Ik vond het ook maar een raar ding, een soort hackemore is het. De laatste dag heb ik met bit gereden, maar dan loopt ie de hele tijd met het bit te klooien en gaat ie veel te diep lopen. Maar ik vond dit ook wel scherp inwerken, want hij had er zelfs een deukje van in zijn neus.
Het zijn inderdaad wel lange scharen en een heel smal touwtje op de neus. Hebben ze hier een uitleg voor?Wat is het 'belerende' effect?
NkPrecious
Geplaatst: 27-11-09 14:11
@ Tinka, Pathos ziet er goed uit zeg!! Over dat deukje, is dat niet meer een deukje in zijn haar dan? Lijkt me sterk dat in een korte periode echt een deukje in het bot zou kunnen vormen oid...
@ jodi, Opzich kan ik het wel begrijpen, mijn mening is dat jonge paarden op scherpere bitten/bitloze optomingen, op lichte hulpen leren te reageren. Eerder vond ik zelf ook anders, liefst zo zacht mogelijk bit of bitloze optoming, maar heb inmiddels de eventuele gevolgen ervan ondervonden. Na uitleg van een trainer die altijd begint met een vrij dun bit werd het me duidelijker waarom sommige trainers hiervoor kiezen en heb nu de ervaring dat dit vaker leidt tot een licht te rijden paard (niet zwaar in de hand etc)
Het verschilt natuurlijk altijd van paard tot paard, dat zowieso, maar ik denk dat dit er een beetje achter zit qua motivatie...
Tinka
Geplaatst: 27-11-09 22:37
Met deze optoming is ie goed bij me te houden, mocht ie sterk worden. Het is natuurlijk wel een hengst en derhalve ook erg snel afgeleid. En hij moet ook met een losse teugel gereden worden, dus er staat geen constante druk op zijn neus. Dat deukje zit echt in zijn bot, ik heb het zelf gevoeld.
jodi
Geplaatst: 27-11-09 22:50
Dan heeft er toch iemand wat druk gezet
Tinka
Geplaatst: 27-11-09 22:57
Tja ik weet het ook niet, ik ga hem wel gewoon met bit rijden, of een combi van bit en bitloos. Pathos heeft wel een gevoelig huidje, dus snel last van een neusriem, singel oid. Hij liep wel heel ontspannen op deze optoming en lekker met zijn oortjes naar voren, nu had ie er dus geen last van. Ik heb zelf ook een deukje in mijn scheenbeen, omdat ik vroeger vrij strakke rijlaarzen had, maar heb daar ook nooit last van.
Blu is ook hengst en gelukkig ook gevoelig: niets gemeens nodig om hem bij me te houden.Ik hoop van harte dat dat zo blijft want dat voelt wel zo veilig.
geloof zelf niet dat een stuk bot zo snel "indeukt" door zoiets? Apart..
Heb ook niks gemeens nodig voor Sam gelukkig. Rijd hem met een gewoon bitje.
weet niet of ik het al gemeld had maar Beauty staat sinds dinsdag bij silver en janou en het gaat zo goed ben ik echt blij mee
jodi
Geplaatst: 27-11-09 23:41
Citaat:
geloof zelf niet dat een stuk bot zo snel "indeukt" door zoiets? Apart..
Gebeurt heel vaak!Let maar eens op paardenneuzen. Hier zijn er in ieder geval veel die er niet zo mooi uitzien.Gevolg van ruige inrijd methoden...
Dekt Silver haar niet?
Zamora
Geplaatst: 28-11-09 10:03
De paarden die ik ken die met hackamore idee zijn gereden werd op normale manier gedaan Maar vind het wel apart
Maar nee want Beauty is niet hengtig En hij doet nog steeds dat veulen happen e.d. haha heb m met Janou ook moeten "helpen". Hij is niet zo macho gelukkig haha vind het echt een heerlijk dier! Daar wil ik er nog 10 van! Nog steeds zou ik graag Rocky erbij willen maar ja heb al 2 hengsten en dan heb ik 2 halfbroertjes Maar uiteraard houd ik Silver en Beauty wel in de gaten, als ze hengstig wordt gaat ze ff apart.
beetje of topic, volgens de buienradar regent het hier nu, maar ehm, het is toch echt droog. zo ff snel stofzuigen en dan denk ik dat ik maar eens de bossen in ga, handpaardje mee, gelijk 2 paarden extra beweging gehad. Tja ik vind een deuk in de neus ook wel heftig klinken, Delicia heeft door dat ze haar neus een keer gestoten heeft gehad, een bultje op haar neus, ik kan me voorstellen dat dit ook vertaald kan worden als, verkeerd gereden oid.
ohja, dit wilde ik ook nog ff kwijt. Vorige week bij Paard en Koets kreeg ik te horen dat Delicia bij haar vorige baas, mishandeld bleek te zijn, dit verhaal schijnt verteld te zijn over de andere paarden die bij deze eigenaar zijn gekocht. Ik heb dit niet zo ervaren, alleen dat hij het werk niet meer goed aankon en weinig tijd voor ze had, hij voerde ze wel, alleen kende de paarden niet eens een halster. Mishandeling zal ik zelf niet snel melden en ik vind het jammer dat dit verhaal dus blijkbaar speelt. dat wilde ik ff rechtzetten
ow, daar heb ik niets van gehoord. hebben jullie je paarden inmiddels ook snorkels omgedaan? Jeetje, wat een hoop water is er gevallen vandaag zeg, bah bah. Gelukkig vanmorgen nog wat met de paarden kunnen doen voordat het erg ging regenen.
Ben blij dat ik ze van de wei kan houden zeg! Anders zou ik echt een zwembad hebben nu...modderbad...bah...snorkels is een goed idee
hier ook blij dat ik meer heb dan alleen wei, ze staan nu op de paddock, daar is een loopstal wat bestraat is en een stukje voor de loopstal ook, verder hebben we ook nog wel wat blubber hier en daar. achja, na regen komt weer iets anders zeg men.
joyfordogs
Geplaatst: 28-11-09 20:28
Zamora schreef:
owwww echt??? jaloers.... hahaha
lijkt wel msn zo met die berichtjes, volgens mij zitten we tegelijk te typen lol
Ik heb ook inloopstal met aardig stuk wat bestraat is er voor. En paddock en een rijbak(niet helemaal af maar genoeg om droog te staan). Sam heeft de inloopstal want hij heeft de minste vacht van allemaal Misschien dat ik ze nog wel keer ga omruilen maarja de rijbak heeft de meeste ruimte
Ik ben ook blij met een rijbak/paddock met dit weer! Ook sinds een week een roundpenn gemaakt.. Mijn paardjes kunnen niet droog staan maar het weiland ook niet tot gort lopen (gelukkig ) Mag nu alles met houtenpaaltjes afgaan zetten ipv prikpalen jeej +)
noivadapaz
Geplaatst: 29-11-09 21:00
Gisteren is Kara aangekomen en heeft Noiva er een vriendinnetje bij!! Het is een schat van een paard en ze hadden gisteren, toen ik Noiva even uit de stal haalde, al het idee dat ze elkaar misten en hinnikten hard naar elkaar. Maar goed, vanmiddag even geprobeerd of ze in de bak ook lief naar elkaar waren. Ik had natuurlijk kunnen weten dat die twee allebei van mening zijn dat zij de baas zijn. Eerst dus nog maar even apart houden. (leermomentje voor mij ahem) Vervolgens maar elk apart in de bak gezet en met de ander wat gelopen en weer hinniken naar elkaar, maffe paarden