Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:hier laten de konijnen, de kippen met rust, andersom worden de cavias en konijntjes wel eens weggejaagd door de kippen, konijnen kunnen wel heel erg goed graven.
... en ruiken...Citaat:...slapen in de caravan is dan handiger, ik lig heel dicht bij delicia en kan haar heel goed horen en zien...
Tinka schreef:Heeft er iemand hier trouwens ervaring met een ontsteking na een castratie?
Pathos is dus 6 wkn geleden gecastreerd en er komt nog steeds een beetje pus uit de wond. Ik ben het nu aan het spoelen elke dag en hij heeft bijna 3 wkn antibiotica injecties gehad. Als het daarmee niet overgaat dan moet ie weer plat en de wond opgefrist (dat wil ik natuurlijk liever niet).
Tinka schreef:Die pus komt waarschijnlijk omdat de draad is ontstoken, dat gaat dan een beetje fistelen zeg maar.
Volgens de dierenarts die ik vandaag heb gebeld zet er gewoon nog een restje dood weefsel wat zit te irriteren zeg maar.
Ik denk dat antibiotica gewoon niet goed doordringt in de wond en dat het daardoor blijft pussen. Het is maar een klein beetje pus hoor, paar ml per dag schat ik.
Ik doe Pathos een praam op en dan laat ie het goed toe, alleen loopt ie dan vreselijk te kloten met zijn hoofd, hij heeft een hekel aan die praam.
Ik spoel met verdunde betadinescrub, dat doe ik in een 20 cc spuit, die doe ik dan helemaal in de wond en dan heel hard spuiten. Wel lastig want ik hang dan ondersteboven tussen zijn benen en omdat die wond tussen die flapjes van zijn zak zit heb ik er geen goed zicht op. Dat doe ik dus maar op gevoel.
Als het echt niet overgaat dan moet ie maar plat.
Kweek word maar zeer zelden gedaan bij dieren en zeker niet van een wond.
Tinka schreef:In Utrecht deden we altijd spoelen met verdunde betadine of jodium hoor, dan hadden we zo'n hele rugspuit vol om de wonden te spoelen. Theekleurige oplossing moest het zijn. Dat is dus maar een klein scheutje in een boel water. In die concentratie is het niet toxisch voor weefsels. Wij gebruiken dat ook altijd als ontsmetting voor een operatie.
Het is trouwens niet echt een abces, er zit een klein gaatje met een beetje slijmvlies/granulatieweefsel en daarop zit dus een beetje pus. Het is niet meer dik ofzo, is het wel geweest, maar met die antibiotica en vochtafdrijvers was dat snel weg.
Bij honden en katten gebeurt het ook vaak dat de vicryl eruit fisteld. Dan hengel ik meestal de draad eruit en geef een kuurtje antibiotica en dan gaat het weer goed.