[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:50

Hier ook NH gericht. Ik werk ook met clickertraining, een fjordje die angst voor alles had gekregen. Ook voor zadels e.d. en sinds een paar weken kan er een zadel op en aangesingeld zonder problemen! Gaaf om te zien hoor.
Inderdaad is het niet zonder gevaren als je er niet vanaf weet maar ik denk dat dat met alles wel is. Wel goed om gezegd te hebben! :D
Het scheelt dat ik een opleiding gedaan heb met alle ins en outs wbt clickertraining..

Ik werk graag los met paarden.. in roundpen dat ze helemaal op mij moeten letten wbt lichaamstaal e.d.
Verder bitloos en boomloos wordt hier gereden en zonder ijzers :D
Handpaard rijden is wel iets wat ook in mijn training vaak voorkomt! Toch heerlijk om met zn 2e op pad te gaan en jongst alle situaties laten zien en leren kennen op deze manier en zonder druk. Ik geniet er elke keer weer van *D

joyfordogs

Re: Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:59

hier ook meestal bitloos en boomloos, maar met warm weer juist een bit, hij word gek van de jeuk op zijn neus.
Verder houd ik ook niet van ijzers maar sinds oktober staat die van mij voor op ijzers, tja, hij kreeg een scheur in zijn hoef die steeds opnieuw doorscheurde, waarschijnlijk heeft hij nu zijn laatste setje, dan mag hij weer met blote voeten :)
leuk joh, met handpaard, ik heb het een paar keer gedaan met een logeershetje, zij is nu weer weg. Ik wil het wel gaan doen met mijn 2 jarige.
Bouw je dit in de bak op?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:28

Lijkt mij idd handig om dat in een bak/paddock/weiland of eventueel longeerbak te doen. Ik ga het in ieder geval in de longeerbak doen omdat de wanden hier erg hoog van zijn en ze zich dan volledig focused op mij. In de zomer natuurlijk in het weiland.

Maar ik kan mijn clicker nergens meer vinden :S

Ik heb een vriendin die ook zo'n cursus clickertraining heeft gehad, ze gaat mij helpen en blijft erbij todat ik het zelf ook kan (ik krijg dus een minicursus :P) en mijn paard het ook snapt ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:29

Ik heb gelukkig geen ijzers :P (babypaardje)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:30

Nsundu schreef:
Hier ook NH gericht. Ik werk ook met clickertraining, een fjordje die angst voor alles had gekregen. Ook voor zadels e.d. en sinds een paar weken kan er een zadel op en aangesingeld zonder problemen! Gaaf om te zien hoor.
Inderdaad is het niet zonder gevaren als je er niet vanaf weet maar ik denk dat dat met alles wel is. Wel goed om gezegd te hebben! :D
Het scheelt dat ik een opleiding gedaan heb met alle ins en outs wbt clickertraining..

Ik werk graag los met paarden.. in roundpen dat ze helemaal op mij moeten letten wbt lichaamstaal e.d.
Verder bitloos en boomloos wordt hier gereden en zonder ijzers :D
Handpaard rijden is wel iets wat ook in mijn training vaak voorkomt! Toch heerlijk om met zn 2e op pad te gaan en jongst alle situaties laten zien en leren kennen op deze manier en zonder druk. Ik geniet er elke keer weer van *D

Hoe kwam dat fjordje dan aan die angst? Had je hem ergens vandaan gekocht? Wel super handig he, dat je het er op zo'n paardvriendelijke manier weer helemaal uit krijgt *D

Ennuh...roundpen=longeerbak? (of klink ik nou wel heel erg blond :P)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:11

fjord was van iemand anders geloof ik?

Ik rijd mijn paarden ook bitloos, boomloos en ijzerloos :D
Straks als veulens er zijn wil ik weer met grondwerk e.d. beginnen :P

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:57

fjord was inderdaad van iemand anders. Meisje was 9 toen ze em kreeg en ook direct te gene die het meeste van paarden wist in haar omgeving.. dus zo iets kan niet heeel goed gaan. Is een zusje van een vriend van mij. Vind dus een keer iets op en toen direct mee aan de slag gegaan. Door clickertraining gaan ze ineens heel anders met hun angsten om en met de situatie. Zie je bij honden ook gebeuren!
Van angst gaat het om naar nieuwsgierigheid! Gaaf!

Round pen is inderdaad een cirkel, longeercirkel of zo iets. Ik heb misschien erg veel vertrouwen in kudde verband. Ik stap direct met handpaard en al naar buiten. Met molly (toekomstig paard van zamora) ook gedaan en ging ook super goed. Straks met Silver ook direct naar buiten.
Ze vertrouwen op het paard waar je op zit omdat die de ervaring al heeft en zij de omgeving nog niet kennen.. Ze gaan pas uit testen als ze de omgeving kennen. Als je dan weer een vreemde omgeving opzoekt zijn ze weer braaf en netjes bij je zonder extra gekke kuren uit te halen. Mijn merrie heeft nu zo'n fase dat ze alles uitprobeert.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:59

Ik heb trouwens gister voor het eerst om mijn ijslander merrie gezeten! Gaaaaaaf.. Ze deed het super! Ze keek niet op of om! Wel eerst een uurtje afgemat om grote risico's uit te sluiten maar was misschien niet echt nodig geweest hihi..
Ben heel trots op mijn 4 jarige neusje! :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:03

Super Temba !

ben echt benieuwd naar jouw paardjes, dat ze maar snel strak in het zomervelletje zitten. :D Nu foto's komen maken doet een paard geen eer aan, daarmee dat ik zou wachten tot ze weer beertje-af zijn. :)
(showhalsters staan nl écht niet mooi bij een wintervachtje, net of het zit er in gesneden)
Hebben ze eigenlijk cob of full van hoofd ?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:10

Silver als handpaard :D Ben echt benieuwd hihi lijkt me lachuh :P

edit: echt goed van Nos!! :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:10

jokari schreef:
Super Temba !

ben echt benieuwd naar jouw paardjes, dat ze maar snel strak in het zomervelletje zitten. :D Nu foto's komen maken doet een paard geen eer aan, daarmee dat ik zou wachten tot ze weer beertje-af zijn. :)
(showhalsters staan nl écht niet mooi bij een wintervachtje, net of het zit er in gesneden)
Hebben ze eigenlijk cob of full van hoofd ?

oehh heb je showhalsters??? :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:14

Gewoon wandelen dus... dat doe ik al een tijdje. Onbekende omgevingen maar ook bekende. Maar die van mij is nergens bang van dus loopt als een sukkeltje achter me aan :P (oeps..tis een meisje).
Maar ik merk dat ze steeds sterker wordt, heel soms vliegt ze op me af om te knuffelen maar dan loopt ze dus per ongeluk bijna over me heen... :S Dat vind ik trouwens wel een stukkie minder. }:0

Heeft er iemand ideeen hoe ik dat kan oplossen? Is het misschien ook op te lossen met clicker/NH/Parelli etc.?
:Y)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:16

Ben ook erg benieuwd naar jullie paarden, wie gaan er allemaal naar de opendag? En wie neemt zijn paard dan mee/staat er al?

Ik ga me vanavond inschrijven per mail, lijkt me heel gezellig :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:17

ik ga ervan uit dat je haar met clickeren kan leren dat ze een metertje van jou moet stoppen (en ook effectief gestopt zijn :D ) ? Ze moet je persoonlijke ruimte wel respecteren hé, enthousiast of niet. :=

(oeh wat klinkt dat toch allemaal makkelijk en logisch, tot je er zelf aan begint wahaha)

edit: hé wat wie waar, welke open dag ? Wat heb ik gemist ?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:20

als een paard op mij af komt stormen dan maak ik met mijn lichaamstaal duidelijk dat ik dit niet wil(hij/zij af moet remmen), mocht hij toch door denderen krijgt hij/zij op dat moment een corrigerende tik :P Als het vaak gebeurd moet je er idd mee aan de slag maar als je met clickertraining e.d. aan de slag gaat komt het zeker goed :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:22

Ehh, de opendag van Toril op (ik geloof) 5 juli?
Op de website kijken of bij [EA-CO] Rocky Mountain Horses! (kijk maar bij Zamora haar onderschrift)

Als ik mijn hand in de lucht steek, komt ze naar me toe en meestal stopt ze een metertje van me vandaag maar soms is ze gewoon zo blij en vrolijk dat ze 'doorschiet' :P
Echt raar om dat geval op je te zien afstormen en dan zo vrolijk hinniken _O-
Ik heb een zweep bij me, maar daar is ze dus niet echt onder de indruk van..
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 17-03-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:22

Gaaf!! ijslanders cob maat en rocky's net iets groter maar niet echt een hele maat verschil..

Die beertjes zijn zoooo leuk maar segull heeft al bijna helemaal zijn tussenvacht wat er raaar uit ziet hihi.. En Nös begint net met bakken haar te verliezen en silver ook.. dus zien jullie het al voor me hoe ik uit de wei kom elke dag? haha
Ben 3 dubbel behaard aangezien ze nu bijna een dagelijkse poetsbeurt krijgen om hevige jeuk tegen te gaan ;)..

Tegen de tijd dat jij komt jokari, is neusje ingereden als het nu al zo super goed gaat ;).. Stuur deed ze ook bijna automatisch gister.. was meer per ongeluk dat ik ging sturen.. soort reflex maar ze volgde mee wel haha.. gek ding.. Segull was ooit ook zo makkelijk met inrijden! :D

5 juli open rocky mountain horse dag te oss. Ik denk dat Silver dan wel even terug komt in oss of niet? Hij moet tegen die tijd al zo super zijn dat dat wel ff te showen valt :D

Ik zorg voor die persoonlijke zonde door heel groot te maken voor ze over me heen denderd haha.. Neusje had hier ook een handje van enz.. maar heeft het nu wel goed geleerd. Door een soort freestyle wat emiel voest doet kan je ook goed leren reageren op je lichaamstaal!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:24

Ze doet wel altijd meteen een stapje terug als ze over mij heen denderde.. zo van: Oeps, dat was niet de bedoeling, ik maak weer ruimte voor jou. ;) Wel super schattig om te zien, zal van de week eens een filmpje maken ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:28

hmmm... ik moet dan toevallig niet werken... eens aan de oren gaan trekken van de mensjes waarmee ik een paar weken geleden naar Toril ben gegaan. :D

hihi, kijk, ze weet dan toch iig dat ze je de ruimte moet geven. :)

Frida, ja, eentje maat cob / full en 2 (verschillende modellen) maatjes pony / cob (al vind ik wel dat ze erg klein uitvallen), dus die sleep ik nogal makkelijk mee als ik ergens foto's ga maken (toch in de zomer). En dan nog wat zelfgemaakte knutsels. :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:43

leuk jokari!! :D heb er al helemaal zin in :P Is prachtig omgeving hier om foto`s te maken, ook meertje en klein strandje :P

Temba jij moet met Silver handpaard rijden als demo :P :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:06

Dan wel je haar wit verven en je zwart schmincken he Temba? :P

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:24

ehm, ik zie de clicker als een handig hulpmiddel om bange paarden wat te leren en om kunstjes te leren.
Voor opvoeden gebruik ik NOOIT de clicker, niet met paarden, niet met honden!!!
alleen om kunstjes/gedrag aan te leren, niet aan te leren wie "de baas" is.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:28

maar kan je dat niet ook als een 'kunstje' zien Joyce ? Dat het paard op een metertje van je moet stoppen ? Uiteindelijk is dat toch ook 'maar' gedrag ?
Voor echte dominantieproblemen is dat natuurlijk geen oplossing, maar om Royens enthousiasme wat te temperen, kan het mss helpen ? Aangezien ze verder wel braaf is.
Is maar een idee hé, ik heb geen ervaring met clickeren dus ik sta open voor alle opmerkingen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:42

Ik had zelf al bedacht: achteruit laten lopen, dat vinden ze (paarden algemeen) niet leuk want dat is een straf/dominant gedrag van mij/niet leuk, dus dan denkt ze wel 2x na voordat ze me omver loopt, anders wordt er niet geknuffeld en krijgt ze dus geen aandacht als ze te ver doorloopt) :P

En ze wil zooooooo graaag knuffelen, de hele dag door _O-

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:45

En ik zit me nu weer te bedenken: negatieve aandacht is ook aandacht...

Wat moet ik dan? Weglopen..? (loopt ze me ook nog omver)

Tjee, wat een probleem is dit geworden, zit er steeds aan te denken :P