[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:13

haha ja dta dacht ik al dat je het spreekwoordelijk bedoelde ;)
Daarna afstuderen ja :) doe ik gelukkig op eigen bedrijf :D heel fijn. Heb een begeleider die 2 eigen bedrijven heeft, een friezenfokkerij en een meubel import. En mijn project gaat over paarden-import :P (moet een bedrijfsplan schrijven)

Maar dat ga ik dan mooi wat praktischer verdelen over mijn dag, want deze werktijden zijn niet praktisch met paarden :P

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:24

Zooo. Indyra is vandaag verhuist.
Trailer laden ging niet helemaal lekker haha. Duurde een uur ofzo als het niet langer is :o Maargoed ze staat nu even lekker binnen haha. Naar buiten gaan word ook iets minder met oud en nieuw. Ze zijn behoorlijk aan het knallen helaas :(

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:43

Een uur joh :| jeetje.... Laatste keer verhuizen naar jullie toe ging echt perfect! misschien had ze een dip dagje. ze is al zo vaa op de trailer geweest als veulen!

Edit: vraag anders kaplaars ;) he rosalie :P

verandering van spijzen doet eten (en laden ;))

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:08

Of ze is in een geen zin fase.
Dit was ook puur eigenwijzigheid en geen angst of iets dergelijks :P Trutje. Prinsessengedrag wat jij vertelde komt weer naar boven :')

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:12

Waarom heb je haar verhuisd liset?

Het heeft gister pakken gesneeuwd! Enorme vlokken en alles ligt weer onder :( Balen, had net dat weiland vrij geschept :P

Was gister naar Najib Amali, was erg leuk! De terugweg duurde alleen een half uur langer en wij kwamen nog niet eens uit Groningen (ja, er kwamen helemaal mensen uit groningen naar a'dam en weer terug in de sneeuwstorm :'))

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:15

Hier geen sneeuw :( Alleen maar regen. Mijn broer gaat in februari dacht ik naar Najib. Lijkt me zo gaaf.

Ik kon niet echt met een gerust hart indyra achterlaten bij mijn oude stal. Ze had het daar prima verder qua land en schuilstal enz. Maar met voeren e.d. Ook lag het weiland wat verder weg dan de stal zelf was, dus echt aan de gang met haar kon ik ook niet. ze loopt braaf mee, maar ik bleef maar in mijn achterhoofd houden van: Wat als? dus voornamelijk voor mezelf was het niet een fijne stal. En nu is het weiland gewoon aan de stal zeg maar, dus hoef ik geen weg over om haar te kunnen poetsen enz. enz.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:25

NkPrecious schreef:
Een uur joh :| jeetje.... Laatste keer verhuizen naar jullie toe ging echt perfect! misschien had ze een dip dagje. ze is al zo vaa op de trailer geweest als veulen!

Edit: vraag anders kaplaars ;) he rosalie :P

verandering van spijzen doet eten (en laden ;))

:+ kuch kuch. Ja zo'n dag dat ze niets willen hebben ze wel eens.
Komt me bekend voor. :o eerst niet willen laden en daarna ook niet een stal in willen tijdens een paarden evenement, waardoor je lekker in het gangpad kan blijven staan. Tot er snoepjes tevoorschijnkomen.... Dan is het ineens wel leuk.. O:) :x

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:26

Dat is wel fijner inderdaad. Heb je dan nu weer een schuilstal of een gewone stal?
Ik had Royen eergister ingevlochten :') moet ze ook leren maar ze stond er heel rustig bij en liet het allemaal maar gebeuren. Tjee, over 3 maanden wordt ze alweer 2! Wat kan ik dan met haar doen? Of gewoon nog met rust laten? Ik bedoel: wat kan ik dan voor extra's met haar doen bovenop wat ik nu af en toe doe (poetsen, voetjes optillen, stukje wandelen, 1x in de 2 maanden schriktraining (zeil, paraplu.)) En wat kan ik doen als ze 2,5-3 is? En wanneer kan ik haar echt een beetje longeren? Zodat ik hulp kan vragen aan Astrid van Dressuurnatuurlijk. Ik heb hier echt weinig verstand van := maar wil het gewoon goed doen en niet overbelasten. Ik dacht eerst dat ik nog niets kon doen met 2 jaar maar pas met 2,5 tot 3 jaar beginnnen met een dekje op en een singelje erbij etc. maar de eigenaresse van stal zegt dat ik met 2 jaar wel al wat kan doen: dekje op en wennen aan de longeerbak en misschien een langer stukje lopen (ik loop nu nog niet eens het erf af :P)

Hoop niet dat ik té blond klink :P wil het gewoon goed doen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:38

Heb ik nog wat:
Gister was de man van de eigenaresse op de koffie en die vertelde dat royen de baas was over de pony. De pony is een welsch en is bijna 6. Dan zou je zeggen dat ze de baas is over royen want dat is nog een enter, maar madam heeft het weer voor elkaar. Er staat nog een 2 jarige maar die is kreupel (al een hele tijd) waardoor die er niet bij kan. Wat kan ik, als mens, hieraan doen? Want ik wil niet dat ze alle paarden de baas is, zeker niet op zo'n jonge leeftijd := Dat hoort toch niet?
1 voordeel is wel, de pony is niet bang voor haar dus samen in de wei gaat prima, ze spelen ook erg veel (crossen en keihard rennen en stijgeren en dan snel achter elkaar aan....nou ja, meestal royen achter de pony aan maar wel spelenderwijs). Waar ligt dit aan? Ze is erg dominant en zou later inderdaad een goede leider zijn maar niet nu toch? Tegen mij is ze juist wel onderdanig met af en toe een probeersel maar dat lukt niet vaak :') Is hier wat tegen te doen of moet ik het zo laten en afwachten wat er gebeurd?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:39

Wat ik van plan ben om met lily te doen is:
Gek laten doen en laten lopen.

Longeren moet je (volgens mij) nog niet eens over na denken. Waarom nu al in de longeerbak gaan lopen terwijl ze daar pas over een jaar sterk genoeg voor is?
Ze kunnen ook na hun 3e verjaardag heel veel leren. (denk maar aan al die kwpn'ers die met drie geheel groen van het land komen, worden ook nog leuke rijpaarden ;) ).

Over die schriktraining. Heel goed dat je het doet hoor, maar waarom steeds herhalen?

Je zou iemand met een goed verkeersmak paard kunnen vragen een keertje een wandeling te maken, zodat jij er achter kan lopen. Van het erf af. Maar ook niet te lang.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:39

Gewoon kijken wat Royen aangeeft.
Een dekje opleggen is nu echt geen probleem hoor! Kan ze er nu aan wennen dat er iets op der rug ligt. Lekker spelenderwijs aan de gang.
Straks als het weer het iets meer toelaat ga ik ook met t-shirts en dekjes aan de gang hoor :j
Longeren e.d. vind ik ook altijd wel moeilijk. Probeer goed in te schatten of haar lichaam er klaar voor is en zij geestelijk ook.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:42

Over jouw 2e bericht:
indyra is ook zo. Binnenkort komt er een leasemerrie voor mij erbij. Dit is een merrie die aardig wat veulens heeft gehad. Deze wil ik heel graag bij Indyra erbij zetten zodat indyra door haar word opgevoed en de manieren van "het paard zijn" leert.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:49

Kaplaars schreef:

Longeren moet je (volgens mij) nog niet eens over na denken. Waarom nu al in de longeerbak gaan lopen terwijl ze daar pas over een jaar sterk genoeg voor is? Ik was hier ook nog niet mee bezig, maar ik vraag wanneer ik hier wel aan kan denken, en wat jij zegt: over een jaar. Dan klopt dat toch? Dan is ze 2,5.
Ze kunnen ook na hun 3e verjaardag heel veel leren. (denk maar aan al die kwpn'ers die met drie geheel groen van het land komen, worden ook nog leuke rijpaarden ;) ). Dat was ik ook zeker van plan, zo laat mogelijk beginnen maar dus vanaf 3 jaar beginnen met een dekje of bedoel je met een zadel op de rug?

Over die schriktraining. Heel goed dat je het doet hoor, maar waarom steeds herhalen? Omdat mevrouw het weer vergeet, als je een paard verkeersmak maakt en 3 jaar niets meer met verkeer te maken heeft moet ie het weer opnieuw leren, vandaar dat ik spelenderwijs een beetje lichte schriktraining doe, met regen langs haar lopen met een open paraplu en een zeil op de grond leggen en er zelf overheen lopen zodat ze vrijwillig zonder touw achter mij aan loopt. Dit gaat perfect en ze vindt het heel erg leuk, ik ben van mening dat dat wel onze vertrouwensband versterkt. En ik doe dit alles nooit langer als 10-15 minuten, ligt eraan hoelang ze zich kan concentreren en wanneer ze er weer genoeg van heeft (alleen heb ik een lastiger geval: ze kan er geen genoeg van krijgen :'))

Je zou iemand met een goed verkeersmak paard kunnen vragen een keertje een wandeling te maken, zodat jij er achter kan lopen. Van het erf af. Maar ook niet te lang.Hier dacht ik zelf ook aan, maar mijn vraag was eigenlijk, wanneer ik hiermee kan beginnen? Als ze 2 is, als ze 2,5 is als ze 3 is of als ik het gevoel heb dat ze het aankan?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:51

Lisetje schreef:
Een dekje opleggen is nu echt geen probleem hoor! Kan ze er nu aan wennen dat er iets op der rug ligt. Lekker spelenderwijs aan de gang.
Straks als het weer het iets meer toelaat ga ik ook met t-shirts en dekjes aan de gang hoor :j
Longeren e.d. vind ik ook altijd wel moeilijk. Probeer goed in te schatten of haar lichaam er klaar voor is en zij geestelijk ook.

Dus ik moet gewoon niet zo moeilijk denken en kijken wat zij aankan. tnx!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:53

Lisetje schreef:
Over jouw 2e bericht:
indyra is ook zo. Binnenkort komt er een leasemerrie voor mij erbij. Dit is een merrie die aardig wat veulens heeft gehad. Deze wil ik heel graag bij Indyra erbij zetten zodat indyra door haar word opgevoed en de manieren van "het paard zijn" leert.

O gelukkig, dan ben ik niet de enige :P Maar Royen is wel goed opgevoed door de 27jarige ruin die op de vorige stal haar de baas was, dus gek is ze niet ze weet het wel.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:59

Wandelen deed ik ook al regelmatig. Als ik naar stal liep was dat maar een wandeling van 5/kleine 10 min.
In het begin met een shetlander die nergens iets om gaf, ging super! We zijn toen een keer een 4-span tegengekomen. We gingen in de berm staan en Dier was hartstikke rustig!
Volgens mij is wandelen nooit verkeerd hoor.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:00

Royen schreef:
Lisetje schreef:

Dus ik moet gewoon niet zo moeilijk denken en kijken wat zij aankan. tnx!

Liever te moeilijk denken dan teveel te doen ;) Maar ik ben het met je eens, het is lastig inschatten.
Stalgenootje van mij heeft een merrie (nu 4 jaar) maar die heeft ze ook van jons af aan.
Volgens mij had zij toen ze 1 was al een dekje op de rug ;) Zonder singel of iets hoor.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:04

Top, hier heb ik wat aan! :D Dus gewoon een stukkie wandelen (als het niet sneeuwt :')) met een verkeersmak paard kan nu al geen kwaad! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf een angstig gevoel heb als ik wandel langs de weg, omdat ik steeds dingen in mijn hoofd haal zoals: als ze er maar niet vandoor gaat of als ze maar niet tegen een auto aan komt etc. Heb er dus zelf ook een soort angst voor dus ben bang dat zij dat voelt, eigenlijk wil ik zeggen dat ik haar nog niet zodanig vertrouw dat ik durf te wandelen. Ik heb het wel gedaan hoor, op die andere stallen maar daar waren geen auto's. Hier heb ik een ruim fietspad met een berm en daarnaast een autoweg waar ze 60 mogen (iedereen rijdt er 80).

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:11

Dat heb ik ook hoor . Daardoor is het misschien beter om juist iemand mee te nemen. Zo kan je lekker kletsen en ben je zelf ook iets relaxter. Tenminste, dat merk ik aan mezelf.
Je kant ook gewoon iemand met een verkeersmak paard mee laten lopen + een extra iemand voor jou. Mocht het niet gaan, heb je altijd een extra hand om evt. Royen over te nemen.
Edit* Wat ik bij auto's ook doe is altijd even seinen. Gewoon met je hand op en neer zodat ze rekening met je kunnen houden

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:14

Tnx liset! :+:

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:15

We zitten een beetje in het zelfde schuitje he haha

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:37

ik zou voor de 3 jaar niet longeren, longeren is een kunstje wat je met een beetje handigheid, zo hebt geleerd, hier heeft delicia het op haar 9e nog geleerd en Kunst op haar 16e, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
jhumpa is nu 2.5, ik plan niet echt dingen met haar maar ze is een paar keer als handpaard meegeweest, is al weer een tijdje terug, ze loopt netjes aan het halstertje mee, voetjes uitkrabben en vaststaan en heeft een keer een longeersingeltje tijdens voeren en later een keertje in de wei opgehad en een tijdje terug heb ik mijn kunststofzadeltje erop gelegt en aangesingeld, vond ze allemaal prima.
Verder doe ik er weinig mee, ja voeren enzo.
Agrado van 15 maanden kan vaststaan, voetjes geven, aan halstertje meelopen, heeft wel eens het eea op zijn rug gehad, zoals een deken die ik aan het opvouwen was.
Tja, als de basis goed is, dus er is vertrouwen in mensen en ze kan aan het halster meelopen, zou ik niet meer doen dan dat, je hebt ze makkelijker verprutst dan dat je ze heel houd.
wat betreft rangorde, op zich niet belangrijk wie er boven wie staat, als ze iedereen zich daar verder in kan vinden.
hier staat chasey vanaf dat ze ong 6 maanden is, boven agrado van toen 13 maanden, tja, hij is een beetje een druifje en zij vind het leuk om baas te spelen, ik vind het wel prettig dat een jong dier wel nog andere paarden boven zich heeft staan en niet al op hele jonge leeftijd de baas is over iedereen.
De andere paarden hier, die staan duidelijk boven Chasey!
Maar tja, als ze met zijn 2e zijn en de jongste is de baas, dan is dat zo, is toch niets aan te veranderen als mens, mits je haar dus in een grotere groep zet waarbij ze niet de leider kan zijn.
Ik zelf houd er niet zo van als jonge dieren op dat gebied al veel succesbeleving hebben!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:44

Royen schreef:
Kaplaars schreef:

Longeren moet je (volgens mij) nog niet eens over na denken. Waarom nu al in de longeerbak gaan lopen terwijl ze daar pas over een jaar sterk genoeg voor is? Ik was hier ook nog niet mee bezig, maar ik vraag wanneer ik hier wel aan kan denken, en wat jij zegt: over een jaar. Dan klopt dat toch? Dan is ze 2,5.

Laat ik het zo zeggen: wat ik voor lily wil is haar rug en lijf sterker maken, voordat ik erop spring. Daar wil ik waarschijnlijk rond haar derde jaar meebeginnen. Dat zal nooit alleen longeren zijn, omdat dit bestwel een belastend iets is. (lichamelijk en geestelijk). Meer in de zin van:'goh, ik denk dat mijn paard er aan toe is dat we aan de slag gaan." Stel jezelf de vraag waarom je wilt longeren.

Ze kunnen ook na hun 3e verjaardag heel veel leren. (denk maar aan al die kwpn'ers die met drie geheel groen van het land komen, worden ook nog leuke rijpaarden ;) ). Dat was ik ook zeker van plan, zo laat mogelijk beginnen maar dus vanaf 3 jaar beginnen met een dekje of bedoel je met een zadel op de rug?

Over die schriktraining. Heel goed dat je het doet hoor, maar waarom steeds herhalen? Omdat mevrouw het weer vergeet, als je een paard verkeersmak maakt en 3 jaar niets meer met verkeer te maken heeft moet ie het weer opnieuw leren, vandaar dat ik spelenderwijs een beetje lichte schriktraining doe, met regen langs haar lopen met een open paraplu en een zeil op de grond leggen en er zelf overheen lopen zodat ze vrijwillig zonder touw achter mij aan loopt. Dit gaat perfect en ze vindt het heel erg leuk, ik ben van mening dat dat wel onze vertrouwensband versterkt. En ik doe dit alles nooit langer als 10-15 minuten, ligt eraan hoelang ze zich kan concentreren en wanneer ze er weer genoeg van heeft (alleen heb ik een lastiger geval: ze kan er geen genoeg van krijgen :'))

Tja, hoe erg is het dat ze vergeet dat een zeil niet eng is? als jullie al zo'n band hebben dat je rustig over het terrein kan wandelen, dan vertrouwd ze je ook als jullie later rare dingen tegen komen. Vertrouw daarin op jullie band. Als zij jou als haar leider ziet, die het veilig maakt, dan heb je een super band met je paard en vertrouwd ze jou om haar veilig overal door heen te leiden. 'Als Royen het niet eng vind, vind ik dat ook niet'. En zo te horen hebben jullie dat al. Dus dat is super.
Als je ter afleiding soms met haar speelt met 'gekke' dingen als atributen is dat geweldig, gooi dan er is een dekje op. Maar het is niet erg voor een bijna twee jarig paard als ze nog dingen spannend of eng vind.

Je zou iemand met een goed verkeersmak paard kunnen vragen een keertje een wandeling te maken, zodat jij er achter kan lopen. Van het erf af. Maar ook niet te lang.Hier dacht ik zelf ook aan, maar mijn vraag was eigenlijk, wanneer ik hiermee kan beginnen? Als ze 2 is, als ze 2,5 is als ze 3 is of als ik het gevoel heb dat ze het aankan?

Dat laatste. Wanneer zij er aan toe is. En met mate. Ze hoeft nog niks perfect te doen. Ze mag nog als een dolle in de wei gek doen. Jullie hebben nadat ze is ingereden ook nog 30 jaar om samen te genieten. Nu heb je een veulen, waar je super van geniet als ik dat zo hoor. Straks een dapper volwassen paard waar je mee de wijde wereld in kan. :D ( dat vind ik het leukste, zeg ik ook altijd tegen lily: 'als je later groot bent, gaan we avonturen beleven.' Nu is het al een avontuur als er een konijntje door de wei huppelt. :+ )

Wat een lange post. Maarja jaarling bezitters onder elkaar he :+
(ieder doet het ook op zijn eigen manier.)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:04

Maar even tussendoor, ik had het niet over het longeren zelf, ik had het over wennen aan de longeerbak en rondjes stappen en eventueel aan een lijntje. Longeren zelf vindt ik persoonlijk totaal nix aan, maar voor de spieropbouw vindt ik het wel belangrijk :+ Ik zie wel wanneer ze er sterk genoeg voor is.
Ik ga wel eens kijken of er een vereersmakpaard mee kan wandelen :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:17

ik vind longeren ook erg saai. Bij oude stage bedrijven moest ik de paarden echt gewoon rond slingeren. (moe maken)
pfft dan duurt een half uur lang... ;)
Bij een andere stage leerde ik echt longeren voor inderdaad de spieropbouw en revalidatie. Dan is het al weer minder saai.