee hierachter was om te voorkomen dat rockies worden gekruisd met niet gangenpaarden en er dan middelmatige paarden verkocht gaan worden onder de noemer rocky

Ik denk dat het idee vooral was om bij voorbaat één fokker te ontmoedigen zich met de club te bemoeien ;)

Maar het is al eens gezegd: als je een leuke(en dure!) hengst hebt dan doe je ermee wat je wilt,alleen moet je geen kruizing verkopen als puur ras rocky.

ik weet nergens van, als vriendjespolitiek nu al speelt... de een wel en de ander niet... dan ben ik niet van partij 8-) Iedereen met een rocky mountain horse moet lid kunnen worden en geen verbod op kruisingen, althans daar hebben ze zich niet mee te bemoeien, moeten ze buiten blijven. Een kruising is geen volbloed rmh en dus een andere categorie.

Stel dat ik een kruising koop dat gaat dat niemand wat aan, en als ik één van mijn merries laat dekken door een TWH hengst dan is dat mijn zaak en mijn zaak alleen. Wat ik met het veulen zou doen is mijn particuliere zaak zolang ik het veulen niet aanprijs al RockyMountainHorse.

Eveneens moeten zij zich niet bemoeien met eigenaren van RMH hengsten die ook andere rassen door die hengst laten dekken, de hengst is bezit van eigenaar en als eigenaar kruisingen dekt dan is dat ook alleen zaak van eigenaar hengst en daar staat elke vereniging buiten. Van dit soort bemoeizucht moet ik niets hebben, iedereen bemoeit zich al met burgers, regeltjes te veel in Europa, en onze vrijheid wordt al steeds minder }>

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:12

NkPrecious schreef:

Daarnaast, KMH is deels gebaseert op RMH, waarom hengsten niet dubbel certificeren en ook gebruiken binnen KMH? Lijkt mij juist een toegevoegde waarde voor kwalitatief goede KMH's.

Ik vind de kosten van registreren RMHA ook hoog, vandaar dat ik Lucky, Star en Phenix nog steeds niet heb geregistreerd. Registreren en certificeren doe ik wanneer ik wil, kan ik doen als ze 6 jaar oud zijn of ouder?? , zo lang ik de dekpapieren kan overleggen, betaal en DNA klopt kan ik ze bij de RMHA registreren wanneer ik wil. :+ Wellicht doe ik ook alleen registratie en certificering KMSHA (als het goedkoper is)... maar dan nog prijs ik ze ook aan als ROCKYMOUNTAINHORSE, omdat ze het simpelweg zijn.

Trouwens waar zou die Europese Club dan vergaderen? De ene keer in Zuid Frankrijk, andere keer in NL, dan weer in Belgie, dan weer in Duitsland? en wie past dan op alle paarden? Of maken we er gelijk een vakantie van? :D Waarom heeft niemand mij hier ooit over benaderd? Waarom niet? Zijn onze RockyMountainHorse paarden (geen gering aantal...) niet belangrijk? Je verwacht dan dat oprichters iedereen aanschrijven met Rocky's en wij zijn zo bekend inmiddels, ik heb gemerkt dat werkelijk iedereen maar dan ook iedereen in Europa met Rocky's mijn naam inmiddels kent (Gert Jan).... *\o/* :=
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 04-02-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:39

TheMagicLine schreef:
Je hebt gelijk, maar ik heb er absoluut geen moeite mee als dat deze tandarts verdoving zou geven. Ik spuit zelf, je denkt toch niet dat ik apart de dierenarts laat komen? Ik heb in mijn leven zo vaak iv, im gespoten, ook centrale lijnen aangelegd, in de tropen gewerkt en daar was ik ook 'dierenarts"... Mijn dierenarts zou stom verbaasd zijn en zeggen dat ik zelf moet spuiten. Binnenkort komt ze terug voor de hengsten en die spuit ik ook zelf.

Vrijwel geen enkele dierenarts in NL weet dat je op de helft van de normale dosis moet zitten als je Rocky Mountain Horses wil verdoven/sederen, laag beginnen... je kan altijd de dosering iets verhogen. Dit is mij destijds op het hart gedrukt door Sue en Wendell Wells, dit ras staat zo dicht bij de basis dat door een reguliere dosis ze ter plekke dood kunnen neer ploffen... en deze tandarts wist het wel,,, een dikke pluim voor haar![/quote]

Ja maar dan vraag ik me toch af hoe zo'n tandarts dan aan die verdovingsmiddelen komt, die komen dat toch uit het illegale circuit, met alle risico's van dien. Bovendien is ze niet verzekerd mocht er wat met een paard gebeuren na een verdoving. Verder is het gewoon hartstikke illegaal en verboden, ik zou daar niet aan mee willen werken, aan die louche praktijken. Ik zou bv mijn paarden ook nooit laten bekappen door een hoefsmid die er niet voor geleerd heeft.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:48

Vraag jij dan aan je hoefsmid om zijn diploma's te laten zien? ;)
Ik heb mijn dierenarts ook niet gevraagd of die wel echt dierenarts is en of ik zijn diploma's mocht zien.
Vaak moet je ook van andere mensen horen die al ervaring met da of hoefsmid hebben of het een goeie is of niet. Er zijn veel hoefsmeden wat erg goed zijn maar geen diploma hebben, ja en? Hoefsmid kan je alleen maar worden door veel in de praktijk mee te werken, dus niet op school in de boeken, daar leer je als hoefsmid net niks.
Paardentandarts net zo, ik kan morgen aan de slag als paardentandarts, je hebt in nl geen dilpoma's meer nodig, dus er lopen genoeg rond, maar zolang ze hun 'vak' verstaan en er goed in zijn, ja en?
Je moet zelf wel goed op blijven letten.
Ik zou bv. nooit mijn paard alleen laten met de hoefsmid, genoeg meegemaakt op dat gebied.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:52

Tinka schreef:
TheMagicLine schreef:
Ja maar dan vraag ik me toch af hoe zo'n tandarts dan aan die verdovingsmiddelen komt, die komen dat toch uit het illegale circuit, met alle risico's van dien. Bovendien is ze niet verzekerd mocht er wat met een paard gebeuren na een verdoving. Verder is het gewoon hartstikke illegaal en verboden, ik zou daar niet aan mee willen werken, aan die louche praktijken. Ik zou bv mijn paarden ook nooit laten bekappen door een hoefsmid die er niet voor geleerd heeft.

De verdoving bestel ik zelf bij de reguliere handel en die heb ik in huis voor noodgevallen. En ik spuit mijn eigen paarden verdoving in als het moet en dat doe ik veel beter dan menig onervaren (en dure) dierenarts in NL. Zo hecht ik ook wonden bij paarden, mensen en honden. Vergis je niet, ik heb mij intens verdiept in allerlei diergeneeskundige aspecten. Simpele chirurgie is niet zo moeilijk voor een ervaren arts als hij in een noodgeval een oppervlakkige wond bij een dier moet hechten. En als ik mijn eigen paarden spuit dan is dat mijn zaak, zeker in noodgevallen verdoof ik en hecht ik zelf. Ik kan heel erg goed hechten, met geen of zeer geringe littekens en ingeval van ernstige wonden zou ik samen met dierenarts paard opereren. Bevallingen doe ik ook zelf, zo heb ik een headback ligging van Lucky in 2008 manueel gecorrigeerd en het veulen verlost en gereanimeerd, en Magic had na de bevalling veel pijn en die heb ik verdoofd, dit moest ik allemaal wel zelf doen anders waren merrie en veulen dood... immers de dierenarts was te laat... die meldde mij telefonisch dat hij eerst moest tanken daar hij te weinig diesel had in de tank -:(- -:(-

Bovendien ken ik dierenartsen die na een paar keer meekijken zich "opeens" manifesteren als diergeneeskundig tandarts, dat is niet juist en niet gewenst. Jammer dan er is nu eenmaal weinig geregeld wat betreft tandheelkunde bij paard... een onbeschermd beroep.

ik ben zelf een oudere en ervaren arts, en net zo min als ik mij tandarts kan noemen voor mensen omdat ik 2 maanden bij mijn tandarts heb meegekenen, net zo absurd is het als een dierenarts na 2 maanden stage zich tandarts voor paarden noemt.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:58

Citaat:
Vrijwel geen enkele dierenarts in NL weet dat je op de helft van de normale dosis moet zitten als je Rocky Mountain Horses wil verdoven/sederen, laag beginnen...

In Frankrijk ook niet :n
Daar zijn we helemaal zelf achter gekomen toen Blu een paar hechtingen nodig had in een achterbeen :+
We waren gelukkig met een heel stel om hem overeind te houden.
Gelukkig was dat maar een heel lichte dosis!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:00

Als je het zelf spuit bij je eigen paard moet je natuurlijk helemaal zelf weten, dan neem je zelf het risico.
Maar een tandarts die een willekeurig paard verdooft en er gaat iets mis, heeft toch echt een groot probleem.
Ik ben er zelf erg op tegen dat niet dierenartsen diergeneeskundige handelingen verichten, een dierenarts heeft er niet voor niets 6-8 jaar voor gestudeerd. Als je het op je eigen dieren doet moet je zelf weten. Maar bv natuurgeneeskundigen die dan dieren gaan behandelen vind ik toch gevaarlijk, zo'n iemand kan niet beoordelen of een dier op een gegeven moment een echte dierenarts nodig heeft.
Ik heb trouwens als dierenarts laatst wel een mens gehecht, haha. Mijn collega had met een stanleymesje in zijn been gesneden, het was erg goed genezen nadat ik krammetjes had geplaatst.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:01

Nou,nou...
Het was wel een DA die kwam hechten hoor..

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:04

Ja, grappig, toen mijn da ook de tanden ging doen zei die nog, ja, is maar een lichte verdoving, ik had er niet meer aan gedacht om dat dus te zeggen, dus met die lichte verdoving, lag Abby bijna op de grond, we hebben haar hoofd aan het halster aan de bovenkant van de staldeur gehangen, want ze stond met haar hoofd op de grond.... oeps, dus volgende keer goed aan denken. Gelukkig stelde dit niks voor, maar als bijv. een hengst gecastreerd moet worden, moet je er aardig mee opletten, anders blijft die wel voor eeuwig slapen :+

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:07

Tinka schreef:
Als je het zelf spuit bij je eigen paard moet je natuurlijk helemaal zelf weten, dan neem je zelf het risico.
Maar een tandarts die een willekeurig paard verdooft en er gaat iets mis, heeft toch echt een groot probleem.
Ik ben er zelf erg op tegen dat niet dierenartsen diergeneeskundige handelingen verichten, een dierenarts heeft er niet voor niets 6-8 jaar voor gestudeerd. Als je het op je eigen dieren doet moet je zelf weten. Maar bv natuurgeneeskundigen die dan dieren gaan behandelen vind ik toch gevaarlijk, zo'n iemand kan niet beoordelen of een dier op een gegeven moment een echte dierenarts nodig heeft.
Ik heb trouwens als dierenarts laatst wel een mens gehecht, haha. Mijn collega had met een stanleymesje in zijn been gesneden, het was erg goed genezen nadat ik krammetjes had geplaatst.

ohhh collega collega :D :D Tinka is dierenarts haha vandaar. Tja Tinka je hebt natuurlijk wel gelijk, maar zowel in mijn beroepsgroep als bij jou zitten rotte appeltjes... maar inderdaad er zijn illegale circuits en die zijn hartstikke gevaarlijk en de leek dient daarvoor te worden beschermd. Kijk als je als arts in de tropen werkt dan zijn er ook geen dierenartsen (grote luxe), op spreekuur heb je dan vaak... in een maand: 266 kinderen, 400 ouderen, 36 zwangeren, 499 baby's, 110 trauma's, 1000 plus controles, 2 kippen, 3 biggen, 1 rund, 2 ezels, 3 paarden, honden, kalkoenen, soms ook kleine leeuw
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 04-02-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:08

Nu ik zo die verhalen hoor, zal ik ook maar mijn dierenarts inlichten als Pathos gecastreerd moet worden. Dat ga ik dus niet zelf doen, heb te weinig ervaring met narcose bij paarden daarvoor. Het castreren zelf zou ik best kunnen.
Zou dat ook gelden voor mijn kruising veulen? Die is dus kwart rocky, en die gaar dit voorjaar onder het mes.
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met castratie van de hengst, ik twijfel nl. of ik Pathos thuis in de wei of in Utrecht zal laten castreren. In Utrecht kunnen ze alles wel beter in de gaten houden en omdat ie toch al 5 is vind ik het wel spannend.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:09

Tinka schreef:

Maar hoe weet je dan (ik wil niet banketstaaf doen, maar vraag me dat vaker af) of een dierenarts wel een diploma heeft? Ik vraag ook niet aan mijn huisarts of ik haar diploma's even mag kijken. Net zo min als ik bij de kapper zou vragen of die echt wel de kappersschool af heeft.
Of in het ziekenhuis, als ik een operatie zou moeten ondergaan dat ik eerst van de chirug zijn dipoma's mag kijken. Je gaat er altijd wel vanuit dat ze die hebben, ook omdat ze vaak al jaren werken en tevreden klanten hebben etc.