[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:57

tja, dat hoort bij de opstart probleempjes.
Veulens zijn de 1e dagen best onhandig en dan is een stal een kleine ruimte om in of uit te gaan.
Over een week gaat alles waarschijnlijk vanzelf en ben je deze dagen alweer vergeten.
Het geluk hier is dat ik ze niet in een stal opsluit maar een loopstal heb met een grote ingang en een moeder die zelf vrij in en uit loopt waardoor het veulen dat heel snel na doet, en als het veulen niet volgt, komt de moeder het veulen weer halen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:34

Het ging vandaag al een stuk beter. Mijn man heeft het veulen geduwd richting paddock en ik er in galop achteraan met mamma, haha. Ze gaat geen meter vandaan bij het veulen. Ik ga straks foto's maken, ze staan nu lekker in het zonnetje.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:51

ja het is een lekker dagje zo, leuk he, jong veulen in het zonnetje.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:56

Even alles bij gelezen hier :+ Kan op mijn werk niet meer op internet en thuis heb ik er gewoon geen tijd voor :P

@Liset: Wat een ontzettend leuk paardje heb je gekocht :)
Heb je eigenlijk nieuwe foto's van Indyra, ben wel benieuwd hoe ze er nu uitziet :) Vond ze dat zadel niet raar :+

@Tinka: cute!!! ben benieuwd naar de foto's :)

@Leonie: Ga vanmiddag naar Royen, dan neem ik mijn camera wel mee, was het telkens vergeten ;)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:31

Ik had beloofd vandaag foto's te maken. Maar is er niet van gekomen. Vanochtend zadel opgehaald in Doetinchem en 's middags op stal bezig geweest. Maar ook niet aan camera gedacht.
Royen: Viel me alles mee! Mijn stalgenoot heeft het zadel erop gelegt, en zij is daarin net iets rustiger dan ik. Dus dat werkt ook wel mee natuurlijk. We hebben hem verder niet met een singel vastgemaakt o.i.d. Maar het viel me alles mee hoe ze erop reageerde.
Op de peeskap reageerde ze meer :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:12

De foto's van vandaag, van de kersverse moeder en kind. Excuses voor de slechte kwaliteit. Ik heb ook foto's gemaakt met mijn goede camera, maar moet eerst een nieuwe cardreader kopen, want ie is kapot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:50

Lekker stevig dier! :+:

Zie je haar ook tolten?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:51

Leuk veulentje zeg!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:56

jodi schreef:
Lekker stevig dier! :+:

Zie je haar ook tolten?

Ik heb haar alleen in stap, draf en galop gezien.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:31

http://i46.tinypic.com/fx5dn7.jpg
http://i45.tinypic.com/34nrx1s.jpg
http://i45.tinypic.com/2dhwal0.jpg
http://i50.tinypic.com/2vklq4o.jpg
http://i48.tinypic.com/sfjy8x.jpg
http://i47.tinypic.com/34e6zqe.jpg
http://i45.tinypic.com/334rv2v.jpg

Ik ben niet zo'n ster in fotograferen maar in de zomer komt er een professionele fotograaf foto's maken van Royen :)

Het is in ieder geval een blij paard want lachen kan ze wel! :D
En op foto 4 zie je dat ze al aardig lange manen krijgt, die ik vorig jaar had gemillimeterd. Ze zijn echt dikker en voller teruggekomen :)
Ze is ook compleet verliefd op het geitje, ze lebbert hem helemaal af en hij blijft erbij staan }:0
Verder komt ze in de zomer op het achterste weiland te staan, dus ruimte zat denk ik zo.. ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:31

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:23

leuke foto's in je topic, leuk veulentje hoor.
Beide ouders dragen vos, anders zou je geen vos veulen kunnen krijgen.
Tja als vos liefhebber zou ik heel blij zijn met een vos veulen.
Ze ziet er gezond uit.
Ik vraag me af waarom er een halstertje aan zit? ik doe dat zelf nooit de eerste dagen maar ik zie het veel mensen wel doen, ben benieuwd wat daar de reden van is.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:33

Waarom een halstertje? Kan heleboel redenen opnoemen maar hoofdredenen bij mij zijn, zo vroeg mogelijk, helpt je alleen maar (inprenting), veulen vangen, veulen aan halster+touw laten meelopen (is heel fijn om te leren als ze nog zo dicht bij mama blijven) op stal kunnen zetten, als ze uitbreekt makkelijk kunnen vangen (al meerdere keren profijt van gehad, voornamelijk als ze de stroom nog niet (her)kennen)) en zo kan ik nogw el even doorgaan :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:13

ik doe ook wel in de eerste weken een halstertje om, maar pas als ze mij vertrouwen en uit zichzelf bij me komen, ik wil zo min mogelijk dingen aanleren zonder dwang.
Dus vandaar dat ik het de 1e dagen niet doe, ik vind het niet fout of zo, maar niet mijn keuze.
het aan een touwtje meelopen hebben ze hier ook allemaal spelenderwijs geleerd, net als vaststaan en voetjes geven.
en vangen aan het halster heb ik teveel nare ervaringen mee, dus dat zou ik zowiezo niet doen, behalve bij nood.
Hier blijven ze in de paddock, oftewel, tussen de planken met stroom, tot ze het stroomdraadje snappen, dan gaan ze de wei op, is vaak al heel snel dat ze dat door krijgen.
Ik hoef ook niet over een terrein van stal naar wei, dat grenst aan mekaar, dus vandaar dat ik ze het ook niet direct hoef te leren.
Ik leer dingen aan zoals het dier ze als het ware aanbied, ik probeer het in het tempo van het veulen te doen.
juist in die 1e weken aan het halster lopen, als ze dan tegenwerken krijgen ze zo'n klappen in die nek, wat echt gevolgen voor later kan hebben, maar goed, dit hoeft natuurlijk niet zo te gebeuren.
ieder heeft zo zijn eigen ervaringen hiermee natuurlijk.

Ik vind in ieder geval het kentinky veulen, een snoepie om te zien.
zo te zien is het veulen seizoen geopend haha

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:15

Ze staan bij mij alleen overdag in de paddock. Dus ze moeten van en naar stal. Het veulen loopt niet zo goed achter mamma aan. Vandaar het halstertje, dan kunnen we van voren een beetje trekken en vanachter duwen. De stal ligt wel vlakbij de paddock, maar ze kan dan toch de tuin inlopen ofzo. De wei is nu helaas nog veel te nat.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:26

ja na de sneeuwperiode lijkt nu het regenseizoen geopend te zijn haha.
hopelijk komt het zonnetje snel en kan het voorjaar beginnen.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:24

Gister zat ik op verjaardag en serieus er waren twee dingen over paarden die ik even met jullie moet delen.

1e "In de winter doe je dan hoefijzers eronder? Anders krijgen ze koude voeten toch?"
(en ja, dat was serieus :Y) )

2e Ik vertelde dat ik een bijna tweejarige heb en het ging erover hoe lang het nog duurde voor ik erop kon gaan zitten. Één van de adviezen was:
"Je moet er echt voordat ie twee is even op hebben gezeten, als je het dan niet hebt gedaan, en je hebt een kwaaie, word het een gevecht"
(ook hier vroeg ik: "Serieus??!" maar dat was het echt.....)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:58

HAhaahha leuk is dat he, met mensen praten die er geen verstand van hebben :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:07

Tja dat soort opmerkingen ik moet er vaak hartelijk om lachen.
Echt de klok horen luiden, maar........

Zo had ik een keer in de zomer dat ik te paard werd aangeklampt door een wandelende familie. Verschrikt vroegen ze me waarom die paarden in de wei geblinddoekt waren ze waren hoogst bezorgd. Toch maar vriendelijk uitgelegd dat het vliegenmaskers zijn en dat de paarden daar prima doorheen kunnen kijken.
Ze namen het van me aan, maar geloofden me volgens mij eigenlijk niet :+

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:57

blijft leuk, mensen met dit soort ideeën haha.
Een vriendin van me heeft jaren terug in haar ponytijd haar toenmalige vriend wijs weten te maken dat paarden ook elke maand ongesteld zijn en dat het bergen met maandverband kost, nou, die wilde geen merrie meer hoor haha.

en tja tijdens mijn werk hoor ik ook heel vaak geweldige uitspraken, ik zit voor mijn werk vaak in een rolstoel met een hond naast me lopen, passeer je een moeder met kind, gaat mams uitleggen, kijk die mevrouw traint honden voor blinde mensen, ja klopt, daarom zit ik in een rolstoel!!! duhuh.
Ik laat het altijd maar zo.
of dan rijd je met een golden retriever (langharige hond) rond zegt iemand, ow wat leuk, een labrador, ja wij hebben thuis ook een labrador, tja, kan ik niet zoveel mee haha
net zo 1 als die, maar dan een bruine. tjsa
heej Tinka, hoe is het met je veulentje en heeft ze al een naam?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:03

Vivian is de 1.40 voorbij(10 maanden)
Als er nog iemand een grote rocky zoekt.....

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:04

:') mensen zijn soms zoo dom echt waar :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:21

Toch kan je er ook wel de humor van in zien, die domme opmerkingen.
Met het veulen gaat het goed, ze groeit als kool, krijgt nu echt de bouw van een tinker. Ze heet trouwens Caithlyn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:34

leuke naam, op de foto te zien is het idd een tinkertje, laat ze al gangen zien?
Ik weet van de 3 gangenpaarden die hier geboren zijn, dat het me opviel dat ze al direct de 1e dagen in gang liepen.

Afgelopen vrijdag hebben we Agrado laten castreren, we wilde niet wachten tot hij echt door zou hebben dat hij hengst was en met het voorjaar op komst hebben we hem dus afgelopen vrijdag van zijn edele delen afgeholpen.
Het is allemaal goed gegaan gelukkig, het was zo gebeurd, bij het wakker worden zei de dierenarts, zo, das een nuchtere, eentje met verstand.
Agrado ging pas staan toen hij voldoende wakker was. Tot nu toe ziet alles er goed uit, ik ben blij dat we het achter de rug hebben.
Dus nu geen hengst meer te koop, maar een ruin.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:08

Lieve Agradootje :+: ;)
Krijg je hier en daar nog reacties op hem?
Alle andere paardjes ook allemaal goed daaR?