Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:30

Blu is pas met 4 jaar begonnen 'stevig' te worden en ook het afgelopen jaar heeft hij zich nog ontwikkeld.Voor die tijd was het ook echt een slungel die niet altijd wist waar zijn lange benen nu precies waren :D

Nu sjouwt hij met gemak mijn partner rond,100 kg niet-ruiter.... :=

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:40

Voor seizoen 2011 komen waarschijnlijk ook Solid as a Rocky Mountain Trooper en Southern black mountain Trooper beschikbaar als dekhengst. Beiden zwarte hengsten.
De eerste is een zoon van een van mijn favoriete hengsten op afstand en Toril's topmerrie.

Zamora

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:42

Spanish Sundown?? :9 is ook een van mijn favorieten, zeker! :j
Prachtig geboude hengst.

Zou leuk zijn als ze ter dekking komen te staan!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:42

Nouja, ga dan maar nooit in Amerika naar Rockies kijken, daar zie je dus echt bizar dikke mensen op Rockies rijden, dat je echt denkt, zielig, je vraagt je ook af hoe zo'n persoon OP het paard komt, eerder dat ze de brandweer moeten bellen om die persoon op het paard te takelen ofzo.
Je ziet nog niet eens een zadel liggen, dat is helemaal in die persoon verdwenen.
En toch huppelen die Rockies vrolijk verder, je ziet niet aan ze dat ze moeite met het gewicht hebben.
Mijn vraag was ook in Amerika hoeveel gewicht een Rocky kan dragen, maakt niks uit, ze zeiden iets van 'they can carry anything, you saw at the show' terugdenkend aan die vreselijk dikke amerikanen op die Rockies.....
Lengte maakt zowiezo niks uit, het gaat idd om het gewicht van de ruiter, maar ligt ook net aan het paard, welk ras, hoe goed kan de ruiter rijden en hoe vaak rij je etc.
Ik heb zelf 100 kg gewogen met mijn 1m70 denk daar nog zadel, kleren etc. bij, ik ging dan ook gewoon op mijn Fell pony van 1m35 rijden (waar ik met mijn benen niet onder zijn buik uitkwam) Maar dat ras is net gefokt als lastdier, dus die kunnen meer dragen dan een gemiddelde pony van die hoogte.

Rockies schijnen dus ook extreem sterk te zijn en kunnen ook meer gewicht dragen dan een vergeleken paard met dezelfde hoogte.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:44

Meer zwarte Rocky dekhengsten in NL, dat zien we graag, heb ik wat keus voor mijn merrie.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:46

Ik kwam ook op een site een palomino RMH hengst tegen, gereden door een behoorlijk dikke dame... :x

Maar inderdaad is het goed dat er meer aanbod in zwarte hengsten komt!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:48

Yep vreselijk van die mega cellulitis billen die letterlijk tussen voor en achterkant van het zadel geklemd zitten.
De 20% hier is denk ik gebasseer op kwpn-ers lijkt me toch. Dan zal een rocky of een fjord gezien de compactere rug een hoger percentage kunnen dragen.

Goede vriendin van me heeft ook zo haar periodes ron de 100 kilo, maar die zet ik gerust op Sterre. Zij kan dan ook echt geweldig rijden die zit als een huis. Dingen zijn nooit zwart wit, maar sommige Amerikanen die ik op rockies zie zitten zouden er bij mij niet opkomen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:48

Ik denk ook dat het veel met karakter te maken heeft wat een paard kan.Er is veel verdraagzaamheid en moed voor nodig om zo'n lastige ruiter me te nemen de bergjes op en af....

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:50

Denk dat je deze bedoeld?
http://www.rockymtnhorse.org/

Maar ze kunnen nog dikker te paard komen hoor! :+ (vraag me nog steeds af hoe ze OP het paard komen, haha)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:53

Je moet dat trouwens ook een beetje zelf inschatten als je zwaarder bent of je wel niet op je paard blijft rijden, als ik bijv een Arabiertje gehad had, had ik er niet meer op gereden, maar een Fell pony wat als lastdier gefokt is en gemiddeld met 100 kg over grote afstanden moest lopen, tsja, dat is dan weer een ander verhaal.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:58

smaos schreef:
Denk dat je deze bedoeld?
http://www.rockymtnhorse.org/

Maar ze kunnen nog dikker te paard komen hoor! :+ (vraag me nog steeds af hoe ze OP het paard komen, haha)

euh hijskraan? Vraag me dat ook altijd af, maar neem aan gewoon via een opstapje....haha.
Al zou mijn houten ikea opstapje zeker bezwijken onder dat gewicht.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:01

jodi schreef:
Ik denk ook dat het veel met karakter te maken heeft wat een paard kan.Er is veel verdraagzaamheid en moed voor nodig om zo'n lastige ruiter me te nemen de bergjes op en af....

Precies dat denk ik dus ook. En ben toch wel benieuwd hoe oud paarden worden die frequent met dat soort gewicht gereden worden en tot welke leeftijd bereden.

Maar ben het er helemaal mee eens dat het per individuele combi bekeken zou moeten worden. En ik ben er inderdaad van overtuigd dat een fell pony meer gewicht kan hebben dan een kwpn-er van 1m70. Wij hadden vroeger op de ponyclub een vrij kleine fjord voor de echt zware mensen en die trok dat allemaal prima. Zelfde ruiter op een arabje of zelfs een Fries ging echt niet lukken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:06

Simone heb jij het nog erger gezien? :o maar ja die bedoelde ik..

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:31

ja, erg he, arme Rockies. Misschien heb ik die vrouw nog wel ergens op mijn film staan.
Dat was op een Kentucky show.
Heb toen het hele terrein afgezocht om te kijken hoe ze op en af der paard kwam, maar was te laat ze stond er al naast.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:37

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:29

Misschien weer een blonde vraag: Dekken alle hengsten hier in Europa natuurlijk? Of zijn er hengsten die via SWS beschikbaar zijn? Zoek dus een homozygote voor zilver die via sws beschikbaar is, hoeft niet licensed, mag ook gewoon een (stocky type!) 'wild dekkende' hengst te zijn. Rick bevalt me zeer qua type en maat, maar is niet homo :D :+ en dekt volgens mij natuurlijk...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:35

Julie van Les prés d'Allys heeft haar diploma kunstmatige inseminatie gehaald en is zeker van plan om hun hengsten zo aan te bieden.
Helaas zijn ze niet voor kruizingen....

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:16

Volgens mij zijn er geen homozygoot zilverappels in Europa toch?
Hoewel, misschien een shetlander ;)
verder dekken de rockies volgens mij allemaal natuurlijk (zowel de hengsten als merries zijn bijzonder braaf)
Ik denk dat dat weinig mensen voor ki.i zullen kiezen voor die enkele dekking.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:30

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:35

Ik heb Pathos vandaag opgemeten, hij is 1.55 m. Vrij groot dus, maar ik vind het een mooie maat.
Hier nog een foto van hem.
Afbeelding

Ik zou trouwens nooit een heel dik persoon op hem laten, maar mijn man die weegt 90 kg, die gaat er in de toekomst wel op rijden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:30

CrazyCat schreef:
Volgens mij zijn er geen homozygoot zilverappels in Europa toch?
Hoewel, misschien een shetlander ;)
verder dekken de rockies volgens mij allemaal natuurlijk (zowel de hengsten als merries zijn bijzonder braaf)
Ik denk dat dat weinig mensen voor ki.i zullen kiezen voor die enkele dekking.

Gezien de reis-afstanden is er toch wel vraag naar.
Niet iedereen zit in het kleine Nederland.

Les pres d'Allys hebben een jonge hengst staan:dubbel zilver+creme-gen+dun.
Hij heet dan ook Too Much :D

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:12

Dat filmpje, ongelooflijk en dan ook nog op youtube posten, gewoon dierenmishandeling......
Ze kwam er nog niet eens op.
Maargoed, ik heb idd dat postuur dames en heren zien rijden op Rockies in Kentucky!

@Tinka: Pathos is echt mooi, zie dezelfde blik in zijn ogen als Tiffaeny ook had.

@Jodi: Geweldig dat ze hun hengsten voor ki gaan gebruiken, heb je toch weer meer keuze hier in Nederland, ik zou niet zover gaan reizen met mijn merrie, maar wel op deze manier.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 01:24

@Jodi: Dan heb je wel álle genen die je maar kan bedenken, en dat allemaal in maar 1 hengst! :D :')

@Tinka: Mooi paard! Is hij nog hengst?

Ik had ook mazzel dat Mark zo dichtbij stond (10/15km), ik had ook geen kilometers met mijn merrie gesleept.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:46

er zijn nog veel meer kleur genen hoor := Maar het is wel mooi combi allemaal.

Met Mark zijn ze bij de eerste merrie gewoon langs gekomen :P Ideaal en met 2e merrie moest ik daarheen want hun konden niet met de trailer komen...
Vind het fijn zelf hengsten te hebben, geen gedoe :P Al ga ik in de toekomst nog wel keer gebruik maken van andere hengsten natuurlijk :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:29

Deze is trouwens wel homozygoot zilverappel alleen dan dus vos.
http://www.mountainhorseeurope.com/Saffrane.htm

Als de merrie geen vosgen draagt en homozygoot zwart is heb je alsnog 100% garantie op een heterozygoot zilverappelzwart veulen.

edit: overigens lijkt me dat alle andere eigenschappen belangrijker zijn dan het kleurtje toch!?