Dus ik denk niet dat je moet verwachten dat het na één spuit over is... De Pramox werkt alleen als je het samen gebruikt met de Equest. Maar dat had Leonie al duidelijk uitgelegd
maar niet direct achter mekaar!!! wel even goed contacten met de DA hierover. Ik heb geode ervaringen et 1 spuit = voldoende, was met een ruime week schoon!
onderhoudt werkt samen die 2 spuiten, als ik nu zou moeten kiezen zou ik ervoor gaan om met equest te beginnen, en darana het 'patroon' aanhouden wat geadviseert wordt
@Leonie: dat schema wat jij net opschreef, is van jouw paarden? Ik vraag wel een eigen schema aan de DA. Die kent ook alle worm en parasiet problemen van Royen...
Sta je fijn tussen die drollen te zoeken om het in een potje te krijgen zonder dat je handen vies worden zit zo'n 'übergevoelig merrietje' je met babyogen aan te kijken....'waar ben jij nou mee bezig?!" En vriendlief: bah, moet dat mee in de auto?! Hihi, tja...
dat schema is het schema van de equest zelf, en het makkelijkste(en beste) is om die aan te houden want werkt het beste, maar heb ook weer ergens gelezen dat je het beste kunt starten met equest ipv equest pramox.
Wachtff
Geplaatst: 26-10-09 15:25
Dus zo: Zomer: equest najaar: equest pramox winter: equest (nu deze geven en dan verder gaan met de volgende) voorjaar: equest pramox
"2 keer dezelfde na elkaar is niet goed want dat wekt dus resistentie op. Deze wormenkuur is juist ook daarvoor ontwikkeld."
Top! Denk dat ik er zo wel uitkom..als ik het zo zie zal hij dit misschien ook wel aankaarten. Maar laat ik nou eerst maar eens de DA-uitslag krijgen, dan laat ik het hier wel weten voordat ik allemaal medische wormenkuurtermen naar mijn hoofd gegooit krijg heb hier geen verstand van dus laat het aan de DA over
NkPrecious
Geplaatst: 26-10-09 15:29
klopt
Laatst bijgewerkt door NkPrecious op 26-10-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Lisetje
Geplaatst: 26-10-09 15:30
Nouja je bent nu al een stuk wijzer toch? Aldoende leert men *ahum wat sjiek*
Longworm! Ze weet het 99% zeker. Zij: Of Royen veel hoest. Ik: Nee, niet gemerkt. Zij: Heeft ze contact gehad met een ezel? Ik: Nee 100% zeker van niet. Zij: Dat is dan wel vreemd, kan eigenlijk alleen door ezels worden overgebracht... Ik: Herrinderd zich vorige week: Handelspaard stond 4 dagen tijdelijk in de stal van Royen om tot rust te komen, paarden zijn daarna weer omgewisseld. Waarschijnlijk een paar drolletjes laten liggen (was schoon stro) en dat ik kwam zag ik die eitjes/wormen van het andere paard. Zij: Ik heb niets anders gevonden maar zeg dit snel tegen de eigenaar. Ik: Moet morgenmiddag Royen haar mest laten controleren (ervoor zorgen dat het ook echt van haar is):+ Zij: Longworm is niet van paard op paard besmettelijk.
Dus met andere woorden: Het handelspaard heeft longworm. Royen waarschijnlijk niks maar dat laat ik van de week uitzoeken.
Vanavond moet ik mijn stalling opzeggen en ook nog aan de staleigenaar vertellen dat het niet om mijn paard ging maar om zijn paard... Lastige situatie maar wel iets opgelucht
Royen's mest wordt nu 1x in de 3 maanden gecontroleerd (standaard controle) en als er iets mis is. Er wordt alleen met Ivermectine gewerkt want als er nu morfectine gegeven wordt kan ze sneller resistent raken en ook niet meer tegen ivermectine kunnen. Dus dat is alleen goed als paarden al resistent zijn tegen ivermectine. (Vertelde mijn DA, dit is haar advies).
Ze vindt Royen wel een lastig gevalletje en wil daarom niet zomaar een wormenspuit erin doen maar gewoon alleen als blijkt uit mestonderzoek dat er daarwerkelijk wormen inzitten geven. Ik mag haar gewoon verplaatsen, maar moet deze week wel even mest afgeven voor de zekerheid. Ook moet ze zowiezo de eerste 2 weken in quarantaine voordat ze bij de andere/nieuwe paarden mag. Heel l*llig voor d'r, maar daarna staat ze én gezond én betere stalling dan nu.
Oeeeeh altijd oppassen met handelspaarden! Weer een goede les
Kaplaars
Geplaatst: 26-10-09 20:18
Wat een gedoe met die wormen. En dan dat plaatje... Ik krijg van de hoefsmid een meetlint waarmee je kan zien hoeveel je paard weegt. Dat leek me wel handig. Ben benieuwd. Ik schatte Lily ook zo'n 300 tot 400 kg.
Verder voor alle teddy eigenaren (vandaag had ik een moddermonster trouwens ) Stel je wilt je teddy glimmend en glanzend zoals Sam krijgen, voor bijvoorbeeld, ik noem maar een zijstraat, in het geval van een evenement , kun je dan gewoon met de normale glans sprays aan de gang?
tja, wormen is een lastig verhaal. Ik ontworm in ieder geval in november met Pramox, je zit met de cyclus van elke wormsoort en die zijn al dan niet aktief in een bepaalde tijd van het jaar. De pramox word in ieder geval voor november aangeraden. Ik heb vorig jaar mijn paarden allemaal na laten kijken omdat veel ontwormen ook heel slecht is voor paarden, toen had alleen agrado een hele lichte spoelworm infectie, de rest had niets. Ik weet ook dat niet elke wormsoort word uitgescheiden via de mest. Er zijn diverse schema's voor het ontwormen, idd niet altijd hetzelfde middel gebruiken en goed kijken welke tijd van het jaar het is. Niet elk middel is het hele jaar door geschikt. Hier gaat volgende week overal de pramox in, en ik overdoseer het wel. De paarden die op 400 kg worden geschat, geef ik een volle spuit, met jonge paarden ben ik wel een stuk voorzichtiger hoor!
Morgenavond mag ik een vers monster langs komen brengen, dan wordt het de volgende ochtend nagekeken en weet ik meteen of ze echt niets heeft. Als ik die uitslag heb en weet hoe of wat, zeg ik de stalling op. En ik moet natuurlijk ook even de eigenaar van het handelspaard mededelen dat het longworm heeft en behandeld moet worden. Volgens mijn DA was dit gewoon met ivermectine weg te krijgen dus dat zal ik ook aangeven. Ik ga nooit meer rotzooien met wormenkuren als ik niet weet of ze het heeft. Eerst mestcontrole (kost maar 17,50 en dan heb je wel wat ) en dan pas de nodige behandelingen geven. Wel moet ik na iedere mestcontrole 500ml zonnebloemolie door haar voer doen zodat haar darmen af en toe gespoeld worden, dit is erg goed voor de darmflora (ofzo ) Ook mag ik af en toe 2 teentjes knoflook door haar voer doen want daar houden wormen en parasieten niet van. Klinkt wel allemaal erg logisch en het is niet ongezond voor het paard. Jullie horen overmorgen wel of ze wat heeft of niet Ik ga nu lekker Mission Impossible kijken
Kaplaars
Geplaatst: 26-10-09 23:20
ik heb mijn niets toevoegende bericht even weggehaald.
Ging over dat ik de tegenwoordige 'dressuurpaardensport' erg jammer vond. Maar dat hoort in dát topic niet hier
knoflook is idd goed tegen wormen, ik geef hier ook geregeld wat knoflook. Ik heb ook mest laten onderzoeken, volgens mij was dat een stuk goedkoper dan 17.50, ik kan het voor je opzoeken waar dat was, zat volgens mij in groesbeek en ik kreeg pakketjes om monsters te nemen, thuisgestuurd.
Eigenlijk wil ik dat ook nog wel een keer doen ja. Gewoon ter informatie. Maar Joyce, jij doet die Pramox dus niet i.c.m. Equest? Jij geeft gewoon alleen in nov. de Pramox?
Dat lijkt me niet, maar november is een mooie indicatie voor najaar. Ik zit met de pramox ook in november indd
@ kaplaars, goede vraag over die vacht ben benieuwd wat de reacties zijn! Naar mijn idee scheelt wassen al een hoop als ze veel buiten staan (zand maakt dikke vacht dof, en blond wordt met wassen natuurlijk weer helemaal blond ) En dan na wassen een conditioner derin spuiten en op laten drogen? Zoiets ga ik doen, paarden hier zitten ook in een vachtje
is wel wat meer werk met warm water sjouwen natuurlijk maarja je moet wat toch Het paard wat ik meeneem is ook nog grotendeels wit dus dat moet zowieso gewassen worden
Het is voor buitenlopers helemaal niet leuk als het beschermende vet uit hun vacht gewassen wordt.De isolatie en waterdichtheid van hun vacht lijdt daar heel erg onder.