[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:55

@ Royen

Ben je er toevallig ook achter gekomen hoe ze hieraan kan komen?

Achtergrond ouders:

Moeder = donkerbruin
Vader = bruin

vadersmoeder = vos
vadersvader = zwart
Daarna zit er bij vaders kant (vadersopa) een zilverappel.

Wat er verder achter kyra (de moeder) zit weet ik niet

Verder zit hier de laatste dag erop, vandaag de eerste dag met lekker weer! Temba en ik zijn gewoon verbrand :+ (en erg moe)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:04

NkPrecious schreef:
@ Royen

Ben je er toevallig ook achter gekomen hoe ze hieraan kan komen?

Achtergrond ouders:

Moeder = donkerbruin
Vader = bruin

vadersmoeder = vos
vadersvader = zwart
Daarna zit er bij vaders kant (vadersopa) een zilverappel.

Wat er verder achter kyra (de moeder) zit weet ik niet

Verder zit hier de laatste dag erop, vandaag de eerste dag met lekker weer! Temba en ik zijn gewoon verbrand :+ (en erg moe)

Hahah, geen moeilijke vragen stellen hoor :P Kan dat niet dan? Als de ouders van alle kanten bruin zijn moet agouti A+ light of wild toch kunnen? Kan ze het niet gewoon van haarzelf hebben, moet het altijd doorgeerft worden? En wat ik nog vreemder vindt is dat Feamme en Solice donkerder zijn van kleur en weinig highlights in de manen/staart hebben en royen dan weer wel.

Wel een leuke dag gehad dus :) Haha, ja vandaag scheen die zon wel volop! Maar vond het super leuk en gezellig, in ieder geval tot augustus en miss wel eerder (ticket to-ride-again!!! *\o/* hahaha )

NkPrecious

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:41

Haha nou ik heb geen verstand van de wildkleur kant eigenlijk... vandaa dat ik het vroeg dacht misschien ben je die informatie al tegengekomen. Heeft ze een aalstreep trouwens?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:02

Denk dat er bedoeld wordt of je verder hebt gezocht naar het gen of het van 1 van de ouders doorgegeven moet worden, zoals dus bij zilver en creme gen of dat het gewoon kan ontstaan om het maar ff zo te noemen :+

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:50

Ja dat begreep ik ;) Maar ik dacht misschien heeft ze dat al uitgezocht :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:34

Ben nog op zoek naar het antwoord :P Ik heb een testbureau gemaild en het een en ander gevraagd. Maar als er getest wordt op types bay, moet er een 'diepere' test worden gedaan om de soorten bay en de bay van de ouders te onderscheiden. Dus in andere woorden: ik moet een ander testbedrijf zoeken omdat deze niet zo gespecificeerd naar een bepaalde kleur kunnen kijken :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:47

@Leonie: ik weet nou niet eens meer aan wie ik dat nou eigenlijk richtte :=

Maar ik wist niet dat ze zo "door" konden testen op wat voor type bay e.d. interessant!

Ik weet wel bedrijf in Amerika waar iedereen zo`n beetje die ik ken de kleuren laten testen. :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:00

Het blijft voor sommige mensen natuurlijk 'gewoon bruin'. Maar als je beter kijkt is geen een bruin paard hetzelfde en zijn er bepaalde eigenschappen van de genen etc. Harstikke interressant, maar eigenlijk nutteloos als je er geen veulen uit gaat fokken (behalve dan voor de nieuwschierigheid :+) Heb nog 1 mail gestuurd naar een ander bedrijf, even afwachten wat die zeggen :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:50

Zoals jullie misschien wel weten ben ik sinds vorige week weer aan het wandelen met Royen. Sinds gister raakt ze nu overal van onder de indruk, ik heb voor de zekerheid een hengstenketting aan het halster (die ik losjes laat hangen, voor mijn eigen gevoel) en een gewoon halstertouw waar ik 'contact' mee heb.
Ze is continue aan het briesen, heeft enorme ogen en reusachtige neusgaten en ik moet omhoog kijken omdat ze d'r hoofd/nek rechtop heeft gezet. Eet alleen gras in de berm als ik het woordje 'gras' zeg en met het woordje 'ho' (wat ik dus sinds kort heb aangeleerd, eerst snapte ze het nog niet zo goed) staat ze per direct stil. Vrachtwagens, auto's, knetterbrommer die langsscheurde, trekkers, alles is voorbij gekomen en ze geeft er geen drol om.

Het enige puntje is dat als ik met haar wandel, dat ze in haar enthausiastme (ik denk dat dat het gewoon is) dat ze dan voor me loopt. Dus met haar schouder naast mij en haar hoofd voor mij. Nu ben ik gister dus bezig geweest met heel veel overgangen, sneller stappen en dan weer langzamer en dan even stoppen en af en toe een stukje achteruit. Ook een zwaai met het halstertouw voor haar neus haalt niet veel uit, alleen dat ze tijdelijk goed naast me loopt (hoofd naast mij). Maar als ze weer vanalles ziet, loopt ze weer voor me.

Wat me dus opvalt is dat ze wel erg goed luisterd en ook echt doet wat ik zeg maar dus wel voor me wil lopen en in mijn ogen dus de leiding neemt. Als we op stal zijn loopt ze netjes met haar hoofd naast mij en in de wei (als ze dus los loopt) loopt ze zonder touw mee en ook naast mij. Waarom dan niet als we buiten lopen? Is ze dan teveel afgeleidt en heeft het niet met leidingnemen te maken, of is ze gewoonweg dan de baas? Het is niet zo dat ze mij aan het testen is, dit herken ik meteen bij haar. Het wandelen wat wij doen is ongeveer 500 meter (ongeveer 10 minutjes) heen en weer terug naar stal. Op de terugweg trekt ze niet en wil ze niet sneller terug naar stal want ze vindt alles zeer interessant :+

Moet ik haar op haar nummer zetten of moet ik 2 a 3x per week dit stukje wandelen totdat ze het gewend is en weer normaal doet? Heeft iemand een idee? ;-)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:46

Ik denk dat het gewoon enthousiasme is. Dominantie is het niet perse, een minder dominant paard loopt bijvoorbeeld ook weleens een dominanter paard vooruit zonder dat hij meteen op zijn nummer word gezet.
Ik denk wel dat het iets is waar je consequent in moet zijn, aangezien je, mocht er iets gebeuren, veel sneller kunt ingrijpen als je naast of iets voor haar hoofd bent, ipv de schouder.
Ik zwaai dan idd ook met het touw voor het hoofd. Werkt dat meer heel kort maak ik de hulp groter, dus zwaai ik bijvoorbeeld met 2 handen, ga voor het paard staan en laat haar een stukje achteruit lopen bijvoobeeld. En dan weer gewoon meelopen. Het kost misschien een beetje tijd, maar als je er consequent mee bent gaat het vanzelf beter. Ze is zo te horen gevoelig genoeg :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:49

Is ze niet gewoon hartstikke hengstig?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:00

Whahaha! :') Nee, dat nog niet :P Maar dit zit er zeker wel aan te komen op 2jarige leeftijd of niet?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:05

Allegra schreef:
Ik denk dat het gewoon enthousiasme is. Dominantie is het niet perse, een minder dominant paard loopt bijvoorbeeld ook weleens een dominanter paard vooruit zonder dat hij meteen op zijn nummer word gezet.
Ik denk wel dat het iets is waar je consequent in moet zijn, aangezien je, mocht er iets gebeuren, veel sneller kunt ingrijpen als je naast of iets voor haar hoofd bent, ipv de schouder.
Ik zwaai dan idd ook met het touw voor het hoofd. Werkt dat meer heel kort maak ik de hulp groter, dus zwaai ik bijvoorbeeld met 2 handen, ga voor het paard staan en laat haar een stukje achteruit lopen bijvoobeeld. En dan weer gewoon meelopen. Het kost misschien een beetje tijd, maar als je er consequent mee bent gaat het vanzelf beter. Ze is zo te horen gevoelig genoeg :)

Mmm.. wat jij zegt doe ik eigenlijk ook. Maar ik zal mijn hulpen iets versterken. Misschien is het volgende week/maand wel over omdat het dan niet 'nieuw' meer is. Toen ik de eerste keer sinds lange tijd weer met haar wandelde, vorige week, liep haar maatje mee (waar ze overgens totaal geen aandacht aan schonk) en was ze helemaal nergens van onder de indruk. 2 dagen daarna ben ik alleen met haar gaan wandelen en toen was ze weer nergens van onder de indruk en liep ze mee alsof ze een oude, volwassen merrie was die al d'r hele leven dezelfde wandeling maakte. Het ging dus eigenlijk alleen om gister, hierdoor was ik zelf ook wat angstiger geworden maar heb dit wel weten te verbergen (adem rustig in, blaas langszaam uit en praat relaxed en ontspan al mijn spieren) Heb echt het idee dat ze half op mij let en pas ineens oplet als ik wat zeg of van snelheid verander. Tnx voor je antwoord ;)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:17

Royen schreef:
Whahaha! :') Nee, dat nog niet :P Maar dit zit er zeker wel aan te komen op 2jarige leeftijd of niet?

Uhm Indyra was dit al op de 1e :oo
Bij elke ruin ongeveer die ze tegen komt trouwens :')

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:13

Serieus?! ow :=

Dan gaan ze toch....um hoe leg je dit netjes uit...'knipogen' met de vulva en vaker plassen en wat baldadiger zijn? Dat is ze dus niet. Ze plast alleen als we gewandeld hebben in haar stal en haar 'vulva' knipoogt niet. Ook houdt ze haar staart niet opzij.

Maar wel wat geleerd, ik dacht dat een merrie pas met 2,5 hengstig kon zijn.

Hoe is Indyra als ze hengstig is en hoe heb jij het herkent?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:28

Aan Dier zelf kan ik weinig merken.
Ze plast veel maar in kleine beetjes. Gewoon zoals elke hengstige merrie.
En hoe ik het herkent heb? Mevrouw stond op der oude stalling op een weiland. Het weiland ernaast had een leuke ruin als buurman en mevrouw spreid der benen en begint te plassen :')

Je hebt inderdaad merries die er niet leuk van worden. Misschien is dat bj Dier ook wel zo als ik er op zit. Maar dat baldadige hoeft zeker niet bij elke merrie zo te zijn. Nu als ik er naast loop of de wei/bak in loop merk ik in ieder geval niks aan haar naar mij toe..

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:07

Ok, dan zal ik morgen even opletten of ze inderdaad niet gewoon hengstig is geworden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:38

advies over gedrag geven via mail, forum etc, vind ik erg lastig, dus zal ik ook niet doen.
wat betreft hengstigheid, chasey is al een keertje hengstig geweest en ze is nog geen jaar oud en Jhumpa was ook volgens mij rond een jaar hengstig.
Het ene paard toont het wel duidelijker dan het andere paard.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:57

Misschien is ze dus al een jaar hengstig en weet ik het geeneens :+ Dat is wel makkelijk als dat zo zou zijn :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:52

nog een tip: Leer haar bijvoorbeeld 3 meter achter je te lopen, dat is veel duidelijker dan hoofd naast je of schouder naast je :) en dan bedoel ik ook niet liefjes naar achter laten ;lopen, maar echt duidelijk op haar plek zetten, tot daar en niet verder, zelfs als jij stil gaat staan moet zij dan op die 3 meter lijn blijven staan.

Het hoeft overigens niet dominantie te zijn zoals hiervoor al gezegd, ik zelf denk ook enthousiasme. Maar het punt is dat het gevaarlijk kan zijn als ze voor je loopt, bijvoorbeeld als ze een keer wel schrikt of besluit 'toch maar eens niet te luisteren'. Daarom leer ik mijn paarden dus zowieso met het hele lichaam incl hoofd achter me te lopen :)

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:29

NkPrecious schreef:
nog een tip: Leer haar bijvoorbeeld 3 meter achter je te lopen, dat is veel duidelijker dan hoofd naast je of schouder naast je :) en dan bedoel ik ook niet liefjes naar achter laten ;lopen, maar echt duidelijk op haar plek zetten, tot daar en niet verder, zelfs als jij stil gaat staan moet zij dan op die 3 meter lijn blijven staan.

Het hoeft overigens niet dominantie te zijn zoals hiervoor al gezegd, ik zelf denk ook enthousiasme. Maar het punt is dat het gevaarlijk kan zijn als ze voor je loopt, bijvoorbeeld als ze een keer wel schrikt of besluit 'toch maar eens niet te luisteren'. Daarom leer ik mijn paarden dus zowieso met het hele lichaam incl hoofd achter me te lopen :)

En wanneer een paard schrikt die achter je loopt, springen ze op jouw hak. Daarom leer ik mijn paard netjes naast me te lopen. En ook wanneer ze naast je lopen en jij zegt duidelijk 'HO!' en staat zelf stil, horen ze netjes naast je stil te staan. ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:38

achter mij wil ik ook absoluut niet, ben zo al genoeg omver gesprongen door hevige arabier. Ze kunnen zien dat ze naast mijn schouder lopen. :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:38

mijn paarden schrikken niet 'over mij heen' omdat ze die lijn dus echt niet over gaan. Plus dat je mocht de schrik zo enorm eng ze je 3 meter de tijd hebt om te reageren. Een paard wat naast je loopt en schrikt is je allang voorbij voordat jij hebt gereageerd :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:42

@ lovemylady: HK-topic --> misschien handig om je even voor te stellen btw ? :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:45

daar heb je gelijk in Leonie, ik heb enkel ervaring met paarden die pal achter mij lopen en die springen je dus idd gewoon omver. :)