Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vorstin schreef:Ik volg deze discussie toevallig en vroeg me af, als leek binnen dit ras, of er ook Rocky hengsten zijn die homozygoot zijn voor Zilver? (ik heb nl. een zwarte merrie en overweeg een kruising, hihihi)
jodi schreef:http://europerockymountainhorseassociation.com/default.aspx
Europese club,opgericht met goedkeuring van de Amerikanen op voorwaarde dat het ras zuiver gehouden wordt...
Ze hebben natuurlijk in de tijd veel moeite gedaan paarden bij elkaar te zoeken die overeen kwamen met het gezochte model/eigenschappen/gang.Jammer om dat werk nu teniet te doen met 'wilde' kruizingen.
Wat mij betreft doet iedereen waar hij zin in heeft,alleen moet je voorkomen dat kruizingen als Rocky mountain horse verkocht worden.Dat is namelijk gewoon oplichterij(en komt helaas wel voor,en met stevige prijzen)
TheMagicLine schreef:Bijvoorbeeld een kruising tussen een haf en een rocky vind ik geen wilde kruising, genetisch geen bezwaar, en met mooi resultaat! Zie foto's van veulen Grani elders op bokt.
TheMagicLine schreef:Zoek jij een homozygote silver hengst? Voor dekken? Waarom? Wil je een rocky veulen met per se silverkleur? ..... waarom niet eentje bij een fokker kopen?? Volgens mij zijn er her en der een aantal silver rocky's (veulens) te koop!
Succubi schreef:TheMagicLine schreef:Bijvoorbeeld een kruising tussen een haf en een rocky vind ik geen wilde kruising, genetisch geen bezwaar, en met mooi resultaat! Zie foto's van veulen Grani elders op bokt.
That's me. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Gráni ook wel heel erg Rocky vind ogen hoor! Ik zie er weinig haflinger in terug, helemaal als ik andere rocky veulens zie.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat een moeilijk onderwerp vind waar ik persoonlijk ook nog geen mening over heb.
Aan de ene kant vind in Gráni wel een "wilde kruising" het is een lauw bloed.
Ik had verwacht dat er weinig (tot geen) interesse in hem zou zijn aangezien hij een haf moeder heeft.
Aan de andere kant zijn er blijkbaar wél heel veel mensen in hem geïnteresseerd en hebben er veel mensen niet alleen héél veel interesse in hém maar ook zeker zijn eeeeh zaad haha.
Zou ik willen dat hij een goedgekeurde Rocky (dekhengst) zou worden? Natuurlijk zou ik dat leuk vinden.
Maar dan vind ik het alleen leuk, trots dat hij goed gelukt is.
Ik zou hem never nooit als 100% rocky laten dekken of verkopen, want dat is hij simpelweg niet.
Maar waarom zou een rocky met een warmbloed wel goedgekeurd worden en een goed gelukte met haf moeder niet?
Verder voldoet hij aan alle eisen qua uiterlijke kenmerken en gangen.
geen idee, zal weer iets met copyrights zijn,,, Rocky's zijn big bussiness in de USA... en je weet toch??? Alles in de wereld draait om geld...Citaat:Er was laatst een topic dat ze in Amerika? Problemen hebben met het de haflinger stamboek en als ze zich zouden blijven verzetten dat ze hun haflingers "paarden met blonde manen" moeten gaan noemen.
Citaat:Maar buiten dat Gráni misschien wel heel mooi gelukt is, is en blijft het een 50% rocky.
En volgens mij zelfs dat niet eens want Bart was niet goedgekeurd voor het stamboek toch?
Zamora schreef:Mark is inderdaad nooit aangeboden voor certificering, hij is dus niet goedgekeurd voor het fokken bij het RMHA. Dat heeft niks mee te maken met paarden die als ruin het stamboek in moeten. Dat is het stukje van die "Grade mares" hun hengstveulens mogen alleen als ruin het stamboek in, daar staat ook bij 'must be gelded'.
Dat staat los van het simpelweg niet laten certificeren van je hengst want voor de Rocky Mountain Horse dames is hij nu niet interessant om mee te fokken omdat er toch geen papier bij het veulen komt. Want beide ouders moeten certified to breed zijn voor je er mee mag fokken.
Vorstin schreef:Even terloops een (blonde) vraag over de winter en zomervacht bij zilverappels:
Ik zie op veel foto's (bijv. van Mark, maar ook bij de Morgan's) dat de (black) silvers vooral in de winter totaal anders kleuren dan in de zomer. Wat ik niet snap is de verkleuring vd manen. Je zou toch immers denken dat manen die in de zomer wit zijn, niet zomaar helemaal donkerder worden, van de wortel tot de punt? Hoe zit dat nou?
TheMagicLine schreef:maar met bijvoorbeeld hengst Dress Blues... hoe zit het dan?![]()
http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail.asp?reg=2008041820 moet hij geruind worden in verband met zijn oma GINGER? http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2008041820&level=6 Moeder van Dress Blues is Jake's Betty, zij heeft 8 veulens gehad, 2 hengstveulens van haar moeten geruind worden, 5 merrieveulens zijn later gecertificeerd als fokmerrie. Dus zou dat betekenen dat ook kleinzonen van grade mares altijd geruind moeten worden van een grade mare (vooropgesteld dat Ginger (Oma) een grade mare zou zijn)?
Zamora schreef:ja precies!
En over de kleur, bij mijn paard zijn de manen `s winters donkerder omdat ze dan gewoon vies zijn en ik ze niet was...
smaos schreef:TheMagicLine schreef:maar met bijvoorbeeld hengst Dress Blues... hoe zit het dan?![]()
http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail.asp?reg=2008041820 moet hij geruind worden in verband met zijn oma GINGER? http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2008041820&level=6 Moeder van Dress Blues is Jake's Betty, zij heeft 8 veulens gehad, 2 hengstveulens van haar moeten geruind worden, 5 merrieveulens zijn later gecertificeerd als fokmerrie. Dus zou dat betekenen dat ook kleinzonen van grade mares altijd geruind moeten worden van een grade mare (vooropgesteld dat Ginger (Oma) een grade mare zou zijn)?
Dress Blues is een half broer van Misty, Misty haar moeder was een grade mare, Jake's Betty.
Dus al haar merrieveulens mogen opgenomen worden in het stamboek, maar de hengstveulens krijgen enkel papier als deze gecastreerd worden, dus ook Dress Blues!
Misty haar veulens is dit niet meer van toepassing, als zij een hengstveulen zou krijgen dan mag deze zelfs dekhengst worden. Daarom vond ik de stamboom van Misty net interessant, omdat het bijna bij het begin is dus nog veel 'nieuw' bloed met unkown. Maar toch een goede Rocky, zeker voor de fok!
Zamora schreef:mijn paarden staan op de rijbak die nog niet klaar is dus daar is modder enzoSilver is gewoon een viespeuk
Zijn staart was eerst bijna zwart
Maarja het is jong dier dus laat ik hem lekker, als het weer warm weer wordt dan ga ik wel weer keer wassen