Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:05

Abby der manen zijn in de zomer echt spierwit en nu in de winter natuurlijk door de modder wat viezer, maar ik vind ze nog steeds wit uitzien voor de tijd van het jaar.
Daarvoor doe ik ze ook invlechten, blijven ze klitvrij en wat schoner.
Zie foto, is van vorige week:
Afbeelding

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:10

Trouwens als ik dat overzichtje van die hengsten zie, dan zijn er dus meer zwarte dan zilverappel zwarte.
Jammer dat ze allemaal zover weg staan als je net een zilverappel zwarte merrie hebt.......

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:30

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:41

jodi schreef:
http://kadlec.assa.free.fr/etalonsus.html

http://www.elevage-de-lhautie.com/rocky-mountain.php

http://patacheval.monsite.orange.fr/

Kleine aanvulling op de Franse lijst...
La Cense(Belgie) heeft een erg leuke blue-roan hengst staan.Nog niet gecertifieerd maar dat zal wel goedkomen neem ik aan.(is nog jong)

Van die laatste is de hengst Quickstep dus, hij was te leen bij Lacense, vandaar.
Ik heb ook een lijst gemaakt met hengsten wat op dit moment goedgekeurd/gecertificeerd zijn.
Die blue-roan hengst van Lacense zal pas voor 2011 zijn, dus daar heb je dit komend seizoen niks aan.

De middelste link, hebben die dan ook een gecertificeerde hengst?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:43

Ik zie op die site van waar Pathfinder staat een volle broer van Pathos staan, echt zijn evenbeeld. Ik was hem al eens eerder tegengekomen trouwens.
Weet iemand wat de afkorting HSRA betekend? Dat staat bij zijn moeder Tiffaeny. Ik dacht dat ze een saddlebredkruising was nl.
Smaos, weet jij misschien waar de moeder van Pathos nu staat?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:54

Ja, zijn broer is mooi he. S.C. Bath to Balaton.

HSRA staat voor Half Saddlebred Registry of America http://www.asha.net/ASR-HSHA
Dus idd een half saddlebred en half Kentucky.

Tiffaeny heb ik verkocht naar Purmerend, maar het laatste contact wat ik gehad heb met die vrouw, stond hun relatie op knappen, dus ik weet niet of ze haar nog steeds heeft, ze wilde Tiffaeny en haar merrieveulen van Pathfinder aanhouden. E-mailadres werkt niet meer en ben na mijn verhuizing haar tel.nr. kwijt. Helaas, zou graag nog eens langs willen gaan, ook om het veulen te zien, dat dit jaar al weer 2 jaar zal worden, was een prachtig zilver valk merrieveulen.

Zamora

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:56

Maar die fokker in Griekenland zou nog in Amerika zijn met al die paarden? Teminste dat begreep ik niet, of de situatie is inmiddels anders, dat zou kunnen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:59

smaos schreef:
Ja, zijn broer is mooi he. S.C. Bath to Balaton.

HSRA staat voor Half Saddlebred Registry of America http://www.asha.net/ASR-HSHA
Dus idd een half saddlebred en half Kentucky.

Tiffaeny heb ik verkocht naar Purmerend, maar het laatste contact wat ik gehad heb met die vrouw, stond hun relatie op knappen, dus ik weet niet of ze haar nog steeds heeft, ze wilde Tiffaeny en haar merrieveulen van Pathfinder aanhouden. E-mailadres werkt niet meer en ben na mijn verhuizing haar tel.nr. kwijt. Helaas, zou graag nog eens langs willen gaan, ook om het veulen te zien, dat dit jaar al weer 2 jaar zal worden, was een prachtig zilver valk merrieveulen.

Jammer dat je het contact verloren bent, ik ben ook wel benieuwd naar Tiffaeny.
De broer van Pathos is idd mooi, hij lijkt dan ook sprekend op Pathos :D Toch typisch dat ze er precies hetzelfde uitzien, ze hebben ook dezelfde uitdrukking in hun ogen. Ik geloof dat Vierhaus ook een familielid van Pathos in training had gehad, maar die had niet zo'n fijn karakter.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:08

Als je kijkt naar wanneer Balaton geboren is in 2001 en hij heeft toch Kentucky papier gekregen (als hengstveulen! Hij is trouwen nu ruin en staat ergens in Duitsland), terwijl nu alleen maar merrieveulens opgenomen mogen worden als maar 1 ouder Kentucky is.
Jammer anders had je bij Pathos ook Kentucky papier kunnen aanvragen.
Als ze destijds Tiffaeny ook gecertificeerd hadden bij het Kentucky stamboek dan was er nooit een probleem geweest, maar zij was dus niet bereden, waarschijnlijk geen tijd voor gehad en dan laten ze dat maar wat lopen en trekken ze er maar wat veulens uit ofzo.
Want anders waren het gewoon 2 volle Kentucky ouders geweest en dan hadden alle veulens papier kunnen krijgen. Jammer dus.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:22

Het merriestamboek is open van het KMSHA :P Dus als het aan de rasstandaard voldoet en het tölt kan het opgenomen worden en krijgt ze volledig papier zeg maar.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:24

smaos schreef:
Als je kijkt naar wanneer Balaton geboren is in 2001 en hij heeft toch Kentucky papier gekregen (als hengstveulen! Hij is trouwen nu ruin en staat ergens in Duitsland), terwijl nu alleen maar merrieveulens opgenomen mogen worden als maar 1 ouder Kentucky is.
Jammer anders had je bij Pathos ook Kentucky papier kunnen aanvragen.
Als ze destijds Tiffaeny ook gecertificeerd hadden bij het Kentucky stamboek dan was er nooit een probleem geweest, maar zij was dus niet bereden, waarschijnlijk geen tijd voor gehad en dan laten ze dat maar wat lopen en trekken ze er maar wat veulens uit ofzo.
Want anders waren het gewoon 2 volle Kentucky ouders geweest en dan hadden alle veulens papier kunnen krijgen. Jammer dus.

Ja echt zonde is dat. Nu zou ik Pathos alleen nog bij de singefooters kunnen registreren. ik denk dat ik dat ook wel ga doen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:29

Wat leuk Simone :(:) , hier heb je veel tijd ingestoken! *D

Magic's Lucky seven: Tennessee Magic x Ole Time Hershey Boy wordt in maart 2 jaar, hij zal aangeboden worden ter certificering als hij minstens 3 jaar of ouder is. Hij is zwart en genetisch nog niet getest, so wie so moet hij nog geregistreerd worden... dit wordt een grote hengst.

Zijn er ook grote hengsten in het lijstje? Bijvoorbeeld qua schofthoogte tussen 1.55m en 1.60m?

Van alle hengsten in het lijstje ken ik van zien alleen Dusty Midnight Blu, die heb ik als jaarling meegemaakt, was een leuke hengst overigens en best mooi.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:34

Ik heb geen flauw idee hoe groot deze hengsten zijn.
Bij de meeste staat het er ook niet bij en wat er bij de stamboom staat is de hoogte bij de certificering en de meeste zijn toch vaak met 2 jaar gecertificeerd, dus dan weet je ook niet hoe groot ze nou zijn.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:35

smaos schreef:
Trouwens als ik dat overzichtje van die hengsten zie, dan zijn er dus meer zwarte dan zilverappel zwarte.
Jammer dat ze allemaal zover weg staan als je net een zilverappel zwarte merrie hebt.......

in Nl zijn er wel een paar silver hengsten in wording...Nienke? Frida? en Phenix van ons... maar die is nog een baby...

Trouwens zwart hengstveulen "Star" van Mark mag van Mark absoluut niet gecastreerd worden, vindt hij heel zielig.... en als Mark iets niet wil... dan gaat dat echt niet gebeuren... waar moet ik al die hengsten laten? :? :? 8)7 8)7

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:36

smaos schreef:
Ik heb geen flauw idee hoe groot deze hengsten zijn.
Bij de meeste staat het er ook niet bij en wat er bij de stamboom staat is de hoogte bij de certificering en de meeste zijn toch vaak met 2 jaar gecertificeerd, dus dan weet je ook niet hoe groot ze nou zijn.

juist, wat op de RMHA site staat dat zijn geen actuele maten.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:51

smaos schreef:
Abby der manen zijn in de zomer echt spierwit en nu in de winter natuurlijk door de modder wat viezer, maar ik vind ze nog steeds wit uitzien voor de tijd van het jaar.
Daarvoor doe ik ze ook invlechten, blijven ze klitvrij en wat schoner.
Zie foto, is van vorige week:

Ik weet niet hoe jullie dat doen dat invlechten maar daar begin ik niet meer aan, ik kan dat niet en als ik toch vlecht lacht iedereen mij uit omdat ze de vlechten zeer komisch vinden. Ik doe het anders, ik spuit er een flinke hoeveelheid antiklit op met siliconen (ehh geen gekke dingen denken)... en dat werkt prima, als ik er veel op spuit dan is alles na een maand nog steeds klitvrij.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:23

Handig die dekhengsten lijst!
Er zijn er nog best wel een aantal! :)

Gráni is spierwitte manen en staart geboren en is nu in de winter nog steeds spierwit. Hij is blijkbaar ook heel zuinig op zijn kleurtje, er zit zelden modder op :')

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:37

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:48

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:10

Rick van Toril is ook iets van 1.55m? Hoe groot mijn Silvertje zal worden, geen idee :P
Brego is zowiezo ook al aardig aan de maat??

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:31

en hie rook nog een dekhengst in wording ! Armando met zen zilverappelbruin :) denk, aan de hand van hoe hij nu groeit, dat hij de 1,50m wel gaat halen :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:06

NkPrecious schreef:
en hie rook nog een dekhengst in wording ! Armando met zen zilverappelbruin :) denk, aan de hand van hoe hij nu groeit, dat hij de 1,50m wel gaat halen :)

Kun je wat meer vertellen over Armando? Stamboom? Achergronden? Zilverappelbruin... wat bedoel je daar kleurtechnisch mee? Foto?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:23

Hahahaha nooit gedacht dat er zoveel hengsten in Europa zijn :D Voor mijn merrie Sullivan's Dream of Magic (Dream) http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2007016059&level=6 zoek ik voor 2011 een dekhengst... maar die mag niet te groot zijn... Dream is niet zo groot 1.45 en moet so wie so nog gecertificeerd worden en daar wacht ik nog een tijd mee. Wat betreft Dream wil ik een lijn aanhouden met lagere schofthoogte... mijn theorie is dat Rocky's van 1.45 beter tolten... Ik ben niet van plan om Dream ver en langdurig naar het buitenland te brengen voor een dekking... mijn baby raakt dan helemaal in de war en Dream is erg gehecht aan de kudde hier... zij zou er niets van snappen als ze een maand of langer niet hier zou zijn. Bovendien zijn de kosten van een ver transport (diesel enz) hoog en ik zie er heel erg tegenop om verre tochten te maken en al zeker niet met een trailer.
Ik vind het zeer moeilijk om gelet op Dream's stamboom een keuze te maken uit voorradige EU hengsten.

Dream heeft een mooie stamboom.

Brego van Nienke... wat voor een stamboom heeft Brego? Hoe hoog is die precies?

Wat zouden jullie doen? Om het in de groep te gooien... kleuren maken mij niets uit ingeval van Dream. Veulen mag niet te hoog worden (1.45-1.47), moet een goede 4-beat hebben, mag niet overbouwd zijn, weinig tot geen witting, mooie hals/nek, mooie oren, mooie ogen, rechte benen, geen franse slag, niet koehakkig enz achter, mooie glooiing (slope) naar boven vanaf de schouders/borst, goede en sterke rug om op te rijden (rug/buik verhouding), liefst wat unknown of vers bloed er in, en bovenal een zeer rustig temperament en zeer vriendelijk en intelligent veulen, en sterk en gezond. veulen moet het oog strelen en direct het gevoel geven van "dit is het" een mooi veulen! Veulen moet in onze kudde passen dus zeer vriendelijk en makkelijk zijn... zijn de meeste Rocky's die zijn so wie so zeer vriendelijk vergeleken met andere rassen... maar ik bedoel nog vriendelijker en desondanks ook assertief in een kudde/sociaal verband.

Mijn hengst Black Hill's Gold valt af, die is 1.57 en dus te groot, no way dat ik Dream door hem laat dekken... een eerste veulen en dan van een grote hengst durf ik niet aan...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:32

Wat dacht je van Sam van Zamora?
Lijkt me een mooi paardje,in de gezochte maat en niet ver weg...

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:09

Zilverappel bruin is basiskleur bruin met silvergen :)

zelfde als zilverappel zwart waar zwart de basis vormt, alleen dan in de bruine versie :)

Persoonlijk vind ik deze ook mooier dan de zilverappelzwarte, maar dat is natuurlijk persoonlijk ;)

Stamboom armando: http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 17&level=6

Meet Armando :) (foto's zijn uit het najaar, recente foto's heb ik nog niet zoveel, maar deze geven ook een goed beeld :) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding