De enige manier om dit te voorkomen is om Ivermectine (zit in verschillende spuiten maar blijf hetzelfde merk) te geven. Op het moment dat er weer een mestonderzoek plaatsvindt of de eigenaar van het paard, merkt op dat er nog wormen/parasieten bij het paard zijn, wordt er gekeken naar resistentie en wordt er een Moxidectine ontwormingsspuit gegeven. Dit is de laatste oplossing, als er resistentie is tegen Ivermectine wordt er Moxidectine gegeven en als dat ook resistentie opwekt, is er geen ander middel! Dus in veel gevallen komt het paard te overlijden. Dus altijd Ivermectine geven, werkt dat niet meer (resistentie) dan moet er Moxidectine worden gegeven.
Ik heb Equimectine 600 aan Royen gegeven, dit blijf ik geven totdat er (hopelijk nooit) resistentie optreedt. Hierna moet ik overgaan op Moxidectine en dan houdt het gewoon op. Het heeft totaal geen nut om steeds te verwisselen van kuren. Dit is de enige manier (wel houdt dit in dat elk paard op de stalling op dezelfde manier wormenkuren moeten krijgen en altijd mestonderzoeken doen bij twijfel).
Ik volg mijn dierenarts liever, die weten hoe het zit met het 'resistentieprobleem' en hoe men hun paarden het best resistentievrij kunnen houden. Dit wilde ik even melden