[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:33

kippen kunnen vliegen en de hoogte van hoe hoog ze vliegen (en springen) is afhankelijk van het ras, hier slapen sommige kippen ook in de boom en de stalkipjes slapen erg hoog op stok, wel lekker veilig.
zwemmen kunnen ze niet, totaal niet, met fladderen redden ze het ook niet, dus of zwembandjes aandoen of een andere oplossing verzinnen.
hier laten de konijnen, de kippen met rust, andersom worden de cavias en konijntjes wel eens weggejaagd door de kippen, konijnen kunnen wel heel erg goed graven.
hier heb ik diverse schuilhuisjes voor de cavia's en konijnen gemaakt zodat ze weg kunnen vluchten indien nodig.
er word alleen gepikt als ik wat lekker in de ren gooi zoals groente en tuin afval.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:06

Frida : alleen als er een silver bucksin merrie uitkomt, mss wel. :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:08

Kans is groot dat een dergelijk veulen gewoon blijft haha :D
Mijn Silver Buckskin dame wordt binnenkort opgehaald voor quarantaine...nog een maandje dus en dan is ze in NL :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:16

spannend, dan hebben beide dames van ons vast inmiddels wel hun veulen, ik slaap inmiddels in de caravan, verwacht het niet elk moment maar slaap daar beter dan in huis, als ik in huis wakker word, dan is het aankleden, naar stal, paarden wakker maken door mijn bezoek en constateren dat er niets aan de hand is, slapen in de caravan is dan handiger, ik lig heel dicht bij delicia en kan haar heel goed horen en zien.
hopelijk mag ik snel weer in mijn eigen bedje slapen, joeheej

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:16

maar Frida, dat is dan geen zuivere Rocky, kan jij niets mee aanvangen. _O- :P

oh leuk heb je weer een nieuwe bij ! Blijft Beauty nu van jou voorlopig ? Ik dacht dat ze te koop stond ?

Ik ben benieuwd naar Delicia's veulen !

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:19

Maar een merrie kan nog Kentucky papier krijgen en kan ik later Silver weer opzetten :P

Maar ja wist je nog niet dat ik een merrie erbij had? := Ze staat in mn profiel :P en op m`n website hihi

Ja Beauty blijft nog wel ff... :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:21

jawel, wist wel dat je die in aantocht had. Ik bedoel dat ze dan echt aanwezig is in je wei.

Moet deze zomer echt wel eens langskomen hoor. :j

Ja maar dan is dat veulen nog altijd maar een Kentucky. Voldoet heeeeeeeelemaal niet aan jouw fokdoel, als je dat maar weet. :P :P :D

edit; effe ter informatie, de link naar je website in je onderschrift, werkt niet. Er klopt iets niet met de url.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:23

hahahaa ja ik zal het goed in gedachten houden :D Je hebt wel helemaal gelijk hahaha

Maar ja dat moet je zeker!! :P Als Diva er is en het veulen :D

edit: thnx ik ga er ff naar kijken!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:23

jep, gaan we doen, dan kom ik af.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:25

Zo opgelost :P
Moet binnenkort m`n site nog keer afmaken :=

Maar gezellig :D

Ik ga er weer vandoor, verjaardag van opa van mn vriend.. heb gelukkig excuus niet lang te blijven want ja moet toch mijn merrie in de gaten houden hahaha

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:31

Citaat:
hier laten de konijnen, de kippen met rust, andersom worden de cavias en konijntjes wel eens weggejaagd door de kippen, konijnen kunnen wel heel erg goed graven.

hier hebben we ook konijnen en hazen (waar niet in NL :roll: die komen overal in de natuur voor :+ ), maar ze graven geen tunnels naar de kippen... zou wat zijn anders ontsnappen die verentoestanden via die tunnels 8-) en de hazen en konijnen heb ik nog niet achter de kippen zien aanhuppelen... _O-

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:40

Citaat:
...slapen in de caravan is dan handiger, ik lig heel dicht bij delicia en kan haar heel goed horen en zien...
... en ruiken...

nou nou samen met paard in de caravan... :+ :roll: >;) :):) ,,,, ik weet dat hier mensen zijn die net als ik bij paarden slapen... in de box of buiten in de buitenbox... maar in een caravan?? 8)7 waarom maak je geen touwtje vast aan delicia's rug... je rekent de afstand een beetje uit... andere uiteinde aan je grote teen (draadje via een raampje van je caravan)... en als delicia gaat liggen gaat je been omhoog :D *\o/*

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:43

Onze buren hebben ook kippen en konijnen bij elkaar zitten, dat gaat goed. De kippen ontsnapten vaak, maar nu niet meer. Nu ontsnappen alleen de konijnen om de haverklap en die eten dan onze planten en boompjes op :(
En er zit ook een hele horde ratten, die komen dan weer op dat voer af :Y)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:55

Heeft er iemand hier trouwens ervaring met een ontsteking na een castratie?
Pathos is dus 6 wkn geleden gecastreerd en er komt nog steeds een beetje pus uit de wond. Ik ben het nu aan het spoelen elke dag en hij heeft bijna 3 wkn antibiotica injecties gehad. Als het daarmee niet overgaat dan moet ie weer plat en de wond opgefrist (dat wil ik natuurlijk liever niet).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:20

Tinka schreef:
Heeft er iemand hier trouwens ervaring met een ontsteking na een castratie?
Pathos is dus 6 wkn geleden gecastreerd en er komt nog steeds een beetje pus uit de wond. Ik ben het nu aan het spoelen elke dag en hij heeft bijna 3 wkn antibiotica injecties gehad. Als het daarmee niet overgaat dan moet ie weer plat en de wond opgefrist (dat wil ik natuurlijk liever niet).

Dat is zeer vervelend Tinka.

Mijn advies:

1. een kweek maken van de pus, zsm. De dierenarts heeft 3 weken lang antibiotica injecties gegeven blind, dus zonder weet van welke soort bacterien er in het spel zijn. Nu kun je niet doorgaan met antibiotica ivm resistentie en geven van mogelijk onwerkzame antibiotica ivm bacteriecultuur, eerst kweken en er achter komen welke bacterien het zijn en dan gericht antibiotica geven.
2. Er is sprake van een geinfecteerde OK wond die wellicht al deels is gesloten en geinfecteerd is. Dat er een bacteriele infectie in het spel is staat vast, er is immers pusafvloed.
3. Een holte met pusvorming en dus bacteriele infectie moet gespoeld worden en een tijdje zolang de infectie duurt open blijven: de pus moet er uit en er moet lucht (zuurstof) bij ivm tegengaan groei anaerobe bacterien enz: de beruchte abces vormers.
4. Het openen van een holte welke geinfecteerd is met pusvormers is een ijzeren wet in de chirurgie. Zeker als er al zolang antibiotica is gegeven. Of je moet goed spoelen, dat wil zeggen een grote spuit zonder naald, zo van 50 cc (zijn vaak te koop bij boerenbond enz) en die grote spuit goed vullen (opzuigen met een steriele naald... zijn ook te koop bij boerenbonden) met fysiologisch zout (infuuszakken kun je bij DA krijgen of apotheek), en dan goed spoelen, doortastend, ferm en flink er in spuiten, anders moet de wond weer open worden gemaakt. Zonodig Pathos wat pijnstillers geven (poeders??) om hem te kunnen spoelen, immers hij zal er zeker pijn van hebben.

Dus snel een kweek laten maken, en goed spoelen met fysiologisch zout, en hem goed longeren: daar blijft de wond van open en dat is belangrijk immers pus moet er uit. Anders wond weer laten openen door DA, maar dan wel eerst de pus vooraf op kweek zetten! Zeker doen die kweek ivm met de mogelijke infectie van je wijlen veulen en die ander met navelinfectie?

Let wel ik ben geen DA, maar in de tropen had ik een paard zo behandeld.. daar ben je vaak ook DA... ook wel een keer in Oss geweest ivm een Alt Deutsche Hute Hond (heb ik op de keukentafel behandeld) met een infectie aan zijn voetje... ;) ,,,,overleg over wat ik schrijf eerst met je eigen DA (is mijn disclaimer...)
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 10-05-10 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:29

Die pus komt waarschijnlijk omdat de draad is ontstoken, dat gaat dan een beetje fistelen zeg maar.
Volgens de dierenarts die ik vandaag heb gebeld, zit er gewoon nog een restje dood weefsel wat zit te irriteren zeg maar.
Ik denk dat antibiotica gewoon niet goed doordringt in de wond en dat het daardoor blijft pussen. Het is maar een klein beetje pus hoor, paar ml per dag schat ik.
Ik doe Pathos een praam op en dan laat ie het goed toe, alleen loopt ie dan vreselijk te kloten met zijn hoofd, hij heeft een hekel aan die praam.
Ik spoel met verdunde betadinescrub, dat doe ik in een 20 cc spuit, die doe ik dan helemaal in de wond en dan heel hard spuiten. Wel lastig want ik hang dan ondersteboven tussen zijn benen en omdat die wond tussen die flapjes van zijn zak zit heb ik er geen goed zicht op. Dat doe ik dus maar op gevoel.
Als het echt niet overgaat dan moet ie maar plat.
Kweek word maar zeer zelden gedaan bij dieren en zeker niet van een wond.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:39

Tinka schreef:
Die pus komt waarschijnlijk omdat de draad is ontstoken, dat gaat dan een beetje fistelen zeg maar.
Volgens de dierenarts die ik vandaag heb gebeld zet er gewoon nog een restje dood weefsel wat zit te irriteren zeg maar.
Ik denk dat antibiotica gewoon niet goed doordringt in de wond en dat het daardoor blijft pussen. Het is maar een klein beetje pus hoor, paar ml per dag schat ik.
Ik doe Pathos een praam op en dan laat ie het goed toe, alleen loopt ie dan vreselijk te kloten met zijn hoofd, hij heeft een hekel aan die praam.
Ik spoel met verdunde betadinescrub, dat doe ik in een 20 cc spuit, die doe ik dan helemaal in de wond en dan heel hard spuiten. Wel lastig want ik hang dan ondersteboven tussen zijn benen en omdat die wond tussen die flapjes van zijn zak zit heb ik er geen goed zicht op. Dat doe ik dus maar op gevoel.
Als het echt niet overgaat dan moet ie maar plat.
Kweek word maar zeer zelden gedaan bij dieren en zeker niet van een wond.

Ik zou wel kweken gezien de voorgeschiedenis, da's vinden dat lastig (papierwerk) maar het hoort bij een normale da-praktijkvoering. Antibiotica dringt nooit goed door (eigenlijk helemaal niet ingeval van een abces) in een geinfecteerde wond die al 3 weken de tijd heeft gehad om te fistelen of een begin te maken met abcesvorming. Verdunde betadinescrub ben ik als arts absoluut geen voorstander van om in wonden te spuiten! Waarom niet? In mijn opleiding zakte je onmiddelijk voor je artsexamen als je een behandeling zou voorstellen om betadine of jodium rechtstreeks in abcessen, OK wonden of trauma's te spuiten om te spoelen: is gecontraindiceerd bij wondtoilet en spoelen. enz.
Betadine scrub bevat 75 mg/ml povidonjood. Hulpstoffen: ammoniumnonylfenoxypoly(ethyleenoxy)ethanolsulfaat, natriumhydroxyde, laurinezuurdiethanolamide en gezuiverd water.
Deze stoffen zijn ook toxisch voor weefsel, voor cellen in wonden die het al moeilijk hebben, die cellen sterven dan af en zijn dan dood. Dode weefselcellen zijn een perfecte voedingsbodem voor bacterien en die groeien dan door!

Dus spoelen met fysiologisch zout, dit is isotoon voor weefselcellen en niet toxisch!

Oh als mijn oude professor in de chirurgie (traumatoloog) dit zou horen... grrr

ook hier geldt: overleg eerst met je DA (is mijn disclaimer)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:46

In Utrecht deden we altijd spoelen met verdunde betadine of jodium hoor, dan hadden we zo'n hele rugspuit vol om de wonden te spoelen. Theekleurige oplossing moest het zijn. Dat is dus maar een klein scheutje in een boel water. In die concentratie is het niet toxisch voor weefsels. Wij gebruiken dat ook altijd als ontsmetting voor een operatie.
Het is trouwens niet echt een abces, er zit een klein gaatje met een beetje slijmvlies/granulatieweefsel en daarop zit dus een beetje pus. Het is niet meer dik ofzo, is het wel geweest, maar met die antibiotica en vochtafdrijvers was dat snel weg.
Bij honden en katten gebeurt het ook vaak dat de vicryl eruit fisteld. Dan hengel ik meestal de draad eruit en geef een kuurtje antibiotica en dan gaat het weer goed.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:55

Tinka schreef:
In Utrecht deden we altijd spoelen met verdunde betadine of jodium hoor, dan hadden we zo'n hele rugspuit vol om de wonden te spoelen. Theekleurige oplossing moest het zijn. Dat is dus maar een klein scheutje in een boel water. In die concentratie is het niet toxisch voor weefsels. Wij gebruiken dat ook altijd als ontsmetting voor een operatie.
Het is trouwens niet echt een abces, er zit een klein gaatje met een beetje slijmvlies/granulatieweefsel en daarop zit dus een beetje pus. Het is niet meer dik ofzo, is het wel geweest, maar met die antibiotica en vochtafdrijvers was dat snel weg.
Bij honden en katten gebeurt het ook vaak dat de vicryl eruit fisteld. Dan hengel ik meestal de draad eruit en geef een kuurtje antibiotica en dan gaat het weer goed.

jaja theekleurig... verdunde betadine... niet te geloven gebruiken ze dat in Utrecht? Als ik daar de baas was zou dat direct verleden tijd zijn. het is wat die da's het is wat... in ieder geval bij mensen... in mijn tijd: was het een doodzonde om betadine te gebruiken, en ik ben die mening nog steeds toegedaan.... :+ maar je weet dan ook dat een correct wondtoilet na trauma gebeurd met schone borstel fysiologisch zout en een beetje milde zeep, dit om intacte cellen te beschermen/behouden. Betadine voor een OK: dit wordt dan gesmeerd op een intacte huid: de cellen hebben dan geen last van de toxiciteit ivm beschermende hoornlaag. Heeft pathos Vicryl gehad of iets dergelijks? Waarom gebruiken DA's vochtafdrijvers? Bedoel je diuretica? Of corticosteroiden? Granulatieweefsel is goed. Maar ik zou niet doorgaan met betadinescrub. Gewoon openhouden en spoelen met fysiologisch zout. Zijn alle hechtingen er uit of opgelost?

En je kunt Pathos moeilijk een zoutwater zitbadje laten nemen... maar eigenlijk zou dat het beste zijn... dan was het zo over... ik ben zelf terughoudend met antibiotica, blind geven... liever niet.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:55

even een geheel andere methode... Daar is het nu al te laat voor maar ik heb het zo meegemaakt met Precious:

hij was gecastreerd, eerste dag zat er nog zo'n klont watten tussen zen benen, en een kort antibiotica kuurtje kreeg ik voor hem plus de injectie die hij van de DA had. Ik moest het de volgende dag droogsprayen met blauwspray. Vervolgens mocht ik er niet meer aankomen en ook niet spoelen. Mijn DA werkt veel vanuit de theorie dat een wond zo snel mogelijk moet drogen zodat het kan herstellen. Ik heb precious dus helemaal niet hoeven spoelen... en maar 1 keer met blauwspray. Met 2 weken was alles dicht. Ook mijn DA is tegen betadine, hij vind dat het de wond te nat houdt. Zelfde met navelstrengstompjes, ik krijg op mijn donder van hem als ik het met betadine doe :+

Maargoed, zo zien we maar weer dat zelfs in de geneeskunde de methodes zeer uiteenlopend zijn. Reden dat ik dit verhaal hier neer zet is omdat ik eigenlijk bijna nooit iets doe met het spoelen van wonden, eigenlijk altijd blauwspray en zelflaten helen. En moet zeggen, tot nu toe werkt dat erg goed :) geen geklooi met water, paarden vinden het meestal verschrikkelijk om een waterslang op een wond gericht te krijgen (tenminste die van mij :+ ) Dus ik doe het eigenlijk altijd zo :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:27

In eerste instantie heb ik hem ook alleen een weekje antbiotica gegeven en ben ik verder van de wond afgebleven, dat ging toen heel goed. Totdat het na 3 weken opeens heel erg ging zwellen. Toen heb ik dus andere antibiotica gekregen en ben ik verder ook van de wond afgebleven. Dat is ong de tijd dat die draad gaat oplossen en voor problemen kan zorgen. De zwelling was toen snel weg maar het bleef een beetje pussen. Omdat die anbiotica verder niet hielp tegen dat laatste beetje pus ben ik nu gaan spoelen met die verdunde betadine (dat was goed vlgs mijn dierenarts). Dat doe ik dus met een spuit en niet met een tuinslang ofzo. Nou hoop ik dat als er geen pus meer komt dat de wond dan vanzelf dicht gaat en dan natuurlijk niet meer spoelen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:08

ah ok ik snap het. Het leek alsof je vanaf het begin had gespoeld of misschien had ik niet goed gelezen, sorrie :) Dat van die 3 weken kan ik inkomen, toen was Precious ook veel onrustiger en paar dagen onregelmatiger met eten, maar dat loste zichzelf toen op na 2-3 dagen.. Zo'n ontstekeing later dan die tijd heb ik geen ervaring mee met paarden.. wel me tmijn hond maarja dta is natuurlijk niet echt vergelijkbaar... (2 prikjes en een week antibitica en toen was dat ook voorbij)

Wat dat betreft kan ik je dna dnek ik geen nadere tips meer geven... Vooral omdat het binnenin is en niet aan de buitenkant :( Succes in ieder geval!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:31

Afbeelding

Langharige Babe nog steeds in blijde verwachting :D

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:40

Mooi!

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:50

Mooie buikje heeft ze hoor!