[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:10

Curly-caaf's? :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:51

Tja ik heb dus een zilverappel en vind het zelf zeker niet de mooiste kleur bij de rockies.
Maar Brego sprak me ondanks zijn kleur en witte neusvlek die ik niet mooi vind om andere redenen aan, zoals; karakter, bouw, gangen als veulen, verwacht formaat en een klik.
Mijn favoriete kleuren zijn zwart en vos en ik vind grullo en valk ook erg mooi. Valk zou ik als merrie niet zo snel kiezen omdat ik persoonlijk echt niks heb met bruine paarden. Maar ook ik zou een bay, of buckskin die aan al mijn eisen voldoet niet laten staan vanwege een agouti gen.

Maar bij rockies kies je als je wil fokken wel voor kleur. Al is het alleen al als je geen zilverXzilver wil doen vanwege eventueel ASD.
Dan moet je dus genoodzaakt al paarden uitsluiten puur op kleur.

Een voordeel van een zilverappel hengst is wel dat je er merries naast kunt hebben in verschillende niet zilverappel kleurtjes :D
De eerste wordt een zwarte dame en hopelijk in de toekomst zeker een keer een goede sorrel.

Zamora

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:49

@mariska: Ze zal de uitzondering zijn van mijn toekomstige merries want ze draag idd ook nog het zilver gen. Heb het bewijs van de test nog niet gezien maar die is onderweg. Ze draagt ook het vos gen en de hengst waar ze door gedekt wordt heeft dit ook dus kans op een vosje of palomino o.a. :P Maar mijn eigen hengsten hebben geen vos gen.

Ik weet wel hoe het in elkaar zit met ASD, wat ik dan allemaal meekrijg o.a. van Amerikaanse fokkers die al tig jaar zilver x zilver fokken en nooit problemen hebben gehad. Hun zeggen als je met een homozygoot zilver door gaat fokken met zilver dan heb je meer kans op problemen. Maargoed ik wil het zowiezo voor zijn maar deze dame kon ik niet laten staan. Maar hopelijk zijn er straks ook andere kleuren hengsten die ik kan gebruiken voor haar.

Ik houd Beauty in elk geval nog 1 jaar aan. Veulen fokken van Sam en kijken hoe ze het allemaal doet :P Ze is nu ook nog jong en kent amper wat dus geen goed moment haar te verkopen.

Heel verhaal :=

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:07

Pleasuregaits schreef:
Iedereen loopt straal langs mijn vosjes heen, totdat ik ze er letterlijk mee confronteer en ze contact met hun maken, dan vallen ze als een blok voor hun charisma. En dan weten ze nog niet hoe deze dieren onder zadel bewegen want dat is helemaal een droom. Tja, 't is 'slechts' een vos maar voor mij zijn ze heel bijzonder!

Maar niet iedereen is zo :D

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:11

Sorry voor de offtopic, maar:
@joyce: ga jij naar de kcm van de ascn?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:14

jokari schreef:
Frida, enig idee wanneer de dame bij jou zou kunnen zijn ? Want die wil ik dan ook wel kunnen zien, als ik naar Janou kom kijken. :D

Ligt eraan wanneer ze drachtig is :P Ze rekenen op maandje dat het duurt voor de papieren terug zijn, want ze wordt nog gecertificeerd worden, en dan laten dekken en met 1 of 2 maanden dracht in quarantaine a 30 dagen... :') hahahaha vd zomer dus ergens :P
Gezellig als je komt :D Dan heeft Janou dr veulen ook, die voor de verkoop is hahaha *hint*

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:22

Ik ben ook niet bij de Rockies uitgekomen door de kleur. Puur omdat ik het mooie paarden vind en ze lekker cool en rustig in omgang zijn en toch best temperamentvol onder het zadel. De kleur is voor mij een bijzaak, destijds toen ik nog een hobbyfokkerijtje wilde opstarten, heb ik bewust ook een zwarte merrie gekocht voor de fok. Omdat zilverappel zoveel voorkomt bij de Rockies zijn daar dus ook 'makkelijk' goede in te vinden. Mijn zilverappel merrie was de bedoeling mee, om eens af en toe een veulen mee te fokken en meer als rijpaard te gaan gebruiken. Ik heb haar ook bewust gekocht, zij heeft een zwarte moeder en een zilverappel vader, zo gaat dat ook verder in de stamboom verder. Dat als ik met haar wilde fokken dat ik geen onnodige risico's zou nemen.
Ik vind zilverappel best mooi, maar is ook niet mijn lievelingskleur. Ik heb nu mijn Fell pony ruin teruggekocht, hij is lichtbruin tot voskleur met zwarte manen, staart en sokken. Ik vind hem geweldig!!!
Karakter is voor mij zeer belangrijk. Daarna de bouw van het paard, stamboom en daarna pas de kleur.

Ik had mijn Rocky tot voor kort te koop staan, ik kreeg ook al van die vreselijke irritante reacties.
1 koppel is komen kijken en wilde haar ook kopen, vrouw was in de 50 en moest nog leren rijden, mijn Rocky is nog jong en moet nog veel leren, dus al geen ideale combo, daarbij hadden ze waar zij leskrijgt een Rocky gezien, die was daar in training (ik vermoed datdat Storm van Toril zal zijn geweest?) En ze vonden dat zo'n mooi paardje dat ze dan ook maar zo'n paardje moesten hebben (?). Ze hadden nog nooit van een Rocky gehoord en wisten niet wat een gangenpaard was, ja, dag, had ik mijn Rocky binnen 2 weken kunnen verkopen voor ook nog mijn vraagprijs, maar heb het niet gedaan, wat had ik daar een heel slecht gevoel bij. Brrr.... Gelukkig heb ik bij de stalling het een en ander kunnen regelen en kan ik nu beiden paarden aanhouden *\o/* :D (groetjes van een super blije en gelukkige Rocky EN Fell pony eigenaar!!!)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:28

O,dat is vast de dame die hier ook gebeld heeft.
Maar de broertjes van Storm zijn zwart.... }:0

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:38

Kan best, maar deze waren naar een volwassen paard opzoek, heb nog een vrouw uit Roermond gehad, die eerst haar Lusitano moest verkopen eer ze een Rocky kon kopen en dan toch al bij mij liggen bellen... dat snap ik niet, maarja, zal wel aan mij liggen, ofzo.

Die vrouw komt ook naar jouw clinic Leonie, op maandag, dus ik zie haar niet.

En die mensen uit de Ardennen met die Rocky fokkerij, hadden ook interesse in haar, maar nadat ik mijn vraagprijs, toen hadden ze geen interesse meer, terwijl zij nog meer dan mij durven vragen en ik zeker voor een appel en ei afstand moet doen, ja, dag.

De wereld moet niet gekker worden, haha. ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:48

In ieder geval fijn dat je haar kan houden en je fell terug hebt!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:52

Ja, ik was zo blij dat ik mijn Fell kon terugkopen, maar ook verschrikkelijk dat ik Abby dan moest verkopen, had er echt een dubbelgevoel bij, ben blij dat ik nu een oplossing heb gevonden, waardoor ik ze beide kan aanhouden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:01

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen Apollo te koop stond. Kreeg veel reacties van mensen die wilden weten of zijn manen en staart blond bleven, want ze wilden een zilverappel. Je kan zo zien dat ie dat niet is. Het ras maakte ze niet uit, als het paard maar die kleur had. Ergelijk dat soort reacties, verdiep je dan eerst erin, voordat je gaat reageren. Een goed paard heeft geen kleur, en je gaat toch geen paard kopen vanwege zijn kleur. Hoewel ik ooit wel eens een rocky zou willen hebben en dan wel een zilverappel :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:28

Ik ben erachter gekomen dat witte manen en staart niks voor mij is. Die zijn bij mij dus echt nooit wit, want ik ben niet zo'n wasser.
Gelukkig wordt ie steeds donkerder zeker in de winter en dan valt het vuil iets minder op...hihihi.

Ik ben met je eens Frida ik zie persoonlijk niet zo'n groot bezwaar in zilver x zilver want de percentages lijken heel erg laag te liggen en de ernst valt ook mee. Paarden kunnen er prima mee leven en het is niet progressief en ook zeker niet elke homozygoot zilverappel heeft het.

Ik weet dus niet precies hoe het zit, maar ik voor mezelf kies er dan dus voor om helemaal geen risico te nemen.
Voordeel is dat ik de niet zilvers erg mooi vindt dus het is geen straf zullen we maar zeggen.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 01-04-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:32

Ja, mijn lievelingshengst uit Amerika is Unreal, laat die nou chestnut van kleur zijn, wat een geweldige hengst is dat! <3

Bij de Rockies is het ook echt de omgedraaide wereld, zilverappels zijn er in overvloed, maar een mooie bruine of vos, bijna niet te vinden... :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:04

Wat wel weer een nadeel is bij een vosje is dat je dus altijd moet testen op kleur om zeker te weten dat er geen verborgen zilverappel achter zit.

Ik heb wel een paar vosjes voorbij zien komen die ik graag zou hebben, maar dat zijn dan ook al vaak merries die tegen de 10.000 dollar moeten kosten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:10

smaos schreef:
Kan best, maar deze waren naar een volwassen paard opzoek, heb nog een vrouw uit Roermond gehad, die eerst haar Lusitano moest verkopen eer ze een Rocky kon kopen en dan toch al bij mij liggen bellen... dat snap ik niet, maarja, zal wel aan mij liggen, ofzo.

Die vrouw komt ook naar jouw clinic Leonie, op maandag, dus ik zie haar niet.

En die mensen uit de Ardennen met die Rocky fokkerij, hadden ook interesse in haar, maar nadat ik mijn vraagprijs, toen hadden ze geen interesse meer, terwijl zij nog meer dan mij durven vragen en ik zeker voor een appel en ei afstand moet doen, ja, dag.

De wereld moet niet gekker worden, haha. ;)

Ik had ook reactie op Beauty van iemand die haar eigen paard nog moest verkopen maar helemaal verliefd was op Beauty en ze hoopte ooit het geld te hebben om zo`n paard te kopen.
Vreemd genoeg hoor ik van niemand meer als ik de prijs noem..

En idd diverse mails gehad van mensen die alleen als eis hadden een zilverappel... echt zo jammer..

Unreal is gaaf ja!! :D Ik vind Spanish Sundown en The Comet ontzettend gaaf :D Wat bouw betreft, dat ze leuk kleurtje hebbeb is natuurlijk extra :P
Maar The Classic Farm heeft ook prachtige hengsten staan :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:15

Spanish Sundown is idd jammie.

Smaos ! je hebt je Fell terug, geweldig !

OK Frida, kom ik in de zomer eens foto's maken bij jou. :j Die vent van mij kan zien dat ie gezond blijft. _O-

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:15

Sorry hoor maar ik vind het zeer ongepast om op een openbaar forum negatief over geïnteresseerden in jullie paarden te schrijven. Realiseren jullie je wel dat deze mensen wellicht hier ook meelezen?

Ieder heeft zo zijn eigen reden waarom hij/zij op een bepaald moment op zoek gaat naar een paard, evenzeer als waarom hij/zij er niet mee verder wenst te gaan. Niemand is daarin een verantwoording schuldig.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:05

smaos schreef:
Gelukkig heb ik bij de stalling het een en ander kunnen regelen en kan ik nu beiden paarden aanhouden *\o/* :D (groetjes van een super blije en gelukkige Rocky EN Fell pony eigenaar!!!)

Dat is geweldig, Simone! :)

Tja, als ik het geld en de ruimte (zelf) had, zou ik alle mogelijke kleurtjes/bontpatronen om me heen verzamelen. Lekker penny :P

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:16

Pleasuregaits schreef:
Sorry hoor maar ik vind het zeer ongepast om op een openbaar forum negatief over geïnteresseerden in jullie paarden te schrijven. Realiseren jullie je wel dat deze mensen wellicht hier ook meelezen?

Mee eens. Evenals het op een openbaar forum bespreken van een te koop staand paard terwijl de eigenaar gewoon alle reacties kan lezen :(

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:30

de mensen die hier komen om te kijken naar de paarden, raad ik juist aan om verder te kijken, ik wil dat degene die hier een paardje koopt, echt voor DAT paard gaat, ik heb dan liever dat ze hebben vergeleken en rond hebben gekeken, ze hoeven van mij niet bij het 1e bezoek, een bod te doen op het dier.

@ jakary, ik ga naar heel weinig dagen toe, dus ook niet naar die, ik ben er volgeden week zondag de 11e, want dan worden de pups (die nu 1 jaar zijn) van onze reu getest, dan is het jonge honden dag.

Ik houd niet zo van clubdagen bij de aussies. niet mijn ding, ga liever op mijn vrije zondag met de honden het bos in, vinden ze veel leuker ;)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:38

De mensen die enige tijd geleden naar mijn paarden informeerden waren allemaal heel aardige en sympathieke mensen.

Lucky en Phenix zijn inmiddels naar een andere plek. Dream gaat vandaag weg |(

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:02

Als toevoeging op het verhaal zou ik graag nog kwijt willen dat veel mensen die aan gangenpaarden beginnen nog geen ervaring ermee hebben. Veel mensen willen graag gangenpaarden les erbij of vragen verder naar waar zij eventueel trianing kunnen krijgen.. niets mis mee toch..? Ook moet je je zeker niet verkijken of mensen van boven de 50, waarom zouden zij ineens niet meer kunnen besluiten een gangenpaarden te kopen en er nog geen/weinig ervaring mee hebben..?

We hebben het hier wel over exclusieve rassen en nee, 80% van de geinteresseerden die ik hier krijg heeft niet tot nauwelijks ervaring met gangenpaarden. So what? Iedereen moet het een keer leren toch ? :)

Des te leuker om te horen dat er mensen tussen zitten die ook naar onze workshops komen, dat houdt dus wel degelijk in dat zij willen leren, en echt niet 'out of the blue' voor een gangenpaard kiezen... (zowieso doe je dat niet zomaar voor de prijsklasse waar ze in zitten)

Daarnaast ben ik het met sandra eens over de specifieke dingen die er worden gezegd over de geinteresseerden.. het voorbeeld wat ik noemde was een voorbeeld van een mail die ik bijna wekelijks krijg, en niet te achterhalen is, maar een voorbeeld met woonplaats en alles erbij... we zitten op een openbaar forum en het zijn wel mensen waar we het over hebben.

Bij de eerste keer kijken een bod... dat komt bijna nooit voor.. tenzij er echt een mega klik is maar meeste mensen moeten dergelijke grote uitgaven ook eerst bespreken met het thuis etcetera. meesten komen eerst nog een 2e of zelfs 3e keer kijken voor ze een bod doen, maar ook dit lijkt me normaal :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:37

Citaat:
Bij de eerste keer kijken een bod... dat komt bijna nooit voor.. tenzij er echt een mega klik is maar meeste mensen moeten dergelijke grote uitgaven ook eerst bespreken met het thuis etcetera. meesten komen eerst nog een 2e of zelfs 3e keer kijken voor ze een bod doen, maar ook dit lijkt me normaal

Klopt!
En dan weet je ook meteen dat het toch wel een probleem is om zo ver weg te zitten in een streek waar ze nog nooit van gangenpaarden gehoord hebben.
Die klik krijg je nu eenmaal niet op een foto...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:58

joyfordogs schreef:
@ jakary, ik ga naar heel weinig dagen toe, dus ook niet naar die, ik ben er volgeden week zondag de 11e, want dan worden de pups (die nu 1 jaar zijn) van onze reu getest, dan is het jonge honden dag.

Ik houd niet zo van clubdagen bij de aussies. niet mijn ding, ga liever op mijn vrije zondag met de honden het bos in, vinden ze veel leuker ;)

Ik ben nog nooit op zo'n clubmatch geweest, de nieuwsgierigheid was te groot dit jaar.
Nu ja, Sky zal nooit wat winnen op show, want 't is geen showlijn, maar ik vind het altijd wel leuk om andere aussiemensen te ontmoeten :D
Ben trouwens een grote fan van Beaver, vind Alaska echt een prachtige hond <3