wat voor een gang is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: wat voor een gang is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:11

haha Haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:19

Cassidy schreef:
Als ik een gangenpaard promoot, dan leg ik toch nadruk op de gang die specifiek is voor dat ras? Ze zullen ook gerust een sprongetje kunnen nemen, maar of dat bij een promotiefilmpje echt wat toevoegt...
En een promotiefilmpje behoort gelikt te zijn. Een knullig in elkaar gezet stukje film vind ik persoonlijk geen reclame.

Jammer, lijkt me een gemiste kans. Ik wil een paard zien met 4, 5, weet ik hoeveel, goed gescheiden gangen. De extra gang is fijn hoor maar het paard is toch in de eerste plaats een rijpaard en pas daarna een gangenpaard?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:47

Elk paard kan stappen, draven en galoperen. Het gaat juist om die tölt! Je promoot het gebruiksdoel, en bij een gangenpaard is dat...juist de tölt! Je gaat een goed dressuurpaard toch ook niet promoten met een filmpje dat hij los springt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:57

Jaha, natuurlijk kan hij dat wel... maar dat wil ik ook zien. Paard is voor mij een gebruiksdier, geen showmonster. Wat heb ik aan een gangenpaard dat beroerd draaft? Als je een dressuurpaard promoot wil je toch ook drie (laten we even van het standaard dressuurpaard uitgaan) goede gangen zien?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:13

Beetje aan het zeuren?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:14

ja idd laat maar Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:14

jodi schreef:
Beetje aan het zeuren?

Huh?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:32

Zamora schreef:
hoezo ik zei toch dat het geen maaien is, maar zwaai vanuit de schouder.. Clown
Wat valt daar niet aan te snappen voor niet gangenpaarden mensen? Tong uitsteken

Sommige mensen weten niet dat maaien vanuit de knie komt...

Cassidy schreef:
Het zijn wel gangenpaarden maar geen Paso's. En wat me aan het laatste filmpje stoort is dat ze toch weer met die schoenen werken en waarschijnlijk met kettingen en gewichten aan de hoeven hebben gewerkt om die actie voor elkaar te krijgen.
De Paso's hebben geen klompen aan hun voeten om de knieactie voor elkaar te krijgen.

Heb ik ook niet gezegt dat het paso's waren...we hadden het over mooie hengsten en vond dit een geweldige hengst Knipoog

Racking horses zijn bij mijn weten ook geen American Saddlebreds die op de laatste video te zien maar stammen af van de TWH.

Citaat:
The Racking Horse is horse breed derived from the Tennessee Walking Horse, recognized by the USDA in 1978. It is known for a distinctive singlefoot gait. The breed has its own organization, the Racking Horse Breeders' Association of America,[1] headquartered in Decatur, AL. Its goal is to preserve the breed in a natural state with little or no artificial devices that enhance gait. The horse's tail is naturally raised without nicking. Some classes allow special shoes that enhance action but chains and other devices are not allowed. The practice of soring, illegal under the Horse Protection Act, is not seen within the Racking horse world bron: Wikipedia

Zoals je hier kunt lezen zijn chains and other divices zijn niet toegestaan...wat ik op zich een goed streven vind Ja

Bij de Saddlebreds zo te zien wel toegestaan....vind die knik in de staart ook niet fijn om te zien..erg onnatuurlijk om dat zo lang vast te kunnen houden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:37

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:54

hestejente schreef:
jodi schreef:
Beetje aan het zeuren?

Huh?

Verward dus omdat je van mening bent dat je ook graag de andere gangen van een paard zou willen zien ben je een zeur??Meer kritische kijker denk ik Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:08

Kennelijk Tong uitsteken Je kunt een paard toch pas beoordelen als je alle gangen gezien hebt? Een extra gang is extra, de rest moet ook in orde zijn wil ik het een leuk paard vinden Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:16

Als ik een paard voor de fokkerij en of wedstrijd wil gebruiken wil ik zeker alle gangen zien.Bij gangenpaarden is de speciale gang het meest belangrijk maar ook de andere gangen mogen niet overgeslagen worden.Vooral met de hierboven genoemde doelen Bloos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:21

Waarom zou de extra gang belagrijker zijn dan de basisgangen? Naar mijn mening hoort ieder paard correcte, gescheiden gangen te hebben, ongeacht of het een drieganger, gangenpaard, fokmerrie of recreatiepaard is.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:26

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:27

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:34

Och...de extra gang is toch wat de mensen willen zien maar vind niet een reden om de rest van de gangen onder te schoffelen.
Bij fok- en/of wedstrijdpaarden vind ik het het meest belangrijk omdat juist zij ertoe de standaard neerzetten. Voor een recreatiepaard vind ik het belangrijker dat hij aan de eisen van fijn rijdier/kameraad voldoen,zolang er niet mee gefokt gaat worden mogen er hier en daar wel wat kleine oneffenheden zijn Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:40

Tinky12 schreef:
Voor een recreatiepaard vind ik het belangrijker dat hij aan de eisen van fijn rijdier/kameraad voldoen,zolang er niet mee gefokt gaat worden mogen er hier en daar wel wat kleine oneffenheden zijn Knipoog

Maar dat geldt dan toch ook voor de extra gang Knipoog

Er zij niet voor niets gangenproeven waarbij vier of vijf verschillende gangen moeten worden getoond, dat lijkt me toch wel voldoende aangeven dat ook in een paard dat wordt uitgebracht de basisgangen wel degelijk van belang zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:42

Ik heb het in dit geval over alle gangen dus ook als de tölt niet helemaal is wat het moet wezen...zolang het maar niet slecht is voor het paard zelf Knipoog

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:49

hestejente schreef:
Waarom zou de extra gang belagrijker zijn dan de basisgangen? Naar mijn mening hoort ieder paard correcte, gescheiden gangen te hebben, ongeacht of het een drieganger, gangenpaard, fokmerrie of recreatiepaard is.

Welke gang vind je de extra gang dan? bij de peruaanse paso's willen ze eigenlijk helemaal geen draf zien. Dus dan ik de draf de "extra" gang.
Bedoel het niet aanvallend hoor, ik vind ook dat je alle gangen goed moet rijden. En je begint gewoon met de gang die het paard aanbied Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:58

BleikjA schreef:
Welke gang vind je de extra gang dan? bij de peruaanse paso's willen ze eigenlijk helemaal geen draf zien. Dus dan ik de draf de "extra" gang.
Bedoel het niet aanvallend hoor, ik vind ook dat je alle gangen goed moet rijden. En je begint gewoon met de gang die het paard aanbied Lachen

Welke gang de extra gang is zal verschillen per ras en per paard, en uiteraard begin je gewoon bij de gang die het paard aanbiedt Knipoog Hoe het paard ook gereden wordt, er moet in ieder geval galop en stap op zitten, naast een of twee andere gangen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:56

Ik ga er van uit dat de "gewone gangen" er gewoon inzitten als ik een promotiefilm bekijk. Sowieso hoort een promotiefilm niet het enige criterium te zijn om voor een ras of een potentieel vaderdier te kiezen. Daar is meer research voor nodig.

Dus in een promotievideo alle aspecten te belichten van een bepaalde hengst of een bepaald ras, lijkt me lichtelijk overdreven. Iemand die voor een bepaald ras kiest, kan door een goed gemaakte video interesse krijgen. Maar vaak gaan ze toch echt een keertje proefrijden op het ras of persoonlijk kijken bij een hengst die hun interesse heeft. Of ze hebben nakomelingen van een bepaalde hengst gezien die ze heel aansprekend vonden....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:38

Cassidy, ik geloof dat ik je eindelijk begrijp Lachen Ik denk dat ik dan wat sceptischer ben dan jij, ik ga er namelijk niet zomaar vanuit dat een gangenpaard alle basisgangen (goed) beheerst. Dan verschillen we daarin. Blijft dat het een gruwelijk kwijlable hengst is Ja

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:52

hestejente schreef:
Jammer, lijkt me een gemiste kans. Ik wil een paard zien met 4, 5, weet ik hoeveel, goed gescheiden gangen. De extra gang is fijn hoor maar het paard is toch in de eerste plaats een rijpaard en pas daarna een gangenpaard?

Je mist de basis gangen ? Wees blij dat je geen draf zag bij die Paso op een wedstrijd. Dan ben je namelijk direct gediskwalificeerd. De draf is zeer ongewenst.
De draf is nogal een taboe in de traditionele trainingswijze. Echter komt het steeds meer voor dat de draf wel in de training voor komt ( wij doen dat bevoorbeeld wel) . Wel is het zo dat het de tolt, of tewel paso llano kan beinvloeden, maar niet per defentie slecht. Op zijn minst dat je wat " meer" moet rijden .
Maar nogmaals, in de ring betekend 1 stap draf, eruit !

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:55

Tolt denk ik

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:01

ik moest eerlijk gezegt enorm lachen toen ik het filmpje zag! Knipoog
maar wel bijzonder! heb zoiets nooit eerder gezien! het zit misschien wel lekker maar het lijkt me het paard enorm veel energie kosten!