Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:53

jodi schreef:
Afbeelding

Afbeelding

:Y)

Leuke hengsten, zien er erg mooi uit! Hoe oud zijn ze nou? Mooie kleur is zwart :D En weinig wit.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:57

TheMagicLine schreef:
Leuk vind ik zelf dat wij mensen 70% dezelfde genen hebben als paarden! :+ ...en dat slechts 300 genen het verschil uitmaken tussen mij (als mens) en een chimpansee :D

En weet je dat we qua genen het meest op de varken lijken? :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 02:05

Succubi schreef:
TheMagicLine schreef:
Leuk vind ik zelf dat wij mensen 70% dezelfde genen hebben als paarden! :+ ...en dat slechts 300 genen het verschil uitmaken tussen mij (als mens) en een chimpansee :D

En weet je dat we qua genen het meest op de varken lijken? :D

ja weet ik... varkens lijken ook qua anatomie borst,buik, bekken veel op de mens... althans we kunnen ook zeggen we lijken op varkens :+ Chirurgen oefenen wel eens op varkens... (ben ik niet mee eens... ik ben tegen proefdieren)

Succubi

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 02:07

Kennis van mij had een hartklep van een varken, werkte veel beter dan zo'n nep klep (die had haar lichaam namelijk al wel verstoten of werkte niet goed).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 02:18

Succubi schreef:
Kennis van mij had een hartklep van een varken, werkte veel beter dan zo'n nep klep (die had haar lichaam namelijk al wel verstoten of werkte niet goed).

ja varkenskleppen worden inderdaad gebruikt, mitralisklep enz. Gebruik van een kunstklep is eerste optie dacht ik. Doordat we genetisch dichtbij de big zitten kan dat. Als wij 70% zelfde genen hebben als een paard, zou dan een paard ook 70% overeenkomen met een big? Is die 70% iets wat wij zoogdieren allen gemeen hebben? (ik ben te lui om in de boeken te duiken)

Hoe is het met Grani? Phenix begint iets donkerderbruin te worden, maar zijn manen en staart zijn nog steeds helemaal asblond. Phenix heb ik net wortels gegeven maar hij wil steeds in mijn baard bijten, het is zijn sport en hobby om stukken uit mijn baard te bijten. Is Grani ook wat donkerder geworden?
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 29-01-10 02:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 02:20

Haha, ik heb geen idee eigenlijk :o
Die vrouw had ook eerst een kunstklep maar die werkte niet, vandaar dat zij een varkens klep had gekregen :).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 02:24

Succubi schreef:
Haha, ik heb geen idee eigenlijk :o
Die vrouw had ook eerst een kunstklep maar die werkte niet, vandaar dat zij een varkens klep had gekregen :).

Er waren vroeger kunstkleppen (Bjork Shiley hartkleppen) op de markt met een soort metaalmoeheid... zijn uit de handel genomen... was vreselijk, echt vreselijk. Van dichtbij heb ik zoiets meegemaakt...dat de klep brak en ik er bij ben geroepen, een ware ramp
Hoe zit het nu met Grani zijn kleur? Is hij bruiner geworden??
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 29-01-10 02:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 02:27

Metaalmoeheid? Dat moet je niet hebben bij een hartklep!
Ja, er word veel geblunderd in de zorg. Aan de ene kant willen we niet dat artsen op biggen oefenen of een big slachten voor een hartklep maar aan de andere kant werkt natuurlijke kleppen vaak veel beter en komen er meer ongelukken met mensen als artsen niet kunnen oefenen.
(even erbij vermelden dat ik wel tegen zinloos proefdier gebruik ben! Creme's etc kan je best op mensen uitproberen)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:49

Ik heb het over de breedte en niet over de hoogte. ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:02

:= Volgens mij zijn hartkleppen best wel een beetje offtopic :D

Kan je bij zo'n recent ras als de rocky wel over een 'oud' type spreken?

Mijn zwartjes zijn 1,5 en 2,5 jaar.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:05

Hoe groot zijn de zwartjes nu?? :D Moet Silver binnenkort ook weer ff opmeten, hij is echt lekker gegroeid de laatste tijd. Vooral in de breedte :D Ben benieuwd van het voorjaar als hij uit zijn wintervachtje is :+:

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:39

Al m'n veulens zijn bijna even groot,ondanks het leeftijds verschil.
Vivian wordt een reuzin := en Sunrise gaat zijn broer voorbij.

Ik heb al een poos niet gemeten...

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:37

jodi schreef:
:= Volgens mij zijn hartkleppen best wel een beetje offtopic :D

Kan je bij zo'n recent ras als de rocky wel over een 'oud' type spreken?

Mijn zwartjes zijn 1,5 en 2,5 jaar.

Mooie hengsten, echt mooi, ik vind hengsten altijd zo braaf en die van jou zijn heel erg mooi!!!!! Zwart vind ik het mooist van alle kleuren *\o/* :):)

Lijkt mij dat je niet van oude types Rocky Mountain Horse kan spreken. De RMHA wil bewust dat Rocky's niet te groot worden, vandaar de restricties wat betreft schoftschoogte. In principe is het een kleiner ras, en niet zwaar gebouwd. Van groter belang in bergen is de coolheid in het hoofd, de stressbestendigheid... en niet zozeer de kracht. Voor het verzetten van zware lasten/gewichten gebruikte men in Kentucky muilezels als bergtrekpaarden. De mensen waren pakweg 100 jaar en langer geleden ook helemaal niet zo groot, en dikke amerikanen waren zeer zeldzaam in het zeer arme Kentucky.. de mensen destijds in KY waren over het algemeen mager, lean, strek, taai en niet extreem lang.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:25

Hoi ik val even binnen. Lees al een tijdje mee.
super interresant om te lezen.

En ik heb een vraagje over de kleuren van de rocky/kentucky.

Ik heb een zliverappelbruine merrie van bijna twee. Nu zie ik dat haar manen boven steeds donkerder worden.
Nu zag ik dat haar papa ook donkere manen heeft gekregen, hierbij staat (in de opsporingsadvertentie) dat ze in de zomer weer donkerder worden.
Maar nu las ik ook dat iemand hier uit het topic vertelde dat wanneer de manen donker werden voor het derde of vierde jaar, ze donker blijven.

Mij maakt het allemaal niet echt uit of ze nu blond blijven of donker worden, maar ik vind het interresant om te weten hoe het zit.
Omdat ik nog zo weinig weet over de kleur.
Kunnen die manen in de zomer echt zo licht verkleuren?
Dat is bij mensen soms ook wel een beetje.

Hier kun je zien dat ze bovenop donkerder zijn dan onder.
Afbeelding

donkere papa.
http://fotos.marktplaats.com/kopen/2/b0/G1SwPum8CpmURfgGRebl7Q.jpg

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:20

Meeste zilverappels hebben donkere aanzet van de manen. Maar denk wel dat Lily zo blond blijft hoor :P
Wat een bos manen heeft ze al!! :oo beide ouders hebben ook flinke bos dus vererft goed :D

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:39

Ja bij mij hebben alle zilverpapeltjes ook donkere aanzet. Verschilt per paard hoever die doorzet maar ik denk inderdaad net als frida dat Lily wel aardig blond zal blijven :P

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:03

Ik dacht juist dat silverappels winters wat donkerder zijn in de manen/staart door minder bleking van de zon. En zomers zijn ze blonder. Maar de aanzet is bij de ene donkerder en bij de ander lichter, dan maakt het wat betreft aanzet manen niet uit of het winter of zomer is... en bij de ander is de aanzet wat lichter en bij de nader donkerder (eerste cm's vanaf de haarwortels).

Hier een video van 2 silverappels, een hengstveulen van 8 maanden (Phenix) en zijn moeder Tennesssee Magic, beiden dus slechts één silver gen, en beiden dus een zeer lichte aanzet, en dit midwinter, video en foto zijn vandaag gemaakt:

Korte video van Phenix en Tennessee Magic, Phenix is behoorlijk groot voor zijn leeftijd (8 maanden), kun je zien als hij naast mij staat,,, met schoenen aan ben ik over de 2 meter:

Foto van mijn asblonde en zeer superblond manneke "PHENIX", ik ben ontzetten trots op PHENIX :(:) :)) :):) (NB PHENIX is niet te koop)
Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:40

veulens hebben over het algemeen ook lichte aanzet ja. Had Silver ook en Lily net zo. Ik zei ook niet dat alle zilverappels het hebben, zullen best paarden tussen zitten met echt spierwitte manen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:47

En hier een video (we kennen haar allemaal) van merrie A Whisper of Magic, een merrie met ook één sliver gen en met een veel donkerder aanzet van de manen. Is mooi om te vergelijken met een video van Tennessee Magic die ik vandaag hier heb gepost. Totaal verschillende aanzet bij 2 silver merries. Gisteren zijn beide merries geborsteld en manen gekamd. Verschillende kleuren dus wat betreft aanzet manen, (op de video ook Mark te zien met zijn veulen Star). overigens was het glad, maar Mark heeft voordat de merries en veulens de wei in zijn gegaan de paddocks gesleept met de trekker:

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:56

Foto van vandaag van Brego.
Zie de donkere uitgroei die hij deze winter heeft.
Afbeelding

Vorig jaar had hij ook al een donkerdere uitgroei (niet zo donker als dit jaar), maar dat is in de zomerzon compleet opgebleekt.
Jammer genoeg bleekt de vacht van het lijf zomers ook. Het mooiste contrast heb je als ze net aan het einde van de zomer hun wintervacht gaan aanmaken. Dan is het echt heel donker met hele blonde manen.
Ach ja ik vind het wel leuk zo'n toverballetje.

Zijn staart is overigens gewoon vies vandaar zo donker :D :o

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:59

Gangen zijn ook leuk aan het ontwikkelen.
Afbeelding

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:01

Lekker ding Crazycat!
Is hij in het echt net zo zwart als hij er op het scherm uitziet?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:02

Succubi schreef:
Lekker ding Crazycat!
Is hij in het echt net zo zwart als hij er op het scherm uitziet?

In de winter wel.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:06

Zijn staart indien gewassen heeft hetzelfde effect als de manen.
Alleen bij de staart is het effect rond.
Dus rond de staartwortel heel donker en in een cirkel naar buiten lichter. Ook de punt blijft licht in de winter (in een ideale wereld zonder modder :+ )

edit: De eerste foto is echt kleurecht gemaakt met mijn spiegelreflex.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:45

Wauw! Erg mooi!
Ik doe zelf "silk and shine" in Marny's staart (en achterbenen :')) en dan blijft het vuil niet zo makkelijk aan de staart kleven!
Echt een aanrader voor lichte staarten :D