Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CrazyCat schreef:Gangen zijn ook leuk aan het ontwikkelen.
Succubi schreef:LEuke filmpjes!
Gráni is gék op zijn bal!
Hier 1 van de eerste keren dat hij met een grote bal speelde:
Zamora schreef:Bij mij is die als laatst eind vorig jaar geweest en half jaar daarna moet Sam weer en Silver ook. Jonge paarden v.a. 3 jaar moeten eigenlijk 2 keer per jaar en voor de wat oudere is 1 keer per jaar voldoende.
Ik heb deze van een vriendin van mij, ontzettend aardige en rustige jongen/man en heel fijn met paarden. Hij vond Sam heel mooi dus ja was snel om hahaa grapje
Maar ja wanneer is iemand commercieel? Ik nog lang niet met 1 veulen per jaar, ben mijn fokgroep nog aan het opzetten en wie weet waar het heen gaat.
NkPrecious schreef:Ja was inderdaad even geleden dat je gepost hebtHier komt in maart de tandarts, eerder liet ik hem alleen incidenteel komen, maar nu wil ik er toch graag meer regelmaat in proberen te krijgen.
Overigens val ik onder het noemenrtje commercieel, zag inderdaad dat je me gelinkt had, leuk!
Zamora schreef:Bij mij is die als laatst eind vorig jaar geweest en half jaar daarna moet Sam weer en Silver ook. Jonge paarden v.a. 3 jaar moeten eigenlijk 2 keer per jaar en voor de wat oudere is 1 keer per jaar voldoende.
Ik heb deze van een vriendin van mij, ontzettend aardige en rustige jongen/man en heel fijn met paarden. Hij vond Sam heel mooi dus ja was snel om hahaa grapje
Maar ja wanneer is iemand commercieel? Ik nog lang niet met 1 veulen per jaar, ben mijn fokgroep nog aan het opzetten en wie weet waar het heen gaat.
NkPrecious schreef:i.m.o. ben je commercieel als je er probeert een inkomen uit te halen en jaarrond activiteiten rondom de paarden hebt (trainingen/fok/import/inkoop/verkoop/promotie/show etc.)
En daarnaast vind ik dat je dan ook als bedrijf geregistreerd moet staan. Onder de 7-8 paarden wordt je zowieso door gemeente aangezien als hobbymatig. (en i.m.o. ook niet commercieel) Maar hier zullen denk ik meningen ook wel over verschillen.
TheMagicLine schreef:vandaag is hier de tandarts geweest, Dream is verlost van de haaktanden en 2 loszittende melkkiezen. Magic had veel scherpe randen en die zijn bijgevijld en bij Whisper is ook gevijld ivm scherpe randen. Hoe vaak laten jullie de tandarts komen bij de Rocky's? Ik heb een tandarts met een amerikaanse opleiding, en die vind ik erg goed. Ze werden lichtverdoofd en ik kon ook tot aan de achterste kiezen voelen met de hand... en vreselijk wat had Magic een scherpe randen.
Tinka schreef:TheMagicLine schreef:vandaag is hier de tandarts geweest, Dream is verlost van de haaktanden en 2 loszittende melkkiezen. Magic had veel scherpe randen en die zijn bijgevijld en bij Whisper is ook gevijld ivm scherpe randen. Hoe vaak laten jullie de tandarts komen bij de Rocky's? Ik heb een tandarts met een amerikaanse opleiding, en die vind ik erg goed. Ze werden lichtverdoofd en ik kon ook tot aan de achterste kiezen voelen met de hand... en vreselijk wat had Magic een scherpe randen.
Ik vraag me af hoe die lichte verdoving gegeven is, en of die tandarts ook dierenarts is. Want bij mijn weten mag iemand die geen dierenarts is, niet verdoven. Tenzij het met bv tranquigel oid is, maar dat duurt best lang voordat het werkt.
NkPrecious schreef:Mij is het volegnde verteld over BTW etc.
Wanneer je onder de (in mijn gemeente) 7 paarden zit, ben je hobbymatig fokker/houder, en hoef je geen agrarische vergunningen etc. aan te vragen. Wél is het zo dat je er wijs aan doet om verkochte paarden aan te merken in je persoonlijke BTW aangifte als 'overige inkomsten' Verkoop je een keertje 1-2 paarden heeft dat natuurlijk geen/weinig zin, maar wanneer je jaarlijkse doorgang hebt in je paarden is het wijs om dit te doen, dan wordt het op de juiste manier verrekend. Doe je dit niet, en de belastingsdienst komt er dan achter dat je jaarlijks meerdere paarden verkoopt heb je natuurlijk een probleem.
Ik ben vorig jaar geregistreerd als bedrijf, pff tis soms echt geen pretje, maar je weet in ieder geval 'zeker' dat je het goed doet.
Inschrijving bij kvk en belastingsdienst heb je trouwens zowieso nodig om een agrarische vergunning te krijgen.
Ingewikkelde Nederland regels