[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 02:40

Tinka schreef:
De dierenarts is net bij ons geweest. Gaat niet zo goed met het veulen van Ori, ze ligt heel veel, drinkt weinig en is lusteloos. Ze heeft ook diarree. Er waren teveel darmgeluiden en de pols en ademhaling waren te hoog, beetje koliekerig. Ze heeft buscopan gehad, daarna ging ze gelukkig drinken, maar het blijft eng zo.

ik hoop dat het helemaal goed komt met Ori's veulentje, zoiets is zo zielig, en ik kan me goed inleven in je grote zorgen voor zo'n klein hummeltje.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:14

;( Ik duim voor snelle beterschap! :(:)

joyfordogs

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:06

jeetje, wat vervelend, sterkte met de kleine, hopelijk gaat het snel vooruit.
we duimen met je mee!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:08

Wat naar Tinka, hoop dat ze er snel boven op komt :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:21

he bah wat naar :( ... heel veel succes en beterschap!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:51

Met veulie gaat het gelukkig beter. In 1e instantie was ze verslechterd, nog slomer en de temp was nog meer omhoog gegaan (van 38,2 naar 39,1). De DA is om 12 uur vannacht dus weer geweest. Ze heeft een maagsonde gehad, zat gelukkig niet verstopt, daar heeft ze nog wat elctrolyten door gehad. Verder heeft ze antibiotica en ontstekingsremmer gehad. Vanmorgen waren alle vitals verbeterd, temp was normaal. Ze is alleen nog steeds een beetje koliekerig maar drinkt wel weer zelf en staat ook weer. Vanmorgen weer buscopan en AB gehad en die moet ik ook nog 3 dgn spuiten. Ze heeft waarsch. een coli bacterie
Pathos moet ook nog 1 1/2 week AB spuiten hebben voor zijn ontstoken zak, dus ben er maar druk mee.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:01

Tinka schreef:
Met veulie gaat het gelukkig beter. In 1e instantie was ze verslechterd, nog slomer en de temp was nog meer omhoog gegaan (van 38,2 naar 39,1). De DA is om 12 uur vannacht dus weer geweest. Ze heeft een maagsonde gehad, zat gelukkig niet verstopt, daar heeft ze nog wat elctrolyten door gehad. Verder heeft ze antibiotica en ontstekingsremmer gehad. Vanmorgen waren alle vitals verbeterd, temp was normaal. Ze is alleen nog steeds een beetje koliekerig maar drinkt wel weer zelf en staat ook weer. Vanmorgen weer buscopan en AB gehad en die moet ik ook nog 3 dgn spuiten. Ze heeft waarsch. een coli bacterie
Pathos moet ook nog 1 1/2 week AB spuiten hebben voor zijn ontstoken zak, dus ben er maar druk mee.

sterkte met de ziekenboeg, ik hoop dat ze allemaal weer vlot beter worden!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:01

Ze heeft nog steeds waterdunne diarree en ze is heel sloom, dus het blijft wel kritiek, maar er is in ieder geval vooruitgang

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:22

niet bijdehand bedoeld, maar heb je ook bloed laten nakijken?
kan zijn dat ze bloedplasma nodig heeft, dan is het wel zaak dat dit geen dagen duurt maar op tijd gegeven word.
ik wil je niet bang maken, maar ik heb enkele veulens zien gaan op die manier wat redelijk eenvoudig te voorkomen was, hier was ook een dierenarts bij geweest en hij had het bloed niet nagekeken, vandaar mijn opmerking.
Ik hoop voor je dat ze snel opknapt, hopelijk helpt dit lekkere weertje ook mee, zonvitamientjes :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:04

even een update over het veulen van Ori: het ziet er niet goed uit voor haar. We hebben moeder en kind vanmiddag naar Utrecht gebracht. Haar niertjes werken niet goed, ze heeft een ontsteking en verzuring van het bloed. Ze heeft infuus gehad, daarna was haar nierwaarde nog steeds even hoog, helemaal niet goed dus. Dat kan aangeboren zijn, of door een nare infectie. Eiwitgehalte was wel goed, dus ze heeft wel genoeg biest binnen gekregen. Nou gaan ze morgen weer kijken en ondertussen krijgt ze een hele zooi medicijnen. Als het morgen niet verbeterd is, dan is het hopeloos en word het inslapen |( . Vanavond maar een kaarsje branden voor haar en hopen dat ze toch wat opknapt.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:10

Wat afschuwelijk zeg..
Heel veel succes hiermee

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:25

Ontzettend veel sterkte! Hoop echt dat ze er bovenop komt :(:)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:46

Oei, sterkte met het veulen!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:49

O nee! :oo |(

Veel sterkte :(:)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:01

o nee Tinka, veel sterkte !

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:35

Heel veel sterkte toegewenst :( dit soort situaties wens je niemand toe :( vanuit hier duimen we voor je mee!!!!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 02:35

Tinka heel veel sterkte, zoiets is heel erg verdrietig. Ik heb ook een keer een pasgeboren veulen en moeder op de IC gehad (Kerken Duitsland), dat was toen erg spannend, maar er is altijd hoop voor de kleine.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:20

Tinka heel veel sterkte :(

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:17

Sinds een aantal dagen ben ik de trotse bezitter van een vijfdehands paardentrailer... ik heb nog nooit een paardentrailer gehad :oo
Een oudje is het... maar hij rijdt goed.

Nieuwe kon er niet af, veel kosten gehad, ik heb onlangs een splinternieuwe grote roundpen laten bouwen in Thuringen voor de hengsten Phenix :(:) en Lucky :(:) , en ik betaal natuurlijk door voor alle kosten van Dream, Phenix, en Lucky (hooi, DA etc).

Nu wil ik (Gert Jan) ook een keer genieten van mijn paardjes, ik heb al 2 jaar niet gereden of met de merries kunnen wandelen :oo ... alleen maar zorgen gehad, en de paarden verzorgen...

Wandelen met Magic of Whisper vind ik heel leuk, deed ik tot voorjaar 2008 heel erg veel. De merries vinden het ook hartstikke leuk om mee te gaan wandelen.

Mijn vraag is of er in Overijssel, Drente, Groningen (of over de grens in Duitsland) rustige en mooie natuurgebieden zijn (geen plantages met Jacobskruid) waar ik met Magic of Whisper kan wandelen, beter gezegd mag wandelen, en zonder dat mountainbikers, crossmotoren etc de paadjes afscheuren... daar had ik vroeger in de Maashorst zo'n last van en daar krioelde het ook van Jacobskruid.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:13

Van de zomer wil ik met 2 paarden op vakantie naar Frankrijk, weet iemand in Frankrijk, een logies waar je ook met 2 paarden terecht kan, en je kan rijden/wandelen? Iets voor de ruiter op leeftijd... juli GJ: 54 jaar :+ In de buurt moet het rustig zijn en mooie natuur, waar je met paarden kan zwerven. Geen pretpark-drukte.
In ieder geval een gebied waar het niet regent.

Ten zuiden van Parijs, maar ook niet te ver weg, dus niet bij de grens met Spanje...

Magic :(:) gaat dan maar onder het zadel... (ze gaat momenteel in training voor spieren) en Whisper mee aan een lijn er achter als pakezelin :D ...met tent, en spullen enz... :z

PB of email kan ook.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 26-04-10 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:18

Het veulen van Ori is vanmiddag ingeslapen. Ging ineens heel erg achteruit. Ze had heel veel pijn ondanks dat ze soort morfine kreeg. Ondanks infusen holden haar bloedwaardes achteruit en ze kreeg vocht achter de longen door teveel infuus. Ze denken dat de darm heel erg beschadigd was en daardoor gaan lekken. Er zat ook bloed in slijm bij de diarree. Er word sectie gedaan dan weet ik wat het geweest is. Ze denken nu weer aan salmonella. Morgen ga ik Ori ophalen en dan weten ze hopelijk wat het geweest is.
Het veulen van Sara is sinds een paar daagjes ook aan de diarree, maar die is er gelukkig niet ziek van, wel ga ik morgenochtend even bloed prikken. Als dat niet goed is moet ze ook naar Utrecht.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:20

|( Wat een ellende.Ik leef heel erg met je mee. :(:) :+:

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:20

Gecondoleerd Tinka, dit vind ik heel erg voor jou en merrie en veulen, voor jullie allemaal.
Ik hoop dat ze er achter komen wat het was. Nierfalen, hartfalen, overvulling, diarree, darmlekkage met vrij vocht in de buik, veel pijn, morfine-analogen leggen de peristaltiek lam... duidt op een grote algemene darminfectie. Dus ze weten nog niet zeker of het Salmonella is?
Lijkt mij verstandig als je alles goed in de gaten houdt, jezelf, je paarden, andere veulen.
Laat je voer ook nakijken eventueel, brokken? Nieuw of ander (bemest) hooi gekregen onlangs?
Zijn er kippen of biggen in de buurt?
Nogmaals heel veel sterkte.
Als ik je ergens mee kan helpen, ergens mee van dienst kan zijn, help ik.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 26-04-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:24

Ik vind het echt vreselijk, ben er heel intensief mee bezig geweest. Het was zo'n mooi veulentje en vertoonde ook nog tolt. Ik zag al helemaal voor me dat ze lekker met het andere veulen kon spelen. Nu maak ik me ook weer zorgen over het andere veulen. En ik zit ook nog overspannen thuis. Tegenspoed komt nooit alleen bij mij denk ik.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:30

Tinka schreef:
Ik vind het echt vreselijk, ben er heel intensief mee bezig geweest. Het was zo'n mooi veulentje en vertoonde ook nog tolt. Ik zag al helemaal voor me dat ze lekker met het andere veulen kon spelen. Nu maak ik me ook weer zorgen over het andere veulen. En ik zit ook nog overspannen thuis. Tegenspoed komt nooit alleen bij mij denk ik.

Vreselijk Tinka, alles komt tegelijk, ik kan mij een beetje inleven, is moeilijk, ik heb de foto's bekeken van het veulentje: zeer mooi, en dat zeg ik niet nu om wat er is gebeurd... het was mooi.
Ja, tegenspoed komt meestal niet alleen.