[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:24

Fijn dat het zo goed is verlopen allemaal Joyce! :)
Hoe oud wordt hij dit jaar?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:20

even reclame maken:
[EA-TK-PP] jaarling kruising kentucky mountain horse x kwpn
als er iemand nog een leuke jaarling zoekt, neem eens een kijkje bij deze.
Mocht ie trouwens niet verkocht worden, dan ben ik nog op zoek naar een goed opfok, eentje waar ze veel buiten komen, elke dag het liefst en niet te duur, misschien weet iemand hier nog wat?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:46

Tinka schreef:
Mocht ie trouwens niet verkocht worden, dan ben ik nog op zoek naar een goed opfok, eentje waar ze veel buiten komen, elke dag het liefst en niet te duur, misschien weet iemand hier nog wat?

Ziet eruit als een leuke knul, Tinka!
Geen idee waar Herkeringen ligt, maar ik vind de opfok van Toby in Oploo een prima stek. Kleine groep met opvoedruin en 's zomer en 's winters 24/7 op de wei met loopstal. Elke dag toezicht en worden zelfs voor je geborsteld ;)
PB maar als je meer info wilt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:06

Ik wil wel meer info, Herkingen ligt op goeree overflakkee, vlakbij zeeland dus. Als het wat verder is vind ik geen probleem

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:19

oploo is in de buurt van nijmegen/boxmeer, ik kan beamen dat het een leuke opfok is, veel toezicht, dag en nacht buiten in een groep met loopstal.
We hebben daar Delicia zadelmak laten maken, is in haar eigen tempo gegaan.
bij de merrieveulens lopen ook volwassen merries en bij de hengsten, ook een dragende merrie voor het opvoeden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:21

Zamora schreef:
Fijn dat het zo goed is verlopen allemaal Joyce! :)
Hoe oud wordt hij dit jaar?

agrado word dit jaar 2.
hij groeit aardig, hij is nu rond de 1.46 schat ik hem, eerder groter dan kleiner, hij is nu zeker net zo groot als mijn vosje.
ik verwacht dat hij ergens tussen de 1.50 en 1.55 uit zal komen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:18

Sorry dat ik weer eens kom binnenvallen, maarre ik heb een vraagje:
Als je een gangenpaard laat dekken door een niet gangenpaard (of andersom natuurlijk) dan is de kans op een toltend veulen 50%, maar stel dat het veulen wel tolt heeft, is die tolt dan net zo zuiver en makkelijk te rijden als het gangenpaard (dus de moeder of vader)? Of gaat er altijd wel 'iets' verloren van de tolt, dat die bijv. niet zo zuiver is, of dat het paard ingetolt moet worden, dus geen natuur tolter is, zoals dan de moeder of vader was? (hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :+ )
Zelf geen ervaring met kruisingen gangenpaard x niet gangenpaard, maar iemand op stal waar ik sta vroeg dat, kon er geen antwoord op geven. Dus vandaar mijn vraag.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:25

Het is niet zo zwart wit dat je kan zeggen dat er 50% kans is op een töltend veulen denk ik.
Ik heb aantal jaar bij Singlefooters Nederland rond gelopen en daar werd die Singlefooter hengst met vanalles en nog wat gekruisd(niet gangenpaarden) en niks daarvan tölt.

Daarnaast zit er wel iemand op bokt die 2 arabieren door TWH heeft laten dekken en die nakomelingen tölten wel(hoe en wat weet ik niet). En iemand op bokt ook met Haf X Rocky waarvan ze zeggen dat het veulen tölt.

Je kan er in elk geval nooi garantie op geven.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:36

Ja, dat snap ik allemaal, maar ik bedoel, ALS het veulen tolt en uiteindelijk bereden gaat worden (dan komt mijn vraag pas) is dan zijn tolt net zo zuiver als zijn toltende ouder (er vanuit gaan dat de ouder een natuurtolter is) of gaat er dan toch iets verloren van de tolt, door die kruising met niet gangenpaard?
Dus eigenlijk moet ik deze vraag stellen aan iemand wat al een kruising ohz heeft (wat ook kan tolten).

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:44

Ik denk dat dat ook per paard verschilt...
Maargoed er zijn ook paarden binnen een niet gangenpaardenras die blijken te tölten en dat ook goed kunnen(arabier en fries heb ik weleens wat van gehoord). Dusja.. :=

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:12

En er zijn ook gangenpaarden die helemaal niet tolten... := ;(

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:22

:') hihihi

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:19

>;)

:+

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:33

smaos schreef:
Sorry dat ik weer eens kom binnenvallen, maarre ik heb een vraagje:
Als je een gangenpaard laat dekken door een niet gangenpaard (of andersom natuurlijk) dan is de kans op een toltend veulen 50%, maar stel dat het veulen wel tolt heeft, is die tolt dan net zo zuiver en makkelijk te rijden als het gangenpaard (dus de moeder of vader)? Of gaat er altijd wel 'iets' verloren van de tolt, dat die bijv. niet zo zuiver is, of dat het paard ingetolt moet worden, dus geen natuur tolter is, zoals dan de moeder of vader was? (hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :+ )
Zelf geen ervaring met kruisingen gangenpaard x niet gangenpaard, maar iemand op stal waar ik sta vroeg dat, kon er geen antwoord op geven. Dus vandaar mijn vraag.

hoi Simone

Tja, dat is zo zeker niet te zeggen, het is ook niet zo dat alle gangenpaarden even goed tölten en bv de TWH, tölt niet maar heeft andere gangen, net zoals de MM en vast nog wel andere rassen.
Denk dat het een gok is, om zo'n kruising te maken, ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen als ik voor een gangenpaard zou gaan.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:48

smaos schreef:
Ja, dat snap ik allemaal, maar ik bedoel, ALS het veulen tolt en uiteindelijk bereden gaat worden (dan komt mijn vraag pas) is dan zijn tolt net zo zuiver als zijn toltende ouder (er vanuit gaan dat de ouder een natuurtolter is) of gaat er dan toch iets verloren van de tolt, door die kruising met niet gangenpaard?
Dus eigenlijk moet ik deze vraag stellen aan iemand wat al een kruising ohz heeft (wat ook kan tolten).

Simone, bij het kruisen van Rocky's is het zo dat er al verschil in gait kan zijn per Rocky en per kruising, laat staan een kruising tussen een gangenpaard en een niet gangenpaard. Heel abstract beschouwd ben ik er van overtuigd dat er wel degelijk iets verloren gaat bij zo'n kruising.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:30

Mijn hengstjes Hadaya en Apollo zijn vanmiddag gecastreerd. Ze lijken er weinig last van te hebben, ze staan lekker te eten nu.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:36

Ik vraag dit over kruisingen, omdat ik een dekking van een Tinker hengst heb aangeboden gekregen en nog van iemand wat daar in de buurt een cremello Lusitano hengst heeft. Vandaar, maar ik vind het zonde om bewust een kruising te fokken voor de verkoop.
Die man van de Lusitano hengst meende wel dat het veulen zou tolten, omdat Lusitano's er ook aanleg voor hebben? Maargoed, denk niet dat ik voor een van die hengsten ga kiezen. Blijft altijd zo'n gok met die extra gang wel of niet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:07

Als je dan al zou kiezen voor een van die rassen is de Lusitano zeker de betere keuze voor gangenvererving.
Maar voor de verkoop zou ik toch niet zo snel voor een niet gangenpaard kiezen dan eerder voor een ander gangenpaardenras.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:52

@ smaos, kruising met de lusitano zou leuk zijn! wil er in de toekomst ook nog altijd een keer proberen. Er is ook een registratie voor, veulen wordt toegelaten als ouders goedgekeurde raspaarden zijn (gangenpaard x barok)

zie: http://gaitedbaroquehorse.com/

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:58

Royen is aan het groeien! Het ligt ook echt aan het mooie weertje :)

@Smaos:Ik heb een kruising Draver x (A.Saddlebred horse x Rocky Mountain horse x Tenessee Walking horse). Bij haar ben ik er wel uit dat de tölt erin zit maar ze biedt het in de wei nog niet aan, misschien wel spontaan onder zadel of het moet er ingereden worden.

Lusitano kruising klinkt leuk, ik ben er niet zo'n voorstander van wat de lusitano's die ik tot nu toe hebben meegemaakt hebben naar mijn menig te veel attitude :+ Maar dat waren dan ook hele Lusitaniërs :P

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:27

royen@ jhumpa laat bijna nooit haar gangen spontaan zien, de laatste tijd dat ik ze pas in de wei zie.
Delicia heeft nu diverse keren in picada gelopen, maar die draaft gewoon in de wei.
tinka @ Wat betreft de 2 ventjes, ik hoop dat het net zo gaat als met Agrado, bij hem loopt het boven verwachting, geen verdikking, geen ontsteking of wat dan ook. Gewoon netjes rustig aan het genezen.
Hij galopeerd er dan ook geregeld, vrolijk op los.

De lusitano's die ik ken, zijn vrij heftige paarden, ik vind ze geweldig, prachtig, maar niet alleen maar handig.

En idd, zalig weertje, ik ben ff tussendoor naar huis, ff lunchen, ik ga nu weer naar het werk (ik mocht vanmiddag ff naar de tandarts, een noodkroon, joeheej)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:35

Heerlijk zonnetje en vieze paardjes vandaag.

Mijn vies varkentje
Afbeelding

Lief koppie
Afbeelding

En dan nog een vies varkentje met een hele dikke buik.
Afbeelding

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:42

Echt lekker weer inderdaad!
Vanmiddag komt de zadelmaker, om het zadel voor mijn nieuwe paardje passend te maken.
En dan lekker genieten. Nog 1 dag werken en dan echt weekend hihi

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:30

@Royen, de ouders van jou paard tölten ook beide :)

@Nienke: leuke foto`s! Zien er goed uit, Janou is ook al zo zwaar. Heb vandaag foto gemaakt, zal strx ff plaatsen als ik het niet vergeet.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:13

@nkprecious: Die website had ik als eens gezien, niet meer aan gedacht, goed te weten dat er dan wel papieren bij kunnen.

@Nienke: Leuke foto's!

Mijn Rocky laat in de wei ook alleen maar draf zien, ohz bied ze het zelf spontaan aan.
Aan de longe draaft ze ook alleen maar.
Terwijl die andere Rocky merrie wel vaker tolt in de wei liet zien, maar toch ohz alles in het begin doorelkaar gooide en vaak toch ging draven, later in de training is ze wel goed gaan tolten. Aan de longe deed zij wel weer alleen tolten.
Dus geen garantie dat wat ze op de wei (aan de hand/longe) laten zien ook ohz zo is.

Jammer dat voor mij dit jaar geen Rocky hengst ter beschikking is, Frida heeft ene met silver gen en dat wil ik niet. Die in Belgie is nog niet gecertificeerd, andere hengsten staan 500-1000km ver, dus ook geen optie. En die fokker in Frankrijk begint volgend jaar pas aan ki, helaas.
Heb ik nog contact gehad met een Amerikaan die in Tsjechie woont en vorig jaar sperma uit Amerika heeft laten overkomen, kost een vermogen (maar is dus wel mogelijk!) en beide merries zijn niet drachtig geworden, dus dat is ook al geen optie, dan zal het nog een jaartje wachten worden op mijn Rocky hengst. Volgend jaar zijn er wel enkele meer in Nederland en Belgie en ki uit Frankrijk.