Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Royen schreef:Hoe heb je dat aangeleerd dan? Met 2-3meter heb ik dus een langer halstertouw nodig dan de gewone maat halstertouw. En een hengstenketting kan dan ook niet meer (als ik zelf meer zelfvertrouwen heb laat ik deze weer weg, dit is even tijdelijk todat we beide gewent zijn aan een stukje wandelen).
CrazyCat schreef:@Royen: O ja wat ik nog wilde vragen merk je verschil van huis af of terug naar huis? Ik sluit namelijk ook niet uit dat het onzekerheid is (verlatingsangst weg van de kudde) en dat kan onder invloed van hengstigheid ook nog wel eens ineens sterker worden. Overgangen en halthouden achteruit vind ik zelf super, maar de basis begint wel bij dat ze je niet voorbij mag.
Ik hanteer hiervoor zelf als leidraad de pareli methode met duidelijke stappen hoe je dit soort dingen kunt oplossen.
Royen schreef:CrazyCat schreef:@Royen: O ja wat ik nog wilde vragen merk je verschil van huis af of terug naar huis? Ik sluit namelijk ook niet uit dat het onzekerheid is (verlatingsangst weg van de kudde) en dat kan onder invloed van hengstigheid ook nog wel eens ineens sterker worden. Overgangen en halthouden achteruit vind ik zelf super, maar de basis begint wel bij dat ze je niet voorbij mag.
Ik hanteer hiervoor zelf als leidraad de pareli methode met duidelijke stappen hoe je dit soort dingen kunt oplossen.
Terug naar huis is ze net zo als onderweg. Ik loop zelfs weleens een stukje verder dan huis (15 meter) en dan pas gaan we echt naar huis. Daar heeft ze echt totaal geen problemen mee, ze kijkt niet eens naar huis maar meer naar een kindje op een fiets of een zeer intressant schaap die er net even anders uitziet dan die bij haar op't land staanIk bepaal waar we heen gaan maar als ze eventjes wil ruiken aan een bijzondere lantaarnpaal ofzo (slecht voorbeeld) dan doe ik dat af en toe wel. Ze is dan ook helemaal trots op haarzelf als ze dan mocht ruiken aan dat ding
en loopt vervolgens weer mee. Ze geeft eigenlijk weinig over weggaan bij de kudde maar als ze thuis is hinnikt ze wel als we eenmaal op't pad lopen, ze trekt dan niet maar even een begroetingshinnikje zo van 'jongens, ben d'r weer hoor!' Ik ga er even mee oefenen en zal een leadrope aanschaffen om te kijken of ik dat prettiger vindt met wandelen.
@Leonie, ik heb weleens een touwhalster gebruikt maar dan blijft ze schudden met haar hoofd, dus dat vondt ze gewoon niet prettig. Wel handig om 'nee schudden' te leren zit ik me net te bedenken
Yuna schreef:Mikkee hoe gaat het met de voorbereiding op Farmers Fields Trail? Lijkt me super spannend!
Mikkee schreef:Voor degenen die interesse hebben in koeien drijven: ik geloof dat mijn trainster in mei weer nieuwe kalveren krijgt.
Dan wordt er 1 of 2x per maand een cow clinic georganiseerd zodat je kunt kijken of jouw paard enig 'cow sense' heeft.
Locatie is Venhorst (N.Br.).
lovemyladie schreef:Ben van plan om volgend jaar ook een paar keer op de koeien te gaan bij Wendy.
Was van plan om eerder te doen maar paard is te dik en aan de tijd.
lovemyladie schreef:@Mikkee; heb je Moon trouwens dit jaar niet drachtig dan?? Dacht ik.