[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisetje

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:30

Leuk Leonie!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:30

gave foto's van brego, erg grappig
enne das een leuke verassing, nog een veulen, gezellig.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:45

Vandaag was er overal opendag in de beemster dus we gingen met de paardjes maar even naar de vereniging. Hier werden allerlei shows gehouden en konden gillende kids rondrennen en paardje rijden. Goede schriktrainig dus :+ Royen was erg rustig en gegil, paarden en geklap van mensen deed haar niets! Erg leuk om mee te maken. We zijn nog even op een grasveldje wezen grazen naast allemaal springpaarden en voltigepaarden die hun kunstjes lieten zien onder muziek.

Afbeelding
Middagdutje voordat we weggingen naar de opendag van de beemster

Afbeelding
Met z'n 2een

Afbeelding
Er wordt geklapt, dus we moesten maar weer eens lachen :P

Afbeelding
Rustig blijven staan

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:23

Wow wat knap dat ze zo rustig bleef.
Ze ziet er erg mooi uit!
En hoe groot is ze wel? Of komt dat door die kleine pony er naast dat ze er uit ziet als een reus?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:12

Tnx :D
Ze is 1.47m maar die pony die ernaast staat is een stukkie kleiner. Dat is een welchje, echte etter! Grrrbll... mijn vriend moest Royen vasthouden want die welsch was aan het draaien en proberen mij om te trekken toen we even een stukje gingen lopen. Mijn vriend had nog nooit een paard vastgehouden maar Royen vindt alles best :)

Er waren ongeveer 20 paarden en pony's en ongeveer 200mensen (buiten en binnen) en continue muziek en gepraat in de luidspeakers. Kleine kinderen die heen een weer rennen, overal honden en trailers en auto's etc. Dus echt een super schriktraining :)
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 14-05-10 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:14

Wow leo! Ik zie nu pas dat Kyra weer drachtig is! Gefeliciteerd! Waar hoop je op? Tot nu toe heeft ze alleen maar merrie's gegeven toch?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:19

Merrie hoop ik weer ja :) al ben ik bang dat de merriegrond toch ooit eens uitgeput zal zijn :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:20

Dat is zeker een goede training :D

Vanochtend is merrie van een vriendin van mij bevallen van een gezond hengstje. Merrie was later uitgerekend dan Janou en toch eerder bevallen := hihihi

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:59

tja, tis niet altijd eerlijk verdeeld, ik lig nog braaf snachts in de caravan, ik zie wel verandering, maar tja, kan elk moment komen, kan ook nog weken duren.
tijd zal het leren.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:07

Ja inderdaad..we wachten geduldig af he Joyce haha.
Heb je trouwens een foto van welke hengst je dame drachtig is? :D

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:04

Staat op onze website...zal ook ff zoeken...
Dit is de hengst:
Afbeelding

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:19

Hij's mooi! en bruin...... mijn favoriet!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:23

Hij is zeker mooi :oo ben erg benieuwd zeg :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:55

hij is de papa van oa Jhumpa.
http://www.marchador.eu/ dit is de site van de eigenaren van Manolito, zijn halfbroer en zijn moeder staan ook op die site.
http://www.marchador.eu/Hengste.html, op deze pagina staat manolito.

Tja hier is het afwachten, nog steeds, tja, voortekens genoeg, maar of het voldoende is om snel te bevallen?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:30

Ik snap echt helemaal niks van Janou, gisteren ineens volle uier en vandaag weeer minder.... rare merrie!!
Ik heb besloten Janou nu toch maar `s avonds op stal te zetten..kan ik haar beter in de gaten houden als ik `s nachts kom spieken..

@joyce: ook mooi dier zeg papa van Jumpha!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:16

tja ik ken het, dat uier van Delicia gaat ook op en neer, ik kijk niet zoveel meer naar het uier, ik vind dat niet zo betrouwbaar.
Ja lekker ding he, die manolito. Live is tie nog veel leuker.
Er zijn diverse leuke hengsten, de vader van Agrado vind ik ook geweldig en Helmi heeft sinds afgelopen jaar een nieuwe hengst, ook hij is prachtig.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:32

Erg mooie hengst Mikee! :)

Heb net heerlijk in mijn zelfgemaakte spa gezeten :+
een bubbelmat gekocht voor in bad (waar ik nog nooit in had gezeten :P) een paar varens, rustig muziekje (pomp van bubbelmat stond in de gang dus geen lawaai) en heerlijk bubbelen :D Ik miste alleen mijn cocktail en een lekkere ober maar dat onthou ik voor de volgende keer :')

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:51

Video van mijn merrie A Whisper of Magic komt later op de dag in 2 delen op YouTube, ik plaats ze dan ook op bokt.
Ondertussen staat hij op mijn site, in flash (.flv) formaat:
Zie: http://www.rockymountainhorses.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=160&Itemid=157
YouTube kan iedereen wel bekijken, sommigen kunnen moeite hebben de video op mijn site te bekijken ivm flash bestanden of zo, hoe dat precies zit weet ik niet.
Het bekijken kan bij sommigen traag zijn, alhoewel de website direct in run gaat en niet wacht totdat het gehele bestand is "opgeladen".
Let wel alles waar ik mijn site mee bouw is gratis freeware software, alle modules, plugins, componenten zijn freeware... site doet overigens niet onder voor welke professionele site dan ook...
Whisper destijds op de UMH World Show. Haar Classic Gait is nu nog mooier, ondertussen heeft ze een Park Gait, een echte kleindochter van Sam Clemon's Tim, mooi hoofd, mooi gebouwd en best pittig in de ring, kortom een prachtige sjieke dame. Ik ben al jaren al heel erg trots op Whisper, ik heb haar al meer dan 4 jaar aan een stuk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:22

Mooie merrie hoor Gert Jan.

Ik ben vandaag voor het eerst met Pathos naar het bos geweest (gewoon bij mij aan de overkant). Ik moest langs de trekpaarden van de buren en ook het bos zelf was erg spannend. Maar toch was ie best wel braaf. Sjaak hield hem nog wel vast voor de zekerheid. Alleen de tolt in het bos ging niet zo goed, hij gooide alles een beetje door elkaar omdat ie zo opgewonden was. Op de straat deed ie wel een heel stuk mooie zuivere tolt. Ik ben dus best wel trots op mijn ventje.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:03

Tinka schreef:
Mooie merrie hoor Gert Jan.

Ik ben vandaag voor het eerst met Pathos naar het bos geweest (gewoon bij mij aan de overkant). Ik moest langs de trekpaarden van de buren en ook het bos zelf was erg spannend. Maar toch was ie best wel braaf. Sjaak hield hem nog wel vast voor de zekerheid. Alleen de tolt in het bos ging niet zo goed, hij gooide alles een beetje door elkaar omdat ie zo opgewonden was. Op de straat deed ie wel een heel stuk mooie zuivere tolt. Ik ben dus best wel trots op mijn ventje.

hihi ik ben zelf niet zo'n beste ruiter... ik rij zelf op de hengst... en die tolt altijd, echt altijd, Gold is om te rijden de makkelijkste van al mijn paarden, hij heeft een lagere kruissnelheid en is ook altijd om zich heen aan kijken... meneer wil ook wat zien onderweg en stel je voor dat er een leuke dame ergens staat... maar hij is een nieuwgierige hengst en een levensgenieter. Whisper heeft de neiging om elke ruiter uit te testen... veiligheidsriemen vast en daar gaat ze... zoef... eerst zoef in een snelle tolt en even stiekem met hoofd naar rechts kijken naar de ruiter en als je niet oplet... dan galop en ZOEFFF... Magic houdt ook van snelheid, die houdt ook van een stevig tempo... de merries hier zijn pittig qua tempo... tijdens het tolten is hun "kruissnelheid" pittig... in een bos kunnen ze dat tempo niet aanhouden en gooien ze er met de pet naar met hun tolt als het van die paadjes zijn... liefst uitgestrekte wegen of weggetjes... dan zoef snelle tolt. Op Gold kan iedereen rijden, Magic ook iedereen, Whisper is voor ervaren ruiters... is een ferrari... ik weet nog dat ze een keer met mij er op een brommer inhaalde... ze had toen ijzers en dat was op een fietspad... dat is typisch Whisper... alles wat zich sneller dan haar voortbeweegt ziet ze als een uitdaging... mijn hart zat wel in mijn keel toen met die brommer... die brommerman ging steeds harder, boog helemaal voorover tegen het stuur aan... maar dat was zinloos, Whisper was sneller... ik ben er niet afgevallen.. was ergens enorm tof om een keer in een voluit galop er vandoor te gaan en je het warme bezweette paardenlijf iedere keer schoksgewijs meer voelt aanspannen en nog meer snelheid gaat maken... een unieke ervaring... ook mountainbikers in de Maashorst in Brabant mocht ze van mij "inhalen"... dat was LEUK om die van de bosruiterpaden (waar ze niet mochten fietsen) af te jagen...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:17

Pathos heeft een voorkeur voor draf en dus wat meer moeite met de tolt. Hij is natuurlijk ook nog jong en nog maar pas getraint in de tolt. Daar komt dan nog bij dat ik ook geen ervaring met gangenpaarden heb.
Hij kan dus wel heel goed draven, daar hebben sommige gangenpaarden weer moeite mee. Galop doe ik niet met hem, dan gaat ie alles teveel door elkaar halen, maar hij kan het wel goed.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:45

Tinka schreef:
Pathos heeft een voorkeur voor draf en dus wat meer moeite met de tolt. Hij is natuurlijk ook nog jong en nog maar pas getraint in de tolt. Daar komt dan nog bij dat ik ook geen ervaring met gangenpaarden heb.
Hij kan dus wel heel goed draven, daar hebben sommige gangenpaarden weer moeite mee. Galop doe ik niet met hem, dan gaat ie alles teveel door elkaar halen, maar hij kan het wel goed.

En met longeren? ik heb ervaring met longeren van 2 rocky's (Magic weigert absoluut om gelongeerd te worden, ze is jarenlang in de USA tredmolens gewend geweest)... ik vind longeren een goede methode om een goede gewenning in te bouwen en spieropbouw voor de extra gang (gait). Whisper wil bij longeren eerst racen... ok dat laat ik een tijdje... dan dwing ik haar met mijn stem in een langzamer tempo en schakelt ze terug en opeens zit in "haar eigen gait"... ik prijs haar dan met zoetje woordjes... als ze de gait verlaat dan wordt ik "nors" met mijn stem >;) ... zo heb ik haar langdurig in een mooie gait gekregen... ik word alleen moe van het staan... (ik zoek een goede hoge kruk met een draaistoel :+ ... zodat ik ondertussen een boekje kan lezen... :):) ). Met hengst Gold idem dito... Ik train ze uitsluitend met mijn stem... en niet onder zadel... de paarden kennen mij al zolang... ze weten ondertussen wel meer van Gert Jan dan menig mens... ze weten wat ik wil en wat ik leuk vind... Rocky's zijn net als mijn Labradors... ze hebben een "want to please" mentaliteit... ze willen graag iets doen voor een mens... de truc is hoe "vertel" je ze wat jij van ze wil/verwacht... dat betekent dat naar mijn mening het paard de kans moet krijgen om jou goed te leren kennen... boekjes over trainen zijn niet aan mij besteed... ik heb mijn eigen manier van doen ontwikkeld (met vallen en opstaan en met wat lef en eigenwijsheid en doorzettingsvermogen...)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:14

Met longeren tolt ie helemaal niet, alleen stap en draf. En af en toe een huppeltje galop. Hij is wel heel braaf met longeren.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:06

Tinka schreef:
Met longeren tolt ie helemaal niet, alleen stap en draf. En af en toe een huppeltje galop. Hij is wel heel braaf met longeren.

hmmm moet hij toch gaan doen, probeer het longeren een keer te filmen, bestudeer de film, of laat iemand anders hem een keer longeren en kijk van een afstand toe en kijk of er een bepaald tempo is van hem waarin hij gaat gaiten. Longeer je hem met lijn of vrij?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:22

Mag ik mij hier melden, sinds vorige week hebben we een m en m op stal en ik ben nog niet zo thuis in de gangenpaarden, ik heb nog veel te leren hierover, het is een lieve merrie met een prachtig karakter, heel anders dan mijn kwpn-er en ze mag de aankomende weken even rustig aan wennen voor we aan de gang(en :)) ) gaan, dus zal ik wel vaak met vragen komen hier. Ik heb net jouw filmpje bestudeerd Magicline over de beoordelingen van mountainhorses, gaaf !