Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
TheMagicLine schreef:Mijn paarden gaan de komende 2 jaar in de verkoop. Mijn lichamelijke gezondheid, mantelzorg moeders, afstanden en privezaken spelen mij steeds meer parten. Ook zijn er onvoorziene extra kosten die iets te veel op mijn budget drukken. De verzorging van de paarden is voor de mensen hier zwaar, zeker voor ons omdat wij ze goed willen verzorgen met hooi, opruimen, uitmesten, we houden de paarden op zijn Duits: alles heel schoon en fris.. enz enz.. voor mij is het ook zwaar, voor Diny ook zij loopt tegen de 60, ik ben bijna 54 en met lichamelijke beperkingen. Alle paarden behalve Tennessee Magic (of ik haar verkoop hangt er van af) wil ik beetje bij beetje verkopen. Om de Europese/Nederlandse Gangenpaardenmarkt niet te veel te verstoren worden ze niet in een keer verkocht. In de loop van het jaar zullen de eerste advertenties verschijnen, welke paarden het eerst worden verkocht weet ik nog niet. Dream wordt ook verkocht en dat is een leuke kinderpony. De opbrengsten gaan naar mijn kind (spaarbankboekje). Komende tijd ga ik op mijn gemak kijken hoe ik dit ga organiseren. Tennessee Magic wordt dit jaar 17 en haar verkoop ik liever niet, ze gaat in principe naar een soort stalling voor oudere paarden, als iemand het leuk zou vinden om haar samen met mij te verzorgen zou dat ook een optie zijn. Indien er een koper is die Tennessee Magic met in acht nemen van haar leeftijd verzorgen wil en haar niet zwaar laat werken kan ik overwegen haar ook te verkopen. De markt is wellicht krap voor broodfokkers, maar we proberen in eerste instantie gangbare prijzen te vragen. Ik heb nog nooit een paard/veulen daadwerkelijk verkocht, ik ben benieuwd hoe dit gaat. Kortom ik stop er mee en de komende 2 jaar gaan de paarden helaas weg. Het zal mij veel verdriet doen, ik zal ze heel erg missen. Wat betreft Dream, die wordt ook verkocht maar als laatste denk ik.
De komende 2 jaar komen er dus 2 of zelfs 3 mooie merries op de markt: Whisper en Dream en eventueel Tennessee Magic, en er komt ook een gecertificeerde hengst Black Hill's Gold op de markt. Hengst Lucky gaan we volgend jaar cerificeren en dan komt er dus weer een gecertificeerde zwarte hengst op de markt. Phenix wordt tzt ook verkocht. Kortom Whisper, Dream, Lucky, Phenix, Gold worden de komende 2 jaar verkocht, en mogelijk Tennessee Magic ook. Star in ieder geval en mogelijk ook Tennesee Magic blijven. Mogelijk dat we de merries Whisper en Magic nog een keer laten dekken door Gold maar dat weten we niet zeker, in ieder geval zijn veulens van Gold heel erg mooi (Star en Phenix).
Dit betekent dat er de komende 2 jaar 5 a 6 volbloed RockyMountainHorses beschikbaar komen, en mogelijk daar bovenop 2 extra veulens in 2011.
Dus best wel veel echte volbloed en leuke RockyMountainHorses de komende 2 jaar op de Nederlandse markt beschikbaar.
Iedereen wist al een beetje dat er wat aan de hand was... bij deze is het gezegd: ik ga er mee stoppen en bouw alles de komende jaren rustig af.
Geinteresseerden s.v.p. geduld, in de loop van 2010 zullen de eerste advertenties in Europa/NL verschijnen, tot die tijd gaarne nog geen emails of PB's.
Gert Jan
joyfordogs schreef:hebben jullie ook zo van het zonnetje genoten, zalig he, het voorjaar komt er nu echt aan.
Joepie!!
De paarden beginnen hier behoorlijk te ruien, dus ik zal de komende tijd bewapend met borstels, de paarden te lijf gaan.
Tinka schreef:Ik vind het wel een hele stap hoor Gert-Jan, al je paarden verkopen. Gelukkig kan je het langzaam doen. Wil je er niet 1 of 2 houden, dat is toch een stuk minder werk lijkt me, of heb je daar echt geen mogelijkheid voor?
TheMagicLine schreef:Ach het is een heel heel erg moeilijke beslissing, over 2 jaar word ik 56! Mijn lichamelijke gezondheid laat steeds meer te wensen over, elk jaar meer problemen met de gewrichten en met mijn handen. Ik rij al 2 jaar niet meer en dat vind ik ontzettend erg, en ik kan ook niet meer met ze werken. Als ik ze longeer dan kan ik na 5 minuten veel te weinig kracht zetten met mijn handen, ook de fijne motoriek is moeilijker aan het worden, de longeerlijn is moeilijk lang vast te houden. Afgelopen jaar gaat het hard achteruit met de handen. Op een zeker moment kocht ik hulpstukken, een minitrekker om alles aan te kunnen... is uitstel van executie. Zelfde met autorijden, ik moet vaak aan de kant om te rusten. En dan zijn er nog andere lich klachten en zo die ook een belangrijke rol spelen. De oudste merrie kan ik wel aanhouden misschien, maar een beetje werken en dingen doen vindt Tennesee Magic af en toe wel heel leuk. En op pensionstallingen wil ik op mijn leeftijd niet meer staan eerlijk gezegd. Daarom zou ik als iemand mij met Magic wil helpen haar misschien wel aan kunnen houden. In principe zijn het paarden met ook werklust, ze moeten ook wat doen vind ik.
Tinka schreef:TheMagicLine schreef:Ach het is een heel heel erg moeilijke beslissing, over 2 jaar word ik 56! Mijn lichamelijke gezondheid laat steeds meer te wensen over, elk jaar meer problemen met de gewrichten en met mijn handen. Ik rij al 2 jaar niet meer en dat vind ik ontzettend erg, en ik kan ook niet meer met ze werken. Als ik ze longeer dan kan ik na 5 minuten veel te weinig kracht zetten met mijn handen, ook de fijne motoriek is moeilijker aan het worden, de longeerlijn is moeilijk lang vast te houden. Afgelopen jaar gaat het hard achteruit met de handen. Op een zeker moment kocht ik hulpstukken, een minitrekker om alles aan te kunnen... is uitstel van executie. Zelfde met autorijden, ik moet vaak aan de kant om te rusten. En dan zijn er nog andere lich klachten en zo die ook een belangrijke rol spelen. De oudste merrie kan ik wel aanhouden misschien, maar een beetje werken en dingen doen vindt Tennesee Magic af en toe wel heel leuk. En op pensionstallingen wil ik op mijn leeftijd niet meer staan eerlijk gezegd. Daarom zou ik als iemand mij met Magic wil helpen haar misschien wel aan kunnen houden. In principe zijn het paarden met ook werklust, ze moeten ook wat doen vind ik.
Als het lichamelijk moeilijk gaat dan is het mss beter ze te verkopen, om ze alleen voor de sier te hebben is idd zonde.
Ik heb eigenlijk ook te veel paarden nu, zou eigenlijk ook wat moeten verkopen, maar ten eerst zou ik niet weten wie. Ben aan allemaal erg gehecht en zijn niet allemaal de makkelijkste paarden. Ten tweede is het nu een erg moeilijke tijd om een paard te verkopen. Ik ga in ieder geval 1 van de veulens van dit jaar verkopen en de andere gaat naar een opfok. Dat geeft toch wat meer tijd voor mezelf, nu zijn we bijna alleen met de paarden bezig.
Hier is het dus eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Zo heb ik sinds de kerst een arabiertje erbij. Die heb ik gekregen van iemand die het allemaal niet meer kon betalen. Hij was er erg slecht aan toe, en ik kon hem echt niet de handel in laten gaan. Die ben ik nu dus aan het opknappen. Gaat ook een hoop tijd en geld in zitten, maar geeft ook een hoop voldoening als ie straks een mooi gespierd paardje is. Die wil ik trouwens ook wel verkopen of evt. verhuren aan iemand.