Daarna afstuderen ja

Maar dat ga ik dan mooi wat praktischer verdelen over mijn dag, want deze werktijden zijn niet praktisch met paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
NkPrecious schreef:Een uur joh :| jeetje.... Laatste keer verhuizen naar jullie toe ging echt perfect! misschien had ze een dip dagje. ze is al zo vaa op de trailer geweest als veulen!
Edit: vraag anders kaplaarshe rosalie
verandering van spijzen doet eten (en laden)
Kaplaars schreef:Wat ik van plan ben om met lily te doen is:
Gek laten doen en laten lopen.
Longeren moet je (volgens mij) nog niet eens over na denken. Waarom nu al in de longeerbak gaan lopen terwijl ze daar pas over een jaar sterk genoeg voor is? Ik was hier ook nog niet mee bezig, maar ik vraag wanneer ik hier wel aan kan denken, en wat jij zegt: over een jaar. Dan klopt dat toch? Dan is ze 2,5.
Ze kunnen ook na hun 3e verjaardag heel veel leren. (denk maar aan al die kwpn'ers die met drie geheel groen van het land komen, worden ook nog leuke rijpaarden). Dat was ik ook zeker van plan, zo laat mogelijk beginnen maar dus vanaf 3 jaar beginnen met een dekje of bedoel je met een zadel op de rug?
Over die schriktraining. Heel goed dat je het doet hoor, maar waarom steeds herhalen? Omdat mevrouw het weer vergeet, als je een paard verkeersmak maakt en 3 jaar niets meer met verkeer te maken heeft moet ie het weer opnieuw leren, vandaar dat ik spelenderwijs een beetje lichte schriktraining doe, met regen langs haar lopen met een open paraplu en een zeil op de grond leggen en er zelf overheen lopen zodat ze vrijwillig zonder touw achter mij aan loopt. Dit gaat perfect en ze vindt het heel erg leuk, ik ben van mening dat dat wel onze vertrouwensband versterkt. En ik doe dit alles nooit langer als 10-15 minuten, ligt eraan hoelang ze zich kan concentreren en wanneer ze er weer genoeg van heeft (alleen heb ik een lastiger geval: ze kan er geen genoeg van krijgen)
Je zou iemand met een goed verkeersmak paard kunnen vragen een keertje een wandeling te maken, zodat jij er achter kan lopen. Van het erf af. Maar ook niet te lang.Hier dacht ik zelf ook aan, maar mijn vraag was eigenlijk, wanneer ik hiermee kan beginnen? Als ze 2 is, als ze 2,5 is als ze 3 is of als ik het gevoel heb dat ze het aankan?
Lisetje schreef:Gewoon kijken wat Royen aangeeft.
Een dekje opleggen is nu echt geen probleem hoor! Kan ze er nu aan wennen dat er iets op der rug ligt. Lekker spelenderwijs aan de gang.
Straks als het weer het iets meer toelaat ga ik ook met t-shirts en dekjes aan de gang hoor
Longeren e.d. vind ik ook altijd wel moeilijk. Probeer goed in te schatten of haar lichaam er klaar voor is en zij geestelijk ook.
Lisetje schreef:Over jouw 2e bericht:
indyra is ook zo. Binnenkort komt er een leasemerrie voor mij erbij. Dit is een merrie die aardig wat veulens heeft gehad. Deze wil ik heel graag bij Indyra erbij zetten zodat indyra door haar word opgevoed en de manieren van "het paard zijn" leert.
Royen schreef:Lisetje schreef:Gewoon kijken wat Royen aangeeft.
Een dekje opleggen is nu echt geen probleem hoor! Kan ze er nu aan wennen dat er iets op der rug ligt. Lekker spelenderwijs aan de gang.
Straks als het weer het iets meer toelaat ga ik ook met t-shirts en dekjes aan de gang hoor
Longeren e.d. vind ik ook altijd wel moeilijk. Probeer goed in te schatten of haar lichaam er klaar voor is en zij geestelijk ook.
Dus ik moet gewoon niet zo moeilijk denken en kijken wat zij aankan. tnx!
Royen schreef:Kaplaars schreef:Wat ik van plan ben om met lily te doen is:
Gek laten doen en laten lopen.
Longeren moet je (volgens mij) nog niet eens over na denken. Waarom nu al in de longeerbak gaan lopen terwijl ze daar pas over een jaar sterk genoeg voor is? Ik was hier ook nog niet mee bezig, maar ik vraag wanneer ik hier wel aan kan denken, en wat jij zegt: over een jaar. Dan klopt dat toch? Dan is ze 2,5.
Laat ik het zo zeggen: wat ik voor lily wil is haar rug en lijf sterker maken, voordat ik erop spring. Daar wil ik waarschijnlijk rond haar derde jaar meebeginnen. Dat zal nooit alleen longeren zijn, omdat dit bestwel een belastend iets is. (lichamelijk en geestelijk). Meer in de zin van:'goh, ik denk dat mijn paard er aan toe is dat we aan de slag gaan." Stel jezelf de vraag waarom je wilt longeren.
Ze kunnen ook na hun 3e verjaardag heel veel leren. (denk maar aan al die kwpn'ers die met drie geheel groen van het land komen, worden ook nog leuke rijpaarden). Dat was ik ook zeker van plan, zo laat mogelijk beginnen maar dus vanaf 3 jaar beginnen met een dekje of bedoel je met een zadel op de rug?
Over die schriktraining. Heel goed dat je het doet hoor, maar waarom steeds herhalen? Omdat mevrouw het weer vergeet, als je een paard verkeersmak maakt en 3 jaar niets meer met verkeer te maken heeft moet ie het weer opnieuw leren, vandaar dat ik spelenderwijs een beetje lichte schriktraining doe, met regen langs haar lopen met een open paraplu en een zeil op de grond leggen en er zelf overheen lopen zodat ze vrijwillig zonder touw achter mij aan loopt. Dit gaat perfect en ze vindt het heel erg leuk, ik ben van mening dat dat wel onze vertrouwensband versterkt. En ik doe dit alles nooit langer als 10-15 minuten, ligt eraan hoelang ze zich kan concentreren en wanneer ze er weer genoeg van heeft (alleen heb ik een lastiger geval: ze kan er geen genoeg van krijgen)
Tja, hoe erg is het dat ze vergeet dat een zeil niet eng is? als jullie al zo'n band hebben dat je rustig over het terrein kan wandelen, dan vertrouwd ze je ook als jullie later rare dingen tegen komen. Vertrouw daarin op jullie band. Als zij jou als haar leider ziet, die het veilig maakt, dan heb je een super band met je paard en vertrouwd ze jou om haar veilig overal door heen te leiden. 'Als Royen het niet eng vind, vind ik dat ook niet'. En zo te horen hebben jullie dat al. Dus dat is super.
Als je ter afleiding soms met haar speelt met 'gekke' dingen als atributen is dat geweldig, gooi dan er is een dekje op. Maar het is niet erg voor een bijna twee jarig paard als ze nog dingen spannend of eng vind.
Je zou iemand met een goed verkeersmak paard kunnen vragen een keertje een wandeling te maken, zodat jij er achter kan lopen. Van het erf af. Maar ook niet te lang.Hier dacht ik zelf ook aan, maar mijn vraag was eigenlijk, wanneer ik hiermee kan beginnen? Als ze 2 is, als ze 2,5 is als ze 3 is of als ik het gevoel heb dat ze het aankan?
Dat laatste. Wanneer zij er aan toe is. En met mate. Ze hoeft nog niks perfect te doen. Ze mag nog als een dolle in de wei gek doen. Jullie hebben nadat ze is ingereden ook nog 30 jaar om samen te genieten. Nu heb je een veulen, waar je super van geniet als ik dat zo hoor. Straks een dapper volwassen paard waar je mee de wijde wereld in kan.( dat vind ik het leukste, zeg ik ook altijd tegen lily: 'als je later groot bent, gaan we avonturen beleven.' Nu is het al een avontuur als er een konijntje door de wei huppelt.
)