Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:56

http://europerockymountainhorseassociation.com/default.aspx

Europese club,opgericht met goedkeuring van de Amerikanen op voorwaarde dat het ras zuiver gehouden wordt...
Ze hebben natuurlijk in de tijd veel moeite gedaan paarden bij elkaar te zoeken die overeen kwamen met het gezochte model/eigenschappen/gang.Jammer om dat werk nu teniet te doen met 'wilde' kruizingen.
Wat mij betreft doet iedereen waar hij zin in heeft,alleen moet je voorkomen dat kruizingen als Rocky mountain horse verkocht worden.Dat is namelijk gewoon oplichterij(en komt helaas wel voor,en met stevige prijzen)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:27

Is het er dan toch van gekomen? Ik dacht datdat 1 jaar geleden was dat je me dat vertelde?
Wat goed! Jammer dat de website nog niet af is. Kan helaas geen woord frans. :+
Kun je nu dan ook veulens daar registreren en paarden certificeren?

Wel een interessante discussie hier. Ik ben niet tegen kruisingen, zeker niet als iemand een kruising fokt om zelf aan te houden. Of wel eens een ongelukje gebeurd (oeps de hengst van de buurman was ontsnapt etc) Maar om echt te fokken voor verkoop, dus papierloze paarden, heb ik toch wel moeite mee, er zijn zoveel rassen, waarom dan kruisen?
Mits je echt bewust 2 rassen wil kruisen om er een beter eindproduct van te krijgen, zoals bijv. de Arabo-fries of de Aigidienberger. Maar daar is ook jaren fokken aan vooraf gegaan eer het een officieel ras werd en er een stamboek opgericht is.
Moeilijk dus!

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:38

Ik volg deze discussie toevallig en vroeg me af, als leek binnen dit ras, of er ook Rocky hengsten zijn die homozygoot zijn voor Zilver? (ik heb nl. een zwarte merrie en overweeg een kruising, hihihi :9 )

Zamora

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:39

Die zijn er zeker! Alleen ken ik er geen, zover ik weer in NL/EU die dekt?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:25

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:03

Vorstin schreef:
Ik volg deze discussie toevallig en vroeg me af, als leek binnen dit ras, of er ook Rocky hengsten zijn die homozygoot zijn voor Zilver? (ik heb nl. een zwarte merrie en overweeg een kruising, hihihi :9 )

De hengst RVF'S Risky Business van Toril is heterozygoot silver http://www.rockymountainhorses.nl http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 2004011179 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=902607

Zoek jij een homozygote silver hengst? Voor dekken? Waarom? Wil je een rocky veulen met per se silverkleur? ..... waarom niet eentje bij een fokker kopen?? Volgens mij zijn er her en der een aantal silver rocky's (veulens) te koop!

Weet iemand of er meer Silver hengsten zijn in Europa, althans hengsten met een certificering RMHA?
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 21-01-10 01:30, in het totaal 4 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:15

jodi schreef:
http://europerockymountainhorseassociation.com/default.aspx

Europese club,opgericht met goedkeuring van de Amerikanen op voorwaarde dat het ras zuiver gehouden wordt...
Ze hebben natuurlijk in de tijd veel moeite gedaan paarden bij elkaar te zoeken die overeen kwamen met het gezochte model/eigenschappen/gang.Jammer om dat werk nu teniet te doen met 'wilde' kruizingen.
Wat mij betreft doet iedereen waar hij zin in heeft,alleen moet je voorkomen dat kruizingen als Rocky mountain horse verkocht worden.Dat is namelijk gewoon oplichterij(en komt helaas wel voor,en met stevige prijzen)

Ik spreek wel wat frans... maar lezen... non... is dit een echte organisatie? Of in oprichting?

Met kruisingen heb ik geen moeite, ik heb hele mooie kruisingen gezien! En we moeten niet roomser zijn dan de paus... de RMHA heeft zelf in het verleden behoorlijk wat paarden gecertificeerd welke kruisingen waren... zie mijn bericht elders op dit topic... kruisingen tussen een TWH en Morgan enz... en die zijn destijds (jaren 80) officieel benoemd tot Rocky Mountain Horse fokmerrie enz. Iedereen die een Rocky verkoopt doet er toch een stamboom bij van de RMHA,,,

Bijvoorbeeld een kruising tussen een haf en een rocky vind ik geen wilde kruising, genetisch geen bezwaar, en met mooi resultaat! Zie foto's van veulen Grani elders op bokt.

Een kruising tussen een TWH en een Rocky ambieer ik zelf, in Rocky's zit her en der ook TWH-bloed...... Saddle Horses zitten overigens overal in.

Ik ben met je eens dat Rocky Mountain Horses zonder registratie RMHA niet als Rocky Mountain Horse verkocht mogen worden.

Ben jij Silvia dan een keer opgelicht met een nep-Rocky? Of ken je gevallen in Europa?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:31

TheMagicLine schreef:
Bijvoorbeeld een kruising tussen een haf en een rocky vind ik geen wilde kruising, genetisch geen bezwaar, en met mooi resultaat! Zie foto's van veulen Grani elders op bokt.

That's me :). Ik moet eerlijk zeggen dat ik Gráni ook wel heel erg Rocky vind ogen hoor! Ik zie er weinig haflinger in terug, helemaal als ik andere rocky veulens zie.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat een moeilijk onderwerp vind waar ik persoonlijk ook nog geen mening over heb.
Aan de ene kant vind in Gráni wel een "wilde kruising" het is een lauw bloed.
Ik had verwacht dat er weinig (tot geen) interesse in hem zou zijn aangezien hij een haf moeder heeft.
Aan de andere kant zijn er blijkbaar wél heel veel mensen in hem geïnteresseerd en hebben er veel mensen niet alleen héél veel interesse in hém maar ook zeker zijn eeeeh zaad haha.

Zou ik willen dat hij een goedgekeurde Rocky (dekhengst) zou worden? Natuurlijk zou ik dat leuk vinden.
Maar dan vind ik het alleen leuk, trots dat hij goed gelukt is.
Ik zou hem never nooit als 100% rocky laten dekken of verkopen, want dat is hij simpelweg niet.

Maar waarom zou een rocky met een warmbloed wel goedgekeurd worden en een goed gelukte met haf moeder niet?
Verder voldoet hij aan alle eisen qua uiterlijke kenmerken en gangen :).

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:35

TheMagicLine schreef:
Zoek jij een homozygote silver hengst? Voor dekken? Waarom? Wil je een rocky veulen met per se silverkleur? ..... waarom niet eentje bij een fokker kopen?? Volgens mij zijn er her en der een aantal silver rocky's (veulens) te koop!

Ik ben ook voor een kleurtje gegaan hoor :o.
Het ras sprak (en spreekt) mij onwijs aan, bouw, gangen en karakter was precies wat ik zocht voor mijn merrie en als ik dat toch kan kiezen... Dan ging ik toch echt voor die ene zilverappel :o
En eigenlijk ben ik helemaal geen "kleurtjes fokker" maar als de keuze reuze is? :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:58

Succubi schreef:
TheMagicLine schreef:

That's me :). Ik moet eerlijk zeggen dat ik Gráni ook wel heel erg Rocky vind ogen hoor! Ik zie er weinig haflinger in terug, helemaal als ik andere rocky veulens zie.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat een moeilijk onderwerp vind waar ik persoonlijk ook nog geen mening over heb.
Aan de ene kant vind in Gráni wel een "wilde kruising" het is een lauw bloed.
Ik had verwacht dat er weinig (tot geen) interesse in hem zou zijn aangezien hij een haf moeder heeft.
Aan de andere kant zijn er blijkbaar wél heel veel mensen in hem geïnteresseerd en hebben er veel mensen niet alleen héél veel interesse in hém maar ook zeker zijn eeeeh zaad haha.

Zou ik willen dat hij een goedgekeurde Rocky (dekhengst) zou worden? Natuurlijk zou ik dat leuk vinden.
Maar dan vind ik het alleen leuk, trots dat hij goed gelukt is.
Ik zou hem never nooit als 100% rocky laten dekken of verkopen, want dat is hij simpelweg niet.

Maar waarom zou een rocky met een warmbloed wel goedgekeurd worden en een goed gelukte met haf moeder niet?
Verder voldoet hij aan alle eisen qua uiterlijke kenmerken en gangen :).

ik weet een ietsje pietsje wat van haf's af... waar ziet men in NL geen haflingers op stallingen? Whisper heeft in het verleden met een haf in de wei gestaan, met haf's in de weides ernaast, hihi....

waarom de een wel goedgekeurd wordt en de ander niet... weet je volgens mij hebben ze in KY nog nooit een haf gezien... en zeer zeker niet van dichtbij... ze zouden met verbazing er naar kijken.... was altijd al een beetje afgelegen gebied he...! RMHA-bestuur zou de haf met verbazing bekijken... zo van wow :D Hoe dan ook wij vinden Grani heel mooi! :(:) En dat menen wij oprecht! Heel erg mooi!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:08

Dank je MagicLine! :D

Er was laatst een topic dat ze in Amerika? Problemen hebben met het de haflinger stamboek en als ze zich zouden blijven verzetten dat ze hun haflingers "paarden met blonde manen" moeten gaan noemen :').

Maar buiten dat Gráni misschien wel heel mooi gelukt is, is en blijft het een 50% rocky.
En volgens mij zelfs dat niet eens want Bart was niet goedgekeurd voor het stamboek toch? :')

Ach, ik maak mij er niet zo druk om.
Als Gráni zich blijft gedragen als hengst en ik een plek voor hem kan vinden waar hij buiten kan staan met vriendjes dan ben ik allang blij.
Ik zou hem niet in de (commerciële) fok willen gooien als dekhengst maar misschien wel voor mensen die graag een eigen veulen willen hebben.
Ach, we zien wel. Komt tijd, komt raad :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:25

@Succubi
Citaat:
Er was laatst een topic dat ze in Amerika? Problemen hebben met het de haflinger stamboek en als ze zich zouden blijven verzetten dat ze hun haflingers "paarden met blonde manen" moeten gaan noemen :').
geen idee, zal weer iets met copyrights zijn,,, Rocky's zijn big bussiness in de USA... en je weet toch??? Alles in de wereld draait om geld... :+ maar.... Grani heeft licht-blonde manen :D en zijn mama ook :o? en ook zijn papa *\o/*

Citaat:
Maar buiten dat Gráni misschien wel heel mooi gelukt is, is en blijft het een 50% rocky.
En volgens mij zelfs dat niet eens want Bart was niet goedgekeurd voor het stamboek toch? :')

Ja Grani is absoluut zeker zeer goed gelukt, hij heeft een aantal mooie rocky genen, heel goed zelfs! Hij is en blijft 50% Rocky Mountain Horse, dat blijft hij zelfs al is zijn vader niet gecertificeerd... geregistreerd is Bart wel bij de RMHA.

Hohohoho stop! Dat Bart niet goedgekeurd is staat niet vermeld op de RMHA site, het enige wat er staat is dat Bart geregistreerd is als volbloed Rocky Mountain Horse en dus is Bart een volbloed Rocky Mountain Horse. Wat ik aan zijn stamboom kan zien is dat er nooit een aanvraag voor certificering (aanvraag voor dekhengst) is ingediend. Als Bart afgekeurd zou zijn voor dekhengst dan zou er vermeld staan: "must be gelded" (moet geruind worden). Zie stamboom: http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail.asp?reg=2005013371 Overigens is dit een goede en solide RMH stamboom, dus je hebt het niet over de eerste beste hengst! zie:
http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2005013371&level=6

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:30

Vader van Bart... "Black Bart": http://www.rockymtnhorse.org/rmhPhoto.asp?pic=950056-1.jpg mooie opa he van Grani?

En dit is een overgrootvader van Grani: Choco Dock: http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail.asp?reg=19870325

En nog een overgrootvader... http://www.rockymtnhorse.org/rmhPhoto.asp?pic=19820600-1.jpg en een oma Daughter of Yankee: http://www.rockymtnhorse.org/rmhPhoto.asp?pic=890078-2.jpg en nog een opa Rocky Top: http://www.rockymtnhorse.org/rmhPhoto.asp?pic=900137-2.jpg

Kortom... Grani heeft hele mooie en solide Rocky genen meegekregen... en zijn rocky voorouders hebben hele mooie kleuren!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:55

Mark is inderdaad nooit aangeboden voor certificering, hij is dus niet goedgekeurd voor het fokken bij het RMHA. Dat heeft niks mee te maken met paarden die als ruin het stamboek in moeten. Dat is het stukje van die "Grade mares" hun hengstveulens mogen alleen als ruin het stamboek in, daar staat ook bij 'must be gelded'.
Dat staat los van het simpelweg niet laten certificeren van je hengst want voor de Rocky Mountain Horse dames is hij nu niet interessant om mee te fokken omdat er toch geen papier bij het veulen komt. Want beide ouders moeten certified to breed zijn voor je er mee mag fokken.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:49

@TheMagicLine: Ik had ook alle foto's eens goed bekeken. Echt prachtpaarden! Van mij mag Gráni daar bést op lijken! :D

@Zamora: Zo zat het idd! Hij zou geruind moeten worden! :)

En misschien moet ik mij toch maar buiten dat hele stamboek en certificeringen houden enzo. Ik kan dat allemaal niet onthouden :o

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:59

Zamora schreef:
Mark is inderdaad nooit aangeboden voor certificering, hij is dus niet goedgekeurd voor het fokken bij het RMHA. Dat heeft niks mee te maken met paarden die als ruin het stamboek in moeten. Dat is het stukje van die "Grade mares" hun hengstveulens mogen alleen als ruin het stamboek in, daar staat ook bij 'must be gelded'.
Dat staat los van het simpelweg niet laten certificeren van je hengst want voor de Rocky Mountain Horse dames is hij nu niet interessant om mee te fokken omdat er toch geen papier bij het veulen komt. Want beide ouders moeten certified to breed zijn voor je er mee mag fokken.

maar met bijvoorbeeld hengst Dress Blues... hoe zit het dan? :? :? http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail.asp?reg=2008041820 moet hij geruind worden in verband met zijn oma GINGER? http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2008041820&level=6 Moeder van Dress Blues is Jake's Betty, zij heeft 8 veulens gehad, 2 hengstveulens van haar moeten geruind worden, 5 merrieveulens zijn later gecertificeerd als fokmerrie. Dus zou dat betekenen dat ook kleinzonen van grade mares altijd geruind moeten worden van een grade mare (vooropgesteld dat Ginger (Oma) een grade mare zou zijn)?

Ik heb nooit te maken gehad met grade mares wat betreft mijn paarden, dus ik heb geen ervaring met grade mares (kruisingen en dergelijke)... :+

Wat betreft Bart... heb ik jaren geleden begrepen dat eigenaars hem juist niet wilden certificeren, dus ik vraag mij echt af of hij later toch is aangeboden voor cerificeren... In ieder geval kan hij als hij nog niet ter certificering is aangeboden alsnog worden gecerificeerd althans ter certificering worden aangeboden, het is een hengst met een goede stamboom en in potentie gelet op het weinige wit, zijn bouw, zijn stamboom, zou hij ook goed genoeg moeten zijn wat betreft zijn 4-beat. Bovendien kan een RMH vaker ter certificering worden aangeboden... en 1 maal niet goedgekeurd voor certificering wil niet zeggen voor altijd afgekeurd. Hengsten kunnen om allerlei redenen niet worden goedgekeurd... maar als het is omdat een hengst op de film geen goede 4-beat toont... dan kan hij gewoon nog een keer worden aangeboden ter certificering tot hij een goede gait op de film toont.

Hoe dan ook Bart vind ik een prima RMH paard :D , weliswaar (nog) niet gecertificeerd, maar toch.

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:33

Even terloops een (blonde) vraag over de winter en zomervacht bij zilverappels:

Ik zie op veel foto's (bijv. van Mark, maar ook bij de Morgan's) dat de (black) silvers vooral in de winter totaal anders kleuren dan in de zomer. Wat ik niet snap is de verkleuring vd manen. Je zou toch immers denken dat manen die in de zomer wit zijn, niet zomaar helemaal donkerder worden, van de wortel tot de punt? Hoe zit dat nou?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:00

Vorstin schreef:
Even terloops een (blonde) vraag over de winter en zomervacht bij zilverappels:

Ik zie op veel foto's (bijv. van Mark, maar ook bij de Morgan's) dat de (black) silvers vooral in de winter totaal anders kleuren dan in de zomer. Wat ik niet snap is de verkleuring vd manen. Je zou toch immers denken dat manen die in de zomer wit zijn, niet zomaar helemaal donkerder worden, van de wortel tot de punt? Hoe zit dat nou?

is geen blonde vraag hoor :D die vraag heb ik elders ook al gesteld (weet niet meer waar..) en ik was kind ook supersuperblond ;) :roll: *\o/*

Ik heb 1 heterozygoot (dus 1 silver gen) silverblack merrie A Whisper of Magic en haar manen zijn winters donkerder. Maar Tennessee Magic, ook een heterozygote silver black merrie heeft als ik naar buiten kijk nu... superblonde manen, en dat midwinter :? Inderdaad wat wit is kan toch niet zomaar donkerder worden... immers haar welke is uitgegroeid veranderd toch niet zomaar van kleur? Maar let op... Whisper heeft ook zomers donkerder manen en staart... dus minder blond dan blond... en bij de haarwortels is het winters donkerder bij Whisper... de bleking door de zon in de winter is so wie so minder... en bovendien is Whisper zomers dus van uit zich zelf minder blond... Maar bij Tennessee Magic zijn ook nu, midwinter de haren van staart en manen bij de haarwortels superblond, ondanks het feit dat zij slechts 1 silver gen heeft.

Mijn mening: silver gen heeft een wisselende uitwerking op de zwarte basiskleur, en wellicht is de basiskleur van Whisper minder zwart dan die van Tennessee Magic, of spelen andere kleurgenen een remmende of faciliterende rol op de uitwerking van het silvergen hetzij direct of via hun invloed op de basiskleur zwart. En het silvergen kan onvolledig tot expressie zijn gekomen met op microscopisch niveau mozaiekpatroon zwart...

Zo hebben mensen met bruine ogen over het algemeen een minder gevoelige huid... echter het gen voor rood haar en blauwe ogen bij mensen is recessief... en desondanks kan een mens met bruine ogen (heterozygoot bruine ogen) en welke ook drager is van het genencomplex voor rood haar/blauwe ogen (gevoelige huid) toch rode haren hebben her en der op zijn of haar lichaam... dit is dan onvolledige expressie van het gen voor een donkerder huid en het tot expressie komen op vele plekjes van moziekpatroon roodhaar en bleke gevoelige huid. Ik weet dit daar ik ondanks mijn bruine ogen huidkanker heb gehad toen ik 26 jaar was... ik had toen verschillende tumoren op schouders en knieen... in het Radboud stond men toen lang geleden (27 jaar geleden) voor een raadsel, hoe kan iemand met bruine ogen, donker haar, en geen bleke huid, op zo'n jonge leeftijd zoveel kwaadaardige tumoren hebben? Wat bleek nu... ik heb een gen voor rood haar welke op basis van een mozaiekpatroon tot uiting komt overal op mijn huid... sindsdien kom ik weinig in de zon... Rood haar komt generatieslang in mijn familie voor, en dan hebben we het over vuurrood :# Overigens ben ik volledig genezen.

Wellicht weet Nienke hier meer over.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:48

TheMagicLine schreef:
maar met bijvoorbeeld hengst Dress Blues... hoe zit het dan? :? :? http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail.asp?reg=2008041820 moet hij geruind worden in verband met zijn oma GINGER? http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2008041820&level=6 Moeder van Dress Blues is Jake's Betty, zij heeft 8 veulens gehad, 2 hengstveulens van haar moeten geruind worden, 5 merrieveulens zijn later gecertificeerd als fokmerrie. Dus zou dat betekenen dat ook kleinzonen van grade mares altijd geruind moeten worden van een grade mare (vooropgesteld dat Ginger (Oma) een grade mare zou zijn)?

Dress Blues is een half broer van Misty, Misty haar moeder was een grade mare, Jake's Betty.
Dus al haar merrieveulens mogen opgenomen worden in het stamboek, maar de hengstveulens krijgen enkel papier als deze gecastreerd worden, dus ook Dress Blues!
Misty haar veulens is dit niet meer van toepassing, als zij een hengstveulen zou krijgen dan mag deze zelfs dekhengst worden. Daarom vond ik de stamboom van Misty net interessant, omdat het bijna bij het begin is dus nog veel 'nieuw' bloed met unkown. Maar toch een goede Rocky, zeker voor de fok!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:51

ja precies!

En over de kleur, bij mijn paard zijn de manen `s winters donkerder omdat ze dan gewoon vies zijn en ik ze niet was... :=

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:04

Zamora schreef:
ja precies!

En over de kleur, bij mijn paard zijn de manen `s winters donkerder omdat ze dan gewoon vies zijn en ik ze niet was... :=

:') hahahaha Magic's manen was ik in de winter ook niet... en toch zijn ze nog steeds midden in de winter superblond :)) ... en nu jij weer... _O- misschien andere zomershampoo...?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:08

mijn paarden staan op de rijbak die nog niet klaar is dus daar is modder enzo :P Silver is gewoon een viespeuk :P Zijn staart was eerst bijna zwart :o Maarja het is jong dier dus laat ik hem lekker, als het weer warm weer wordt dan ga ik wel weer keer wassen :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:13

smaos schreef:
TheMagicLine schreef:

Dress Blues is een half broer van Misty, Misty haar moeder was een grade mare, Jake's Betty.
Dus al haar merrieveulens mogen opgenomen worden in het stamboek, maar de hengstveulens krijgen enkel papier als deze gecastreerd worden, dus ook Dress Blues!
Misty haar veulens is dit niet meer van toepassing, als zij een hengstveulen zou krijgen dan mag deze zelfs dekhengst worden. Daarom vond ik de stamboom van Misty net interessant, omdat het bijna bij het begin is dus nog veel 'nieuw' bloed met unkown. Maar toch een goede Rocky, zeker voor de fok!

waarom simone kom ik toch steeds uit bij Misty?.... :?

Trouwens ik heb Tennessee Magic in de schijnwerpers geplaatst... ze wordt in juni 17 jaar. Wat kleur betreft heeft ze naar mijn mening de ideale silverkleur wat betreft blonde manen/staart. Het is een oud wereldkampioen RMHA, er staat een foto van haar in Bonnie Hodges boek (hoe vaak pronk ik daar wel niet mee ;) en het is echt een supergoede moeder. Iedereen die naar de paarden komt kijken en haar in het echt ziet staat haar aan te gapen :9 Het is een prachtige merrie. Ze wordt niet bereden, ik laat haar genieten van het leven en ze is altijd heel gek met veulens. Simone heeft haar in 2008 bereden. Ik één keer. En iemand anders heeft haar ook een keer bereden. Een forse merrie is het, staat als een huis.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:17

Zamora schreef:
mijn paarden staan op de rijbak die nog niet klaar is dus daar is modder enzo :P Silver is gewoon een viespeuk :P Zijn staart was eerst bijna zwart :o Maarja het is jong dier dus laat ik hem lekker, als het weer warm weer wordt dan ga ik wel weer keer wassen :D

hier ook veel modder en zo nu het dooit... in de graswei mogen ze niet... te nat... maar toch blijft Magic blond, ze is heel erg zuinig op haar kapsel en haar haren zitten nooit in de war... klitten noemen jullie dames dat... bovendien is ze altijd de baas en staat natuurlijk altijd op de droogste plekjes buiten, ze is erg zuinig dus op haar kapsel... :D

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:57

Even de dekhengsten op een rij, zover ik weet (buiten Amerika):

Nederland:

http://www.stalsilversunset.nl
-Sam's Dusty Shadow, Silver smokey Black http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 30&level=6

http://www.rockymountainhorses.eu
-Black Hill's Gold, Zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 96&level=6

Duitsland:

http://www.rockymountainhorses.nl
-Ramblin's Sirius Black, Zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 84&level=6
-RVF's Risky Business, Zilverappel zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 79&level=6

http://www.mountain-horse.de
-Post Rock Nugget, Valk http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 76&level=6

http://mountainhorses.repage6.de/
-McGuire's Sugar Cane, Zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 89&level=6

Griekenland:

http://www.islandrockies.com
-Purdue's Entrapment, Champagne http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 36&level=6
-Nuncio's Ozark Knightfire, Zilverappel zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 18&level=6
-Nuncio's Ozark ChocoJ, Zilverappel zwart, zelfde leeftijd als bovenstaande hengst, maar kan hem niet vinden in de database (?)

Belgie:

http://www.lacense.be
-Quickstep, Zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 15&level=6
(volgens mij is deze hengst niet van hun maar te leen, geen idee wie de eigenaar is?)

Frankrijk:

http://kadlec.assa.free.fr
-Dusty Midnght Blu, Zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 07&level=6
Eigenaar is @Jodi hier op Bokt.

http://www.urben.ch
-Pace's Ebony Rain, Zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 98&level=6

Tjechie:

http://www.mountainhorses.eu
-ATF Captain Midnight, Zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 28&level=6

Hongarije:

http://www.gangpferdeweb.com
-S.C. Kentucky Pathfinder, Zilverappel zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 31&level=6

Engeland:

http://www.greenstudfarm.co.uk
-Toby Roe, Zwart http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 23&level=6

Dit zijn dus de goedgekeurde/gecertificeerde hengsten, veel van deze fokkers hebben ook nog jonge hensten staan wat in de toekomst er dus ook nog bijkomen!

Voor wie het lijstje wil bijvullen, GRAAG!