[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:39

KLM cargo had ik inderdaad ookal gevonden, was benieuwd of er nog meer waren ;)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:47

Ik snap even niet waarom jij zo'n bedrijf nodig hebt :o Heb ik ergens overheen gelezen? :o
*edit lees het hetal :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:09

Ben ookal bezig met een ander paardenbedrijf die cursussen geeft, om daar de cursussen te begeleiden en te helpen en om vrijwilligers aan te sturen en ook andere administratieve werkzaamheden uit te voeren, erg afwisselend en leuk dus! :D

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:03

Het is rustig hier :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:13

idd := Moesten wij maar eens wat nuttigs vertellen _O-

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:16

Ja heb niet zoveel...Alleen dat ik een half uur eerder weg mag en honger heb :P

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:24

ik heb ook honger :(

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:27

Niets spannends hier.
Ben aan het werk :Z
Kink FM aan op de achtergrond.
Vanmiddag Skeeta trainen. Morgen met Moon naar een vriendin in Wijchen, een lange bosrit maken. Zaterdag cow clinic met Skeeta.
En dan is het alweer volgende week... ;)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:29

NkPrecious schreef:
ik heb ook honger :(

Net lekker kopje erwtensoep op :9

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:35

Ik mag zo van de lunch eten. Maar dan moeten eerst de gasten eten :O

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:13

vanmiddag met mariska en skeeta een buitenrit maken, nix trainen in de bak, mariska!! haha

@ jokari, je favoriete toverballetje maakt het erg goed, hij is minder jaarlingachtig aan het worden, krijgt wat meer vorm en model en is nog steeds net zo lief en makkelijk als altijd.
hoe is het nu met je man?
sterkte ermee in ieder geval.

@ lizet, ik vergeet het steeds, het ontworm schema, maar zodra ik deze heb gegeven, kijk ik weer even wanneer ik de volgende moet geven en wat er in moet zitten.
Ik geef in ieder geval nooit steeds dezelfde en wissel af met 3 verschillende soorten, de pramox, eentje met pyrantel en eentje met ivermectine.
ik heb vorig jaar de mest laten onderzoeken en op agrado na(die nu wel goed is), was alles schoon, ik ruim hier een paar keer per dag de mest op, dus veel besmetting kunnen we hier niet hebben.
dusuh, ik bekijk het per periode, je moet de wormcyclus in de gaten houden, daar komt het zo'n beetje op neer.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:33

Uitslag mestonderzoek binnen: Bloedwormeitjes (veel)
Dus na het werk een ivermectine spuit halen en knol ontwormen :+ Was niet ernstig, over een maand of 3 weer een mestonderzoek laten doen ter controle (vanaf nu tot 'volwassenheid' elke 3 maanden op controle)
Geen longworm aangetroffen, waarschijnlijk was het wel van het andere paard. Of het waren Nematonen die in de omgeving leven (leven op de grond) en in de mest gekropen waren. Kan geen kwaad. Longworm is niet overdraagbaar van paard naar paard, ook niet door geiten naar paard (er stonden een paar geiten naast de paddock). Longwormen zijn alléén overdraagbaar door ezels.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:38

Van een artikel heb ik dit gevonden:

Dus WEL erg schadelijk, maar gewoon ivermectine helpt ertegen, het beste is Equest :=

Datum: 3 september 2007

De Deense student Dr. Martin Krarup Nielsen van de Universiteit van Kopenhagen ontwikkelde een nieuwe en snelle onderzoeksmethode om bloedwormen (strongylus vulgaris) bij paarden op te sporen. Via DNA-onderzoek is het mogelijk om in korte tijd het aantal bloedwormeitjes in een mestmonster te kwantificeren.

De bloedworm is een van de schadelijkste parasieten bij het paard. Als larf worden ze via het voer opgenomen door het paard. De larven veroorzaken veel schade bij hun tocht door de bloedvaten in het lichaam. Er kunnen darmbloedingen optreden, ontstekingen in de bloedvaten ontstaan en ten slotte kan er aneurisma (bloedvatverwijdingen) optreden. Dit laatste kan leiden tot het scheuren van een bloedvat en daardoor een inwendige bloeding veroorzaken. Niet zelden heeft dit de dood tot gevolg.

De bloedworm is qua uiterlijk en vorm moeilijk te onderscheiden van andere parasieten. Het opsporen met een microscoop van de parasieten in een mestmonster kost daarom veel tijd en vergt goede technische vaardigheden van de onderzoeker.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:42

Maayk, is het een diee om dat oude paardje waar ze voornamelijk bij staat ook eens te laten onderzoeken? die wormen moeten ergens vandaan komen, gevoelig paard of niet!!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:55

Dat paard is een paard van de eigenaar van stal, ik ga dat zeker aankaarten. Maar bloedwormen zijn uitgezaait (om het maar even zo te zeggen) in het lichaam van Royen, dus tja...kan je denk ik weinig aan doen. Ze hebben op de wei gestaan de hele zomer en daar komt alles vandaan, bloedwormen, Nematonen en ook horzeleitjes. Het enige wat goed is, is om ivermectine toe te dienen en dan moet het met een dag of 10 over zijn, na 3 maanden weer een mestonderzoek. Ik kan/mag haar wel gewoon verplaatsen, zal het wel melden/vragen aan de nieuwe staleigenaresse

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:56

ja ok dat snap ik dat je er nu niets meer aan kunt doen, maar wle iets om te onthouden vooor je volgende plek, dat als royen weer wat heft, dat de andere paarden dan ook onderzocht worden..?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:11

Die worden eigenlijk altijd (tot nu toe op mijn oude stal) ook onderzocht ;) Dus dat ligt aan de eigenaar wat die ermee doet. Ik heb net gevraagd of het kwaad kan als ik haar dus verhuis en dat mag gewoon nadat ik haar de kuur heb gegeven. Ik laat, voordat ik echt verhuis, nóg een mestonderzoek doen en dan moet het weg zijn, anders moet ik de nieuwe staleigenaresse informeren. Gaat wel goed komen :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:09

Helaas gaat mijn 3 nieuwe merrie's voorlopig nog niet in Nederland aankomen. Een enorme tegenslag...

Verhaal volgt vanavond nog. De verwachtte aankomst voor de paarden nu:
veulentje: december 2009
de andere 2: februarie/maart 2010

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:36

dat meen je niet zeg leonie!
Wat balen!
Welk paard gaat nu mee naar paard & koets dan? :=

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:08

ja echt klote Leonie...

Net lekker bakkie erwtensoep op :D Zo lekker naar de paardjes :P

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:08

Royen schreef:
Uitslag mestonderzoek binnen: Bloedwormeitjes (veel)

Dan ontwormen met Equest (of Equest Pramox als je ook meteen tegen lintwormen wilt ontwormen).
De moxidectine in Equest doodt ingekapselde bloedwormen.
November is altijd een goede maand voor Equest.
Volwassen bloedwormen (die je dus in de mest ziet als kleine felrode wormpjes) bestrijd je met Ivermectine en geef je meestal in mei en augustus.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:26

NkPrecious schreef:
Helaas gaat mijn 3 nieuwe merrie's voorlopig nog niet in Nederland aankomen. Een enorme tegenslag...

Verhaal volgt vanavond nog. De verwachtte aankomst voor de paarden nu:
veulentje: december 2009
de andere 2: februarie/maart 2010

He wat jammer!
Ben benieuwd naar het verhaal...

Wat is het toch met erwtensoep hier? Jullie doen alsof het winter is ofzo 8)7 . Ik blijf dat gewoon ontkennen, dan krijg ik het ook niet koud :+

(en ik heb een lekke skippybal op lily's rug laten rijden, en dat vond ze.... Niet bijzonder.)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:00

oh Leonie, wat een tegenslag ! ik hoop dat er geen erge reden achter zit. :(:)

Joyce, hij doet 't redelijk goed, maar ja kan nog niets natuurlijk. Dus hij doet mij van hot naar daar lopen. _O- Nu moet ik morgenvroeg vóor mijn werk nog naar de post om iets op te sturen dattie vandaag via kapaza heeft verkocht, kun je nagaan. :roll: Moet hij geen gewoonte van maken hoor. :( :=

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:13

Hallo allemaal!

Nou hier dan het verhaal.

Zoals jullie weten moeten de paarden voor import een aantal testen doen. Nu is er op dit moment een tijdelijke test omdat er van de zomer een ziekte was in de US. Het probleem met deze ziekte is dat deze heel moeilijk te testen is. Nu is het dus zo dat bij de 2 oudsten van de 3 een 'inconclusive' result eruitkwam.
Dit houdt praktisch in dat ze 'iets' gezien hebben in het bloed maar niet kunnen vaststellen wat het is. Er is zelfs een grote kans dat wat ze signaleren gewoon een vaccinatie is, maar dit kunnen ze niet vaststellen.

Alle andere testen zijn wel goed gegaan, dus er is een nihile kans dat ze ook werkelijk deze ziekte bij zich dragen, maar dat is voor de EU niet zeker genoeg.

Het veulentje is wel gewoon geodgekeurd, wat de kans dat er bij de oudere paarden wel iets gesignaleerd is iets van een wormenkuur of vaccinatie is groter maakt.

Voor nu.. tis een enorme tegenslag, ook een enorme financiele klap, maar er is niets aan te veranderen. Het enigste wat we nu kunnen doen is hopen dat Frida niet hetzelfde overkomt!!

Nogmaals, voordat de verhalen in de wereld komen, de kans dat de paarden ook werkelijk ziek zijn/de ziekte bij zich dragen is nihil. Het probleem met deze ziekte is ooral dat het erg moeilijk te testen is ;(

Als er geen paarden in de US meer ziek worden, dan is deze test niet meer nodig vanaf half februari. Omdat de paarden dus verder 100% goed zijn gekeurd, zullen ze dan hierheen komen.
Het veulentje komt wat eerder en zal ergens in december hierheen komen.

Ik zit er nu aan te denken om een nieuw paard erbij te zoeken, een volwassen merrie die dan met het veulentje mee komt in december, maar dit zijn tot nu toe nog maar ideeen. Als er natuurlijk nieuws is horen jullie het.

Wat Paard en koets betreft, ik ga nu Faemina en haar veulentje Faemme meenemen, de kentucky mountain horses :)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:27

Pff das een grote tegenslag ja.
Hoop dat het allemaal goed komt zeg, bah.