smaos schreef:Haha, ik ben hobbymatig eigenaar..... Geen fokker.... helaas. Misschien ooit, maar dan ook alleen maar hobbymatig.
Ik laat mijn Rocky ieder jaar door de tandarts nakijken. Klopt idd dat een tandarts geen verdoving mag zetten, dat moet de dierenarts dan apart komen doen. Mijn dierenarts is ook paardentandarts en paardenostheopaat samen, lekker handig, dus met de jaarlijkse enting, kunnen haar tanden en rug ook even nagekeken worden. Mijn dierenarts heeft ook zijn opleiding in Amerika gedaan voor paardentandarts, heeft daar ook een aantal jaar gewerkt. Hele leuke man is dat, heel rustig naar het paard. Ik had in Belgie jaren dezelfde veearts, dus dan is het moeilijk een 'nieuwe' te zoeken, gelukkig in een keer een goeie gevonden! Hij doet ook nog apart ki op zijn kliniek enzo, wel handig als misschien in de toekomst Rocky hengsten daaraan meedoen, dan is de reisafstand ook ineenkeer een stuk kleiner.
Je hoeft niet met je merrie te reizen, geen enge ziektes en je weet zeker dat er genoeg visjes zwemmen, haaha![]()
Nog een vraag over de nederlandse paspoorten wat verplicht zijn, hoe hebben jullie dat bij jullie Rocky gedaan? Gewoon naar de KNHS opgestuurd?
Ik had nl. nog geen paspoort voor Abby, mijn belgische da dacht dat dat niet nodig was als er papier bij het paard zat, maargoed, dus ik heb begin december het paspoort aangevraagd bij de KNHS en afgelopen week ben ik maar eens gaan bellen, duurde wel erg lang, bleek dus dat de KNHS alleen maar een paspoort mag uitbrengen als het paard geen papier heeft. Heeft het paard dus wel stamboekpapier dan moet het stamboek het paspoort uitgeven, maargoed als dat stamboek niet in Nederland is, wat dan? Het enige Amerikaanse stamboek in NL is het Quarter horse stamboek, dus moet het QH stamboek het paspoort uitgeven voor Rockies. Daarvoor heeft het ook zolang geduurd, de KNHS wacht dat ze genoeg aanvragen hebben en sturen het dan in eens door, ze hadden het pas vorige week ontvangen en vandaag het ik het paspoort in de bus. Die man van het QH stamboek zei ook dat als ik nog eens een paspoort voor een Rocky moest hebben, dat ik het dus in een keer naar het QH stamboek moest sturen, dan heb ik het binnen 2 weken terug.
Zijn dus bij jullie Rockies de paspoorten ook via het QH stamboek gegaan? Of is dit weer iets nieuws?
Simone voor Dream en lucky heb ik destijds een paspoort aangevraagd, gaf geen enkel probleem. Van Dream had ik al een stamboom RMHA maar die heb ik niet eens meegestuurd, en Lucky is nog niet geregistreerd bij RMHA en toch kreeg ook hij vrij snel een paspoort van KNHS. Ik heb je dit gisteren al verteld door de telefoon. Misschien is dit weer iets nieuws of ben ik door de mazen heen geglipt. Vandaag heb ik de aanvragen voor Phenix en Star opgestuurd en we zullen zien wat de KNHS dan doet (beiden nog niet geregistreerd bij de RMHA).