[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:20

nee ik moet dna nog afstuderen :) dat doe ik op eigen bedrijf en daarna ga ik eerst proberen verder te werken met eigen bedrijf of misschien iets part-time dernaast ofzo :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:27

Wel leuk dat je dat op eigen bedrijf kan doen, zeg maar gewoon thuis :P

Even een andere vraag, voor wie dit weet: Wat zijn roze vlekker op de hoeven? Zijn dat kneuzingen, is het pijnlijk? Ik bedoel dus niet onder de hoeven maar erop. Even kijken of ik ergens een foto van kan vinden :=

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:27

Blauwe plekken/kneuzinkjes toch? :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:29

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:30

Die heeft dier zo af en toe ook.Niks bijzonders geloof ik...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:30

Royen heeft er altijd een paar, je ziet ze het best op de achterhoeven, deze zijn namelijk wit. Maar doet dat dan zeer als je dit vastpakt als je de hoeven uitkrabt?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:31

Zover ik iets kan merken niet...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:32

mmm...zal wel aan mij liggen :=

Koppige merrie :')

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:32

Bij haar wel dan?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:33

Dat zijn zogenaamde 'blauwe' plekken. Kneuzingen idd.
Keertje gestoten waarschijnlijk.
Is het een hele ring, dan zat het paardje in die tijd dicht tegen hoefbevangenheid aan. Maar dat is hier gelukkig niet het geval begrijp ik ;)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:35

Leonie, lees net dat je Amerikaanse dames bijna aankomen in NL.
Leuk en vooral erg spannend lijkt me! :)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:37

Het is wel spannend voor je met je paarden!! :D

Ik zag ook een tijdje geleden dat je je paarden op marktplaats hebt gezet. Zo te zien ga je dus niet alledrie houden voor je fokkerij. Waarom niet?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:51

Nee 2 zijn voor de verkoop 1 voor de fokkerij. En waarom... Tjsa.. ik moet wel een bedrijf runnen... kan moeilijk alles houden dan...

Wel superveel zin in! Ook wel behoorlijk spannend maar heb zolang moeten wachten dat het nu wel eens tijd is ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:25

Silfurfaxi schreef:
Jaaa dat is omdat er vele visies en ervaringen zijn.. ;)
Ik hou ook meer van soeplesse trainen/ gymnastiseren. Zowel in stap, draf, galop en andere gangen.. Ook door draf te trainen ontwikkel je dat je paard stabieler loopt, soepeler kan zijn/worden, geen rugspieren kan vast zetten.
Sommige paarden draven nooit. Dan kan het zijn dat het een andere training vergt dus ook dit is per paard heel verschillend.
Ik denk dat Vierhaus hier inderdaad een reden voor heeft. Of de mening heeft dat je je paarden geen draf moet trainen/ laten tonen om inderdaad de andere gangen te verbeteren en te behouden.
Maar dat antwoord weet alleen Vierhaus denk ik zo ;)

Ik zal het wat genaunceerder zeggen. Pathos mag van Vierhaus wel draven, aan de longe dan vnl. Galop mag niet omdat ie dan de gangen teveel door elkaar gaat halen. Dat geld trouwens alleen voor mij, omdat ik weinig ervaring heb met gangenpaarden. Hijzelf reed Pathos wel eens in galop.
Ik heb met hem overlegd, omdat ie bij mij thuis in de bak, alleen wil draven, heel af en toe een pasje tolt. Dat ligt waarsch. aan de zware bak, want op het asfalt gaat het beter. Daarom mocht ik niet teveel draven. En wat vooral niet mag is schweinenpas, want dan ontwikkeld ie dus echt de verkeerde spieren. Ellen en Stephan waarschuwden mij daarvoor, want hun hadden wel eens een paard gehad dat een jaar lang in schweinenpas was gereden en die kan dus nooit meer leren tolten daarna.
Helaas heb ik niet zoveel ervaring met gangenpaarden, dus ben ik gauw bang dat ik het fout doe. Dus binnenkort maar weer eens les nemen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:27

NkPrecious schreef:
Nee 2 zijn voor de verkoop 1 voor de fokkerij. En waarom... Tjsa.. ik moet wel een bedrijf runnen... kan moeilijk alles houden dan...

Wel superveel zin in! Ook wel behoorlijk spannend maar heb zolang moeten wachten dat het nu wel eens tijd is ;)

Lijkt mij ook superspannend. Als het geldboompje nog eens gaat groeien hier, zou ik ook graag een rocky willen importeren. En dan zelf uitzoeken in de USA natuurlijk.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:09

Heb je Pathos weer thuis staan? Als je bak te zwaar is dan werkt dat de draf zeker in de hand. Wordt je paard lateraal dan een zwaardere bodem juist weer helpen om in 4-takt te gaan lopen.

Kom anders eens oefenen tijdens het gangenpaarden samenzijn op elke eerste zondag van de maand.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:37

Pleasuregaits schreef:
Heb je Pathos weer thuis staan? Als je bak te zwaar is dan werkt dat de draf zeker in de hand. Wordt je paard lateraal dan een zwaardere bodem juist weer helpen om in 4-takt te gaan lopen.

Kom anders eens oefenen tijdens het gangenpaarden samenzijn op elke eerste zondag van de maand.

Hij is eind november naar huis gekomen, en het veulen van Brunka is daar toen achter gebleven.
Gangenpaarden samenzijn lijkt me leerzaam, alleen niet handig met een hengst.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:47

maar Pathos is toch ene brave? Hij gedroeg zich voorbeeldig bij Vierhaus. Later in het voorjaar wordt het wel steeds moeilijker natuurlijk daar geef ik je groot gelijk in. En anders kom je een keer alleen en in alle rust. Ook prima!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:59

Pleasuregaits schreef:
maar Pathos is toch ene brave? Hij gedroeg zich voorbeeldig bij Vierhaus. Later in het voorjaar wordt het wel steeds moeilijker natuurlijk daar geef ik je groot gelijk in. En anders kom je een keer alleen en in alle rust. Ook prima!

Hij is wel braaf, maar ik ben een scheiterd en daar maakt ie soms misbruik van. En je woont ook best ver, maar ik hou het in gedachte hoor. Ik denk dat ik hem in het voorjaar laat castreren, dan word ie wat makkelijker. Hij is heel braaf voor een hengst, maar wel snel afgeleid, vooral door de merrie;s.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:45

[quote]Hij is heel braaf voor een hengst, maar wel snel afgeleid, vooral door de merrie;s.[quote]
Tja, mannen!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:03

Dan heb ik nog een vraagje, aangezien we het nu over wel niet draven hebben.
Zijn er dan ook mensen met een gangenpaard wat ohz alleen maar doet tolten en die de draf erin willen rijden? Of hoe zeg je dat?
Ik bedoel mijn Rocky doet aan de longe en los alleen maar draven, maar ohz, doet ze alleen maar tolten, hoe zou je dan draf moeten aanleren? Als je dat zou willen natuurlijk.
Is dat hetzelfde als intolten, maar dan indraven? (Dat klinkt dom :o? )

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:55

Whahahahah _O- Je verwoord het zo prachtig! :')

(ik heb overgens geen flauw idee :=)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:59

Hoe is het nou met de hoeven van Royen?
N.a.v. je vraag gister hihi

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:04

bv balkjes laten lopen(draven dus). Ik had Gypsy hulp aangeleerd om te gaan draven en andere voor de tölt.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:08

Lisetje schreef:
Hoe is het nou met de hoeven van Royen?
N.a.v. je vraag gister hihi

Ik ben gister niet naar haar toe geweest, ik zag toen ik naar huis reed dat ze nog in de wei stond en heb haar maar een dagje lekker paard gelaten (geen smoes, echt niet maar zo voelt het gewoon af en toe, vrijheid --> blijheid) ;)

De hoeven zijn eigenlijk altijd wat rooiig, maar ik denk omdat ze veel ligt in stal, dat ze dan met hoef tegen hoef komt of misschien in de wei tijdens het spelen...geen idee maar ze geeft op sommige dagen wat lastiger d'r achtervoeten en andere dagen vindt ze het geen probleem, daarom dacht ik dat ze er misschien last van heeft ofzo :+