Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:24

Ik gebruik ook antiklit van Cowboy Magic, dan komt er ook een beschermlaagje erop en hecht het vuil niet zo, werkt super. Zeker in de winter een aanrader met die modder en blonde manen! Hahaha :Y)

CrazyCat

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:45

Ik begin altijd heel enthousiast aan het begin van de winter met cowbpy magic, maar halverwege denk ik...laat maar het komt van het voorjaar wel weer....haha

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:57

Ik ga me ook pas in het voorjaar weer uitsloven... :D
Toch wel handig,zwarte rocky's :+

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:23

CrazyCat schreef:
Gangen zijn ook leuk aan het ontwikkelen.

Kan jou hengst ook met de bal gooien? Gold tolt ook wel... maar vanochtend stond ik buiten met de camera om de hengsten in de sneeuw te filmen (alweer sneeuw) en zag dat hengst Gold de bal opraapte met zijn tanden (er zit een tandvat aan) en met zeer sierlijke boog de lucht in gooide... _/-\o_ dit heeft hij van Lucky geleerd... die gooit en voetbalt nog steeds met de bal... en dit doen ze tegenwoordig altijd ochtends vroeg... gaan ze met zijn tweeen spelen en alles bekijken waar ze staan (wandelingtje)...
Ik vind het heel leuk dat een hengst van bijna 7 jaar nog zo speels is, Gold is altijd goed gehumeurd, en omgaan met jong spul houdt de ouwetjes jong ;) , hij staat altijd met Lucky :(:) van 2 jaar in de wei en in het voorjaar gaan ze naast de jonge hengstjes staan en later alle hengsten bij elkaar... maar of dat goed samen gaat met Phenix is nog maar de vraag... die is een beetje "pittig" (zie een andere film straks van Phenix... kun je zien hoe pittig die kan zijn ... film wordt momenteel geupload naar YouTube)...
Goed kijken en dan zie je de bal... het is nog een beetje donker...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:57

Ballen zijn bij hem geen favoriet hij gooit liever met zijn speelmaatje Sil

Deze zomer maar eens gaan proberen met de grote speelbal

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:04

LEuke filmpjes!
Gráni is gék op zijn bal! :D

Hier 1 van de eerste keren dat hij met een grote bal speelde:
Afbeelding

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:13

Gaaf filmpje die laatste zeg nienke! Hartstikke leuk! Waar haal jij die grote bal vandaan als ik vragen mag? :+

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:34

Leuk om te weten dit!
@frida: ja het is een hele bos he? Erg zit ook veel klei in.

Want inderdaad begon ik ook aan het begin van de winter met antiklit-producten, maar nu is het puur natuur.. :Y)

Die grote bal is gaaf. Volgens mij is die ook bij bijvoorbeeld equiplay te bestellen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:35

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:17

Succubi schreef:
LEuke filmpjes!
Gráni is gék op zijn bal! :D

Hier 1 van de eerste keren dat hij met een grote bal speelde:

leuk! Wat een enorme bal heb jij!

Hier spelen veulens heel weinig met bal, ik denk dat ze te druk met elkaar zijn, rennen, spelen enz. lucky speelde veel en veel meer met de bal. Als een veulen geen speelkameraadje heeft van eigen leeftijd dan denk ik dat zo'n bal heel goed is.
Kijk hoe de veulens Phenix en Star druk met elkaar spelen, nu kunnen jullie echt goed de kleur van Phenix zien, zijn manen en staart, een 4-beat komt in dit flimpje niet voor... een rennen, en spelen:

Phenix is echt een flink haantje, kijk eens hoe hij een pluimstaart maakt en blaast... Phenix wordt begroet door Esther (dochter van Diny) en Phenix begroet Esther, zij vindt het altijd leuk om de paarden buiten te zetten:

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:05

CrazyCat schreef:
Ballen zijn bij hem geen favoriet hij gooit liever met zijn speelmaatje Sil

Deze zomer maar eens gaan proberen met de grote speelbal

mooie films, met veel plezier gekeken, met name de laatste video vind ik erg leuk, heel subtiel en met veel feeling!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:09

vandaag is hier de tandarts geweest, Dream is verlost van de haaktanden en 2 loszittende melkkiezen. Magic had veel scherpe randen en die zijn bijgevijld en bij Whisper is ook gevijld ivm scherpe randen. Hoe vaak laten jullie de tandarts komen bij de Rocky's? Ik heb een tandarts met een amerikaanse opleiding, en die vind ik erg goed. Ze werden lichtverdoofd en ik kon ook tot aan de achterste kiezen voelen met de hand... en vreselijk wat had Magic een scherpe randen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:23

Haha veel berichten van mij... maar in Wijchen heb ik geen internet meer... (bezuinigen)... of ik moet naar een internetwinkel of ik moet in Vriezenveen zijn.... maar op mijn website link ik naar een aantal commerciele fokkers in NL enz... maar ik heb de indruk dat er steeds meer (niet)commerciele fokkers bijkomen in NL en Europa. Op mijn site krijg ik (vind ik) veel bezoek,... mijn vraag is wie er allemaal in NL en Europa commercieel en niet-commecieel in Rocky Mountain Horses fokken?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:13

Ja was inderdaad even geleden dat je gepost hebt :) Hier komt in maart de tandarts, eerder liet ik hem alleen incidenteel komen, maar nu wil ik er toch graag meer regelmaat in proberen te krijgen.

Overigens val ik onder het noemenrtje commercieel, zag inderdaad dat je me gelinkt had, leuk!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:53

Bij mij is die als laatst eind vorig jaar geweest en half jaar daarna moet Sam weer en Silver ook. Jonge paarden v.a. 3 jaar moeten eigenlijk 2 keer per jaar en voor de wat oudere is 1 keer per jaar voldoende.
Ik heb deze van een vriendin van mij, ontzettend aardige en rustige jongen/man en heel fijn met paarden. Hij vond Sam heel mooi dus ja was snel om hahaa grapje :P

Maar ja wanneer is iemand commercieel? Ik nog lang niet met 1 veulen per jaar, ben mijn fokgroep nog aan het opzetten en wie weet waar het heen gaat.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:44

i.m.o. ben je commercieel als je er probeert een inkomen uit te halen en jaarrond activiteiten rondom de paarden hebt (trainingen/fok/import/inkoop/verkoop/promotie/show etc.)
En daarnaast vind ik dat je dan ook als bedrijf geregistreerd moet staan. Onder de 7-8 paarden wordt je zowieso door gemeente aangezien als hobbymatig. (en i.m.o. ook niet commercieel) Maar hier zullen denk ik meningen ook wel over verschillen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:44

Zamora schreef:
Bij mij is die als laatst eind vorig jaar geweest en half jaar daarna moet Sam weer en Silver ook. Jonge paarden v.a. 3 jaar moeten eigenlijk 2 keer per jaar en voor de wat oudere is 1 keer per jaar voldoende.
Ik heb deze van een vriendin van mij, ontzettend aardige en rustige jongen/man en heel fijn met paarden. Hij vond Sam heel mooi dus ja was snel om hahaa grapje :P

Maar ja wanneer is iemand commercieel? Ik nog lang niet met 1 veulen per jaar, ben mijn fokgroep nog aan het opzetten en wie weet waar het heen gaat.

en ook @leonie

Voor jonge paarden is mij wel duidelijk dat minstens 1 a 2 keer per jaar de tandarts moet komen, bijvoorbeeld jonge merrie Dream (geboren mei 2007) heeft melktanden welke moeilijk wisselen, de eerste voorste wisselaars wilden niet loslaten en om weer aangroeien te voorkomen (of iets dergelijks) moesten ze manueel door de tandarts verwijderd worden, vandaag heeft ze ook 2 melkkiezen bij Dream verwijderd omdat de tandarts bang is dat ze anders te lang blijven zitten. Overigens had Dream flinke wortels aan de haaktanden, daar was de tandarts lang mee bezig (boren, wrikken, hakken enz). Ik ben altijd als de dood dat de wortels afbreken immers dat is weer een bron van infectie en vervelend gedoe. Het verschil tussen een goede en minder goede tandarts is dat een goede tandarts ook haaktanden met lange wortel er uit krijgt zoals bij Dream, veel prutsers trekken zo'n haaktand er uit of de wortel (als er een lange wortel is) afbreekt of niet. Bij Dream kreeg zij ze er helemaal uit met wortel en al.

Nu mijn vraag over oudere merries: hoe vaak is het nodig om een tandarts naar een Rocky te laten kijken van ouder dan 6 jaar? En zoals bij Magic die is bijna 17 jaar, hoe vaak zouden jullie dat doen bij deze Rocky merrie? Dus Frida bij een ouder paard doe jij 1 x per jaar? ik vraag dat hier, de tandarts zegt 1 x per jaar.... maar tandartsen zijn ook commercieel :+

Hebben jullie ook rocky's met haaktanden met lange wortels?

Whisper had bijna geen wortels aan de haaktanden en haar wisselen ging probleemloos. Dream die in groei (ondanks gericht fokken op kleine maat) achterblijft denk ik dat haar wisselproblemen mede invloed hebben op slecht groeien, Dream is echt een probleemeter (wisselen de oorzaak??) , brokken eet ze goed, wortels prima... maar hooi laat ze te veel liggen... Ook met mestonderzoek blijkt dat Dream geen wormen heeft (geen enkel paard bij ons had bij mestonderzoek wormen).

Wat zouden jullie doen ingeval van Dream?
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 03-02-10 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:52

NkPrecious schreef:
Ja was inderdaad even geleden dat je gepost hebt :) Hier komt in maart de tandarts, eerder liet ik hem alleen incidenteel komen, maar nu wil ik er toch graag meer regelmaat in proberen te krijgen.

Overigens val ik onder het noemenrtje commercieel, zag inderdaad dat je me gelinkt had, leuk!

ja ik je gelinkt, op mijn site die hoog staat in Google en andere search-engines krijg ik veel bezoek. Overigens betaal ik absoluut niet voor een hogere ranking op google enz. Met slim schrijven en intelligent omgaan met metatags krijg je so wie so hogere rankings.

Ik zou het vervelend vinden als ik mensen/fokkers van Rocky Mountain Horses niet vermeld. Maakt mij niet uit om mensen/fokkers te linken, ik verkoop geen paarden en concurrentie is voor mij niet van belang.

Ik heb een hulpsite http://www.rockymountainhorses.be die had ik destijds gereserveerd voor Simone, maar die woont al lang niet meer in Belgie, zou iemand interesse hebben in deze site? Dan kan ik de registratie over schrijven (hoef ik geen geld voor). Stuur dan een PB aub

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:04

Zamora schreef:

Ik heb een jonge vrouw, opleiding in Brussel, Docent een Amerikaan, ze neemt een instrumentarium mee waar je "U" tegen zegt, 3 koffers, slijpmachine en van alles. Ze werkt hier in de buurt, ook elders in NL en ook in Duitsland. Mijn rocky's zijn niet de eerste die ze als "patient" ziet. Dus iemand anders met een Rocky in Nl heeft haar ook als tandarts.

Met één veulen ben je denk ik geen commerciele fokker, maakt niet uit, iedereen link ik, jij ook. Ik hoop voor je dat het een succes wordt je fokgroep, ik gun oprecht een ieder een goede boterham in dit ras. Het is een bijzonder mooi ras en wat mij betreft komen er veel en veel meer Rocky's in Europa bij. Krijgen we ook meer gezelligheid, een grotere groep eigenaren, eindelijk veel meer grote en kleine evenementen, meer en meer keus met hengsten en bloedlijnen! Fokkers, commercieel, hobbyisten, particulieren zouden meer moeten samenwerken en meer kennis en ervaring moeten uitwisselen, dit is ook van belang voor jullie klanten met dit ras, zij willen heel graag van alles weten, technische details bijvoorbeeld, over de gangen (workshops), over trainen, over inrijden, over voeding, over kleuren, over de ... tandarts bij dit ras, over alles wat met dit ras te maken heeft... daarom vind ik het zo fijn dat bokt nu een platform biedt speciaal voor "ons" ras!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:10

NkPrecious schreef:
i.m.o. ben je commercieel als je er probeert een inkomen uit te halen en jaarrond activiteiten rondom de paarden hebt (trainingen/fok/import/inkoop/verkoop/promotie/show etc.)
En daarnaast vind ik dat je dan ook als bedrijf geregistreerd moet staan. Onder de 7-8 paarden wordt je zowieso door gemeente aangezien als hobbymatig. (en i.m.o. ook niet commercieel) Maar hier zullen denk ik meningen ook wel over verschillen.

Ohhh de een met zeer veel paarden wordt niet en de ander met veel minder wordt wel door de belastingdienst-NL als commercieel aangemerkt, wat dit betreft is er in NL enorme onrechtvaardige willekeur... willekeur betracht door belastingdienst, gemeenten enz. Inderdaad meningen verschillen. Ik neig zeer zeker naar jouw opvatting over wat wel en niet commercieel is in dit opkomend ras RMH, echter een en ander moeten juristen maar uitvechten (die hebben er voor geleerd... ik ben maar een hele simpele dokter).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:19

TheMagicLine schreef:
vandaag is hier de tandarts geweest, Dream is verlost van de haaktanden en 2 loszittende melkkiezen. Magic had veel scherpe randen en die zijn bijgevijld en bij Whisper is ook gevijld ivm scherpe randen. Hoe vaak laten jullie de tandarts komen bij de Rocky's? Ik heb een tandarts met een amerikaanse opleiding, en die vind ik erg goed. Ze werden lichtverdoofd en ik kon ook tot aan de achterste kiezen voelen met de hand... en vreselijk wat had Magic een scherpe randen.

Ik vraag me af hoe die lichte verdoving gegeven is, en of die tandarts ook dierenarts is. Want bij mijn weten mag iemand die geen dierenarts is, niet verdoven. Tenzij het met bv tranquigel oid is, maar dat duurt best lang voordat het werkt.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:31

Mij is het volegnde verteld over BTW etc.

Wanneer je onder de (in mijn gemeente) 7 paarden zit, ben je hobbymatig fokker/houder, en hoef je geen agrarische vergunningen etc. aan te vragen. Wél is het zo dat je er wijs aan doet om verkochte paarden aan te merken in je persoonlijke BTW aangifte als 'overige inkomsten' Verkoop je een keertje 1-2 paarden heeft dat natuurlijk geen/weinig zin, maar wanneer je jaarlijkse doorgang hebt in je paarden is het wijs om dit te doen, dan wordt het op de juiste manier verrekend. Doe je dit niet, en de belastingsdienst komt er dan achter dat je jaarlijks meerdere paarden verkoopt heb je natuurlijk een probleem.

Ik ben vorig jaar geregistreerd als bedrijf, pff tis soms echt geen pretje, maar je weet in ieder geval 'zeker' dat je het goed doet.
Inschrijving bij kvk en belastingsdienst heb je trouwens zowieso nodig om een agrarische vergunning te krijgen.

Ingewikkelde Nederland regels :(

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:45

Tinka schreef:
TheMagicLine schreef:

Ik vraag me af hoe die lichte verdoving gegeven is, en of die tandarts ook dierenarts is. Want bij mijn weten mag iemand die geen dierenarts is, niet verdoven. Tenzij het met bv tranquigel oid is, maar dat duurt best lang voordat het werkt.

Je hebt gelijk, maar ik heb er absoluut geen moeite mee als dat deze tandarts verdoving zou geven. Ik spuit zelf, je denkt toch niet dat ik apart de dierenarts laat komen? Ik heb in mijn leven zo vaak iv, im gespoten, ook centrale lijnen aangelegd, in de tropen gewerkt en daar was ik ook 'dierenarts"... Mijn dierenarts zou stom verbaasd zijn en zeggen dat ik zelf moet spuiten. Binnenkort komt ze terug voor de hengsten en die spuit ik ook zelf.

Vrijwel geen enkele dierenarts in NL weet dat je op de helft van de normale dosis moet zitten als je Rocky Mountain Horses wil verdoven/sederen, laag beginnen... je kan altijd de dosering iets verhogen. Dit is mij destijds op het hart gedrukt door Sue en Wendell Wells, dit ras staat zo dicht bij de basis dat door een reguliere dosis ze ter plekke dood kunnen neer ploffen... en deze tandarts wist het wel,,, een dikke pluim voor haar!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:48

NkPrecious schreef:
Mij is het volegnde verteld over BTW etc.

Wanneer je onder de (in mijn gemeente) 7 paarden zit, ben je hobbymatig fokker/houder, en hoef je geen agrarische vergunningen etc. aan te vragen. Wél is het zo dat je er wijs aan doet om verkochte paarden aan te merken in je persoonlijke BTW aangifte als 'overige inkomsten' Verkoop je een keertje 1-2 paarden heeft dat natuurlijk geen/weinig zin, maar wanneer je jaarlijkse doorgang hebt in je paarden is het wijs om dit te doen, dan wordt het op de juiste manier verrekend. Doe je dit niet, en de belastingsdienst komt er dan achter dat je jaarlijks meerdere paarden verkoopt heb je natuurlijk een probleem.

Ik ben vorig jaar geregistreerd als bedrijf, pff tis soms echt geen pretje, maar je weet in ieder geval 'zeker' dat je het goed doet.
Inschrijving bij kvk en belastingsdienst heb je trouwens zowieso nodig om een agrarische vergunning te krijgen.

Ingewikkelde Nederland regels :(

ik voel met je mee, respect voor je dat je het allemaal zo doet! :(:)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:52

Haha, ik ben hobbymatig eigenaar..... Geen fokker.... helaas. Misschien ooit, maar dan ook alleen maar hobbymatig.

Ik laat mijn Rocky ieder jaar door de tandarts nakijken. Klopt idd dat een tandarts geen verdoving mag zetten, dat moet de dierenarts dan apart komen doen. Mijn dierenarts is ook paardentandarts en paardenostheopaat samen, lekker handig, dus met de jaarlijkse enting, kunnen haar tanden en rug ook even nagekeken worden. Mijn dierenarts heeft ook zijn opleiding in Amerika gedaan voor paardentandarts, heeft daar ook een aantal jaar gewerkt. Hele leuke man is dat, heel rustig naar het paard. Ik had in Belgie jaren dezelfde veearts, dus dan is het moeilijk een 'nieuwe' te zoeken, gelukkig in een keer een goeie gevonden! Hij doet ook nog apart ki op zijn kliniek enzo, wel handig als misschien in de toekomst Rocky hengsten daaraan meedoen, dan is de reisafstand ook ineenkeer een stuk kleiner.
Je hoeft niet met je merrie te reizen, geen enge ziektes en je weet zeker dat er genoeg visjes zwemmen, haaha :o

Nog een vraag over de nederlandse paspoorten wat verplicht zijn, hoe hebben jullie dat bij jullie Rocky gedaan? Gewoon naar de KNHS opgestuurd?
Ik had nl. nog geen paspoort voor Abby, mijn belgische da dacht dat dat niet nodig was als er papier bij het paard zat, maargoed, dus ik heb begin december het paspoort aangevraagd bij de KNHS en afgelopen week ben ik maar eens gaan bellen, duurde wel erg lang, bleek dus dat de KNHS alleen maar een paspoort mag uitbrengen als het paard geen papier heeft. Heeft het paard dus wel stamboekpapier dan moet het stamboek het paspoort uitgeven, maargoed als dat stamboek niet in Nederland is, wat dan? Het enige Amerikaanse stamboek in NL is het Quarter horse stamboek, dus moet het QH stamboek het paspoort uitgeven voor Rockies. Daarvoor heeft het ook zolang geduurd, de KNHS wacht dat ze genoeg aanvragen hebben en sturen het dan in eens door, ze hadden het pas vorige week ontvangen en vandaag het ik het paspoort in de bus. Die man van het QH stamboek zei ook dat als ik nog eens een paspoort voor een Rocky moest hebben, dat ik het dus in een keer naar het QH stamboek moest sturen, dan heb ik het binnen 2 weken terug.
Zijn dus bij jullie Rockies de paspoorten ook via het QH stamboek gegaan? Of is dit weer iets nieuws?