[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:27

en hoe zit het met geowonweg spelen met je paard in een paddock/baak waar dan ook?
Loswerken, touwhalstertje, wijken voor druk etc. Allemaal i.m.o. heel belangrijke dingen :) en een zadel/dekje kan je ook al mee bgeinnen als jaarling of veulen of weet ik wat, zolang je er verder niets mee doet :P (het is immers gewoon 'iets' wat je op de rug legt zodat ze eraan wennen)

Ik denk trouwens neit dat ze iets snel 'vergeten'. Paarden zijn hartstikke slimme dieren namelijk, en zeker dat jonge spul!
Het niet meer 'willen' weten of zich voor de domme houden is natuurlijk iets anders ;)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:44

Indyra heeft nu wel weer een buikprobleem. Ik kon er eigenlijk gewoon altijd aankomen.
Nu zit daar een beetje modder (beetje tussen der voorbenen en wat naar achter) dus wilde het zachtjes weghalen. Maar ze laat het niet toe :? Met der voorbeen schopt ze dan naar mijn hand(op der onderbuik) en ze loopt telkens rondjes in de stal en wrod echt nijdig :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:19

Oef, ik mag bij Royen alles aanraken, d'r hoofd vindt ze niet zo leuk maar verder overal :)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:20

Ja ik had er alleen in het hele begin moeite mee, maar dat had Leonie toen al gezegt. Na een maand ofzo nergens geen moeite mee, alleen nu begint het dus weer := Misschien door de verhuizing ofzo?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:22

Kan ja, misschien beetje stress --> gevoelige buik

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:30

Ja was eerst bang voor die modder ofzo := Omdat ik er eerst dus wel gewoon kon aankomen.
Maar voor zover ik kan voelen, voelt het niet vreemd of open (wond) aan := Nouja we zien wel :P

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:33

nee als ze last van stress hebben (of hebben gehad ) is een gevoelige buik niet ongewoon. Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij had var dat ook af en toe. Amy meot ik trouwens ook niet aan der buik komen als ze gestresst is, terwijl het normaal gesproken geen probleem is. Ik zou er niet teveel over inzitten, behalve als ze koliekerig word

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:38

Oké ff in de gaten houden en nu dus laten voor wat het is. Probeer het over een weekje of iets ook nog wel een keer :=

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:18

Misscchien late reactie maar ik had Janou(toen 11/12?) toen er een 2,5 jarige peruaanse paso dame bij kwam. Zij was zo dominant in de kudde dat ze binnen no time de baas was.. terwijl janou dat voorheen was en nu ook weer is sinds ze weg is overigens... dus leeftijd zegt niet altijd wat. Janou had toen 3 veulens groot gebracht(veulen van silver wordt haar 5e).
Maar denk dat het wel belangrijk is dat Royen leert wat haar plaats is?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:24

Als zij bij de andere stal ook onder die oude pony stond weet ze haar plaats wel. Alleen is het paard wara ze nu bij staat niet dominanter dan zij. Ik zou me er zowieso weinig tot niet mee bemoeien, de natuur bepaald dit en der is echt vrij weinig wat mesnen hieraan kunnen doen (ja de paarden uit elkaar plaatsen natuurlijk)

Anyway, leeftijd zegt inderdaad niets!!! Mijn oudere paarden zijn allemaal juist rustiger in de groep en maken zich neit zo druk om wie de baas is. De jongere paarden juist wel.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:31

Ik denk dat je met een jong paardje heel veel kan doen, als je creatief omgaat met de spullen en middelen die je hebt, en je maar aanpast aan wat het paard aankan. Dus niet pushen en te lang doorgaan. Kleine doelen per keer stellen.
Schriktraining is altijd oké. De spullen die je daarvoor gebruikt kan je wellicht ook anders gebruiken. Er langs, er over, er onderdoor. Gebruik zeil, tonnen, balken, paraplu's, pilonnen, staanders om allerlei hindernissen te maken. En dan kun je het zo moeilijk/makkelijk maken als je wilt en als het paard aankan. Maar ik zou wel proberen de moeilijkheidsgraad steeds een beetje op te voeren. Je kan er bijv ook eerst steeds naast lopen en dan later meer erachter zodat ze minder op jou als leider kan leunen. En sommige paarden vergeten niet wat ze eenmaal geleerd hebben, en pakken de draad zo weer op. Anderen hebben meer herhaling en kleine stapjes nodig.
Ik vind ook dat je ze best eens een klein hindernisje kan laten springen. Kan ook in het bos over een boomstam of greppeltje. Beetje handig maken met de voeten. Een tweejarig paard kan volgens mij ook best langer van huis weg. Wel opbouwen natuurlijk, en met iemand erbij als je dat prettiger vindt (op de fiets kan ook).
Ook is het altijd goed ze vast te laten wijken voor druk, beetje buigen, zijwaarts, achterwaarts. Mbv een halster, zweepje en lang touw kom je al een eind. Kan je ze ook best eens een paar rondjes aan een lange lijn laten lopen, op jouw teken aandraven en stoppen. Echt longeren is te zwaar, maar wat rondjes moet kunnen.
Alles in het kader van een band opbouwen, begrip voor en luisteren naar hulpen, zelfstandigheid, opletten waar ze haar voeten neer zet. Jonge (wilde) paarden in een kudde moeten ook mee met de rest, en komen dan ook van alles tegen.
Ik denk dat jij niet snel een paard zal overvragen, maar wees niet te voorzichtig en creatief. En als je iets niet aandurft, hoe zou je het dan wel durven?
Trouwens, ik denk dat je op het NH forum ook heel leuke dingen kan vinden, en daar komen ook wel eens heel betaalbare cursussen voorbij.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:35

Ik kocht vanmiddag nietsvermoedend "Ros" om wat te bladeren te hebben,maar dat is een echt gangenpaard-blad deze keer! :oo
Rockys,tennesees,MMs en ijsjes! Toemaar! (:)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:42

echt ?? En zijn de artikels interessant of is 't zo maar van 'bwaaaa 't kan er mee door' ?
Anders wil ik ook wel een exemplaar op de kop zien te tikken.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:45

Ik heb nog niet alles serieus gelezen :o

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:03

jodi schreef:
Ik kocht vanmiddag nietsvermoedend "Ros" om wat te bladeren te hebben,maar dat is een echt gangenpaard-blad deze keer! :oo
Rockys,tennesees,MMs en ijsjes! Toemaar! (:)

Dat klopt! :D

Bij Rockies zag ik Nienke op de foto staan, maar ik weet niet nog steeds niet van wie de rockies zijn. Bij MM vond ik wel interessant om te lezen. :P Het was ook leuk geschreven over de ijslandera in Finland, dacht ik. Ik dacht opeens van, zo'n reis wil ik ook maken terwijl ik een koukleum ben, haha. (:)

Ik wens jullie een fijne jaarwisseling!! :D *\o/*

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:12

Ros zou toen bij mij komen voor rijden op een droompaard maar we konden helaas geen datum overeen komen :o hihi maar artikeltje inscannen sylvia?? O:)

Kom je trouwens nog hier bij de paarden kijken als/nu je in Nederland bent :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:10

tsss Frida, dat mag je niet luidop vragen, dat inscannen. Dat mag niet. :) Dat moet je via pb doen. :D
Mijn pb-box staat trouwens ook open hoor. :=

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:52

Ik heb hier geen scanner,maar als ik langs kom ligt het in de auto...
Verder heb ik nog niets geplant(behalve een nieuwjaarsrit op een TWH :P )en een Bokt-meeting dus misschien is het handig te weten wanneer het jou vooral niet uitkomt :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:28

mag je dat niet vragen?? :')

iedereen veilige jaarwisseling gehad?? :D

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:38

Ik wel. Hartstikke gezellig feestje gehad. Champie was ook erruggggg lekker hahaha

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:33

Zeer veilige jaar wisseling.
Lekker vanaf afstand het vuurwerk gekeken ;)

En om 12 uur stond ik bij de paardjes. Ik wilde zien hoe ze zouden reageren, maar behalve naar de lucht kijken, was er niets aan de hand. Heb wat hooi voor de stal neer gelegd zodat ze kijkend konden eten. Nou niks aan de hand. +:)+

Oja en ik heb lily een slokje champange gegeven, maar dat is geheim en tegen mijn principes :o :+

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:40

Foei Rosalie! :P Geen dronken poownie gehad?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:01

tja ik hoef er nog niet op te rijden dus dat scheelt ;)

Straks maar eens even in de winkel kijken voor een 'ros'

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:20

Ik zoek me dus suf naar een ROS in de losse verkoop, kan gewoon geen boekhandel of ako vinden die hem heeft.
Ben namelijk wel erg benieuwd aangezien ik dus aanwezig was bij de droomwens.

Ik weet niet welke paarden erin staan aangezien ik de ROS nog niet heb gezien.
Het paard onder het zadel is in ieder geval SDS HURRICANE JANE. Zij hebben een leuke kudde staan in Drenthe met:

SDS HURRICANE JANE
BLUE KNIGHT QUEEN (Brego's mama)
MCGUIRE'S COMET
MCGUIRE'S PHOENIX
MCGUIRE'S KENTUCKY MADE
SOLID AS A ROCKY M. TROOPER

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:23

En van wie zijn die allemaal?