[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pleasuregaits

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:01

Ik heb 4 weken gewacht voordat ik weer in het zadel stapte. In de tussentijd liep hij lekker in de wei om de genezing te bevorderen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:11

Pathos staat nu dag en nacht in de bak, de zwelling is zo goed al weg. Als hij de hele ochtend heen en weer kan galopperen denk ik dat ik binnenkort ook wel weer kan gaan rijden, 20 minuutjes ofzo. Longeer hem nu al af en toe gaat ook prima. Vandaag was ie wel wat tammer, denk dat de hormonen minder gaan worden.
De dames hadden gisteren een paal eruit gelopen zodat ze in de andere wei konden. Dat was voor de Pathos natuurlijk weer reden om zich erg druk te maken.
Ori is nog steeds niet bevallen, ze was 28 maart uitgerekend en heeft al ruim een maand een dik uier, maar nog steeds niet aan het kegelen. Ik heb gelezen dat paarden wel een maand over tijd kunnen zijn, maar vind het toch wel lang duren zo.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:26

Even een linkje: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1

Deze kleur heeft Royen nu ook, is dit dan toch anders dan bay (bruin)? En wat is de benaming in het NL?

Weet iemand wat het kost om de kleur te laten testen en waar ik dat het beste kan doen? Op stal zeggen ze nu ook dat ze een rare kleur heeft en op de gangenpaardendagen vertelde ik Leonie over de zwarte benen die nu weer wegtrekken etc. dat ik misschien (voor de lol om het te weten) toch laat testen :P

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:30

een rood chocolaatje!

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:47

Bij de uni van Wageningen kan het geloof ik. Kosten geen idee.
Misschien ff keer bellen?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:20

Pleasuregaits schreef:
een rood chocolaatje!

Een wattes?! :') Maar dat is Red Chocolat. Dat is ze dus niet. Een Silver Bay is denk ik silver bruin }:0

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:21

Lisetje schreef:
Bij de uni van Wageningen kan het geloof ik. Kosten geen idee.
Misschien ff keer bellen?

Kijk wel ff op google naar de uni van wageningen, tnx! ;)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:22

silver bay = red chocolat

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:32

Red Chocolade dus :+

Kan dat dan, vanuit een bruine merrie en een roodbruine hengst? Haar overgrootouders zijn wel rocky's en tenesseewalkinghorses maar dat kan toch niet zover doorgeerft worden? De kleur bedoel ik dan he ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:35

Royens ouders zijn toch allebei gewoon bruin ? Lijkt me sterk dat daar ineens een zilverappel bruine zou uitkomen. :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:39

Net even gegoogled, maar ik wist niet dat er zilverappel mee bedoeld werdt. Ze is niet zilverappel (zwart/bruin). Maar door haar witte manen en staart en vreemde hoogte van het zwart op haar benen én omdat iedereen nu zegt dat ik haar, voor de nieuwsgierigheid van de mens, maar moet laten testen... zucht :+

Als ik bay of bruin paard intik lijken ze allemaal niet op Royen. Maar als ik silverbay intik, komen er een aantal 'gewone paarden' langs die ook witte plukken in staart en manen hebben, ben benieuwd of dit een naam heeft en of dit een soort 'gen' is ofzo. Het zou ook kunnen dat het een bay is met een rare manenkleur hoor :P

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:43

Testen is de oplossing!

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:43

Een vos laat geen silver gen zien maar kan het wel bij zich dragen. Weet je of de ouders van de hengst wel silver waren?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:49

Afbeelding

Even een voorbeeldje, dat is wat makkelijker uitleggen ;)
Dit was haar staart toen ze 1,5 was, die is dus nu nog lichter geworden en haar vacht is gewoon hetzelfde gebleven. Het zwarte bij haar benen trekt nu meer naar achteren toe en ziet er een beetje raar uit. Haar manen heb ik 1 jaar geleden helemaal gemilimeterd, deze zijn nu weer 2 handlengtes lang en er zitten in het onderste deel weer lichte highlichts in en in de voorpluk wat meer bruinige plukjes. Bovenaan de maantop worden de highlihts wat donkerder, die verwacht ik in de zomer meer te zien omdat ze dan opgelicht worden door de zon.

PS> die staartkleur groeit niet uit want deze kleur groeit vanaf de wortel mee. Alleen begint de kleur iets onderaan, ook zo raar :+
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 12-04-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:50

Lisetje schreef:
Testen is de oplossing!

Yep, ga ik toch maar doen. Even kijken wat het kost :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:58

Apollo heeft ook blonde plukken in manen en staart en verder is ie heel donkerbruin. Pathos is zelf niet zilverappel, dus lijkt me sterk dat ie het dan wel doorgeeft. Overigens heeft zijn moeder ook lichtere plukjes in manen en staart, zij is koffievos.
Mijn ijslander heeft ook lichtere plukken in de manen en die schijnt wildkleur bruin te zijn. Kan zijn dat Royen ook wildkleur bruin is mss?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:11

Ik laat wel zo'n test doen (als het niet te duur is) en dan horen jullie het nog wel ;)

Het is zo verwarrend al die kleuren en ik denk dat ze 'gewoon bay' is, maar aangezien ze op stal nu ook denken dat er wat anders doorheen zit (wat konden ze ook niet zeggen) wordt ik toch ook wel nieuwsgierig. Misschien wel leuk als ik haar ooit wil laten dekken dat ik dan weet hoeveel procent kans er is op een bepaalde kleur van het veulentje. Maar ik weet niet eens of ze wel gedekt kan worden (ivm een kleine navelbreuk en de risico's daarvan).

Even wat anders, komen er nog meer paardendagen in NL, dus net zoiets als paard en koets of horse-event deze zomer? Ik wil graag met een vriendin daarheen die dan jarig wordt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:49

Beide ouders zijn bruin van Royen dus zilverappel of wildkleur kan niet :P Maar miss een of ander apart gen(mutatie iets?) waardoor haar kleur zo apart is voor een gewone bruine? :P

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:29

@Royen: Ik heb geen verstand van kleuren, dus kan je er ook niet mee helpen, ben wel benieuwd als je haar laat testen, wat er eventueel als verstopt gen inzit.
Volgend weekend is Animal event, Safaripark Beekse Bergen.
http://www.animal-event.nl/

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:41

In mei is er equitana open air in Neuss, vlak over de grens in Duitsland.
Ik heb een boekje over kleuren bij paarden, erg ingewikkeld hoor, cream, silver en wildkleur kunnen best op elkaar lijken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:48

Wel geen gangenpaard (of stiekem toch wel), maar hier 2 foto's van het veulen van Sara, van vandaag.
Hier komt Caithlyn

Afbeelding

Afbeelding

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:08

Wat een leuk paardje! Mooi hoofdje.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:50

@Royen: er bestaat een kleurvariant van bay/bruin die 'light bay' heet.
Dit slaat niet op de lichaamskleur, maar op een "bay without strongly marked points, the domestic equivalent of the original wild bay. Frequently the mane is 'off-black' and black on the legs appears only on the fetlocks".

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:01

Mikkee schreef:
@Royen: er bestaat een kleurvariant van bay/bruin die 'light bay' heet.
Dit slaat niet op de lichaamskleur, maar op een "bay without strongly marked points, the domestic equivalent of the original wild bay. Frequently the mane is 'off-black' and black on the legs appears only on the fetlocks".

Waar heb je dit gevonden? Zoals de zin klinkt, lijkt het hier tot nu toe het meest op. Dus dan zal de kleur lichtbruin zijn :) *gaat even kijken op google!

Tnx! :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:41

Even vertaald:

Paarden met een allel A + zijn light-type of wild-type bruin. Hun punten (met name de onderbenen), samen met de manen, zijn minder sterk uitgesproken dan andere bay paarden (ze zijn "off-black '). De zwarte punten op het paard kunnen ook beperkter zijn dan op andere bay paarden (bv. beperkt tot de kogels van de benen). Er kunnen rode haren vermengd zijn met de zwarte delen van het kogel en het onderbeen, in plaats van effen zwart.

Dus Agouti A+ Wild-type bay (even uitgezocht waar ze het meest op leek: de wild-type en niet de light-type maar dat is ook maar een gok). De benen zijn inderdaad zwartachtig tot aan de kogel/onderbenen en niet effen maar met rode/bruine haren erdoorheen.

Nou, dan hoef ik ook geen test meer te doen, dit lijkt me wel duidelijk genoeg zo :)

Heel erg bedankt, erg leuk om uit te zoeken die kleurencombinaties!