Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:32

@Jodi, Sam moet ik een keer bekijken life, moet eerst zien en zo.

@NKprecious, is een mooi veulen Armando!

Hier een foto :o van de bruid... :o? Dream :o? :+: , foto vandaag door Mark gemaakt, toekomstige bruidegom gevraagd.... :D
Afbeelding

NkPrecious

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:42

Staan jullie paarden binnen? :P Die luxe krijgen ze hier niet hoor haha :D

Armando is wel een vrouwenverslinder :P Al is 2011 misschien wel een beetje te vroeg :+ Verder wel veel unk. in zen stamboom :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:57

NkPrecious schreef:
Staan jullie paarden binnen? :P Die luxe krijgen ze hier niet hoor haha :D

Armando is wel een vrouwenverslinder :P Al is 2011 misschien wel een beetje te vroeg :+ Verder wel veel unk. in zen stamboom :)

Dream is een kleinere merrie, een mooie kleur zwart, gebroken zwart. Ze is ontzettend mak, buitengewoon makkelijk in de hand. Genetisch zit ze heel goed in elkaar. Ze is in NL geboren in mei 2007. Ze is nog niet uitgegroeid, ze maakt weer een groeispurt door en dat kunnen we zien aan de achterhand die is weer wat omhoog geschoten. enidhoogte zal 1.46 m zijn, met een compacte bouw. Aan de hand als je met haar rent en je zou ze filmen dan zou ze op basis van die film gecertificeerd kunnen worden ... ware het niet dat de RMHA helaas ze per se onder het zadel wil hebben. Ze heeft een hele hele mooie singlefoot.
Het is een merrie waar kleinere ruiters op kunnen rijden, kinderen zonder meer. Destijds is bewust haar vader Sullivan Ballou uitgekozen ivm zijn compacte en toch sierlijke bouw.

Rocky's zijn zo ontzettend mak en "cool" in het hoofd dat je ze gewoon in de keuken of huiskamer kan zetten zonder dat ze maar een schijntje paniek vertonen. Lucky, Whisper, Magic en zelfs Gold weten de weg te vinden naar Diny's appelvoorraad in haar keuken :D Dit ras is buitengewoon stressbestendig. Leren een trailer in te gaan... hahaha bij onze jonge paarden is dat een kwestie van trailer neerzetten en ze er in plaatsen, in één keer geleerd... het zijn intelligente paarden.

De paarden staan overigens inderdaad bij Diny binnen...."om de hoek", via de bijkeuken kom je direct in de deel en daar staan de boxen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:34

Sam van Frida is niet zo groot dus een mooie hengst voor de mensen die wat kleiner zoeken.
Ik ben zelf 1m83 en ga dus voor de wat grotere rocky.

Brego heb ik verstopt zodat jullie hem niet kunnen vinden in de RMHA database...hahaha.
Ze hebben een foutje gemaakt in de name change en het kost me nogal wat moeite en energie om hem weer aangepast te krijgen. (e~hoort een é te zijn). Maar dit is hem dus.
http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail. ... 2007015387

Hij wordt 3 in april en ik wil dan proberen om hem te certificeren zodat hij dit seizoen eventueel al beschikbaar is. Hij is nu 1m53 en groeit natuurlijk nog en wordt een behoorlijk brede grote rocky zoals zijn moeder.
Overigens wil ik hem helemaal niet perse hengst houden, maar ook niet per definitie ruinen. Hij staat namelijk heerlijk tussen de ruinen en 1 merrie en zolang ik hem paardwaardig kan houden als hengst laat ik hem hengst. Maar om je hengst niet te certificeren vind ik zonde en er staat de wens van de fokker om een of enkele dekkingen met hem te doen dus dan proberen we dat gewoon.

Brego afgelopen september die klaar staat om bekapt te worden. Hier vond ik hem nog slungelig is al een flink stuk uitgezwaard.
Afbeelding

Zijn moeder Queen (woont in Drenthe inmiddels).
Afbeelding

Afbeelding

En vader Hard Rock Sam staat in de US. (foto uit 2007. Mooi geel haster ook, doet helemaal geen pijn aan mijn ogen ofzo)
Afbeelding

Als 2 jarige best iel.
Afbeelding

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:54

CrazyCat schreef:
Sam van Frida is niet zo groot dus een mooie hengst voor de mensen die wat kleiner zoeken.
Ik ben zelf 1m83 en ga dus voor de wat grotere rocky.

Brego heb ik verstopt zodat jullie hem niet kunnen vinden in de RMHA database...hahaha.
Ze hebben een foutje gemaakt in de name change en het kost me nogal wat moeite en energie om hem weer aangepast te krijgen. (e~hoort een é te zijn). Maar dit is hem dus.
http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail. ... 2007015387

Hij wordt 3 in april en ik wil dan proberen om hem te certificeren zodat hij dit seizoen eventueel al beschikbaar is. Hij is nu 1m53 en groeit natuurlijk nog en wordt een behoorlijk brede grote rocky zoals zijn moeder.
Overigens wil ik hem helemaal niet perse hengst houden, maar ook niet per definitie ruinen. Hij staat namelijk heerlijk tussen de ruinen en 1 merrie en zolang ik hem paardwaardig kan houden als hengst laat ik hem hengst. Maar om je hengst niet te certificeren vind ik zonde en er staat de wens van de fokker om een of enkele dekkingen met hem te doen dus dan proberen we dat gewoon.

Brego afgelopen september die klaar staat om bekapt te worden. Hier vond ik hem nog slungelig is al een flink stuk uitgezwaard.

Ja je bent een zeer lange vrouw, dus heb je wat schofthoogte nodig. Maar op zich heeft Brego nu al een goede maat voor een Rocky. Zou jij niet een Rocky willen hebben/rijden van 1.58-1.60m of hoger?? Ik ben iets langer dan jou en de enige waar ik af en toe op rij is hengst Gold (1.57m).
Maar Brego ziet er prachtig uit en genetisch zit hij ook goed in elkaar. Op de foto kan ik zien dat hij wel iets hoger wordt. Met name op de derde foto van boven kan ik zien dat zijn mama behoorlijk breed is, onze merrie Magic is ook zo'n een brede, op zich vind ik dat ook heel mooi, breed en stoer, en ook zeker bij een hengst! Heel jammer dat zijn mama is verkocht... Zou zonde zijn om Brego te ruinen, maar zijn geluk is ook belangrijk, zo lang hij zo kan blijven staan zou ik hem zo laten. ik hou wel van brede en stoere hengsten, beetje beerachtig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:47

Ik heb ze liever iets kleiner en breed dan heel erg hoog. Op een niet zo brede kwpn-er van 1m80 steken mijn benen ook uit en ik vind een paard op ooghoogte wel prettig ook met grondwerk.
Zolang ik mijn beenhulpen kan geven zonder veel moeite(dat trekken mijn knieen niet) maakt de hoogte me niet uit.
Tja en qua gangenpaarden kom je bij die maten als snel terecht bij de TW's en die spreken mij helaas niet zo aan.

Overigens is mijn merrie Sterre 1m52 en breed en daar steken mijn benen niet uit.
Ik heb natuurlijk het geluk dat ik niet alleen lang ben, maar ook erg licht. Ik reed zelfs regelmatig op een welsh van 1m38 en zelfs dat misstaat niet echt.
Vivaldi de welsh.
Afbeelding

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:04

Ik hou wel van grote paarden :o.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ponys zéker ben gaan waarderen!
Met mijn reuma is het voor mij niet eens mogelijk om op zo'n groot paard te klimmen, daarnaast kan ik nu onder alle bomen door met mijn poown, dat kan niet met zo'n enorm paard :').

Prachtig paard(en) Crazycat! Mooie ouders!
Als hij zich gedraagt en in een fijne kudde staat zou ik hem ook gewoon hengst houden :).

Armando is ook echt een beauty!

@TheMagicLine: Leuk zo'n paard in je woonkamer :D.
Maar ik het andere topic las ik dat zij al 2 jaar is??
Wel een kleintje dan!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:07

Succubi schreef:
Ik hou wel van grote paarden :o.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ponys zéker ben gaan waarderen!
Met mijn reuma is het voor mij niet eens mogelijk om op zo'n groot paard te klimmen, daarnaast kan ik nu onder alle bomen door met mijn poown, dat kan niet met zo'n enorm paard :').

Prachtig paard(en) Crazycat! Mooie ouders!
Als hij zich gedraagt en in een fijne kudde staat zou ik hem ook gewoon hengst houden :).

Armando is ook echt een beauty!

@TheMagicLine: Leuk zo'n paard in je woonkamer :D.
Maar ik het andere topic las ik dat zij al 2 jaar is??
Wel een kleintje dan!

Dream is exact op dit moment 2 jaar en 8 maanden en 1 dag oud! Is mijn persoonlijke baby, mijn kleintje :(:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:13

Toch zie je wel vaker dat nakomelingen uit een 2 jarige merrie wat kleiner blijven. Alsof ze door hun eigen groei nog niet alles aan hun veulen kunnen geven.

Toch moet ik zeggen dat het er inderdaad op lijkt dat de kleinere rockies beter tolten, maar is dat dan niet vanwege de inteelt? (kleiner blijven en sterke doorgifte van de eigenschappen).

Ik had bijna Black Molly Jane gekocht ook al is die maar 1m45. Ik vond het een top pony, alleen helaas niet geschikt gebleken als fokmerrie en daardoor heb ik er toch wel vanaf gezien helaas.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 22-01-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:14

CrazyCat schreef:
Ik heb ze liever iets kleiner en breed dan heel erg hoog. Op een niet zo brede kwpn-er van 1m80 steken mijn benen ook uit en ik vind een paard op ooghoogte wel prettig ook met grondwerk.
Zolang ik mijn beenhulpen kan geven zonder veel moeite(dat trekken mijn knieen niet) maakt de hoogte me niet uit.
Tja en qua gangenpaarden kom je bij die maten als snel terecht bij de TW's en die spreken mij helaas niet zo aan.

Overigens is mijn merrie Sterre 1m52 en breed en daar steken mijn benen niet uit.
Ik heb natuurlijk het geluk dat ik niet alleen lang ben, maar ook erg licht. Ik reed zelfs regelmatig op een welsh van 1m38 en zelfs dat misstaat niet echt.
Vivaldi de welsh.

Breed compenseert inderdaad mede de lengte, maar Nienke toch... een welsh van 1.38m :? _O- Die moet dan zeer zeer breed zijn ^) :D
Enfin ik ben een 13 cm en zo langer dan jij... dus ik moet het van een brede en hoge Rocky hebben... en dat is Gold, een zwarte beer met een goede gait.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:15

Zie foto hierboven dat is de welsh van 1m38 met mij erop, zo breed is ie niet eens.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:19

CrazyCat schreef:
Toch zie je wel vaker dat nakomelingen uit een 2 jarige merrie wat kleiner blijven. Alsof ze door hun eigen groei nog niet alles aan hun veulen kunnen geven.

Toch moet ik zeggen dat het er inderdaad op lijkt dat de kleinere rockies beter tolten, maar is dat dan niet vanwege de inteelt? (kleiner blijven en sterke doorgifte van de eigenschappen).

Ik had bijna Black Molly Jane gekocht ook al is die maar 1m45. Ik vond het een top pony, alleen helaas niet geschikt gebleken als fokmerrie en daardoor heb ik er toch wel vanaf gezien helaas.

Geen idee, bij mensen is de eerstgeborene ook meestal kleiner dan die erna. Dream's moeder was heel erg jong en Dream was haar eerste, en dat kan ook zeker een reden zijn, Dreams vader is ook heel erg klein, zijn hoogte op de RMHA site is een beetje geflatteerd ;) :+ Of kleine rockies beter tolten door inteelt of weinig vers bloed... zou ik niet weten. Zou het iets met zwaartepunt of beenlengte te maken hebben? Ijslanders zijn toch ook niet zo groot of zeg ik dan iets heel erg fout? *D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:23

CrazyCat schreef:
Zie foto hierboven dat is de welsh van 1m38 met mij erop, zo breed is ie niet eens.

hihi welsh lijkt groter... maar de foto is laaggemaakt zodat paardje groter lijkt...? Maar Nienke ik heb een wat kortere rug dan jij lijkt me en mijn benen zijn proportioneel langer? :roll: en je "hoeven" staan frans... :+ (niet de hoeven van het paard)
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 22-01-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:25

Ik denk als ze kleiner zijn, en een kortere rug dat ze makkelijker hun achterhand eronder kunnen brengen en dus makkelijker kunnen tölten.
Ook moeten ze hun rug iets vast kunnen zetten en dat is makkelijker als ze wat korter zijn dan als ze lange rugspieren hebben :). (even in nijntje laat uitgelegd :o)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:28

Succubi schreef:
Ik denk als ze kleiner zijn, en een kortere rug dat ze makkelijker hun achterhand eronder kunnen brengen en dus makkelijker kunnen tölten.
Ook moeten ze hun rug iets vast kunnen zetten en dat is makkelijker als ze wat korter zijn dan als ze lange rugspieren hebben :). (even in nijntje laat uitgelegd :o)

ik geloof het meteen, ik kan het zelf niet uitleggen... is een gevoel wat ik heb... kijk je moet het zo zien, we hebben hier allerlei maten lopen.. en van Dream kan ik zeggen... heee die doet het soepel de 4-beat! Zo'n gevoel heb ik er bij gekregen... onderbouwen kan ik het niet...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:32

Tja het is hier ook maar gissen hoor het zal wel een combinatie van omstandigheden zijn waardoor een paard kleiner uitvalt.

Foto is inderdaad laag gemaakt, maar dat verandert niets aan de verhouding met mij. Grappig dat dat te paard dus andersom oogt, maar mijn benen zijn in verhouding tot mijn lichaam juist veel langer. (binnenbeenlengte van 1m10). Juist daardoor kun je vaak nog wel op kleinere paarden zonder dat het raar oogt of je het paardje in de weg zit alleen ligt het dan aan het model van het paard of je nog iets met je benen kunt.

Belgisch trekpaard niks voor je, ik weet nog een hele lieve, mooie te koop?
Brego vindt haar ook lief. (ze wilde te graag bij Brego zijn en ging door de omheining heen. Het is overigens gelukkig ook niet gelukt)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:34

Wat een cute stel Crazycat!
Ik wil stiekem heel graag een trekpaard :o (en een ezel en een zorse :'))

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:39

Wauw Nienke wat is Brego gaaf geworden al zeg :D misschien heb ik het gemist, maar hoe groot is hij nu?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:52

Ìk vind Brego echt een mooie hengst, zonde als je die zou castreren. Zijn vader en moeder vind ik ook mooi, lekker breed ook.
Pathos was als 3 jarige ook erg iel, maar nu is ie een stuk breder. Zijn vader schijnt niet zo groot te zijn, maar zijn moeder wel. Ik ga hem binnenkort wel eens opmeten. Hij is in ieder geval groter dan Rick van Toril. Dat is trouwens ook een hele lieve rustige hengst.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:06

CrazyCat schreef:
Tja het is hier ook maar gissen hoor het zal wel een combinatie van omstandigheden zijn waardoor een paard kleiner uitvalt.

Foto is inderdaad laag gemaakt, maar dat verandert niets aan de verhouding met mij. Grappig dat dat te paard dus andersom oogt, maar mijn benen zijn in verhouding tot mijn lichaam juist veel langer. (binnenbeenlengte van 1m10). Juist daardoor kun je vaak nog wel op kleinere paarden zonder dat het raar oogt of je het paardje in de weg zit alleen ligt het dan aan het model van het paard of je nog iets met je benen kunt.

Belgisch trekpaard niks voor je, ik weet nog een hele lieve, mooie te koop?
Brego vindt haar ook lief. (ze wilde te graag bij Brego zijn en ging door de omheining heen. Het is overigens gelukkig ook niet gelukt)
[

nee ik wil geen trekpaard _O- waar ik het hooi koop staat een Shire in de wei, een merrie van 1.85 m en die zit de hele tijd mij het hof te maken als ik haar bekijk *\o/* *\o/* Mijn Rocky hengst Gold is groot genoeg voor mij! Bovendien heb ik geen boxen waar belgische trekpaarden of Shires enz in passen. En trekpaarden kunnen helemaal niet tolten en dan schudt ik met mijn lange rug enorm op en neer en dat is niet goed voor de tussenwervelschijven van een oude man... :+ Je weet toch dat ik last heb van mijn rug? En reuma heb? Juist daarom moet ik het hebben van gangenpaarden, de singlefoot is precies wat goed voor mij is.

En wat betreft maten: ik heb groot nieuws, Mark is mijn getuige, de binnenmaat van mijn benen is 91,5 cm, zojuist opgemeten die van jou zijn 110 cm :D Dit betekent dat mijn rug (en bekken) proportioneel veel langer zijn dan jouw bekken en rug... en ik dus als ik ook wat afval (ik weeg meer dan 100 kg) minstens op de zelfde maten Rocky Mountain Horse paarden kan rijden als waar jij ook op rijdt. Mijn totale lengte is 1.985 meter...

Overigens is die Shiremerrie wel ontzettend lief tegen mij... en heb ik een tijd serieus dit ras bestudeerd... maar dat heen en weer schudden... nee is moeilijk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:21

Mijn buren hebben 2 trekpaarden en een grote brede tinkermerrie. Als die door de wei rennen dan dreunt heel de grond mee. Dan heb ik toch liever wat lichtvoetige paarden. Hoewel mijn tinker ook wel erg leuk is hoor.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:02

Armando :+: het wordt toch een prachtig kereltje. Ben heel benieuwd naar hem als hij groot is. Gypsy was een mooie stevige merrie, overigens tussen haar 4e en 5e jaar nog volop de breedte in gegaan. En Rick is ook grote en stevige hengst. Dat beloofd een mooi dekhengst :9

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:11

@Crazycat: Brego is zich erg mooi aan het ontwikkelen. Vond het destijds al een mooi veulen!
Lijkt me wel een interessante kruising trekpaard x Rocky!

@Tinka: Tiffaeny was 1m55 en Pathfinder 1m50.

Persoonlijk ben ik meer een pony mens (meisje, haaaha :+ )
Maar IJslanders heb ik gewoon niks mee, heb er een aantal lessen op gehad, maar ik vond ze dus te temperamentvol. Ik heb altijd Fell ponies gehad, die zijn (de meeste) erg rustig en liever lui dan moe, doen wat ze moeten doen, klaar, zullen niet snel met je vandoor gaan etc. Dat zocht ik dus ook in een gangenpaard, als de Fell pony zou kunnen tolten zou dat mijn droomras zijn!
Zodoende ben ik dus bij de Rocky uitgekomen, maar ik heb dus liever een kleine Rocky, denk dat mijn merrie Abby nog niet eens de 1m50 haald, ik vind het prima, dat ze maar de breedte ingaat.

Armando is ook een mooi veulen, alleen heeft hij dus ook een silvergen en kan/wil ik hem niet gebruiken bij mijn merrie, helaas, vind zilverappel bruin ook erg mooi!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:15

Tinka schreef:
Mijn buren hebben 2 trekpaarden en een grote brede tinkermerrie. Als die door de wei rennen dan dreunt heel de grond mee. Dan heb ik toch liever wat lichtvoetige paarden. Hoewel mijn tinker ook wel erg leuk is hoor.

Haha, dan moet ik terugdenken toen ik het eerste jaar in Belgie woonde en mijn ponies achter het huis had staan, dan klaagde de buurman erover dat die beesten aan het rennen waren en zijn hele huis dreunde dan. Of ze niet wat rustiger 's nachts konden doen :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:24

Was ook maar een grapje ik vind het rijden op een Bels echt een verschrikking. ik heb zef Artritis psoriatica met name in mijn knieen. Als ik dat soort klachten in mijn rug zou hebben zou je me niet meer op niet-gangenpaarden zien stappen.

Bij ons drijft de weide als het ware op het veen. Toen deze merrie bij ons stond en een sprintje trok dan golfde de grond ....heel bizar gevoel en gezicht.

Een te lang bovenlijf in verhouding tot het paard verstoord de balans, maar dit zie je ook meteen, want dan oogt de combinatie niet lekker.
Belangrijkste is het gewicht, inclusief optoming niet meer dan 20% van het eigen gewicht van het paard. Met mijn 59 kilo zal ik daar niet snel overheen zitten voor een man ligt dit denk ik al wat moeilijker. Want een slanke man van mijn lengte zonder zal toch niet heel snel onder de 90 kilo zijn. Dat vind ik persoonlijk toch wel al wat richting de zware kant gaan. Maar goed het is van zoveel factoren afhankelijk.
Hoe goed rijdt iemand is bijvoorbeeld een belangrijk punt.
Een vreselijk stuiterend ruiter of een die scheef zit van 60 kilo kan schadelijker zijn dan iemand van 110 kilo die het paard niet in de weg zit.
Als je zwaarder bent, maar je rijdt weinig is het ook alweer anders.

Met een verhoudingsgewijs hoger eigen gewicht zul je dus met een aantal dingen rekening moeten houden. Zit ik het paard in de weg of niet.
Heeft mijn paard goede rugpspieren. Hoe vaak en hoe lang zit ik er op etc.
Het kan dus helemaal geen kwaad om met een gewicht rond de 100 kilo af en toe een ritje op een compacte stevige rocky van rond de 1m55 te rijden, maar dan zou ik wel zorgen dat de ruspieren getraind zijn (bijgehouden). D.m.v. longeren of een bijrijder of zoiets.

@Leonie hij is nu net zo groot als Sterre en groeit nog en zij is 1m53.

Bedankt voor de complimenten, hij begint leuk te ontwikkelen al vind ik die meest recente foto niet eens mooi hij is daar nog best iel.
Ik moet hoog nodig nieuwe foto's maken, maar ben momenteel even niet in Nederland.
Wel tussen de rockies gelukkig.

Ik was stiekem ook wel nieuwsgierig naar de combi Bels x rocky, maar mijn doel is toch wel gangenpaarden fokken en die kans is met zo'n zwaar paard nihil en dat zal ik dus niet opzoeken.