[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:37

@ tinka: hoe vinden die magere diertjes jou? Ik vind die foto's best heftig.
Daar doe je dankbaar werk mee denk ik.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:09

Mijn paarden gaan de komende 2 jaar in de verkoop. Mijn lichamelijke gezondheid, mantelzorg moeders, afstanden en privezaken spelen mij steeds meer parten. Ook zijn er onvoorziene extra kosten die iets te veel op mijn budget drukken. De verzorging van de paarden is voor de mensen hier zwaar, zeker voor ons omdat wij ze goed willen verzorgen met hooi, opruimen, uitmesten, we houden de paarden op zijn Duits: alles heel schoon en fris.. enz enz.. voor mij is het ook zwaar, voor Diny ook zij loopt tegen de 60, ik ben bijna 54 en met lichamelijke beperkingen. Alle paarden behalve Tennessee Magic (of ik haar verkoop hangt er van af) wil ik beetje bij beetje verkopen. Om de Europese/Nederlandse Gangenpaardenmarkt niet te veel te verstoren worden ze niet in een keer verkocht. In de loop van het jaar zullen de eerste advertenties verschijnen, welke paarden het eerst worden verkocht weet ik nog niet. Dream wordt ook verkocht en dat is een leuke kinderpony. De opbrengsten gaan naar mijn kind (spaarbankboekje). Komende tijd ga ik op mijn gemak kijken hoe ik dit ga organiseren. Tennessee Magic wordt dit jaar 17 en haar verkoop ik liever niet, ze gaat in principe naar een soort stalling voor oudere paarden, als iemand het leuk zou vinden om haar samen met mij te verzorgen zou dat ook een optie zijn. Indien er een koper is die Tennessee Magic met in acht nemen van haar leeftijd verzorgen wil en haar niet zwaar laat werken kan ik overwegen haar ook te verkopen. De markt is wellicht krap voor broodfokkers, maar we proberen in eerste instantie gangbare prijzen te vragen. Ik heb nog nooit een paard/veulen daadwerkelijk verkocht, ik ben benieuwd hoe dit gaat. Kortom ik stop er mee en de komende 2 jaar gaan de paarden helaas weg. Het zal mij veel verdriet doen, ik zal ze heel erg missen. Wat betreft Dream, die wordt ook verkocht maar als laatste denk ik.

De komende 2 jaar komen er dus 2 of zelfs 3 mooie merries op de markt: Whisper en Dream en eventueel Tennessee Magic, en er komt ook een gecertificeerde hengst Black Hill's Gold op de markt. Hengst Lucky gaan we volgend jaar cerificeren en dan komt er dus weer een gecertificeerde zwarte hengst op de markt. Phenix wordt tzt ook verkocht. Kortom Whisper, Dream, Lucky, Phenix, Gold worden de komende 2 jaar verkocht, en mogelijk Tennessee Magic ook. Star in ieder geval en mogelijk ook Tennesee Magic blijven. Mogelijk dat we de merries Whisper en Magic nog een keer laten dekken door Gold maar dat weten we niet zeker, in ieder geval zijn veulens van Gold heel erg mooi (Star en Phenix).

Dit betekent dat er de komende 2 jaar 5 a 6 volbloed RockyMountainHorses beschikbaar komen, en mogelijk daar bovenop 2 extra veulens in 2011.

Dus best wel veel echte volbloed en leuke RockyMountainHorses de komende 2 jaar op de Nederlandse markt beschikbaar.

Iedereen wist al een beetje dat er wat aan de hand was... bij deze is het gezegd: ik ga er mee stoppen en bouw alles de komende jaren rustig af.

Geinteresseerden s.v.p. geduld, in de loop van 2010 zullen de eerste advertenties in Europa/NL verschijnen, tot die tijd gaarne nog geen emails of PB's.

Gert Jan

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:47

TheMagicLine schreef:
Mijn paarden gaan de komende 2 jaar in de verkoop. Mijn lichamelijke gezondheid, mantelzorg moeders, afstanden en privezaken spelen mij steeds meer parten. Ook zijn er onvoorziene extra kosten die iets te veel op mijn budget drukken. De verzorging van de paarden is voor de mensen hier zwaar, zeker voor ons omdat wij ze goed willen verzorgen met hooi, opruimen, uitmesten, we houden de paarden op zijn Duits: alles heel schoon en fris.. enz enz.. voor mij is het ook zwaar, voor Diny ook zij loopt tegen de 60, ik ben bijna 54 en met lichamelijke beperkingen. Alle paarden behalve Tennessee Magic (of ik haar verkoop hangt er van af) wil ik beetje bij beetje verkopen. Om de Europese/Nederlandse Gangenpaardenmarkt niet te veel te verstoren worden ze niet in een keer verkocht. In de loop van het jaar zullen de eerste advertenties verschijnen, welke paarden het eerst worden verkocht weet ik nog niet. Dream wordt ook verkocht en dat is een leuke kinderpony. De opbrengsten gaan naar mijn kind (spaarbankboekje). Komende tijd ga ik op mijn gemak kijken hoe ik dit ga organiseren. Tennessee Magic wordt dit jaar 17 en haar verkoop ik liever niet, ze gaat in principe naar een soort stalling voor oudere paarden, als iemand het leuk zou vinden om haar samen met mij te verzorgen zou dat ook een optie zijn. Indien er een koper is die Tennessee Magic met in acht nemen van haar leeftijd verzorgen wil en haar niet zwaar laat werken kan ik overwegen haar ook te verkopen. De markt is wellicht krap voor broodfokkers, maar we proberen in eerste instantie gangbare prijzen te vragen. Ik heb nog nooit een paard/veulen daadwerkelijk verkocht, ik ben benieuwd hoe dit gaat. Kortom ik stop er mee en de komende 2 jaar gaan de paarden helaas weg. Het zal mij veel verdriet doen, ik zal ze heel erg missen. Wat betreft Dream, die wordt ook verkocht maar als laatste denk ik.

De komende 2 jaar komen er dus 2 of zelfs 3 mooie merries op de markt: Whisper en Dream en eventueel Tennessee Magic, en er komt ook een gecertificeerde hengst Black Hill's Gold op de markt. Hengst Lucky gaan we volgend jaar cerificeren en dan komt er dus weer een gecertificeerde zwarte hengst op de markt. Phenix wordt tzt ook verkocht. Kortom Whisper, Dream, Lucky, Phenix, Gold worden de komende 2 jaar verkocht, en mogelijk Tennessee Magic ook. Star in ieder geval en mogelijk ook Tennesee Magic blijven. Mogelijk dat we de merries Whisper en Magic nog een keer laten dekken door Gold maar dat weten we niet zeker, in ieder geval zijn veulens van Gold heel erg mooi (Star en Phenix).

Dit betekent dat er de komende 2 jaar 5 a 6 volbloed RockyMountainHorses beschikbaar komen, en mogelijk daar bovenop 2 extra veulens in 2011.

Dus best wel veel echte volbloed en leuke RockyMountainHorses de komende 2 jaar op de Nederlandse markt beschikbaar.

Iedereen wist al een beetje dat er wat aan de hand was... bij deze is het gezegd: ik ga er mee stoppen en bouw alles de komende jaren rustig af.

Geinteresseerden s.v.p. geduld, in de loop van 2010 zullen de eerste advertenties in Europa/NL verschijnen, tot die tijd gaarne nog geen emails of PB's.

Gert Jan

Ik weet dat oneliners normaal gesproken niet zijn toegestaan op bokt dus bij voorbaat excuses maar het enige dat ik hierop kan zeggen is.

Tsja....

joyfordogs

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:20

hebben jullie ook zo van het zonnetje genoten, zalig he, het voorjaar komt er nu echt aan.
Joepie!!
De paarden beginnen hier behoorlijk te ruien, dus ik zal de komende tijd bewapend met borstels, de paarden te lijf gaan. :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:02

Van mij mogen oneliners wel hoor! :(:)

:+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:16

sterkte met deze evolutie Gert Jan. Al je paarden moeten wegdoen, dat wens je niemand toe.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:53

joyfordogs schreef:
hebben jullie ook zo van het zonnetje genoten, zalig he, het voorjaar komt er nu echt aan.
Joepie!!
De paarden beginnen hier behoorlijk te ruien, dus ik zal de komende tijd bewapend met borstels, de paarden te lijf gaan. :)

Zo, bij mij ook al ja.
Indyra is gister al onder handen genomen

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:55

Gert-jan: sterkte. Als buitenstaander is het natuurlijk moeilijk voor te stellen hoe pijnlijk dat moet zijn.
Maar als ik zou moeten bedenken dat ik lily zou moeten verkopen en zo nog 5 dan zou mijn hart breken.

Inderdaad vliegen de haren je om de oren, de eerste dekens zijn eraf.
En gister ging zelfs het serieuste paard van het stel achter de bal aan die ik wegtrapte! :D
Voorjaarskriebels!!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:41

Janou is al tijdje bezig met verharen! Silver is nou ook sinds kort begonnen hihi krijgen we dat gedoe weer := alles onder de haren...

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:58

Ja, bah...verharen...
En bij mij helpt het niet om een donkere trui aan te doen zodat je de zwarte haren van Moon niet zo ziet, want Skeeta is juist weer wit :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:00

hihihi zwart/wit gestreept?? :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:52

Bij mij verharen ze ook veschrikkelijk, pathos is bijna alles al kwijt, die zat niet zo dik in het haar. De rest wel. Ik heb de dekens maar af gedaan gisteren, was zo'n mooi weer. Vandaag staan ze met ongevoerde regendekens.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:12

@jokari, @Kaplaars en anderen die via PB/Email wat lieten horen, dank voor jullie zeer sympathieke en begripvolle reacties.

Het is heel erg moeilijk en heel erg zwaar om afscheid te nemen van de paarden, aan elk individueel paard ben ik zeer gehecht... het is heel erg zwaar en ik heb er slapeloze nachten van, maar ik hoop dat ze in de toekomst een goed tehuis zullen vinden. Het grijpt mij als dierenvriend en paardenmens heel erg aan, hartverscheurend voelt het.

Ik ben nooit iemand geweest die een dier kon verkopen, het was achteraf niet juist van mij dat ik een hengst kocht... maar een paar jaar geleden waren er zo ontzettend weinig gecertificeerde RockyMountainHorse hengsten in Europa.... en ik kon jammer genoeg nergens terecht met mijn merries voor een dekking door een gecertificeerde hengst ;( ;( .... mijn plan toen was om mijn hengst Black Hill's Gold een paar keer de merries te laten dekken en om hem dan daarna te ruinen immers door zijn hoogte, kracht en grootte is hij een prima rijpaard voor mij als lang en groot mens... en het is ook zo'n ontzettende lieve hengst, een echte teddy beer, ...en mijn merries zijn nu ook niet drachtig. Maar het zijn er te veel geworden, ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen, en mensen hier op het forum die de stallen en de paarden hebben gezien kunnen bevestigen dat het er allemaal keurig netjes uitziet, stallen, boxen, ruimte, weiden enz. Er is veel tijd en energie in gestoken: buitenboxen, minitrekker, allerlei zaken aangeschaft (die gaan tzt ook in de verkoop).

Ik ben zo ontzettend blij dat ik de tijd heb gekregen om gedurende de komende 2 jaar in een rustig tempo de paarden te verkopen. Ik ben daar enorm dankbaar voor.

Hengst Lucky wordt eind van het jaar gecertificeerd bij de RMHA/KMSHA en andere stamboeken?? Merrie Sullivan's Dream of Magic wordt deze zomer ingereden, ook daar heb ik iemand voor op het oog.

Gisteren heb ik hengstjes Star en Phenix afgespeend, ze staan met zijn tweetjes in een wei met buitenbox, ging allemaal heel goed, deze 2 mannekes zijn hele goede vriendjes van elkaar. Hengsten Gold en Lucky ga ik afwisselend laten wennen aan de kleine mannekes... ik plaats de mannetjes in de grote box (ik heb een hele grote ruime box voor de babies), en Gold en Lucky plaats ik er naast, naast de babies, en daarna gaan Lucky en één van de mannekes samen, en om en om enz enz , later mag Gold ook om en om bij zijn kindjes en Gold is een hele lieve hengst, hij staat vaak te kijken naar zijn kindjes met de oren naar voren... hij is totaal niet agressief naar zijn mannekes.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:37

tja, hier word ook volop verhaard, hier is het van wit naar vos tot bruin enzo, dus geen idee wat voor kleren in het beste aan kan trekken.
Gladde kleren?
Ik vind het wel een heerlijke tijd, dat ruien is wel een soort van nieuw begin. ik kan er wel echt van genieten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:16

Ik vind het wel een hele stap hoor Gert-Jan, al je paarden verkopen. Gelukkig kan je het langzaam doen. Wil je er niet 1 of 2 houden, dat is toch een stuk minder werk lijkt me, of heb je daar echt geen mogelijkheid voor?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:57

Tinka schreef:
Ik vind het wel een hele stap hoor Gert-Jan, al je paarden verkopen. Gelukkig kan je het langzaam doen. Wil je er niet 1 of 2 houden, dat is toch een stuk minder werk lijkt me, of heb je daar echt geen mogelijkheid voor?

Ach het is een heel heel erg moeilijke beslissing, over 2 jaar word ik 56! Mijn lichamelijke gezondheid laat steeds meer te wensen over, elk jaar meer problemen met de gewrichten en met mijn handen. Ik rij al 2 jaar niet meer en dat vind ik ontzettend erg, en ik kan ook niet meer met ze werken. Als ik ze longeer dan kan ik na 5 minuten veel te weinig kracht zetten met mijn handen, ook de fijne motoriek is moeilijker aan het worden, de longeerlijn is moeilijk lang vast te houden. Afgelopen jaar gaat het hard achteruit met de handen. Op een zeker moment kocht ik hulpstukken, een minitrekker om alles aan te kunnen... is uitstel van executie. Zelfde met autorijden, ik moet vaak aan de kant om te rusten. En dan zijn er nog andere lich klachten en zo die ook een belangrijke rol spelen. De oudste merrie kan ik wel aanhouden misschien, maar een beetje werken en dingen doen vindt Tennesee Magic af en toe wel heel leuk. En op pensionstallingen wil ik op mijn leeftijd niet meer staan eerlijk gezegd. Daarom zou ik als iemand mij met Magic wil helpen haar misschien wel aan kunnen houden. In principe zijn het paarden met ook werklust, ze moeten ook wat doen vind ik.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:23

TheMagicLine schreef:
Ach het is een heel heel erg moeilijke beslissing, over 2 jaar word ik 56! Mijn lichamelijke gezondheid laat steeds meer te wensen over, elk jaar meer problemen met de gewrichten en met mijn handen. Ik rij al 2 jaar niet meer en dat vind ik ontzettend erg, en ik kan ook niet meer met ze werken. Als ik ze longeer dan kan ik na 5 minuten veel te weinig kracht zetten met mijn handen, ook de fijne motoriek is moeilijker aan het worden, de longeerlijn is moeilijk lang vast te houden. Afgelopen jaar gaat het hard achteruit met de handen. Op een zeker moment kocht ik hulpstukken, een minitrekker om alles aan te kunnen... is uitstel van executie. Zelfde met autorijden, ik moet vaak aan de kant om te rusten. En dan zijn er nog andere lich klachten en zo die ook een belangrijke rol spelen. De oudste merrie kan ik wel aanhouden misschien, maar een beetje werken en dingen doen vindt Tennesee Magic af en toe wel heel leuk. En op pensionstallingen wil ik op mijn leeftijd niet meer staan eerlijk gezegd. Daarom zou ik als iemand mij met Magic wil helpen haar misschien wel aan kunnen houden. In principe zijn het paarden met ook werklust, ze moeten ook wat doen vind ik.

Als het lichamelijk moeilijk gaat dan is het mss beter ze te verkopen, om ze alleen voor de sier te hebben is idd zonde.
Ik heb eigenlijk ook te veel paarden nu, zou eigenlijk ook wat moeten verkopen, maar ten eerst zou ik niet weten wie. Ben aan allemaal erg gehecht en zijn niet allemaal de makkelijkste paarden. Ten tweede is het nu een erg moeilijke tijd om een paard te verkopen. Ik ga in ieder geval 1 van de veulens van dit jaar verkopen en de andere gaat naar een opfok. Dat geeft toch wat meer tijd voor mezelf, nu zijn we bijna alleen met de paarden bezig.
Hier is het dus eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Zo heb ik sinds de kerst een arabiertje erbij. Die heb ik gekregen van iemand die het allemaal niet meer kon betalen. Hij was er erg slecht aan toe, en ik kon hem echt niet de handel in laten gaan. Die ben ik nu dus aan het opknappen. Gaat ook een hoop tijd en geld in zitten, maar geeft ook een hoop voldoening als ie straks een mooi gespierd paardje is. Die wil ik trouwens ook wel verkopen of evt. verhuren aan iemand.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:01

Tinka schreef:
TheMagicLine schreef:

Als het lichamelijk moeilijk gaat dan is het mss beter ze te verkopen, om ze alleen voor de sier te hebben is idd zonde.
Ik heb eigenlijk ook te veel paarden nu, zou eigenlijk ook wat moeten verkopen, maar ten eerst zou ik niet weten wie. Ben aan allemaal erg gehecht en zijn niet allemaal de makkelijkste paarden. Ten tweede is het nu een erg moeilijke tijd om een paard te verkopen. Ik ga in ieder geval 1 van de veulens van dit jaar verkopen en de andere gaat naar een opfok. Dat geeft toch wat meer tijd voor mezelf, nu zijn we bijna alleen met de paarden bezig.
Hier is het dus eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Zo heb ik sinds de kerst een arabiertje erbij. Die heb ik gekregen van iemand die het allemaal niet meer kon betalen. Hij was er erg slecht aan toe, en ik kon hem echt niet de handel in laten gaan. Die ben ik nu dus aan het opknappen. Gaat ook een hoop tijd en geld in zitten, maar geeft ook een hoop voldoening als ie straks een mooi gespierd paardje is. Die wil ik trouwens ook wel verkopen of evt. verhuren aan iemand.

Ja een uit de hand gelopen hobby. Opfok heb ik ook gedaan bijvoorbeeld met Dream... en dan komt het paardje terug... ja en dan wat nu... nog een jaartje opfok er bij... dan hoef ik mij geen zorgen te maken... als ze in opfok staat hoef ik haar nog niet te verkopen... nee maar toch niet... Inderdaad ik zeg altijd ik heb mijn paarden niet voor de pronk of sier... soms dacht ik ik neem ze mee naar shows... en als puntje bij paaltje kwam deed ik het niet, nooit heb ik ze geshowd of zo. Een moeilijke tijd om te verkopen is het zeker, ik hoop dat het over een jaar beter wordt de markt... maar ik heb geen idee, ik kan niet in de toekomst kijken. Hier in Twente klagen paardenfokkers steen en been... er zitten hier veel fokkers in de buurt (Vriezenveen, Geesteren, echt een paardengebied) en ik spreek ze af en toe... Ik ken fokkers die al meer dan 1 jaar geen paard/veulen hebben verkocht, en als de markt aantrekt zijn er nog steeds veel onverkochte paarden. Een aantal broodfokkers hier in de buurt hebben noodgedwongen er een fulltime baan bij genomen om te kunnen overleven, ze werken zich kapot, paarden, stallen en nog een baan er bij (als ze een baan kunnen vinden). Het is een moeilijke tijd momenteel.
Je arabiertje heb ik over meegelezen, foto's gezien, heel moedig van je, groot respect. Ja zoiets geeft zo ontzettend veel voldoening, enorm veel als het paardje later weer goed in vel en gewicht zit en vrolijk in het leven staat. In de buurt hier staat een arabier, een hengst, op een pensionstalling... komt misschien als hij geluk heeft 1 uur in de week uit zijn box... staat al jaren zo... van de week stond ik bij hem en speel een beetje met hem, aaien en zo, beetje met hem praten... ik zou hem zo meenemen maar het kan niet, heel zielig, je hart breekt dan als je zoiets ziet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:16

inmiddels ga ik bewapend met borstel (een soort zweetmes met karteltjes) naar ons stukje bos waar de paarden overdag ook kunnen lopen, ik geef ze dan hooi en ondertussen borstel ik ze om beurten, de haren vliegen je om de oren.
Kunst ging er net helemaal voor staan, ze genoot zichtbaar toen ik haar hielp om alvast wat van haar winterjas uit te doen.
Dit doe ik de komende weken een paar keer per week, zo heb ik meteen met iedereen weer ff een gezellig contact moment.
Hier staat alles zonder deken, dus ze hebben een lekker vachtje kunnen opbouwen.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:20

Indyra (en ik) kunnen inderdaad ook genieten van zo'n borstelmoment :+:

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:30

ja is ook erg leuk tegen de wind in, proest pruttel, enzo. Tja, niet zo handige aktie vanmiddag haha.
Het bos ziet er heel bijzonder uit nu, overal haren in diverse kleurtjes. Erg schattig al zeg ik het zelf haha

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:09

Gisteren heb ik een "enorme terugslag" gehad in Vriezenveen, mijn hond Tula was door "stom gedoe" van anderen in paniek weggelopen, ik er achteraan, en na 200 meter kon ik geen stap vooruit meer, druk op de borst van alle emoties en extreem benauwd. Tablet en spray onder de tong... hielp niet veel. Ik hou het niet meer vol zo. Ik moet mijn grenzen bewaken.

Daarom gaan alle paardjes met ingang van heden in de verkoop, alles. Dream en Lucky besteed ik eerst uit voor training en Lucky voor certificeren en zij gaan daarna zsm in de verkoop.

Later vandaag of morgen plaats ik advertenties op bokt.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:13

Wij hebben er weer een gangenpaardje bij! Naast de Walkers en een Paso nu ook een RMH/KMSH! Een struise dame van bijna 11 jaar. Ze is gisteren gearriveerd en lijkt het prima naar haar zin te hebben.

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:14

gefeliciteerd met je aanwinst Sandra! Mooie stevige dame lijkt me als ik die hals zie? Houd ik wel van!
Is ze voor de lessen of..??

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:14

Met andere woorden al mijn 6 RockyMountainHorses moeten zo snel mogelijk weg.

Voor een zeer goed tehuis kan Tennessee Magic tegen een geringe vergoeding worden opgehaald.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 21-03-10 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt