[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:33

Ik hoor bij jullie eigenlijk alleen maar Equest met Moxidectine of allemaal andere spuiten met Ivermectine te geven. De ene keer een duurdere en de andere keer een goedkopere (dit hoor ik in mijn omgeving) maar mijn dierenarts zei het volgende om resistentie bij paarden te voorkomen:

De enige manier om dit te voorkomen is om Ivermectine (zit in verschillende spuiten maar blijf hetzelfde merk) te geven. Op het moment dat er weer een mestonderzoek plaatsvindt of de eigenaar van het paard, merkt op dat er nog wormen/parasieten bij het paard zijn, wordt er gekeken naar resistentie en wordt er een Moxidectine ontwormingsspuit gegeven. Dit is de laatste oplossing, als er resistentie is tegen Ivermectine wordt er Moxidectine gegeven en als dat ook resistentie opwekt, is er geen ander middel! Dus in veel gevallen komt het paard te overlijden. Dus altijd Ivermectine geven, werkt dat niet meer (resistentie) dan moet er Moxidectine worden gegeven.

Ik heb Equimectine 600 aan Royen gegeven, dit blijf ik geven totdat er (hopelijk nooit) resistentie optreedt. Hierna moet ik overgaan op Moxidectine en dan houdt het gewoon op. Het heeft totaal geen nut om steeds te verwisselen van kuren. Dit is de enige manier (wel houdt dit in dat elk paard op de stalling op dezelfde manier wormenkuren moeten krijgen en altijd mestonderzoeken doen bij twijfel).

Ik volg mijn dierenarts liever, die weten hoe het zit met het 'resistentieprobleem' en hoe men hun paarden het best resistentievrij kunnen houden. Dit wilde ik even melden ;)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:53

Het probleem alleen met Ivermectine en bloedwormen is dat het alleen volwassen wormen doodt, niet de ingekapselde. En het waren toch bloedwormeitjes die gevonden waren in de mest?
De ingekapselde wormen zullen in het voorjaar weer 'uitkomen' als je ze nu niet aanpakt, en dan heb je dan weer volwassen bloedwormen.
Vicieuze cirkel dus.
Bloedwormen zijn echt ellendige wormen met soms een dodelijk afloop als de besmetting verwaarloosd wordt. Spoelwormen e.d. zijn weer een stuk gemakkelijker te bestrijden met Ivermectine inderdaad.
Als je nu volwassen bloedwormen in de mest vindt, kun je Ivermectine gebruiken. Maar daarna is je paard dus nog niet 'vrij' als je begrijpt wat ik bedoel.

Tis een rottige kwestie hoor, die ontworming. Ik heb gemerkt dat veel dierenartsen ook elk weer een ander idee hierover hebben %)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:13

Ja, bloedwormeitjes. Ik heb deze spuit meegekregen en ze zeiden dat dit wel zou helpen, ik mag geen Moxidine gebruiken vanwege die st*mme resistentie :( Ik weet het allemaal ook niet hoor, volgens mij zijn ingekapselde wormen niet zo erg (doen nog niets) en ze wordt elke 3 maanden zowiezo gecontroleerd dmv een mestonderzoek...tja...ik ga maar uit van wat mijn DA zegt. Zoals jij nu zei: ze hebben er elk weer een ander idee over. :?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:14

Ik ga even kijken of het ook de eitjes doodt (heb de verpakking nog in mijn tas zitten) momentje.....

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:28

Ter info voor degene die hier intresse in hebben en er meer (goede) info over willen weten:

Vraag aan DA:
Waarom adviseren jullie het gebruik van ivermectine tegen bloedwormen. Moxidectine werkt toch beter tegen deze wormensoort?

Inderdaad wordt altijd verteld dat moxidectine beter werkzaam is tegen bloedwormen. Dit is echter alleen maar voor de larvale stadia van de bloedwormen. Ivermectine werkt namelijk niet tegen de bloedworm larven.

Deze larvale stadia spelen echter alleen maar een rol bij jonge paarden die de voorafgaande nazomer en herfst op een zwaar besmette weide hebben gelopen en waarbij de opgenomen larven in een soort slaap stand overwinteren in de darmwand. Vooral bij dit soort paarden heeft moxidectine zijn nut, want bij behandeling (in november/december) zullen ook de larvale stadia worden gedood en de kans op wat in de volksmond 'bloedworm' infectie wordt nu gecoupeerd.

Conclusie: voor behandeling in het weide seizoen heeft ivermectine de voorkeur. Moxidectine reserveren we voor behandeling van jonge paarden in de winter. Met ivermectine kunnen we ons belangrijkste doel bereiken namelijk voorkomen dat de weide te zwaar besmet raakt, en zo toekomstige worminfecties, waaronder bloedworm infecties, voorkomen.

Soms wordt met name bij jonge paarden (< 7 jaar), die op zwaar besmette weides lopen een behandeling gegeven in december met moxidectine, de behandeling is vooral gericht tegen overwinterende bloedworm larven en tevens worden alle horzellarven gedood. Echter bij licht besmette weides met bloedworm eitjes hebben paarden zo'n behandeling niet nodig.

Bron: http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:42

Oke, ik ga in de winter dus Equest Pramox en gewoon Equest geven :j

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:48

*zucht...:=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:12

Ik ga dus net zo lang door met ivermectine tot het ooit niet meer werkt. En als het dan niet meer werkt, met Equest (pramox) ontwormen. Alleen als ik zeker weet dat de ingekapselde eitjes/larven niet weggaan zal ik voorzichtig met Equest omgaan. ;)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:37

Royen, je spreekt jezelf tegen...
Je hebt zelf het onderstaande stukje gekopieerd:
Conclusie: voor behandeling in het weide seizoen heeft ivermectine de voorkeur. Moxidectine reserveren we voor behandeling van jonge paarden in de winter.

Het weideseizoen is voorbij. In de mest van een met bloedwormen besmet paard zijn nog wel wat volwassene wormen te vinden, maar je wilt nu juist *ook* die ingekapselde weg hebben. Die zorgen voor namelijk voor de nieuwe volwassen wormen in het voorjaar.
De larven zijn bovendien erg schadelijk voor de darmen...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:15

Ik krijg volgende week de uitslagen van de bloedtest van Beauty.

@liset: vanmiddag nog wel iemand gehad die eigenlijk vrij was en de planning e.d. regelt in deze regio. Scheelde al weer wat maar voor morgen hebben ze nog niemand...baal echt...wordt morgen nog gebeld want er MOET iemand bij :P pfff ben echt moe...zo eten, paarden doen, langs de gemeente en dan vergadering van de vereniging van huiseigenaren.... :')

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:06

Frida ik voel me dom. Maar ik snap heel ff je reactie niet hahaha :o?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:21

Tsja wormen blijft een moeilijke kwestie, mijn ervaring met alleen maar ivermectine geven is dat dat ook niet werkt, iig niet bij mijn groepen. Bij de jonge paarden werkt het wel, maar met 1jaar gaan ze gewoon op de equest en equest pramox over.

Ik denk dat iedereen hier zijn eigen methode doet, elke DA geeft ook weer ander advies blijkbaar. Ook zit er verrschil in de adviezen wanneer je moet beginnen met ontwormen van veulens.

Anyway, ik denk dat et een onontkoombaar probleem is, dat er geen echte oplossing voor is, en dat we allemaal het beste proberen maar der nooit een 100% methode zal zijn :+ Dat denk ik dan na al deze verhalen :P

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:29

Maandag word kleine pier ge-ent. Arm meisje :P

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:50

als je verder verdiept in wormen en paarden, is het iets wat al jaren samen gaat, ze hebben mekaar in bepaalde mate nodig, elk paard heeft wel wat wormen.
Alleen als het er teveel zijn, dan gaat het mis.
Hier ruimen we dagelijks mest, paar keer per dag zelfs, ik geef nooit eten op plaatsen waar ze mesten, met dat soort dingen, voorkom je al een hoop ellende.
ik vind elke 6 tot 8 weken ontwormen een te zware belasting voor mijn paarden, tja, als je paard last van wormen heeft, dan is het een ander verhaal, maar als je het goed bijhoud en de kans op besmetting behoorlijk beperkt, dan denk ik dat het wel meevalt.
ik ga maar weer eens mestruimen ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:54

ging nog over mn werk liset :+ :P

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:57

Oh hahahahah oke :P Ja was beetje moe gister :roll:
Maar vnadaag moet je weer dus?

Ik ga binnenkort ook een paar rondes door de wei van Indyra lopen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:58

Lisetje schreef:

hier merken ze het vaak niet eens als ze geeënt worden, zal vast wel meevallen ;)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:08

haha ja denk 't ook :P

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:09

joyfordogs schreef:
als je verder verdiept in wormen en paarden, is het iets wat al jaren samen gaat, ze hebben mekaar in bepaalde mate nodig, elk paard heeft wel wat wormen.
Alleen als het er teveel zijn, dan gaat het mis.
Hier ruimen we dagelijks mest, paar keer per dag zelfs, ik geef nooit eten op plaatsen waar ze mesten, met dat soort dingen, voorkom je al een hoop ellende.
ik vind elke 6 tot 8 weken ontwormen een te zware belasting voor mijn paarden, tja, als je paard last van wormen heeft, dan is het een ander verhaal, maar als je het goed bijhoud en de kans op besmetting behoorlijk beperkt, dan denk ik dat het wel meevalt.
ik ga maar weer eens mestruimen ;)

Jup dat ben ik zeker met je eens!
Hier wordt ook 2 keer daags de mest geruimd en hooi wordt voor 90% buiten de gebieden gevoerd waar gemest kan worden (of ze moeten heel erg hun ben doen :P ) Ik heb op t moment gelukkig vrij weinig last van wormen, vandaar dat ik de equest advieseerde, werkt echt prima hier. Over de 6 - 8 weken ben ik het ook met je eens, behalve met de veulens tot 1 jaar. Heb 2 jaar te kampen gehad met veel wormenproblemen bij de veulens en heb sinds vorig jaar een 6-wekelijks schema bij de veulens. Hierbij krijgen ze een *hele ingewikkelde naam* 'veulen'- ontworming met 5-7 dagen na geboorte, vervolgens elke 6 weken equiworm P. Ik merk dat er heel af en toe nog wel eens wormen vanaf komen, maar dit is minimaal. Vanaf 1 jaar gaan ze over op de equets- pramox combi en bij de volwassen paarden komt er nu bijna nooit meer iets vanaf. Wat ik wel fijn vind aan de Equest is dat het maar 4 keer per jaar hoeft :)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:19

Dat is ideaal ja! Bij Indyra gelukkig nergens last van ook. Als ik er ben poept ze meestal wel een keer. Kijk ik die ff gauw na en zie gelukkig nooit iets :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:40

maar sommige wormen en parasieten zie je ook niet met het blote oog en kunnen dus veel schade aanrichten, ook de bloedworm waar Royen nu last van heeft zag ik niet. En het was toch wel ernstig := Vandaar dat ik elke 3 maanden mestonderzoek laat doen, dan geef je nooit zonder reden een wormenkuur en weet je precies wat ze heeft.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:14

de bloedworm verspreid zich vaak via grazen, dus als ze op een wei loopt waar geen mest word geruimt, is de kans op besmetting ook een stuk groter.
Hier word dagelijks mest geruimt, alleen de jonge dieren hebben soms wormen, en dan bedoel ik echt de veulens, die worden hier flink ontwormt, de oudere lang niet zo vaak.
Ik heb me een tijdje terug verdiept in het wormprobleem, de grootste oorzaak is toch echt teveel paarden op een wei waar de mest niet word opgeruimt.
Dus ik blijft vrolijk (ehm, soms minder vrolijk) dagelijks mestruimen, na een aantal uur, volgens mij na 24 uur, gaan de larven uit de mest en komen in het gras terrecht, volgens mij als je 2 a 3 keer mest ruimt per week, voorkom je al een hoop ellende.
ik heb niet alles onthouden, behalve dat op deze manier, de kans op besmetting behoorlijk klein is.
Hier gaan morgen de kuren weer in de paarden! dat word smullen haha

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:06

joyfordogs schreef:
Lisetje schreef:

hier merken ze het vaak niet eens als ze geeënt worden, zal vast wel meevallen ;)

Lily is vrijdag geent en ook die heeft het niet gemerkt.
Vergeet niet (zoals ik) haar paspoort.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:04

Nee die ligt al op me bureau :')

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:08

Mikkee schreef:
Royen, je spreekt jezelf tegen...
Je hebt zelf het onderstaande stukje gekopieerd:
Conclusie: voor behandeling in het weide seizoen heeft ivermectine de voorkeur. Moxidectine reserveren we voor behandeling van jonge paarden in de winter.

Het weideseizoen is voorbij. In de mest van een met bloedwormen besmet paard zijn nog wel wat volwassene wormen te vinden, maar je wilt nu juist *ook* die ingekapselde weg hebben. Die zorgen voor namelijk voor de nieuwe volwassen wormen in het voorjaar.
De larven zijn bovendien erg schadelijk voor de darmen...

Ik begrijp je wel, maar ik denk dat ze ervan uitgaan als een paard op een zwaar besmette weide staat, dat je dan Moxidectine gebruikt en bij een licht besmette weide ivermectine gebruikt Moxidectine is alleen nodig bij jonge paarden, op een zwaar besmette weide, waar een mestonderzoek heeft plaatsgenomen om te onderzoeken of dit paard het ook daadwerkelijk heeft. En dus nooit zomaar geven, dat kan nadelig werken. Ieder paard heeft wel een aantal bloedwormen in zijn lichaam, maar dat is niet erg, behalve als het er teveel worden (lees: Moxidectine) ;) Ik had dit trouwens van een bron van internet.