[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silfurfaxi

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:16

oh dat scheelt inderdaad wel :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:22

Kaplaars schreef:
Twee bijzondere, en ook wel mooie hoofstellen.
Die eerste is inderdaad net een dravers hoofdstel. Hopelijk snijden die touwtjes niet.

Bij die rambo, krijg je alle gespen mee voor alle mogelijkheden? Die staat erg luxe. En een kaptoom is nooit weg.

Lisetje: misschien stiekum springbloed? wel eng, over zo'n draad springen, kreeg je haar weer snel te pakken. (ik denk soms wel eens dat lily ezelbloed heeft)

Bij de multibridle zit alles behalve teugels. Dat wil zeggen de lange kruisbanden voor crosslink langs de kaak.
Het crosslinkbandje voor onder de kin. Bit hangers van leer + bitclipjes. Deze heeft ook een kaptoom ringetje op de neus en is als sidepull te gebruiken.

De competition heeft geen ringetje op de neusriem en niet de riempjes voor crosslink opties. Wel teugels, maar geen bitclips. Die kunsttof clips zijn dus wel los bij te bestellen.

Ik ga dus voor de multibridle, omdat ik het ideaal vind dat je een paard aan een bitje kunt laten wennen terwijl je de longeerlijn niet aan het bit hebt.
En 3 bitloze hoofdstellen in 1.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:54

Dat is inderdaad erg handig als je bijvoorbeeld een paard gaat beleren.
Ik vind een kaptoom eigenlijk wel verplicht als je gaat longeren.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:08

Waarom een kaptoom verplicht met longeren? Persoonlijk vind ik kaptomen niet fijn werken, als ik een jong paard begin, start ik met los grondwerk tot hij het 'longeerprincipe' principe begrijpt, vervolgens verder met touwhalster, danhoofdstel/dubbellongeren etc. voornamelijk zodat ik men paard kan leren omgaan met teugelhulpen etc...

Heb je motivatie voor de kaptoom? :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:15

umm ja :o die had ik, maar jouw verhaal klopt ook.
Het is meer dat ik vaak heb gezien bij beleren dat een paard voor de tweede keer een bit in heeft, waar gelijk de lijn aan vast word gemaakt, en het paard moet zich maar moe rennen. (oude stage)
Dat lijkt me niet prettig voor een paard. Maar zoals jij verteld hoe het opgebouwd word kan het ook.

Maar dan is meer de manier van logeren slecht.

Ik dacht een beetje zwart/wit. Maar daarbij vind ik een kaptoom fijn, vriendelijk en makkelijk werken.

(leonie ik zag dat je een veulen naar mij hebt vernoemd terwijl je mij nog niet eens kende) :+

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:27

hahaha ja dat klopt ja :p meest aparte veulen wat ik ooit heb gehad :P shetlander x Precious, is wel supermooi diertje geworden!

Ben met je eens dat het in de 'normale' sportwereld iets goeds is als je het voorbij ziet komen omdat het daar meestal de enigste voorstap is voor het bit :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:45

Nog evene een kleine update over de 3 merrie's uit amerika:

Mijn merrie hadden een extra bloedtest gehad in december om te kijken of ze nu wel goedgekeurd werden. Als deze goed was, zou de kans groot zijn dat ze in de officiele quarantaine ook geodgekeurd zouden worde. Nu staan ze dus in quarantaine, en heb gister te hroen gekregen dat de bloedtesten definitief-officieel goed zijn en ze nu dus echt gaan vliegen volgende week :D (of der moeten rare sneeuwstormen komen waardoor de vliegetuigen niet vliegen ofzo..)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:53

Leuk leonie! Eindelijk hihi :D

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:47

Gefeliciteerd Leonie ;):D

Over dat kaptoom verhaal... persoonlijk vind ik het ook niet fijn om mee te werken.
Het is net hoe je er tegenover staat met longeren en hoe je een paard dit aanleert.
Ik erger mezelf erg aan mensen die hun paard constant op zwepen en dat 'longeren' noemen.
Meestal doe ik het zelf ook zo ongeveer als Leonie beschrijft.
Met dubbele lijnen werken is ook erg fijn om paarden goed te leren sturen ;).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:21

eindelijk Leonie. :j

ik vind een kaptoom wel fijn, maar dat komt allicht omdat ik hetzelfde gevoel heb als Kaplaars (oh dam'n ik ben je naam kwijt :o ). Uitleg van Leonie klinkt idd wel goed.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:17

Ik denk dat het net is waar jezelf mee geleerd heb om mee te werken :).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:21

Ik longeer meestal met kaptoom, maar ook wel met touwhalster. Hebben jullie ook ervaring met longeren met dubbele lijnen, maar dan bitloos. Pathos heeft namelijk een hekel aan het bit, ik rijd hem dan ook met hackemore, maar daar kan ik niet mee longeren, werkt veel te heftig in.
Ik heb een spaanse kaptoom voor hem, maar heb het nog niet bijgezet oid geprobeerd.
Nu heeft ie helaas al bijna 1 maand vakantie vanwege al het ijs hier.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:09

Ik werk graag met dubbele lijnen en dan ook zonder bit. Eigenlijk doe ik het beide.
Met hackemore is inderdaad niet erg handig om mee te longeren.
Kan dus met een kaptoom of wat ik nog wel gebruik is een sidepull of een andere bitloze optoming waarbij je de lijnen door de optoming kan doen of via karabijnen/musketonhaken.
Ligt net aan wat je zelf voor handen hebt en wat je met het dubbellongeren wilt bereiken zeg maar :).

Ik denk dat het voor veel paarden hier gelden dat ze een elle lange vakantie hebben vanwege het ijs/sneeuw :+.
Vandaag kreeg ik een beetje hoop omdat het leek dat het ging dooien maar nu sneeuwt het (wel eens waar heel licht maar toch) :(

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:27

Hier sneeuwde het net ook, ik hoop echt dat het gaat dooien. Ik ben bang dat al die dure training van Pathos zo teniet gedaan word. Ik heb wel een side pull en ook een crosslink hoofdstel, ga het proberen zodra mijn bak weer begaanbaar is.
Heb je misschien ook tips over in welke gang ik hem moet longeren. Uiteraard in stap, tolt doet ie niet aan de longe. Dan word het dus draf, maar dat mag ie niet teveel want dna ontwikkeld ie verkeerde spieren. Daarom mag ie ook niet in galop.
Deze aanwijziningen heb ik dus van Vierhaus. Ik heb ook het probleem dat ie in mijn zware bak moeite heeft met de tolt en ik te weinig ervaring om het eruit te rijden. Op het asfalt gaat het beter. Als het beter weer word ga ik ook lessen hoor.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:36

Je hebt een pb'tje ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:42

gefeliciteerd Leonie :D Nou komen ze er echt aan :D gaaf :D

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:43

@ tinka: waarom zou hij door draf de verkeerde spieren ontwikkelen...? Ik heb meerdere merrie's die door trainen van de draf ook een betere tolt krijgen...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:47

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Mijn mening is juist gymnastyseren(als ik het goed typ :o ) doormiddel van alle gangen te rijden/trainen etc....

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:10

vind het ook erg raar dat draf de verkeerde spieren zou ontwikkelen, maar ik zou dan toch wel denken dat de mensen van Vierhaus weten waarover ze het hebben. Mss zit er nog meer van uitleg achter dan wij zo 1 2 3 kunnen zien ?

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:45

Jaaa dat is omdat er vele visies en ervaringen zijn.. ;)
Ik hou ook meer van soeplesse trainen/ gymnastiseren. Zowel in stap, draf, galop en andere gangen.. Ook door draf te trainen ontwikkel je dat je paard stabieler loopt, soepeler kan zijn/worden, geen rugspieren kan vast zetten.
Sommige paarden draven nooit. Dan kan het zijn dat het een andere training vergt dus ook dit is per paard heel verschillend.
Ik denk dat Vierhaus hier inderdaad een reden voor heeft. Of de mening heeft dat je je paarden geen draf moet trainen/ laten tonen om inderdaad de andere gangen te verbeteren en te behouden.
Maar dat antwoord weet alleen Vierhaus denk ik zo ;)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:51

Dit is wel interessant, mijn Rocky doet aan de longe ook alleen maar draven, maar ohz doet ze wel direct tolten. Dan zou ik haar dus niet meer kunnen longeren, tenminste alleen in stap ofzo.
Ik dacht ook altijd dat je ze in alle gangen kon/mocht trainen en datdat dan geen negatief effect op de tolt had?
De bak bij de stalling waar mijn Rocky staat is ook vrij zwaar, ik merk dat ze dan in de bocht wel eens uit de gang gaat vallen, maar ze probeert dat zelf te corrigeren.
Ze is ook nog niet helemaal ingereden en doorgereden, ik wil pas echt met 'rijden' beginnen als ze 4 jaar is, tot die tijd stap ik eens of twee keer in de week om een paar rondjes in de bak te tolten of een rondje door het dorp te wandelen. (maar op dit moment kun je toch helemaal niks, mag voor mij echt gaan dooien!)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:33

nadat ik Kunst een paar keer aan de longe heb gehad, waarbij ze dus uit zichzelf gaat draven, gaat haar Picada soepeler, onder de man bied ze nooit draf aan, ga ik ook niet proberen.
wat betreft longeren met dubbele lijnen, dat doe ik met een sidepull en een zadeltje, de teugel aan de buitenkant, loopt dan door de beugel.
Kan dus prima met bitloos hoofdstel.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:45

In de paardenwereld zijn er zowieso veel meningen dus over draf bij gangenpaarden natuurlijk ook :) daarnaast zijn er ook verschillende ervaringen en verschillende paarden waar weer uitzonderingen in zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

Mijn mening blijft dat ik het paard in alle gangen zou trainen, vooral aan dubbele longe kan je in draf heel goed aan de rug werken, dit vind ik in tolt aan de longe veel moeilijker.

Vandaag trouwens men 1 na laatste dag stage! nog 16 uur te gaan en dan niet meer op kantoorrrr :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:06

oww lekker!! Aftellen kan beginnen :D eindelijk!!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:44

Wat ga je dan doen? Je hebt de opleiding nu klaar toch? Ga je dan verder met je fokkerij of verder met de opleiding qua werk?

Spannend dat je merrie's komen :D