Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

treeske

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:53

Missouri foxtrotter begint ook rond de 5000,- alhoewel ik een homozygote champagne hengst van 6 maanden voor 12000,- kon kopen

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:19

treeske schreef:
Missouri foxtrotter begint ook rond de 5000,- alhoewel ik een homozygote champagne hengst van 6 maanden voor 12000,- kon kopen

Dus Foxtrotter is vergelijkbaar met Rockies qua prijs?
Deze ras ken ik helaas alleen van Internet, maar ze zien er wel leuk uit.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 11:18

Rocky veulens beginnen vanaf ongeveer 4000 euro voor een hengstje en zo'n 5000 euro voor een merrietje.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:22

IJslanders: Veulens tussen 1000 en 20.000 euro, volwassen dieren tussen 2500 en 750.000.
Een ijslanderveulen fok je echt niet voor 1000 euro evenmin ben je niet uit de kosten bij een rijdier onder de 4000 euro. De markt die bepaald.
Hopelijk groeit het aantal exotische gangenpaarden de komende jaren zodat we ook die naar waarde kunnen gaan betalen en niet naar kostprijs.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:14

connie64 schreef:
nog even voor de duidelijkheid gloa er is maar 1 importeur in nederland!Hij is echt de enige die criollos naar nederland haalt.Hij doet dit overigens al jaren en weet waar hij over praat.

Wat een rare uitspraak, hoe kun je dat nou weten? Hier in het dorp is ook een jongen die af en toe Criollo's importeert (is Mexicaan) ik neem dus aan dat er heus nog wel meer in Nederland zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:49

Refagreni schreef:
IJslanders: Veulens tussen 1000 en 20.000 euro, volwassen dieren tussen 2500 en 750.000.
Een ijslanderveulen fok je echt niet voor 1000 euro evenmin ben je niet uit de kosten bij een rijdier onder de 4000 euro. De markt die bepaald.
Hopelijk groeit het aantal exotische gangenpaarden de komende jaren zodat we ook die naar waarde kunnen gaan betalen en niet naar kostprijs.

mee eens.
ook al heb je nog zo'n exclusief paard, als deze geen kwaliteit heeft, is het belachelijk om daar veel geld voor neer te leggen, je hebt wel altijd 2 partijen, de verkoper en de koper, soms denk ik ook, het is maar net wat de gek er voor geeft.

Bij de MM beginnen de veulenprijzen vanaf zo'n 2700 euro.
hier dit jaar geen veulen voor verkoop.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:15

sallandval,puur uit nieuwsgierigheid,welk dorp is dat en wat doet hij met de geiimporteerde criollos?

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:23

CrazyCat schreef:
Rocky veulens beginnen vanaf ongeveer 4000 euro voor een hengstje en zo'n 5000 euro voor een merrietje.

Heb voor mijn rmh merrie veulen in 2010 nog 6500,- betaald dus dan zijn de prijzen toch iets gezakt?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:49

connie64 schreef:
sallandval,puur uit nieuwsgierigheid,welk dorp is dat en wat doet hij met de geiimporteerde criollos?

Hoi Connie,
zoek je nog een Criollo dan? Ik woon in Dalfsen, die mensen exporteren vaker Nederlandse paarden maar af en toe dus ook import (zo heb ik begrepen).

Laat maar weten als ik iets moet vragen oid.

Groetjes Val

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:41

ja hebben ze momenteel criollos te koop?graag leeftijd,kleur,hoogte en prijs....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:05

connie64 schreef:
ja hebben ze momenteel criollos te koop?graag leeftijd,kleur,hoogte en prijs....

ik heb je een pb gestuurd!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:41

niks gehad hoor???

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:44

rGisteren 3 lezing gehad van de fokkerstour van de raad van beheer. ja dat gaat over honden. echter fokken inteelt genetica etc etc is bij paarden hetzelfde.
ik schrik dan weer opnieuw als ik de gevaren hoor van inteelt en lijnteelt en denk dan, hoe kan het dat ik het gevoel heb dat er meer geld wordt gegeven voor een paard wat van een ras is met een onwijs kleine genenpoel/smalle fokbasis, terwijl diverse paarden die uit een veeeeel grotere genenpoel komen een ras met een onwijs grote fokbasis en waarvan het stamboek erg lang open is geweest, de paarden goedkoper zijn en imo minder snel verkopen.
soms snap ik het gewoon echt niet! ! Misschien denk ik te simpel...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:49

Volledig mee eens. Zo'n smalle genenpoel is niet mijn ding. Geloof ook nooit dat dat gezond kan zijn, op de lange termijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:19

jokari schreef:
Volledig mee eens. Zo'n smalle genenpoel is niet mijn ding. Geloof ook nooit dat dat gezond kan zijn, op de lange termijn.

heeft voor mij niet eens met geloven te maken. het is gewoon wetenschap.
pech kun je altijd krijgen. maar in sommige gevallen is het wachten op problemen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:19

kijk ik krijg een opmerking dat ik een rare uitspraak heb over dat er maar 1 importeur is in Nederland van criollos...
sallandval reageert hierop...bij nadere navraag aan jou vertel je me dat hij connecties heeft in Mexico...
In Mexico zijn geen criollos.
Verder zeg je me nu ineens dat ik het allemaal wel beter zal weten omdat ik verstand van criollos heb.

Vreemd en warrig verhaal,ik schrijf niet zomeer dat er maar 1 importeur is.Naar mijn mening is dit GEEN vreemde uitspraak.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:42

huh?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:43

Is een reactie op een paar posts terug Joyce, niet op de jouwe. Denk ik toch.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:54

klopt...het gaat over een reactie van sallandval.....niet jouwe ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:59

Keej. :). reactie op mijn post is ook meer dan welkom ;).
handig wellicht om een bericht waar je op reageert te quoten ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:51

joyfordogs schreef:
jokari schreef:

heeft voor mij niet eens met geloven te maken. het is gewoon wetenschap.
pech kun je altijd krijgen. maar in sommige gevallen is het wachten op problemen.

Het probleem met een gesloten stamboek (en dat geldt voor ieder gesloten stamboek) is dat de inteeltquotient nooit kleiner kan worden, alleen maar groter. Om dit te verlagen heb je vreemd bloed nodig. Wanneer een stamboek groot genoeg is kun je de inteelt zo veel generaties ver in het verleden laten liggen dat het percentage (en daarbij het risico op gezondheidsproblemen) te verwaarlozen is. Bij een kleiner stamboek is dat probleem groter, hoe je het ook wendt of keert. Zeker als er dan ook nog selectief gefokt wordt op uiterlijke kenmerken. Door een slim uitgekiend fokbeleid kun je hier best uit komen, maar dat betekent wel dat er consessies gedaan moeten worden om de genenpoel te verbreden (outcross).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 12:31

Ik vind het ook jammer dat bijvoorbeeld het RMH stamboek gesloten is. Ergens kan ik het me ook wel voorstellen, bij de KMSH was het stamboek nog open recent en er werden de vreemdste kruisingen opgenomen in het stamboek.

Ik zeg dus ja tegen outcross, maar wel met heel veel beleid zodat de overige raskenmerken wel behouden blijven.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:08

om zomaar lukraak vanalles met elkaar te kruisen is idd het andere uiterste ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:13

jodi schreef:
Ik ben ook echt niet tegen het openhouden van een studbook,maar wat de rocky betreft,hebben ze in Amerika natuurlijk enorme hoeveelheden 'rocky-achtigen' ter beschikking,die gewoon nooit geregistreerd zijn.Dat is in Europa niet het geval en er is gekruisd met van alles en nog wat....,wat dus geen verbetering in het ras oplevert.

Dat bedoelde ik dus :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:35

dan blijf ik het meer dan jammer vinden dat het stamboek gesloten is, de fokbasis is relatief erg smal. Vind je dat zelf niet spannend voor de toekomst?
Zoals ik al schreef, in het wilde weg fokken, kan imo nooit goed zijn.
Ik ben zelf wel voorstander van kruisen, als dit met verstand gebeurd, is de kans op problemen juist vele malen kleiner!

toch schrik ik iedere keer weer als ik lees dat een dier extra duur is als er 5 dicht verwante dieren in 1 stamboom voorkomen. Op dat stuk raak ik het echt kwijt!
los van welk ras dan ook hoor.